شناسهٔ خبر: 23599664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کدام «مردم»، کدام «اوباش»؛

روحانی از تریبون نماز جمعه چه کسانی را « اراذل و اوباش» نامید؟ +فیلم

حسن روحانی در سال‌های قبل بویژه در حوادث سال ۷۸ خود وقتی در تریبون نماز جمعه قرار گرفت آشوب‌گران را با لفظ «اراذل واوباش» خطاب کرده بود.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - پس از آشوب‌های اخیر که به کشته شدن برخی از هموطنان و آسیب رساندن به اماکن عمومی و خصوصی منتهی شد، در برخی از تریبون‌های رسمی کشور از جمله تریبون نماز جمعه ضمن به رسمیت شناختن حق انتقاد و تفکیک میان معترضان واقعی و آشوب‌گران از مسئولان خواسته شد که به مطالبات معیشتی مردم توجه و با آنان صادقانه برخورد شود.

در این راستا آیت الله صدیقی بیان کرد:

« مردم از حکومت حمایت می‌کنند و صاحبش هستند و هر کجا احساس خطر کنند، سینه سپر و انقلاب را قدم به قدم تصفیه کرده و آشغال‌ها را بیرون می‌برند.» موضوعی که به روشنی تفکیک میان مردم و آشوب‌گران در آن آشکار است.

اما رئیس جمهور در واکنش به این سخنان و بدون در نظر گرفتن تفکیکی که انجام پذیرفته بود، بیان داشت:

«هر کسی می‌آید خیابان یا خس و خاشاک است یا گوساله و آشغال؟ چرا به مردم بی‌احترامی می‌کنیم؟ همه را به یک چوپ نرانیم. دقیق حرف بزنیم. مخصوصا در تریبون‌های مقدس، دقیق‌تر حرف بزنیم.»

این درحالی است که حسن روحانی در سال‌های قبل بویژه در حوادث سال ۷۸ خود وقتی در تریبون نماز جمعه قرار گرفت آشوب‌گران را با لفظ «اراذل واوباش» خطاب کرده بود.

روحانی در این زمینه از تریبون نماز جمعه تهران در تیرماه سال ۷۸ بیان می کند:‌

 دولت و مقامات امنیتی در کشور مسلط هستند و این گروهک‌ها و چند ده نفر و چند صد نفر از اوباش، چیزی نیست که بخواهد برای مردم عزیز ما و مردم تهران نگرانی به‌وجود آورند. خیلی اینها پست تر و حقیر تر هستند که بخواهم تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنم. در کجای دنیا و در کدام کشور آشوب را دولتی تحمل خواهد کرد. اگر مردم ما، اگر جوانان مسلمان و انقلابی ما، منع مسئولین نبود این عناصر اوباش را تکه تکه و قطعه قطعه می کردند.

حسن روحانی در سال ۱۳۵۹ که نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی بود نیز درباره نحوه تامین امنیت کشور نظریه‌ای را مطرح کرده است که بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های آن دوره پیدا می‌کند.

روحانی در یکی از جلسات مجلس پس از ماجرای کودتای نوژه، خوستار «دار» زدن «توطئه‌گرها» در نماز جمعه شد تا این اقدام «تاثیر بیشتری» داشته باشد.

روحانی در نطق خود در مجلس شورای اسلامی در ۲۳ تیرماه ۱۳۵۹ می‌گوید: «من به‌عنوان یک نماینده تقاضای آن را دارم اینست که در حوادث طبس بسیاری از ریزه‌کاری‌ها بود که حالا با مسوولین امور به همه ریزه‌کاریها رسیده‌اند و به اطلاع ملت نرسانده‌اند؟ پس خواهش ما این است که تحقیقاتی که انجام گرفته و به‌همه ریزه‌کاری‌هایی که دست یافته‌اند به‌اطلاع ملت برسانند. چون تا حدی که ما در کار بودیم و تحقیق کردیم جواب‌ها قانع‌کننده نبود و اگر مساله طبس دقیقا دنبال می‌شد شاید همان موقع همه مسائل کشف می‌شد و به امروز منتهی نمی‌شد.»

حسن روحانی سپس ادامه می‌دهد:

«نکته دیگر اینکه ما از دادگاه انقلاب ارتش می‌خواهیم که در مورد توطئه‌گران عجله نکنند و تحقیقات در حدود وسیع انجام بدهند و کاملا ریشه‌یابی بکنند و تقاضای دیگر من این است که توطئه‌گرها را هنگام نماز جمعه در حضور مردم به دار آویزان کنند تا تاثیر بیشتری داشته باشد.»

سخنان تند روحانی با واکنش منفی شهید مصطفی چمران در مجلس مواجه می‌شود و این شهید بزرگوار با اشاره به برخی از سخنان حسن روحانی در همان جلسه می گوید:‌

شعار انحلال ارتش شعاری است که ضدانقلاب از روزهای اول مطرح کرده و هنوز هم به دنبال آن است. دوست عزیز ما دکتر روحانی مسئله‌ای را مطرح کردند که تیپ نوهد را منحل کنیم، آیا صحیح است بهترین رزمندگان را دور بریزیم که احتمالا یک دهم آنها به دشمن بپیوندند، یا آنها را تحت کنترل خودمان داشته باشیم. من تعجب می کنم که جناب دکتر روحانی که خودشان دست اندرکار ارتش هستند و در سازمان سیاسی ایدئولوژیک ما بزرگترین نقش را پیاده می کنند، به این مشکلات آگاهی کامل دارند.

باید از آقای روحانی سؤال شود که چرا الفاظ غیر دقیق به کار بردند و کسانی که در خیابان تجمع کردند را اوباش نامیدند؟ چرا همه آنها را به یک چوب می‌رانید و آنها را که احتمالا از روی احساسات اموال عمومی را تخریب کرده‌اند و شعارهایی هم دادند، اراذل و اوباش، و پست و حقیر خطاب کردید و تهدیدشان کردید که بسیج و نیروی انتظامی با آنها برخورد سختی خواهد کرد؟ و اگر آن‌ها آشوبگر و تخریبگر اموال عمومی بودند، چطور نظر شما در این سال‌ها، نسبت به آشوبگری تغییر کرده است؟

نظر شما