شناسهٔ خبر: 23597518 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

امضای ۹ قرارداد همکاری میان هند و اسرائیل

ادامه اعتراض‌ها به حضور نتانیاهو در هند

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دی راجا، رهبر حزب کمونیست هند اظهار کرد، آنان در اعتراض به دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از هند و به نشانه مخالفت این کشور با سیاست‌های اسرائیل دست به تجمع زده‌اند. وی افزود، اسرائیل، اشغالگر خاک فلسطین است و راه حل دو کشوری مطرح شده از جانب سازمان ملل را نمی‌پذیرد.

راجا ادامه داد: تنها با حل مساله فلسطین است که صلح و امنیت در منطقه برقرار می‌شود. بهتر است مساله فلسطین را از چشم‌انداز تاریخی مناسبی مطرح کنیم. این پیام ما به نخست وزیر اسرائیل است. این بخشی از دموکراسی ماست.
دیدار نتانیاهو و مودی در همین حال بنیامین نتانیاهو با امضای ۹ قرارداد برای تقویت همکاری‌ها میان دو طرف در زمینه‌های کلیدی از جمله امنیت سایبری، "دوره‌ای تازه" را در روابط با هند آغاز کرده است. پس از مذاکره در خصوص این توافق‌نامه‌ها، نخست وزیران دو طرف به بررسی مساله خطر تروریسم پرداخته و توافق کردند که ماه آینده با یکدیگر دیدار و در زمینه امنیت داخلی و اجتماعی گفت‌وگو کنند.

در گفت‌وگوی دو طرف مساله عدم پذیرش قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از جانب هند نیز مطرح شد و مقامات هندی در این خصوص خاطر نشان کردند که دو طرف دیدگاه خاص خود را پیش می‌برند و دو نخست وزیر توافق کردند که "روابط بر مبنای یک مساله تعیین نمی‌شود".

نارندرا مودی، نخست وزیر هند ضمن "جامع و متمرکز" دانستن گفت‌وگوها اظهار کرد، به همراه نخست وزیر اسرائیل پیشرفت روابط دو جانبه میان دو طرف را مرور و توافق کردند که "امکانات و فرصت‌های" دو کشور باید مغتنم شناخته شوند.
مودی گفت: همکاری مشترک در زمینه‌هایی که به زندگی مردم مرتبط هستند را گسترش خواهیم داد. این زمینه‌ها عبارت است از کشاورزی، علم و تکنولوژی و امنیت. در زمینه نظامی هم از شرکت‌های اسرائیلی دعوت کرده‌ام تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرده تا همکاری خود با شرکت‌های هندی را گسترش دهند.

نتانیاهو نیز پس از این مذاکرات اظهار کرد: امروز دورانی جدید را در روابط با هند معرفی می‌کنیم. ۲۵ سال است که دو کشور با هم روابط دیپلماتیک دارند اما حالا به دلیل شراکت و روابطمان، چیزی متفاوت در حال روی دادن است.
نتانیاهو پیشتر گفته بود،از واکنش هند به طرح به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل "ناراحت" است.

اسرائیل در حال حاضر یکی از تامین‌کنندگان اصلی هند در زمینه تسلیحات است و به طور میانگین، هر سال یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی به هند صادر می‌کند.

مودی همچنین می‌خواهد جایگاه هند را به عنوان بزرگترین واردکننده نظامی تغییر داده و شرکت‌های خارجی را به منتقل کردن تکنولوژی‌شان به شرکت‌های محلی با هدف اشتغال‌زایی ترغیب کند. هند همچنین قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری خرید موشک‌های ضد تانک اسپایک اسرائیل را فسخ کرده و ظاهرا قصد دارد این تجهیزات را در کشور خود تولید کند.

هند همچنین اعلام کرده است که ماه آینده هیئتی از نمایندگان خود را برای مذاکره در زمینه توافق تجاری آزاد به اسرائیل می‌فرستد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما