شناسهٔ خبر: 23597860 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فریدون آسرایی از سرطان حنجره‌اش می‌گوید

R1359/P1359/S9,1299/CT12

فریدون آسرایی گفت: مدتی از ناحیه حنجره با مشکل روبه‌رو بودم و متاسفانه حنجره من خراب شد که بیشتر به دلیل هوای آلوده تهران و مشکلات ریفلاکس معده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، فریدون آسرایی در منطقه آسارا به دنیا آمد. بعد از تحصیلات مقدماتی، در ژوئیه 1987 به شهر ونکوور کانادا مهاجرت و 14 سال در آنجا زندگی کرد. سال 1988گروه غزال و دو سال بعد هم گروه پرواز را به راه انداخت که ترانه «ایران ایرانم» از دستاوردهای این گروه است. او در سال 1394 در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر توانست جایزه بخش موسیقی پاپ بهترین آلبوم را برای آلبوم «عشق یعنی» بگیرد. همزمان با روزهای جشنواره موسیقی فجر، با این خواننده که البته در این دوره جشنواره غایب است به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

تحصیلات شما در رشته مهندسی کشاورزی بود اما سراغ موسیقی رفتید، علتش چه بود؟

من قبل از رفتن به کانادا در فیلیپین زندگی می‌کردم و تحصیلات خودم را در رشته کشاورزی به اتمام رساندم و بعد از آن در سال 1987 به کانادا رفتم، در سال‌های اول زندگی در کانادا دوست داشتم متناسب با رشته خودم کار کنم، اما متاسفانه در کانادا مدرک تحصیلی ایالات مختلف خود را هم قبول ندارند چه برسد به این‌که مدرک شما برای کشور دیگری باشد، به همین دلیل نتوانستم از تحصیلات خودم در کانادا استفاده کنم.

در کانادا رستوران داشتید، اما به کار خودتان در موسیقی ادامه دادید، دلیل این کار چه بود؟

در همان سال اول در کانادا وارد کار شدم و پس از مشقت‌های زیاد توانستم در این کشور یک مغازه بخرم و به کار رستوران‌داری مشغول شوم، اما بعد از کار رستوران کم‌کم وارد تجارت CD و DVD شدم و در این زمان موسیقی یک کار تفننی برای من بود و تقریبا بعد از آن بود که کار خودم را در موسیقی به طور حرفه‌ای در ایران شروع کردم و تا قبل از آن در کار موسیقی حرفه‌ای نبودم و از محل این کار درآمدی به‌دست نمی‌‌آوردم.

در ابتدای کار موسیقایی خود ابتدا با گروه غزال و سپس با گروه پرواز همکاری کردید، دلیل انتخاب این گروه‌ها چه بود؟

در تورنتو که حضور داشتم با یک گروه به نام غزال آشنا شدم، یکی از دوستانم که در این گروه نوازنده کیبورد بود من را با این گروه آشنا کرد و من هم بعد از آشنایی به عنوان خواننده در این گروه فعال بودم. اما در مورد گروه پرواز باید بگویم این گروه در ونکوور کانادا بود و توسط یکی از گروه‌های داخلی در ونکوور دعوت به همکاری شدم.

مدتی شایعه شد که شما به سرطان حنجره دچار شده‌اید، این موضوع صحت داشت؟

مدتی از ناحیه حنجره با مشکل روبه‌رو بودم و متاسفانه حنجره من خراب شد که بیشتر به دلیل هوای آلوده تهران و مشکلات ریفلاکس معده بود، با وجود این مشکل مجبور به عمل شدم و حدود یک سال بعد از این عمل زبان من زخم شد و اشاراتی از سرطان را نشان داد، بعد از آزمایشات متوجه شدیم که سرطان خوش‌خیم است و بعد از عمل و چکاپ و رعایت‌های زیاد این مشکل برطرف شد.

اگر قرار باشد به اولین آلبوم تان نمره‌ای بدهید عدد شما چند خواهد بود؟

قطعا این آلبوم را مردود می‌کنم؛ زیرا آلبوم خوبی نشد، اگر به عقب برگردم به هیچ‌وجه این آلبوم را نمی‌سازم، انتخاب شعر و تنظیم آهنگ خوب نبود به همین دلیل کار ضعیف شد، البته در این میان کمپانی پخش هم مقصر بود.

به نظر می‌رسد شما دوست نداشتید آلبومی در ایران بسازید و اجرایی هم داشته باشید، این موضوع را تائید می‌کنید؟

اصلا چنین موضوعی صحت ندارد، من در مسافرتی که به ایران داشتم از نزدیک کار موسیقی در ایران را دیدم و بعد از آن به کار در موسیقی ایران علاقه‌مند شدم، در همین زمان سه آلبوم را تهیه کردیم که دو آلبوم اول به دلیل کیفیت پایین دور ریخته شد و در نهایت آلبوم سوم یعنی آلبوم«غریبه» در سال 1383 تهیه، تولید و پخش شد.

از میان آهنگ‌هایی که خودتان خوانده‌اید کدامیک را بیشتر دوست دارید؟

در آلبوم اول آهنگ «کبوتر» و در آلبوم دوم آهنگ «سلام» را دوست دارم، در آلبوم سوم هم آهنگ «هنوزم همونیم» را به خاطر مادرم خیلی دوست دارم.

آلبوم اول خود را با اسم «فریدون» و بدون ذکر آسرایی منتشر کردید و این موضوع برای شما حاشیه‌هایی ایجاد کرد، دلیل این حواشی چه بود؟

آلبوم اول خودم را فقط به اسم فریدون منتشر کردم و متاسفانه به دلیل این‌که آسرایی را در آن نزدم از این اسم بدون فامیلی سوء‌استفاده کردند، تا جایی که می‌دانم یک نفر در کیش حتی به اسم من کنسرت هم گذاشته بود، جالب‌تر این‌که ویدئو هم ساخته بود و بعد از آن آلبوم‌ها را با ذکر فامیلی منتشر کردیم تا دیگر از این مشکلات به وجود نیاید.

کار تیتراژ عاشقانه چگونه به شما پیشنهاد شد و از این کار راضی بودید؟

یکی از دوستانم به اسم آقای بابک زرین- که یکی از آهنگسازان بنام هستند- این کار را به من معرفی کردند و از آنجا که ایشان را به عنوان یک آهنگساز‌ خوب قبول دارم، آهنگ تیتراژ این سریال را انتخاب کردم. ایشان به من گفتند چه کسانی در این کار حضور دارند و من هم وقتی دیدم بازیگران خوب زیادی در این کار هستند به نظرم آمد یک سریال قوی خواهد بود و به همین دلیل این کار را قبول کردم و به نظرم کار ما هم روی این سریال نشست و سریال هم کار خوبی شد.

نظر شما راجع به جشنواره موسیقی فجر که این روزها برگزار می‌شود، چیست؟

جشنواره موسیقی فجر، معتبرترین جشنواره موسیقی ماست اما متاسفانه این جشنواره بیشتر به کنسرت‌های فجر تبدیل شده است، چون درآمدزایی زیادی از خوانندگان حاضر در آن به‌دست می‌آید. در واقع به کسانی که اعتباری در موسیقی دارند، توجهی نمی‌شود و بیشتر به دنبال خواننده‌های مشهور و پول‌ساز می‌روند و این در حالی است که باید در این جشنواره از کسانی هم که در موسیقی زحمت کشیدند، استفاده کنند. در واقع باید از خواننده‌هایی همچون قاسم افشار، محمد اصفهانی، خشایار اعتمادی و... هم که در سال‌های دور در موسیقی نقش داشتند، استفاده شود.

