شناسهٔ خبر: 23598405 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خبر داد:

آغاز مطالعات انتشار پول رمزنگار در پژوهشکده پولی و بانکی

تهران - ایرنا - رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از آغاز مطالعات کارشناسی برای انتشار پول رمزنگار به سفارش بانک مرکزی خبر داد و گفت: این مطالعات برای این است که مشخص شود چگونه می توان از این تکنولوژی برای صدور پول های رسمی استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «علی دیواندری» که روز سه شنبه در نشست خبری هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت سخن می گفت، اظهار داشت: ارزهای رمزنگار دو دسته هستند؛ دسته نخست مربوط به پول‌هایی است که بدون نام و نشان و سیستم مقرراتی خاصی که از ریسک محافظت کند، منتشر شده و معامله می شود.
وی افزود: هر چند در مقایسه با اقتصاد جهانی حجم این پول ها کم است اما در برخی کشورها از جمله ایران، این حوزه مورد توجه مردم قرار گرفته است اما مردم باید بدانند که سرمایه گذاری در این پول‌ها ریسک بالایی دارد و بانک مرکزی نیز هشدارهای لازم را در این زمینه داده است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: دسته دوم پول های رمزنگار به تکنولوژی بلاک‌چین باز می گردد که موضوعی علمی و تایید شده است و می‌توان کنترل و حساب شده بر بستر این تکنولوژی پول‌هایی را منتشر کرد.
دیواندری افزود: بانک مرکزی روسیه از این تکنولوژی استفاده می کند و قرار است به شکل نظارت شده پول‌هایی را منتشر کند؛ از این رو این امکان برای ایران نیز وجود دارد که از این شیوه استفاده کند و به همین دلیل پژوهشکده پولی و بانکی به سفارش بانک مرکزی مطالعات آن را کلید زده است.
وی درباره اینکه تا چه میزان آمادگی پذیرش این نوع پول در کشور وجود دارد، گفت: این پول‌ها شبیه پول‌های رسمی است و فقط تکنولوژی متفاوتی دارد که باید با استفاده از بستر فناوری اطلاعات، آن را رمزینه کرد.
دیواندری با یادآوری اینکه در دنیا این نگرانی وجود دارد که از پول های رمزنگاری شده برای مقاصد پولشویی و تامین مالی تروریسم استفاده شود، اظهار داشت: اگر چنین پول‌هایی تحت نظارت و کنترل بانک‌های مرکزی دنیا و کشورهایی که علاقه‌مند هستند از این پول‌ها استفاده کنند، منتشر شود این نگرانی ها برطرف می‌شود زیرا امکان پیگیری و نظارت بر آن بوجود می آید.
این صاحب نظر حوزه پولی و بانکی خاطر نشان کرد که ارزهای دیجیتال هنوز در اقتصاد جهانی فراگیر نشده اند و اینگونه نیست که بگوییم اقتصاد دنیا توسط ارزهای مجازی اداره می‌شود.
وی در ادامه درباره اینکه گفته می شود 3.5 برابر جمعیت کشور کارت بانکی وجود دارد، گفت: اینکه افراد از هر بانکی کارت داشته باشند، یک روش مرسوم در همه جای دنیاست و مشکل خاصی از این بابت نیست اما اینکه در ایران این میانگین بالاست که مطلوب نیست.
وی درباره اصلاح نظام کارمزدها در پرداخت های الکترونیک بانکی نیز گفت: نرخ های فعلی کارمزدها در نظام بانکی ایران به نسبت پایین است و با توجه به سرمایه گذاری هایی که بانک ها در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک کرده اند، باید این تعرفه ها اصلاح شود.

**برپایی هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک در بهمن ماه
دبیر هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت از برگزاری این رویداد بانکی در روزهای دوم و سوم بهمن ماه در برج میلاد تهران خبر داد و گفت: «نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی» به عنوان شعار این دوره همایش انتخاب شده است.
دیواندری با یادآوری اینکه در سال های اخیر شاهد ورود کسب و کارهای نوین به حوزه بانکداری هستیم، اظهار داشت: فناوری بلاک‌چین، پرداخت‌های نزدیک و پرداخت‌های همراه، استانداردهای پرداخت، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی از موضوعاتی هستند که در همایش امسال به آن توجه شده است.
دبیر هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک به موضوع امنیت در بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت در این حوزه نیز صاحب نظران دیدگاه های خود را در زمینه چارچوب‌های مدیریت امنیت اطلاعات، استانداردهای امنیتی، نوآوری و فناوری‌های جدید در حوزه امنیت، سرویس‌های مدیریت شده‌ امنیت، مدیریت حوادث امنیتی در شبکه‌ بانکی، امنیت در پرداخت‌ در بسترهای جدید مثل IOT و پایانه‌های فروش سیار و کاربردهای هوش امنیتی در شبکه بانکی ارایه می کنند.
وی اظهار داشت: در مجموع در این همایش ۳۷ سخنرانی انجام می‌شود که وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس کل بانک مرکزی سخنرانان کلیدی همایش و معاونان وزرا و اعضای هیات عامل بانک مرکزی جزو سخنرانان نشست های تخصصی خواهند بود.
دیواندری با بیان اینکه ۱۳ سخنران مطرح خارجی در این همایش حضور دارند که تجربیات جهانی در عرصه بانکداری الکترونیک را عرضه می کنند، اظهار داشت: در این همایش در مجموع 9 میزگرد تخصصی و 14 کارگاه آموزشی برگزار می شود.
به گفته وی، در این دوره از همایش از 310 چکیده مقاله تخصصی ارسال شده به دبیرخانه، 140 مقاله مورد قبول هیات داوری قرار گرفته که در کتاب همایش به چاپ می رسد و 16 مقاله نیز در جریان برگزاری این رویداد ارایه می شود.
دیواندری از برگزاری نمایشگاه، معرفی محصولات و خدمات و جشنواره دکتر نوربخش به عنوان برنامه‌های جانبی این رویداد یاد کرد و گفت: امسال بخشی به معرفی محصولات نوآورانه و برتر بانک ها و شرکت ها اختصاص یافته است که برگزیدگان این بخش در آیین اختتامیه معرفی می شوند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025
خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما