شناسهٔ خبر: 23595882 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهرستان ری رتبه اول تولید گندم، ذرت علوفه ای و صیفی جات در استان تهران را دارد

شهرری ـ ایرنا - رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت که این شهرستان در تولید گندم، ذرت علوفه ای و صیفی جات رتبه اول استان را در سال زراعی گذشته به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل خلیل پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه 850 هزار تن محصولات زراعی در سال زراعی 95-96 در این شهرستان تولید شده است، اظهار کرد:11 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان ری در سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفت که از این میزان در حدود 70 هزار تن گندم برداشت شد.
وی میزان تولید گندم شهرستان ری را 6 تن در هر هکتار عنوان کرد و افزود: میزان تولید گندم در شهرستان ری به خاطر دانش کشاورزان، وجود زمین حاصلخیز و آب مناسب از میانگین کشوری بالاتر است و همین امر موجب شده این شهرستان رتبه اول تولید گندم را در استان تهران داشته باشد.
خلیل پور بیان کرد: هشت هزار و 600 هکتار از اراضی کشاروزی شهرستان ری در سال زراعی گذشته به کاشت ذرت علوفه ای اختصاص داده شد که کشاورزان این شهرستان در این حوزه نیز عملکرد خوبی داشته اند.
وی شهرستان ری را یکی از قطب ها بزرگ تولید سبزی و صیفی استان تهران بیان کرد و یادآور شد: کشاوزان شهرستان ری با اختصاص چهار هزار و 200 هکتار از اراضی این شهرستان در سال زراعی 95 – 96 به کشت سبزی و صیفی توانستند رتبه اول استان تهران را در این حوزه به خود اختصاص دهند.
خلیل پور میانگین تولید جو را در شهرستان ری چهار و نیم تن در هر هکتار عنوان کرد و گفت: این میزان از برداشت جو از هشت هزار هکتار از اراضی انجام شد که بیشتر این اراضی نیز در بخش فشافویه قرار داشت.
وی عملکرد کشاورزان شهرستان ری را در تولید یونجه مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: کشاورزان این شهرستان با اختصاص سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاروزی به کشت یونجه 15 تن در هر هکتار برداشت کنند که از لحاظ آماری عملکرد خوبی را داشته اند.
خلیل پور ادامه داد: مقاومت یونجه در مقابل آلودگی آب و ارزش اقتصادی این محصول عامل رغبت کشاورزان به کاشت ان است.
وی در ادامه کشت یک هزار هکتاری کلزا، 200 هکتاری ارزن، 27 هکتاری درخت صنوبر، 10 هکتار گلخانه تولید صیفی و سبزی و وجود یک هزار و 280 هکتار باغ پسته، انار، انگور، زیتون و انجیر را از دیگر پتانسیل های کشاورزی این شهرستان عنوان کرد و افزود: کشاورزان شهرستان ری به رغم اینکه حق آب آنان بیشتر مصرف آب شرب شهر تهران می شود عملکرد خوبی دارند و باید از این ظرفیت در جهت ایجاد اشتغال و توسعه پایدار شهرستان استفاده کرد.

** کشت برنج از الگوی کشت شهرستان ری خارج شده است
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود به کشت غیر قانونی برنج در شهرستان ری اشاره کرد و یادآور شد: کشت برنج به دلیل نیاز زیاد به آب سالم، تبخیر و تعریق بالا از سال 93 از الگوی کشت شهرستان خارج شد ولی در سال زراعی جاری شاهد کشت 300 هکتاری این محصول در شهرستان ری بودیم.
ابوالفضل خلیل پور خرابی مزارع ذرت علوفه ای را به خاطر طوفان سال گذشته علت اصلی کشت غیر قانوی برنج در شهرستان ری دانست و تصریح کرد: جهاد کشاورزی شهرستان ری با همکاری سایر نهادهای شهرستان 2 بار اقدام به قلع مسیر آب زمین های برنج کرد و پس از برداشت نیز این برنج ها را به صورت مداوم در آزمایشگاه های معتبر از لحاظ نداشتن عناصر سنگین، سرب و جیوه مورد آزمایش قرار داده است.

** مزارع سبزیجات و صیفی جات شهرستان ری به شدت پایش می شوند
خلیل پور با اشاره به اینکه آبیاری محصولات کشاورزی با آب های نامتعارف در گذشته در مزارع این شهرستان فراگیر بوده است، گفت: جهاد کشاورزی با همکاری شبکه بهداشت و سایر دستگاه های نظارتی شهرستان ری به شدت با کشاورزانی که از آب های نامتعارف استفاده می کنند برخورد می کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ زمین کشاروزی در شهرستان ری وجود ندارد که با فاضلاب آبیاری شود ولی اگر کشاورزی تخلفی انجام دهد به شدت با وی برخورد خواهد شد.
خلیل پور به مصرف حقابه کشاورزان این شهرستان برای آب شرب مردم تهران اشاره کرد و افزود: دولت باید در جهت احقاق حقابه کشاورزان شهرستان ری با ایجاد تصفیه خانه بر روی رودخانه سرخه حصار و نهر فیروزآباد تمهیداتی را بیاندیشد تا این قشر زحمتکش به حقوق قانونی خود برسند.
3218/6003
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه ** انتشار: روح اله صائب

انتهای پیام /*

نظر شما