شناسهٔ خبر: 23597509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سانحه نفتکش سانچی، ناآرامی های اخیر و اخم به بیگانگان؛ محور تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرایی کشور

تهران-ایرنا-جمعی از نمایندگان مجلس در تذکرات کتبی و شفاهی خود به مسوولان اجرایی کشور خواهان پیگیری مسائل مربوط به نفتکش سانچی و ایجاد راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی بنایی نماینده مردم گناباد در مجلس در تذکری ضمن تسلیت به مناسبت حادثه سانچی گفت: هیات تحقیق و تفحصی برای بررسی علل حادثه کشتی سانچی هر چه سریعتر تشکیل شود.
وی از دولت و مسئولان عالی نظام خواست که با توجه به وضعیت کشور،در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند،چرا که با قوانین عادی نمی توان در شرایط غیرعادی اقدامی داشت.
وی افزود: مجلس و دولت باید در حوزه قانونگذاری و اجرا متناسب با شرایط فعلی قدم بردارند.
عضو کمیسیون عمران مجلس از وزیراقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی خواست تا به وضعیت سپرده گذاران بدر توس و پدیده شاندیز رسیدگی کنند.

**ابهاماتی که در افکار عمومی درباره نفتکش سانچی به وجود آمده، رفع شود
فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری گفت: عروج ملکوتی 22 خدمه نفتکش سانچی را به خانواده های ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم.
وی افزود: با توجه به اینکه اقدامات این دریادلان در راستای تحقق اصل 43 قانون اساسی برای تامین استقلال اقتصادی جامعه بوده است، لذا بر اساس اصل 22 قانون اساسی، حفاظت از حیثیت و جان این عزیزان بر عهده دولت است.
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: متاسفانه حادثه کشتی نفتکش در هاله ای از ابهامات و شایعات قرار گرفته است که بستری برای تفرقه افکنی و کاهش اعتماد اجتماعی توسط شبکه های معاند ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: ضروری است ابهاماتی که در افکار عمومی ایجاد شده با پیگیری قانونی لازم ضمن احیای حقوق این جانباختگان انجام شود.

**تذکرات و اعتراضات نمایندگان پیگیری شود
محمد عزیزی نماینده ابهر در مجلس در تذکری به هیات رییسه مجلس گفت: کارآمدی و اصلاح امور کشور از مجلس شروع می شود و ملت مجلس آزاده، شجاع و با تدبیر می خواهد که کشتی بزرگ را به ساحل برساند نه مجلسی که کار آن تعریف و تمجید باشد.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که این همه نطق، تذکر شفاهی و کتبی به دولت داده می شود اما کدام یک پیگیری شده است؟
وی ادامه داد: هیات رئیسه مجلس باید فکری کند چرا که تذکرات،اعتراضات و نامه های نمایندگان با جواب های سرکاری پاسخ داده می شود و شأن مجلس زیر سوال می رود.
عزیزی در مورد نتیجه جلسه غیر علنی مجلس در مورد ناآرامی های اخیر گفت: تمامی مقامات، وزرا، نمایندگان گفتند که صدای مردم را شنیده اند و اعتراضات مردم به گرانی ها است اما فقط گفتاردرمانی شد. چه دستگاهی باید مسائل را پیگیری و به آن ورود کند و مسئولیت با کیست؟
وی افزود: بحران آب کشور را به چالش می کشاند که باید فکری به حال آن شود.
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: درباره این موضوع که تذکرات چه تاثیری در کشور می گذارد باید گفت که بیان این تذکرات بی تاثیر نیست و مجلس نیز به وظایف خود در این باره عمل می کند.

**دشمنان گستاخ تر شده اند
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس در تذکری به رییس‌جمهورگفت: به نظر می‌رسد شما و دولتمردان و اعضای کابینه‌تان دیپلماسی خنده را در پیش گرفتید که منجر به دخالت بیگانگان در امور داخلی شده است.
وی افزود: زمانی که لشکر بیکاران در فرانسه به حرکت در آمدند آیا شما با رییس‌جمهور این کشور صحبت کردید؟ آیا اصلا اجازه دادند تا تماسی در این باره داشته باشید؟ پس چرا در روزهای اغتشاشات شما اجازه دادید تا با شما تماس بگیرند و از اوضاع داخل کشورمان بپرسند؟
وی اظهار داشت: لطفا خود و دولتمردان‌تان کمی اخم نثار بیگانگان کنید و آنگاه خواهید دید که بیگانه چگونه دست و پای خود را جمع خواهد کرد، چرا یک بار صدای خود را نسبت به جسارت‌ها و بی‌ادبی‌ها بر سر آمریکا و غرب بلند نکردید و حتی سفیران آنها را به وزارت امور خارجه فرا نخواندید؟

