شناسهٔ خبر: 23602464 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از اعتبار۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا شیوع خشونت در جامعه

بسته اخبار اجتماعی ایسنا در روز سه‌شنبه

"دستگیری ۴۰۳ سارق پایتخت، به هر قیمتی قانون هوای پاک را اجرایی می‌کنیم، توضیح آموزش و پرورش درباره «ریزش سقف یک مدرسه در تهران»، شیوع مصرف موادمخدر با ارفاق در حکم «اعدام قاچاقچیان»، تلفات "آلودگی هوا" کمتر از "سانچی" نیست، اعتبار۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، علل شیوع خشونت در جامعه، معمای پلاسکو از ماجرای پیامک از موتورخانه تا دستور دیرهنگام تخلیه" از مهمترین عناوین خبرهای اجتماعی ایسنا در روز سه‌شنبه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سرویس اجتماعی ایسنا امروز بیش از ۵۵ خبر را روی خروجی خود منتشر کرده که برخی از مهمترین آن‌ها در ادامه می‌آید:

تشریح دستاوردهای طرح رعد ۷ از زبان فرمانده نیروی انتظامی تهران؛

دستگیری ۴۰۳ سارق پایتخت/طرح جدید ترافیک سازو کار لازم برای اجرا را ندارد

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره مکشوفات طرح رعد ۷ گفت: در این طرح ۴۰۳ سارق دستگیر و همچنین ۴۳ باند متلاشی شدند و حدود هشت میلیارد تومان اموال مسروقه مکشوفه و شش میلیارد تومان هم کالای قاچاق کشف شد.

سردار حسین رحیمی در حاشیه نمایش مکشوفات طرح رعد ۷ اظهار کرد: هفتمین مرحله طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت با استفاده از پتانسیل کلیه نیروهای کلانتری و سرکلانتری‌های تهران بزرگ از ۴۸ ساعت گذشته آغاز شد و با هماهنگی خوب با مقام قضایی و کار اطلاعاتی، ۲۷۳ مخفیگاه سارقان، مجرمان و متخلفان و مالخران در این طرح شناسایی شد.

سردار رحیمی درباره طرح ترافیک پیشنهادی از سوی شهرداری تهران نیز اظهار کرد: طرح ترافیک با دو هدف کاهش ترافیک و کاهش آلودگی اجرا شد. طرحی که در حال حاضر هم اجرا می‌شود کم نقد نیست ولی برای طرح جدید باید بسترها فراهم باشد. در این طرح گفته شده که همه خودروها که تعداد آن‌ها حدود چهار تا پنج میلیون است می‌توانند کارت شارژ بگیرند و وارد طرح شوند. کدام سازوکار را داریم که می‌تواند جلوی ورود این تعداد خودرو را بگیرد. البته این طرح با آنچه که در ابتدا بود متفاوت شده و تغییراتی در آن صورت گرفته است. با توجه به اینکه ما باید ترافیک تهران را مدیریت کنیم باید طرحی جامع و کامل اجرا شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

به هر قیمتی قانون هوای پاک را اجرایی می‌کنیم/اعتبارات مقابله با گرد و غبار فعلا معلق است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عدم اجرای قوانین به دلیل رفتارهای رانت گونه اظهار کرد: در صورت تصویب آئین‌نامه‌های قانون هوای پاک در هیات وزیران به هر قیمتی این قانون را در کشور اجرایی می‌کنیم.

عیسی کلانتری با اشاره به اینکه محیط زیست کشور وضعیت مناسبی از لحاظ آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی خاک ندارد، گفت: دلیل اصلی این وضعیت آن است که به جای اینکه بیشتر با جامعه کار کنیم و مردم را آموزش بدهیم و آنان را با حقوق خود آشنا کنیم بیشتر وقت و عمر خود را به تبلیغات گذرانده‌ایم؛ تبلیغات کم حاصلی که امروز دشواری‌های زیست محیطی بسیاری را برای مردم ایران به ارمغان آورده است. کشوری که با قوانین رانتی بخواهد زندگی مردم را تنظیم کند نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. حمایت‌های بی حد و حصر رانت‌گونه از تولید داخلی به هر قیمتی حتی به قیمت جان مردم مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد

ضرورت پاسخگویی درباره مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا/فقدان جدیت در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا

 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه عده‌ای باید پاسخگوی مرگ ناشی از آلودگی هوا باشند گفت: اگر عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک نباشد و منابع مالی مورد نیاز تامین نشود این سند به اسناد اجرا نشده اضافه خواهد شد.

وحید حسینی با اشاره  به اینکه حدود ۱۷ هزار مرگ در سال ناشی از آلودگی هوا است،اظهار کرد:‌ ۲  درصد GDP کشور صرف این موضوعات می‌شود. اگر  دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای یک قتل حساسیت دارند چطور برای مرگ این همه آدم - که ناشی از آلودگی هوا است- جدیدیتی وجود ندارد. باید آسیب‌شناسی جدی روی همه مصوبات صورت گیرد تا علت اجرایی نشدن آن‌ها مشخص شود سپس عزم جدی برای اجرای آن‌ها داشته باشیم و منابع مالی برای آن‌ها نیز تامین شود.

توضیح آموزش و پرورش درباره «ریزش سقف یک مدرسه در تهران»

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران درباره علت ریزش و تخریب بخش‌هایی از سقف مدرسه "آزادی" واقع در منطقه ۱۴ خیابان پیروزی گفت: بخشی از دیوار ساختمان کناری که مربوط به همسایه است روی سقف بخشی از ساختمان مدرسه ریزش کرد و باعث آسیب به بخش اداری و کتابخانه مدرسه شد  اما خوشبختانه آسیبی به دانش آموزان و پرسنل مدرسه وارد نشده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران درباره ارتباط فرسودگی بنا با تخریب آن گفت: صحیح است که مدرسه قدیمی است ولی این ریزش ارتباطی به ساختمان و فرسودگی آن ندارد و عوامل اجرایی شهرداری بایستی دقت کافی و لازم را در این گونه موارد اعمال کنند زیرا از این گونه ساختمان‌ها در کنار مدارس در تهران فراوان است.

به گفته وی، ۲۵ درصد مدارس تهران فرسوده هستند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش تشریح کرد

جزئیات ساماندهی آموزشگاه‌های علمی آزاد/ مجاز بودن آموزشگاه‌ها با ارسال پیامک مشخص می‌شود

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش  با بیان اینکه ۱۲هزار آموزشگاه علمی آزاد، زبان خارجه و مراکز آزمونی مجوزدار داریم اما تخمینی از آموزشگاه‌های علمی غیرمجاز در دست نیست گفت: سامانه‌ای را در دست طراحی داریم که مردم بتوانند به آن مراجعه کرده و کدهایی که زیر تابلوی آموزشگاه‌های مجاز درج می‌شود را از طریق پیامکی ارسال و تاییدیه مرکز را دریافت کنند.

مجید تهرانیان با بیان اینکه در فرآیند اعتبار سنجی آموزشگاه‌ها به این سمت می‌رویم که تابلوهای مشخصی برای آموزشگاه‌های مجاز داشته باشیم گفت: همچنین سامانه‌ای را در دست طراحی داریم که مردم بتوانند به آن مراجعه کرده و کدهایی که زیر تابلوها درج می‌شود را از طریق پیامکی ارسال و تاییدیه مرکز مجاز را دریافت کنند.

رییس هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه مطرح کرد

علل شیوع خشونت در جامعه/سوء استفاده از "دین" در توجیه نابرابری‌ها

رییس هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه ضمن تشریح عوامل بروز خشونت در جامعه ایران گفت: ارتباط مستقیمی میان توسعه جامعه مدنی و کاهش خشونت وجود دارد؛ بنابراین با ارتقای جامعه مدنی می‌توان مردم را به صحنه آورد تا به دولت‌ها راهکار دهند.

دکتر مصطفی معین وجود نابرابری و تبعیض را از جمله عوامل بروز خشونت عنوان و اظهار کرد: شکاف‌های رو به افزایش درآمدی و احساس تبعیض و پیدایش فقر به از هم‌گسیختگی اجتماعی می‌انجامد. ادامه این فرایند و بروز خشونت‌های فراگیر باعث شده در قرن ۲۰ در خلال جنگ‌ها ۱۴۰ میلیون تلفات انسانی داشته باشیم. همچنین بیش از ۳۰۰ میلیون نفر بین سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ در جهان به علت فقر و گرسنگی از بین رفته‌اند. در این همایش موضوع بحث ما رفتارهای ناهنجاری است که ممکن است افراد جامعه و مسئولان مرتکب آن شوند.

معین همچنین با اشاره به حوادث و برخی خشونت‌های اجتماعی که اخیرا در کشور رخ داد، اظهار کرد: اولا باید بررسی کنیم چرا این خشونت‌ها شکل گرفت و بعد از آن باید برای مدیریت درست اینگونه مسائل برنامه‌ریزی کنیم. متاسفانه در کشور با ضعف مدیریتی مواجهیم. این در حالیست که برای مدیریت درست باید ابتدا مشکلات را بشناسیم و سپس راهکارهایی برای مدیریت آنها ارائه دهیم؛ نه اینکه صبر کنیم تا بحران در سطحی گسترده رخ دهد و تازه بخواهیم درباره‌اش تصمیم‌گیری کنیم.

ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد

شیوع مصرف موادمخدر با ارفاق در حکم «اعدام قاچاقچیان»

مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به سابقه طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر با هدف تعدیل مجازات اعدام که با یک فوریت در سال ۹۵ در صحن مجلس تصویب شد، با بیان اینکه از ابتدای امر علیرغم اعلام رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر مبنی بر اینکه اگر قرار است قانونی اصلاح شود، باید به صورت همه جانبه باشد و تمام اجزاء قانون باید اصلاح شود، گفت: اما در عمل این اتفاق نیفتاد؛ ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است ورود مقطعی و برش قانون نه تنها به جریان مبارزه کمکی نمی‌کند بلکه ممکن است آن را به قهقرا سوق دهد. در نهایت متاسفانه نتوانستیم این نگاه را برای نمایندگانی که مجدانه و دلسوزانه در تعقیب طرح مذکور بودند محقق کنیم.

علی علیزاده با بیان اینکه بخشنامه اخیر الصدور ریاست قوه قضاییه نحوه اجرای این ماده واحده را تبیین کرده است، و در حال حاضرحسن ختام تمام مباحث حقوقی قرار گرفته است اظهار کرد: این بخشنامه در افکار عمومی به صورت توقف اجرای حکم مجازات اعدام مطرح شده است، اما وقتی قانون خفیف تری اجرا می شود، قاعدتا باید احکام قطعی که هنوز اجرا نشده و مبتنی بر قوانین شدید گذشته است، متوقف شود تا قانون خفیف جدید جاری شود.  این بخشنامه صادره بیان کننده نحوه اجرا و برون رفت از آن دو ابهامی است که پیشتر گفتم.

وزیر بهداشت:

تلفات "آلودگی هوا" کمتر از "سانچی" نیست

وزیر بهداشت ضمن ابراز تاسف نسبت به درگذشت دریانوردان ایرانی در نفکش سانچی گفت: یک و نیم برابر این حادثه هر روز در کشور اتفاق می‌افتد؛ مانند تصادفات و نزاع‌ها؛ و سانچی فقط بخشی از آن است. راه چاره آن در بخش اجتماعی است و باید پیشگیری را بر درمان‌های دست و پا شکسته ترجیح دهیم.

دکتر سید حسن هاشمی اظهار داشت: ما روزانه به اندازه سانچی در نزاع‌ها، افرادی را از دست می‌دهیم. تلفات آلودگی هوا هم کمتر از تعداد جانباختگان سانچی نیست. بلاهای طبیعی هم زیاد است؛ یا زیر پایمان می‌لرزد یا از آسمان باران نمی‌بارد. اطراف کشور هم به صورت دائم تنش و جنگ و تروریست وجود دارد. به همین دلیل این ضرورت ایجاد شده است که در حوزه توانبخشی کار زیادی انجام شود. این درمان حق همه به خصوص آنهایی است که برای دفاع از کشور دچار معلولیت شده‌اند. تا کنون کارهایی انجام شده اما هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم. این ظلم است که نتوانیم از علم بشر در این بخش استفاده کنیم. 

