گروه بین الملل آناج: آیت الله سید حسن عاملی در چهارمین نشست تخصصی "آذریهای مسلمان و رسالت وحدت بخشی آنان در عصر حاضر"، با بیان اینکه 19 ژانویه و 31 دسامبر اظهار داشت: 19 ژانویه و 31 دسامبر نقطه تقابل ایران و جمهوری آذربایجان در دو موضوع تاریخ و هویت است، ما برای صیانت از تاریخ و هویت واقعی وارد مقوله 19 ژانویه شده ایم.
وی با بیان اینکه 19 ژانویه 1990 زمانی بود که نشانههای فروپاشی سیستم شوروی نمایان شد، ادامه داد: آذربایجانیها از شمال رود ارس با اشتیاق به سمت مرزهای ایران حرکت کرده و باعبور از رود ارس با پرچمهای امام حسین (ع) در مساجد تجمع کردند و عملا تعلق خود را به دین اسلام اعلام کردند.
نمایندهی ولی فقیه در اردبیل گفت: تحمل این حرکت برای حکومت آذربایجان سخت بود و لذا حکومت وارد عمل شده دست به تحریف اقدامات صورت گرفته زد، طوری که این اقدام مردم آذربایجان را نه به عنوان بازگشت به ایران به عنوان وطن اصلی بلکه به عنوان برداشتن موانع برای تشکیل آذربایجان واحد و متحد ارائه کرد.
وی اذعان داشت: هرچند این اتفاق در 19 ژانویه رخ داده بود آنها برای کتمان ماهیت دینی این اقدام مبارک، با برنامههای حیدر علی اف آن را به روز 31 دسامبر و جشن کریسمس مسیحیان پیوند زدند و امروز میبینیم چندین سال است که سیاستمداران آذربایجان علیه ایران خطبه میخوانند و از اینکه ما را هموطن (بار معنایی حقوقی دارد) خود اعلام کنند ابایی ندارند.
این خطیب شهیر متذکر شد: از این رهگذر باید گفت هر چند آوار تبلیغات تزارها و شوروی نتوانست آذربایجانیها را از هویت واقعی خود جدا کند و این مایه خرسندی است و باید این واقعیت تاریخی تکریم شود اما برای آنکه توطئههای شوم در آینده اتفاق نیفتد ما روز 19 ژانویه را روز آذریهای مسلمان جهان اعلام کرده نام نهادیم تا همه ساله با بیان واقعیت های تاریخی از آن دفاع کنیم.
امام جمعه اردبیل با اشاره به دو موضوع تاریخ و هویت حول محور 19 ژانویه بیان داشت: سیاستهای سیاستمداران آذربایجانی از منظر حیدر علی اف آذربایجانچیلیق (آذربایجان گرایی) است که در آن هیچ جایگاهی برای دین وجود ندارد، دین باید در حوزه شخصی باشد، خداوند در مسجد و حسین در حسینیه بماند.
وی ادامه داد: وطن تاریخی تمامی آذریها هم آذربایجان است، اما تاریخ واقعی آذربایجان از بعثت، غدیر و عاشورا آغاز میشود هر آذری دو وطن دارد یکی جایی که به دنیا آمده است و دیگری وطن تاریخی و خاک پدری یعنی ایران است، روز 19 ژانویه در واقع حفظ خاک پدری و بازگشت به آغوش مادر بود ولی سیاستمداران آذربایجانی برای بیرون کشیدن آذربایجان از دل اسلام دست به تحریفات زیادی زدند.
عاملی در ادامه سخنان خود به تحریفات صورت گرفته اشاره کرده و اظهار داشت: گویا کشور مستقلی وجود داشته بنیانگذارش شاه اسماعیل بوده و پایتخت آن نیز اردبیل بوده است، در این میان روسها و ایران تبانی کرده و این دولت مستقل آذربایجان را دو پاره کردند (ملت تقسیم شده)!! اما ما میگوییم ما ملت غصب شدهایم و هنوز هم میگوییم که ملتی غصب شدهایم.
وی ادامه داد: در سال 1980 پس از شکست سیاست ایجاد یک منطقه خودمختار در آذربایجانِ ایران شورویها موضوع آذربایجان واحد را مطرح کردند، رهبری امام خمینی و تدبیر مقام معظم رهبری آن ها را در این موضوع ناکام گذاشته است لذا پس از گذشته نزدیک به سه دهه از سقوط فرقه دموکرات نیروهای آنها را پرورش داده و در سال 1358 وارد ایران کردند.
نماینده مقام معظم رهبری در استان اردبیل با اشاره به تحریف دوم با عنوان "وطن تاریخی" پرده برداشته و توضیح داد: از منظر آن ها وطن تاریخی آذربایجان است که حیدر علی اف این را تئوریزه کرده است، ما میگوییم وطن تاریخی ایران است، یعنی آذربایجان غیر از تاریخ ایران تاریخی ندارد.
وی ادامه داد: سه سال بعد از سال 1990 در کما بودند تا اینکه حیدر علی اف اعلام کرد که اقدام مردم آذربایجان برای همبستگی با آذربایجانیهای جنوب ارس بوده است، اما ما میگوییم نه برای همبستگی بلکه برای الحاق آمده بودند و طوماری که مردم نخجوان با شعار الله اکبر و لااله الا الله و به قصد پیوست به ایران نوشتند گویای این واقعیت است.
عاملی در مورد تحریف سوم را تحریف هویتی عنوان کرده و افزود: هویت مقوله ای است که نسلهای آینده تعیین خواهد کرد سمت و سوی حرکت آن به کجا باشد، باز تحریف این موضوع نیز از سوی حیدر علی اف صورت گرفت؛ آذربایجان گرایی را در تقابل با دین قرار دادند در حالی که از هر آذربایجانی سوال کنید خود را مسلمان معرفی خواهد کرد و هیچ آذربایجانی نمیتواند از اسلام جدا شود.
امام جمعه مردم اردیبل گفت: لذا ما بر اساس هویت واقعی آذربایجانیها می گوییم هویت دینی خود را حفظ کنند و با اتکا به پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) به تشکیل خانواده واحد جهانی همت کنند، در این میان انتظار داریم آنها هویت تاریخی و وطن خود را حفظ کرده و زبان ترکی آذربایجانی را به عنوان گنجینه گرانبهای ادبی محافظت کنند.
وی همچنین ضمن اشاره به کمکهای ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ افزود: فیلم رژه ژنرالهای ایرانی در مقابل حیدر علی اف در یوتیوب موجود است، دیالوگ ژنرال ایرانی و آذربایجانی در قره باغ از سوی ارمنستان ضبط شده و برای اعتراض به تهران فرستاده شد.
این خطیب شهیر تاکید کرد: در مراسم چهلم حاج علی اکرام بیانیه ای داده و درخواست کردم کمکهای ایران به آذربایجان در قره باغ آشکار شود، با اینکه یک روزنامه اصلاح طلب در آن موقع به بنده اهانت کرد ولی یکی از مسئولین آذربایجانی اذعان کرد: "صحبت های فلانی حقایق را به قدر کفایت گفته است.
وی افزود: در آن زمان روسیه، ایران و ترکیه به ما نزدیک می شدند، اما اگر ما از ایران کمک می گرفتیم چون مخالف سیاستهای آمریکا و روسیه بود آن ها و از همه مهمتر موساد ما را مجازات می کرد، دلایل زیادی وجود داشت از ایران کمک نگیریم، این کمک بار سنگینی بر دوش آذربایجان می گذاشت."
عاملی در پایان سخنان خویش خطاب به آذربایجانیها در شمال رود ارس گفت: پیام ما پیام صلح از پایتخت تاریخی شاه اسماعیل و از سوی رهبر بزرگ تمامی آذربایجانی ها، امام خامنه ای است،. پیام تبریک و توفیق روز افزون به مناسبت روز 19 ژانویه، روز آذری های مسلمان جهان و پیام تسلیت پیشاپیش برای 20 ژانویه (ژانویه سیاه) برای برادران و خواهران آذربایجانی داریم.
در ادامه با قرائت پیام کمیته اجرایی نشست از سوی جدیری رئیس بسیج اساتید دانشگاه قرائت شده و استاد نقیب شاعر و فرماندار پیشین پارس آباد به شعر خوانی پرداختند.
در بخش پایانی مراسم با انتخاب هیئت داوران و به دلیل ضیق وقت بخشهای اندکی از مقالات ارائه شده، از سوی دکتر پاشایی با عنوان " تبلور هویت اسلامی-ایرانی در شعر خاقانی"، دکتر جمال پور با عنوان "هویت اسلامی مردم جمهوری آذربایجان و نقش آن در مناسبات بین المللی" دکتر علی پور با عنوان "همگرایی و واگرایی در روابط ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان" و دکتر حسینی با عنوان "زین العابدین تقی اف و نقش وی در موضوع اتحاد اسلام" ارائه شد.
انتهای پیام/
نظر شما