شناسهٔ خبر: 23602198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آنها درباره «فتنه اقتصادی» حرفی نمی‌زنند

علت بلوای تهران به روایت اصلاح‌طلبان: صدا و سیما، شورای نگهبان و عدم امکان پرتاب گوجه فرنگی

اصلاح‌طلبان در حالی از مقولاتی مثل «گوجه فرنگی» و «صدا و سیما» به عنوان علت بروز ناآرامی‌های اخیر نام می‌برند که گویا حاضر نیستند درباره تقلّای خود برای ایجاد «فتنه اقتصادی» توضیحی بدهند!

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس_گروه سیاسی: چهره های اصلاح طلب طی روزهای اغتشاشات اخیر و پس از آن، علل و انگیزه این رخدادها را به اقتراح گذاشته اند.

اگرچه در فروض مطرح شده در اظهارات اصلاح طلبان یک فرض ثابت و البته مشکوک وجود دارد و آن اینکه اوضاع اقتصادی بحرانی است، مردم تحقیر شده اند، حکومت ناکارآمد است و به اعتماد مردم پاسخ مثبت نمی دهد و... (که این مسئله خود جای پرداختی جدی را دارد) اما در عین حال شاید برای مخاطبان محترم جذاب باشد که بدانند معاریف اصلاح طلب و چهره های ستادی این جریان طی روزهای اخیر درباره علل و انگیزه اغتشاشات تهران دقیقا چه گفته اند؟!

*اغتشاشات به این دلایل شکل گرفت: شورای نگهبان، صدا و سیما و عدم امکان برای پرتاب گوجه فرنگی!

آنچه که در ادامه می خوانید بخش هایی از اظهار نظرهای چهره های جریان چپ است که در روزهای اغتشاشات تهران و چند شهر دیگر به عنوان علت العلل وقوع این رخدادها به زبان آورده شد.

_عباس عبدی(فعال اصلاح طلب و از تئوریسین های جریان چپ): بی اعتمادی به رسانه های رسمی از دلایل اعتراض ها است... بارها و بارها تأکید کردم که شکاف رسانه ای در ایران منشأ بی ثباتی است.[1]

_علی صوفی (عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و از وزرای دولت اصلاحات): مردم به صورت غیرسیستمی و تصادفی به خیابان ها نیامدند بلکه از قبل با توجه به مطالباتشان چنین وضعیتی قابل پیش بینی بود. به طور مثال وقتی قانون وضع می شود که حقوق بازنشستگان با شاغلین برابر باشد و شورای نگهبان آن را رد می کند، آه از نهان مردم بلند می شود.[2]

_علی تاجرنیا(فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم): صدا و سیما باید بتواند تریبون درستی برای مطالبات و خواسته های مردم و نمایندگان آنان باشد. اگر این نهاد در دست یک جریان سیاسی خاص قرار بگیرد و احزاب، تشکل ها و نمایندگان مطبوعات آن طور که باید و شاید برای ابرازنظر ابرازی در اختیار نداشته باشند، طبیعتا مسیر شبکه های خارجی انتخاب می شود...اگر طرح مطالبات مردم به طور درست از سوی صدا و سیما مطرح نشود، آنان برای مطرح کردن خواسته هایشان به کف خیابان ها می آیند بنابراین نقش رسانه ملی بسیار مهم است.[3]

_غلامعلی رجایی (مشاور مرحوم هاشمی): جامعه مشکلات موجود در کشور را درون خود می ریزد، تجربه اجتماعی و سیاسی ما هم نشان می‎دهد که وقتی چیزی به درون ریخته می شود لزوما در همان داخل نمی ماند و به بیرون هدایت می شود. بنابراین چون اینگونه رفتارها غیر طبیعی است، هاضمه جامعه آن را پس می زند. ملت ایران ملت آزاداندیش، آزادیخواه و مختار است، مثل خیلی از ملت‎های دیگر. خدا انسان را آزاد خلق کرده است اما همین انسان جایی را برای خالی کردن اعتراضات و مخالفت‎ها حتی با خود نظام نمی‎بیند. 
ما همواره برای تخلیه غم هایمان جا داشتیم. مردم به هیات‎های عزاداری می روند و تا صبح سینه می زنند و گریه می کنند، روضه می خوانند و عزاداری می کنند. اما برای شادی هایمان جایی برای تخلیه نداریم. حتی اگر مردم بیایند و یک جایی جمع شوند و به یکدیگر آب بپاشند، خیلی ها می گویند این کار سبک چیست؟! در صورتی که ما در تمام دنیا جاهایی را داریم که مردم هروقت خواستند می توانند احساسات و هیجانات خود را تخلیه کنند. این هیجان هم اگرچه بیشتر متعلق به جریانات سیاسی است، اما شامل سایر مردم هم می شود. 
در اسپانیا می بینید که مردم یک شهر می آیند و به سمت یکدیگر گوجه پرتاب می کنند و شهرداری هم همان شب خیابان‎ها را تمیز می کند و فردا هم همه قبراق، سر کارهای خود می روند. به جایی هم برنمی خورد. کسی نمی گوید شما نظم شهر را برهم زده اید. خودشان اجازه می دهند که یک روز نظم شهر از میان 365 روز نادیده گرفته شود و بعد از آن وضعیت به روال عادی بازگردد. کسی هم این اقدامات را مخالف با سیستم نمی داند.[4]

*تقلای چپ ها برای ایجاد «فتنه اقتصادی»، چگونه از چند سال قبل پیش بینی شد؟!

اظهارات عجیب این فعالان چپ اما در حالی است که در سمت دیگر ماجرا خبرهای دیگری وجود دارد که مردم باید آنها را بدانند...

حقیقت این است که از چند سال قبل محرز و مشخص بود که جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح طلبان دست به فعالیت هایی در زمینه «سیاه نمایی از اقتصاد ایران» زده اند که هیچ هدفی غیر از ناراضی سازی مردم و به خیابان کشاندن آنها را ندارد.

جالب آنکه این حجم سیاه نمایی نه تنها تلاش می کرد مشکلات اقتصادی ایران که در هر کشوری یافت می شود را بزرگنمایی کند بلکه تقلای خود را به این سمت برد که پیشرفت های بزرگ اقتصادی کشور از جمله ریشه کن کردن فقر مطلق به گواه بانک جهانی و رساندن اقتصاد ایران به جایگاه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان به گواه صندوق بین المللی پول را نیز کتمان کند.

خبرگزاری فارس از همان روزها این هشدار را مطرح کرد و در قبال حرکت مرموز جریان چپ مطالبی را منتشر کرد.[5]

این خبرگزاری از چند سال قبل حتی به عبارت «فتنه اقتصادی» هم در مطالب خود اشاره کرد و پیرامون آن کراراً هشدار داد.[6]

اکنون سؤال اینجاست که اصلاح طلبان چطور و با این اسناد محرز اما عنوان می کنند که علت ناراضایتی های اقتصادی؛ مقولاتی مثل عدم پرتاب گوجه فرنگی و یا نحوه اطلاع رسانی صدا و سیما است؟!

اگرچه حتی اگر این پیش بینی ها درباره حرکت خطرناک جریان چپ هم نبود؛ همه می دانستیم که وضع موجود چیزی جز عملکرد مشترک ستاد اصلاحات و اعتدال نیست...

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/452564

2_ https://www.isna.ir/news/96101005033/

3_ https://khabarfarsi.com/u/49314140

4_ http://www.khabaronline.ir/detail/742276/Politics/parties

5_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920924001212

6_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940128000694

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما