شناسهٔ خبر: 23598051 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

توافق جدید بین اقلیم کردستان و دولت عراق

رسانه‌های عراقی از توافق بین اقلیم کردستان و دولت عراق در خصوص دو فرودگاه سلیمانیه و اربیل خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزارت حمل و نقل اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه از توافق اربیل با بغداد در خصوص دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه خبر داد.

اومید محمد سخنگوی وزارت حمل و نقل اقلیم کردستان گفت: با هدف رفع محاصره دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه، هیئتی از اقلیم کردستان و دولت فدرال به توافقی 6 بندی دست یافتند.

وی افزود که پیش‌نویس این توافق به نخست‌وزیری عراق ارائه می‌شود تا در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

طبق بند اول توافق اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه به قوانین مربوط به اداره فرودگاه‌های عراق پایبند خواهند بود و  پروازها در این دو فرودگاه تحت کنترل و زیر نظر دولت مرکزی و بر اساس قوانین جاری صورت خواهد گرفت.

همچنین بر اساس بند سوم این توافق، نمایندگانی از بخش‌های انتقال و امنیت و حفاظت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی عراق در دو فرودگاه مذکور حضور خواهند یافت.

طبق بند چهارم این توافق، در راستای حل مشکلات پیش آمده، نشست‌های دوره‌ای میان فرودگاه‌ها به سرپرستی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی عراق برگزار می‌شود.

در بند پنجم این توافق آمده است که فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه دارای نمایندگانی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی عراق خواهند بود.

طبق بند ششم این توافق، کلیه فعالیت‌های مالی و پرداختی‌های فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه بر اساس قانون مصوب سال 2008 میلادی توسط دولت مرکزی عراق،  خواهد بود و جزئیات این فعالیت‌ها باید به اطلاع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی عراق برسد.

یک هیئت کردی به ریاست کریم سنجاری وزیر کشور اقلیم کردستان روز شنبه وارد بغداد شد. این اولین هیئت رسمی اقلیم کردستان عراق بعد از برگزاری همه‌پرسی جدایی این اقلیم از عراق در سوم مهر ماه گذشته به شمار می‌رود.

 احسان الشمری، مشاور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق حدود دو هفته قبل گفت که چندین تصمیم برای پایان بحران بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان اتخاذ شده است.

وی افزود: این تصمیمات شامل، تحویل مرزهای بین‌المللی با ترکیه و ایران به دولت عراق، تشکیل کمیته‌ای عالی برای سازماندهی فعالیت گذرگاه‌های زمینی، گمرکات و فرودگاه‌ها می‌شود.

 فواد معصوم رئیس جمهوری عراق نیز اخیرا طرح پایان دادن به بحران میان دولت و اقلیم کردستان را اعلام کرده بود.

همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق علی‌رغم فشارهای بغداد، تهدیدهای ترکیه و ایران و هشدارهای بین‌المللی روز دوشنبه (سوم مهرماه) برگزار شد و در پی این همه‌پرسی، دولت عراق و برخی از کشورهای منطقه، تصمیماتی علیه اقلیم کردستان اتخاذ کردند.

منبع: تسنیم

 

نظر شما