شناسهٔ خبر: 23602531 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

۱۲۰ سفیر سلامت دانشجو با شیوه های خودمراقبتی جوانان آشنا شدند

شیراز- جلسه آموزشی خودمراقبتی جوانان با هدف آموزش سفیران سلامت دانشجو با حضور ۱۲۰ دانشجوی دانشگاه آزاد داریون، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، رقیه زیانی مسئول واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، گفت: در این برنامه آموزشی، کتاب های خودمراقبتی همراه با توضیحات لازم در مورد استفاده از این کتاب، به دانشجویان ارائه شد.

در ادامه، کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجر، گفت: وظیفه سفیران سلامت، انتقال مطالب سلامتی به همکلاسی ها و اعضای خانواده است که می تواند، باعث ارتقای سطح سلامت جامعه شود.

مریم مختارزادگان افزود: خودمراقبتی، گام نخست سلامت و شامل فعالیت هایی است افراد و خانواده ها برای حفظ یا ارتقای سلامت، پیشگیری از ابتلا به بیماری، درمان و کاهش عوارض آن، انجام می دهند.

کارشناس بهداشت روان مرکز سلامت داریون نیز در این جلسه، با ارایه مطالبی در زمینه پیشگیری از افسردگی و نشانه های آن به دانشجویان، بیان کرد: افسردگی یک اختلال روانی است و علامت اصلی آن احساس غمگینی مداوم و نداشتن علاقه به انجام اموری است که فرد پیش از این به راحتی انجام داده است، اگر این نشانه ها بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کند، به آن بیماری افسردگی گفته می شود.

آناهیتا افخمی افزود: کاهش سطح انرژی، اشتها، کاهش یا افزایش میزان خواب، احساس اضطراب و بیقراری، تحریک پذیری، کاهش توان تمرکز، قدرت تصمیم گیری، احساس گناه، افکار خودکشی و آسیب به خود از دیگر نشانه های افسردگی است.

وی با تاکید به انجام ورزش، فعالیت های تفریحی مشترک، شرکت در میهمانی های خانوادگی، داشتن ارتباط جمعی و رعایت خواب مناسب و تغذیه سالم برای پیشگیری از افسردگی، گفت: افراد در صورت داشتن نشانه های افسردگی، برای درمان به مشاور و روان شناسان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

این کارگاه آموزشی، به همت واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد داریون برگزار شد.

کارگاه خطاهای اندازه گیری از سوی واحد بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار شد

تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی کارکنان در هر شغلی که هستند، پیشگیری از بیماری ها و حوادث ناشی از کار و انتخاب کارگر یا کارمند برای محیط و شغلی که از نظر جسمانی و روانی توانایی انجام آن را دارد، از اهداف اصلی بهداشت حرفه ای است.

کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: دستیابی به این اهداف با اجرای اصول شناسایی، ارزشیابی، کنترل و پیش بینی عوامل زیان آور محیط کار، امکان پذیر است.

زهرا مومنی افزود: متخصص بهداشت حرفه ای باید میزان مواجهه یا میزان احتمال آن را با اندازه گیری تعیین کند و به این سوال که آیا میزان آن بیش از مقادیر مجازی است که از سوی سازمان های ذیصلاح تعیین شده است یا خیر، پاسخ دهد.

او اضافه کرد: پاسخ این سوال با مقایسه مقادیر اندازه گیری شده با میزان مجاز توصیه شده از سوی مقامات ذیصلاح مانند مقادیر آستانه مجاز شغلی تعیین شده از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انجام می شود.

کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه، ادامه داد: با توجه به اهمیت آگاهی بازرسان بهداشت حرفه ای شبکه های بهداشت و درمان استان از چگونگی انجام اندازه گیری های بهداشت حرفه ای در راستای ارتقای سطح کیفی انجام اندازه گیری ها و نظارت بر انجام صحیح آن از شرکت های خصوصی ارایه دهنده خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای، کارگاه آموزشی در این زمینه، برگزار شد.

مومنی اضافه کرد: در این کارگاه یک روزه، ۷۰ کارشناس بهداشت حرفه ای، حضور داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما