شناسهٔ خبر: 23602580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

گزارش سازمان اطلاعات سپاه درباره اغتشاشات اخیر

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

صراط: سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم،سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به دستور کار امروز (سه شنبه، 26 دی ) این کمیسیون گفت: در ابتدای جلسه امروز، برومندی نایب رئیس کمیسیون که از طرف کمیسیون به چین اعزام شده تا حادثه تاسف بار تصادف و آتش گرفتن کشتی نفت کش جمهوری اسلامی را مورد بررسی و تهیه گزارش کند، گزارش مفصلی از حادثه به کمیسیون ارائه داد.

وی اظهار داشت: در این گزارش با اشاره به کلیه مراحل رویداد و اقدامات انجام شده برای مهار حادثه آمده است که با توجه به نوع حادثه و انفجار و آتش‌سوزی رخ داده، همه کارشناسان چینی معتقد بودند که کلیه خدمه کشتی ایرانی در همان لحظه اول تصادف جان باخته‌اند ولی همه تلاش‌ها برای مهار و نجات صورت گرفت.

نقوی‌حسینی در ادامه با بیان اینکه بین آنچه که اتفاق افتاده و آنچه که در فضاهای مجازی و جامعه مطرح و شائبه شده کاملا متفاوت است، عنوان کرد: هر نوع اقدام و همکاری که لازم بود از طرف تیم‌ها و کشورهای کمک کننده به ویژه چین و ژاپن صورت گرفت ولی نوع حادثه به شکلی بود که نه امکان دسترسی به داخل کشتی بود و نه امکان نجات کشتی وجود داشت.

وی ادامه داد: کشتی نفتکش ایران یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین نفت‌کش روز دنیا بوده و جعبه سیاه آن نیز با حضور نمایندگان کشورهای ایران، چین، ژاپن و پاناما پلمب شده و قابل دسترسی است و اینکه گفته شده چینی‌ها مایل به خاموش کردن نبودند کذب محض است چرا که چین کلیه کمیته‌های بحران خود را آماده و حاضر در صحنه کرده بود ولی آتش‌سوزی از شدت و گستردگی زیادی برخوردار بود که امکان مهار را از بین برده بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم بر همین اساس تصریح کرد: هر دو کشتی مجهز به کلیه امکانات راهیابی و راداری بوده و از این نظر نقصی نداشته‌اند و نفت داخل نفت کش متعلق به کره جنوبی بوده و هم سرنشینان و هم کشتی و هم بار آن بیمه بوده اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه در این جلسه سئوالات پیرامون حادثه نیز مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت، یادآور شد: برومندی مجدداً تاکید کرد که محموله نفت مطابق همه اسناد متعلق به کره جنوبی بوده و هر نوع شایعه در این زمینه کذب محض است.

نقوی حسینی ادامه داد: در این جلسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی با عرض تسلیت عمیق حادثه کشتی سانچی به ملت ایران و اعلام همدردی عمیق با خانواده‌های محترم داغدار، بنابراین شد تا در جهت ماموریت کمیسیون از سوی مجلس شورای اسلامی، کمیته‌ای تشکیل شده و موضوع را به صورت تفحص میدانی مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهند و گزارش دقیق به عنوان حقیقت‌یاب تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود همچنین جان باختگان حادثه مذکور شهید خدمت نامیده شدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم ادامه داد: در ادامه جلسه، مطابق دستور جلسه و ماموریت کمیسیون در بررسی علل و عوامل حوادث اخیر با حضور دستگاه‌های تخصصی، بررسی حوادث اخیر مورد بررسی قرار گرفت که دستگاه تخصصی این جلسه مسئولان اطلاعات سپاه بودند.

وی افزود: در این بررسی گزارش مفصلی از بهره برداری کشورهای معاند در رأس آنها آمریکا، منافقین، سلطنت طلب‌ها و سایر گروه‌های ضد انقلاب از فضای مجازی برای ایجاد بحران و اغتشاش در کشور ارائه شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه بیان شد در تهران کمتر از 200 نفر بازداشت شدند و تقریباً همه آنها در همان ساعات و روزهای اول آزاد شدند و بحث اغلب آنها هم اعتراض به مسائل اقتصادی بوده و مسائل سیاسی نداشتند.

نظر شما