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خبرداد

اعتبار۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل خطوط ۶و ۷ متروی تهران گفت: می توان با عرضه اوراق مشارکت، بازپرداخت نیمی از سود اوراق را از دوش شهرداری تهران برداشت.

پور سید آقایی در جلسه علنی شورای شهر تهران در تشریح لایحه دو فوریتی اوراق مشارکتی ۴هزار میلیار د تومانی برای خطوط ۶ و ۷ مترو تهران گفت: برابر قانون شهرداری‌ها اجازه دارند اوراق مشارکت عرضه کنند اما اگر عرضه اوراق مشارکت برای متروها باشد ۵۰ درصد بازپرداخت سود و عوارض آن بر عهده دولت قرار می‌گیرد.

رئیس شورای شهر تهران:

ماندن یا رفتن صالحی امیری از شهرداری تهران به نظر شهردار بستگی دارد

رئیس شورای شهر تهران به شائبه دو شغله بودن رضا صالحی امیری واکنش نشان داد و گفت: ماندن یا رفتن صالحی امیری از شهرداری تهران به نظر شهردار بستگی دارد.

محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا صالحی امیری فرصت زمانی برای اداره معاونت اجتماعی و کمیته ملی المپیک را دارد یا نه، گفت: این بستگی به نجفی دارد که بخواهد مدیرش دو شغله باشد یا نه؟ در حال حاضر قصد ورود جدی به این موضوع را نداریم اما اگر مسئله حضورش جدی‌تر شود شورا این مسئله را بررسی می‌کند.

همچنین با نزدیک شدن به سالگرد حادثه پلاسکو در گزارشی با عنوان معمای پلاسکو، از ماجرای پیامک از موتورخانه تا دستور دیرهنگام تخلیه به ابهاماتی که در خصوص روز حادثه، روند امدادرسانی و ... وجود دارد، پرداخته شده‌است.

انتقاد از نحوه عملکرد در حادثه "سانچی" برای آرامش روحی بازماندگان

دبیر علمی هشتمین همایش سلامت روان و رسانه از نحوه عملکرد در حادثه سانچی برای آرامش روحی خانواده بازماندگان انتقاد کرد.

مریم رسولیان در نشست خبری هشتمین نشست سلامت روان و رسانه با اشاره به حوادثی مانند زلزله یا آتش گرفتن نفت کش سانچی که منجر به مشکلات روحی برای بازماندگان می‌شود، گفت:  موضوع مهم دراین حوادث مدیریت بازماندگان است. در حادثه پلاسکو تجربه خوبی در این مورد داشتیم و وزارت بهداشت خیلی زود وارد عمل شد و با خانواده‌های جانباختگان صحبت کرد. در عین حال چنین تجربه‌ای را در زلزله‌ها داشته‌ایم و بنابراین باید بدانیم بازماندگان چنین حادثه‌هایی نیازمند توجه هستند؛ چرا که کنار آمدن با این فاجعه‌ها سخت است. متاسفانه چنین اتفاقی درحادثه نفتکش سانچی رخ نداد. مشخص بود که نمی‌توان برای افراد حاضر در نفتکش کاری کرد، اما ۱۰ روز خانواده‌های آنها را با امید نگه داشتند و سپس به یکباره اعلام کردند که امیدی به زنده بودن افراد حاضر در نفتکش نیست. این اقدام از نظر روحی بسیار آسیب‌زا است. بنابراین باید مدیریت چنین شرایطی را به افراد توانمند سپرد.

به گزارش ایسنا، پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته به شرح زیر است:

معمای پلاسکو، از ماجرای پیامک از موتورخانه تا دستور دیرهنگام تخلیه 

شیوع مصرف موادمخدر با ارفاق در حکم «اعدام قاچاقچیان»

به هر قیمتی قانون هوای پاک را اجرایی می‌کنیم/اعتبارات مقابله با گرد و غبار فعلا معلق است

تلفات "آلودگی هوا" کمتر از "سانچی" نیست

هزینه راه‌اندازی هر تخت بیمارستانی چقدر است؟

انتهای پیام

نظر شما