به نظر شما موسیقی پاپ ما امروز کیفیت لازم را دارد؟

موسیقی پاپ ایران در سال‌های اولیه خود در اول دهه 80 با حضور خوانندگانی همچون محمد اصفهانی، علیرضا عصار و... قوی بود، چون از نظر شعر و ترانه محتوای خوبی داشت و در مقایسه با امروز اصلا قابل مقایسه نیست. متاسفانه امروز ترانه‌های ما مفهوم لازم را ندارد. امروز آهنگ‌ها یا باید خیلی به سمت غم برود و گریه‌آور باشد یا خیلی آهنگ‌های شاد و ریتمیک باشد تا مخاطب بپسندد. سال‌ها امپراتوری موسیقی پاپ ایران در دست افراد محدودی بود اما امروز شرایط فرق کرده است و تقریبا در دوسال گذشته شاهد حضور خواننده‌های زیادی همچون بهنام بانی، حامد همایون، ماکان‌بند و ... هستیم که سلیقه‌ها را عوض کرده‌اند. در وضعیت امروز هرماه می‌توان به‌دنبال یک صدای جدید بود و مردم بیشتر درپی ملودی‌های جدید هستند.

از وضعیت اعضای جدید گروه راضی هستید و در حال حاضر کار جدیدی در دست دارید؟

خیلی از بچه‌های گروه ما عوض شدند و افراد جدیدی به ما ملحق شدند و خوشبختانه تمام اعضای جدید باهم هماهنگ شدند و درخصوص کار جدید هم در حال حاضر برای تولید یک آلبوم جدید تمرکز کرده‌ایم.

با برنامه تلویزیونی شب‌کوک هم کار کردید، آیا این برنامه موفق بود و خودتان احساس رضایت داشتید؟

با برنامه شب‌کوک کار کردم، چون برنامه‌ای با محتوای موسیقی بود و این امر بسیار مثبت است، تمام کسانی که در این برنامه حضور داشتند، موفق بودند و من هم از حضور در این برنامه راضی بودم.

سقف کار موسیقی خود را تا کجا می‌بینید؟

همیشه برای یک هنرمند دو مساله معروفیت و محبوبیت وجود دارد، یک خواننده ممکن است با آهنگ‌های خود معروف شود، اما آنچه مهم است محبوب بودن است، زیرا حفظ شهرت مهم است، در واقع محبوب بودن از معروف و مشهور بودن بهتر است زیرا وقتی یک خواننده جدید روی کار می‌آید، ممکن است به شهرت برسد ولی این‌که محبوبیت حفظ شود، زیباترین بخش کار است. در اصل یک خواننده باید با کار جدید خود به روز باشد و از این طریق محبوبیت خود را در دل مردم دو چندان کند.

تیتراژ جدیدی را در دست کار دارید؟

بله؛ برای یک برنامه نوروزی به من پیشنهاد شده که قرار است یک آهنگ برای سال تحویل و یک آهنگ هم برای تیتراژ یک برنامه نوروزی که در یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد، تهیه کنیم.

امروز برخی تولید آلبوم را منسوخ می‌دانند و معتقدند که در شرایط امروز فقط انتشار تک‌آهنگ جواب می‌دهد، نظر شما در این خصوص چیست؟

من این موضوع را قبول ندارم. برای نمونه بین هر آلبوم خودم سه سال فاصله وجود دارد و در این میان آهنگ‌ها ممکن است تکراری شود و نمی‌توان با سه آلبوم تکراری کنسرت گذاشت و برای کسی که می‌خواهد کنسرت برگزار کند، نیاز به آهنگ جدید یک لازمه است و در این میان تک‌ترانه می‌تواند شهرت فرد خواننده را هم حفظ کند. ولی خواننده‌های قدیمی باید آلبوم داشته باشند و نباید فراموش کنند که در بین آلبوم‌های خود باید تک‌آهنگ تولید کنند تا بتوانند به روز باشند.

به نظر شما تهیه آلبوم در شرایطی که هزینه آن بالاست برای کسانی که تازه وارد این کار می‌شوند، امری صحیح است؟

برای کسانی که می‌خواهند تازه این کار را شروع کنند بهتر است که زیر بار خرج‌های زیادی نروند و با تک‌آهنگ و ویدئوموزیک، کار خود را شروع کنند و در صورتی که عیار خود را سنجیدند و توانستند دیده شوند سراغ تولید و انتشار آلبوم بروند. الان در حدود حداقل پنج میلیون، تولید هر آهنگ هزینه دارد و چنانچه یک آلبوم ده قطعه داشته باشد، حداقل 50 میلیون هزینه آن می‌شود.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما