شناسهٔ خبر: 23600399 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / دیدار معاون قرآنی وزیر ارشاد با مراجع عظام

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبرهای صفحات معارفی رسانه‌های کشور نیز امروز از تنوع کمی برخوردار بود. خبر مربوط به دیدار معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با یکی از مراجع تقلید عظام از معدود خبرهایی بود که اغلب رسانه‌ها در بخش معارفی خود به آن پرداخته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز سه‌شنبه 26 دی‌ماه و تا زمان تنظیم این گزارش شاهد تنوع کمی در خبرهای معارفی رسانه‌ها هستیم، تعدادی از این رسانه‌ها امروز به اتفاق خبر مربوط به حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم و دیدار با یکی از مراجع عظم تقلید را مخابره کرده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به خبرهای منتشر شده در این صفحات شده است.
کیهان
روزنامه کیهان در صفحه معارف خود با قلم «حسن زمانی» مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه نقدی بر موضوع انتقاد یا تخطئه وارد کرده است. نقدی علمی که بیشتر متوجه سخنان چند روز قبل رئیس‌جمهور در خصوص نقدپذیری پیامبر(ص) و ائمه (ع) و ولی‌فقیه که در آن نویسنده با استناد به برخی ادله قرآنی و روایی این سخنان را به چالش کشیده است.
نگارنده در نوشتار خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که در آن به عصمت مطلق پیامبر اکرم(ص) پرداخته آورده است؛ «چون همه دستورات پیامبر اکرم(ص) برگرفته از تعالیم الهی است، اطاعت از همه دستورات حضرت، اطاعت خدا محسوب می‌شود. علاوه ‌بر اینکه ما شیعیان و حتی تمام مسلمانان پیرو دیگر مذاهب عالم اعتقاد به حجیت شرعی تمامی گفتار و سیره عملی پیامبر اکرم (ص) به عنوان منبع استنباط احکام داریم و این اعتقاد نشانه الهی بودن همه اظهارات حضرت و عدم جواز انتقاد به ایشان است».
زمانی در ادامه نوشتار خود ضمن بیان نقدناپذیری ائمه معصومین به دلیل دارا بودن عصمت مطلق، دیدگاه امام علی(ع) نسبت به انتقاد جسورانه ‌»اشعث بن قیس» را روایت کرده و پس از آن به بحث وجوب تبعیت از ولی فقیه غیرمعصوم پرداخته است.
وی در این بخش از مطلب خود آورده است؛ «ولی‌فقیه در نگاه دینی ما معصوم نیست، چنانکه مراجع معظم تقلید نیز معصوم نیستند و هیچ کس از آن بزرگواران و طرفدارانشان تا کنون ادعای عصمت برای آنها نکرده‌اند، عده‌ای بر موضوع (عدم عصمت) ولی فقیه و مرجع تقلید بدان جهت تاکید می‌کنند که (وجوب تبعیت) را بشکنند. اگر قرار شود که مقلدان مراجع تقلید و شیعیان ساکن کشور نظام ولایت فقیه فقط در صورتی از مرجع و ولی فقیه تبعیت کنند که خودشان نیز به صحت آن حکم یا مسئله رسیده باشند و در غیر این مورد تقلید و تبعیت واجب نباشد ، دیگر برای تقلید از مرجعیت و اطاعت از ولایت فقیه جائی نخواهد بود و از اساس این دو رکن اساسی هدایت دینی امت در زمان غیبت واژگون خواهد شد».
فارس
صفحه‌ فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز نیز همچون روزهای گذشته به موضوع «خبر خوب» پرداخته است، در این روز خبرنگار فارس گفت‌وگویی با قائم مقام شورای عالی قرآن انجام داده است.
سیدعلی سرابی در این گفت‌وگو ضمن ارائه تعریفی از خبر خوب، گفته است؛ «یک خبر خوب باید رشد دهنده و تکامل‌کننده کسی باشد که آن خبر را می‌خواند یا می‌شنود،‌ شاید آیه شریفه «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ؛ و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان» اشاره‌ای داشته باشد به اینکه خبری که درباره فرزندان حضرت آدم(ع)‌ می‌خوانیم خبر خوب یا خبر بحق است. یا درباره سخن گفتن در سوره مبارکه احزاب داریم که خداوند می‌فرماید؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا» قول سدید؛ قول استوار و محکم و صحیح است. اگر این‌گونه باشد در شنونده ما تأثیر رشد و تکامل را ایجاد خواهد کرد».
این خبرگزاری همچنین مطالب مطرح شده در برنامه رادیویی نمای نزدیک که روز گذشته از رادیو قرآن به روی آنتن رفته است، را انعکاس داده و در آن از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) و مسابقات شوق تلاوت خبرهایی منتشر کرده است.
دیدار معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، از مراجع تقلید و انعکاس مطالب منتشر شده توسط ایشان از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس است که در آن بر رفع اشکالات رسم‌الخط عثمان طه تأکید شده است.
گفت‌وگو با دبیر ستاد اجرایی طرح ملی شوق تلاوت، اعلام خبر تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره فیلم آیات، برگزاری مراسم سالگرد درگذشت «کاظم حسن‌زاده» در حرم رضوی و برگزاری 35 دروه آموزش آزاد ویژه نشر علوم و معارف قرآن در دانشگاه قرآن و حدیث قم از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم امروز در صفحه قرآن و عترت خود خبری از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن مخابره کرده و در آن خبر از ثبت‌نامی بیش از 100 هزار نفر در این آزمون داده است. در این خبر از صدرنشینی استان اصفهان، شهر قم و موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان در بخش‌های مختلف خبر داده شده است.
رونمایی از موسوعه علامه محمدحسن کاشف‌الغطا با حضور آیت‌الله نوری همدانی از دیگر خبرهای امروز خبرگزاری تسنیم است.
این موسوعه که در 3 بخش تدوین می‌شود، در دوره اول در 14 جلد و در باب احوالات وی تهیه شده است. همچنین بخش دوم این موسوعه در باب فقه در 20 جلد خواهد بود.
این خبرگزاری در ادامه خبرهای معارفی امروز خود به برگزاری سیزدهمین محفل شعر «قرار» اشاره کرده است که با حضور «احمد بابایی» برگزار می‌شود. این محفل روز چهارشنبه 27 دی ماه از ساعت 16 الی 18 در ساختمان باشگاه خبرنگاران تسنیم واقع در خیابان جمالزاده شمالی، بعد از بلوار کشاورز، کوچه شهید شیرزاد، پلاک 12 برگزار می‌شود.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز با انتشار دو خبر صفحه دین و اندیشه خود را به روز کرده است. این خبرگزاری در یکی از خبرها به رونمایی از کتاب «ویژگی‌های سلمان» اشاره کرده است. این کتاب نوشته «عبدالکریم پیرنیا تبریزی» است که در کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) رونمایی شده است.
خبر دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه اجرای طرح ملی مهر تندرستی از سوم بهمن‌ماه است. خبری که مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه آن را اعلام کرده و گفته است؛ «در مجموع یک هزار و ۷۱ موقوفه مرتبط با دارو و درمان و سلامت در کشور موجود است که با اجرای این طرح عواید آن صرف دارو و درمان نیازمندان می‌شود».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز 26 دی‌ماه مطالب مطرح شده توسط حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ را منتشر کرده است.
حسینی در این جلسه که روز 24 دی‌ماه برگزار شده، علت محقق نشدن مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را نداشتن روحیه کار جمعی عنوان کرده است.
این خبرگزاری همچنین به نقل از بنیاد حکمت اسلامی خبر داده که،‌ دبیرخانه دائمی همایش‌های بزرگداشت حکیم ملاصدرا با انتشار فراخوانی، محورها و موضوع‌های پیشنهادی برای ارسال مقاله در همایش سال آینده تحت عنوان «فلسفه، پرستش و نیایش» را اعلام کرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز از دیدار معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با آیت‌الله جعفر سبحانی خبر داده است، فقهی‌زاده در این دیدار از فعالیت دو هزار موسسه قرآنی مردمی در کشور خبر داده است.
این خبرگزاری همچنین صحبت‌های آیت‌الله سبحانی را نیز در این دیدار منعکس کرده و آن را با عنوان «قرآنی به نام جمهوری اسلامی چاپ شود / تأکید بر آشنایی معلمان با قرآن» بر روی خروجی قرار داده است.
آغاز ثبت نام برای حضور در یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) خبر دیگر این خبرگزاری است. این مسابقات در بخش آقایان طی روزهای 28 بهمن ماه تا چهارم اسفندماه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.
خبری از طرح ملی تلاوت و معرفی شهر‌های پیشرو در این طرح خبر دیگر خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی است. در این خبر اعلام شده است که شهرهای مشهد، قزوین و تبریز پیشروترین شهرها در این طرح بوده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران امروز در بین خبرهایی که منتشر کرده، از راه‌اندازی سامانه دیجیتالی استاد موقوفات خبر داده است. ارسال 110 جهیزیه به خانه نوعروسان نیازمند به همت مساجد استان تهران از دیگر خبرهای این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت است.
انتشار حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد ویژگی‌ مومنان، برگزاری کارگاه روش تبلیغ اسلام توسط مبلغ آرژانتینی و پیام تسلیت مدیر حوزه‌های علمیه به خانواده‌های نفتکش سوچی بخش دیگری از خبرهای امروز باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهد.
کیفیت نماز باران، زندگینامه شهید ابراهیم پوری و حکم جواب سلام دادن در نماز از نظر مراجع تقلید تعداد دیگری از خبرهای امروز این خبرگزاری است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه دو مطلب مخابره کرده است که یکی از آنها به حدیثی از امام صادق(ع) در مورد فایده دعا برای برادر دینی اختصاص یافته است.
خبر دیگر این رسانه در مورد آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم است که در آن از معرفی رسانه برتر در این آزمون خبر داده شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و علوم قرآنی سه خبر منتشر کرده است. تمدید فراخوان آثار تألیفی حوزه‌های علمیه خواهران تا 28 اسفندماه از جمله این خبرهاست.
همچنین گفت‌وگو با «مریم حسین گلزار» نامزد جایزه کتاب سال از دیگر خبرهای امروز خبرگزاری کتاب است. کتاب «اسطوره‌های کهن؛ فولکلور در قرآن» اثر آلن داندِس، مشهورترین فولکلوریست معاصر فقید جهان با ترجمه مریم حسین‌گلزار، در گروه «دین» و شاخه «علوم قرآنی» از سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، به‌عنوان یکی از 9 نامزد نهایی دریافت جایزه معرفی شده است.
مریم حسین گلزار، دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد، مؤلف مدعو بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و عضو انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی که تألیف مقالات متعددی در همایش‌های بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه و فصلنامه‌های علمی معتبر دیگر را در کارنامه دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، ضمن معرفی مولف کتاب، به تشریح محتوای این اثر، سیر ترجمه و بازخوردهای آن پرداخته است.
خبر دیگر این خبرگزاری خبر انتشار کتاب «مکتب تأویلی و گفتمان وحی» است. این کتاب با موضوع واکاوی آرای قرآن‌شناختی «نصرحامد ابوزید» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

نظر شما