**توضیحات مطهری درباره طرح استیضاح وزیر کار
محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس در تذکری گفت: آیین نامه داخلی مجلس صراحت دارد هیات رئیسه موظف است پس از طرح استیضاح موضوع را به کمیسیون ارجاع و کمیسیون پس از مدت یک هفته استیضاح را به هیأت رئیسه ارجاع دهد در اولین جلسه علنی استیضاح باید مطرح شود.
وی افزود: چه زد و بندی پشت استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی است،چرا که در هیأت رئیسه مجلس تصویب شد اگر 10 امضا برای استیضاح جمع شود موضوع اعلام وصول می شود،اما در حال حاضر 11 امضا برای استیضاح ربیعی جمع شده و همچنان هیأت رئیسه استیضاح را اعلام وصول نمی کند.
وی افزود: مصلحت هیات رئیسه، پدر حقیقت و واقعیت را درآورده است، هیچ چیز مصلحت تر از واقعیت نیست اجازه دهید پشت صحنه وزارت کار و رفاه اجتماعی مشخص شود.
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: در هیات رئیسه برای این موضوع رای گیری نشده است بلکه دو نظر وجود دارد اینکه وقتی استیضاح به کمیسیون ارائه شد و تعداد امضاها کاهش یافت موضوع از دستور خارج شود.
مطهری گفت: همچنین این نظر وجود دارد که از امکان افزایش امضاها استفاده شود، بنابراین هنوزدر هیات رئیسه به نتیجه قطعی که رای گیری شده است نرسیده ایم.
وی ادامه داد: تعداد امضاهای استیضاح ربیعی بررسی می شود، تا فردا تکلیف این موضوع روشن می شود،اما تاکید دارم زدوبند بین هیات رئیسه مجلس و وزارت تعاون وجود ندارد.

**تذکر 24 نماینده درباره شرایط کنونی رکود اقتصادی
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسوولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
حجت‌ الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان به همراه 23 نماینده دیگر در تذکری به رئیس جمهور بیان کردند که در شرایط کنونی رکود اقتصادی شما باید اقدام جدی برای رفع بیکاری و رفع معضل آب،‌ رشد تولید ملی و فقرزدایی کنید. شما باید از تحریم‌های جدید آمریکا و برجام جلوگیری کنید نه اینکه به نقد امامان معصوم مشغول باشید.
در این تذکر آمده است: آقای رئیس جمهور شما گفتید همه باید مورد نقد قرار گیرند و این موضوع استثنا ندارد و تمام مسئولین قابل نقد‌ند،‌اما ما در کشور معصوم نداریم حالا یک وقت امام دوازدهم ظهور کرد آنوقت هم می‌شود نقد کرد.
این تذکر می افزاید: آقای روحانی شما خوب می‌دانید اساس انقلاب اسلامی ما بر اعتقادات اسلامی قرآنی وعترت بنا شده است.
همچنین 47 نفر از نمایندگان در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند که علت تعلل در نگهداری از خانه نیمایوشیج علیرغم ثبت آن در فهرست آثار ملی و توضیح اقدامات انجام شده در جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی چیست؟
شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در تذکری به وزیران اطلاعات و راه و شهرسازی خواستار پیگیری موضوع زمین‌خواری در شهر سلماس با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به این موضوع شد.
احمد سالک نماینده مردم اصفهان در تذکری به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که چرا جلوی کسانی که در کشور و در بعضی مناطق شهرها طرح ویلیامز گلانسوس روانشناس غرب که در راستای سند 2030 است تدریس می‌کنند را نمی‌گیرید؟
سید محمد جواد ابطحی، نادر قاضی‌پور، علیرضا محجوب، احمد امیرآبادی، احمد سالک،اکبر رنجبرزاده نمایندگان خمینی‌شهر، ارومیه ، تهران، قم، اصفهان و اسدآباد به رئیس جمهور در مورد سهل‌انگاری نسبت به تهیه و تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی قوانین برنامه ششم توسعه و احکام دائمی برنامه‌های توسعه و بودجه سال 1396 تذکر دادند.
پروانه مافی و سهیلا جلودارزاده، سیده فاطمه حسینی، سیده حمیده زرآبادی نمایندگان تهران و قزوین به وزیر اقتصاد درباره لزوم هماهنگی و تسریع در اعمال استانداردهای (IFRS) در گزارش‌دهی و حسابرسی مالی توسط بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان بازرسی تذکر دادند.
سیام***9121 خبرنگار: سمیه لاری
انتشار: کتایون لامع زاده

انتهای پیام /*

نظر شما