شناسهٔ خبر: 23595497 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی از میانگین کشوری پایین تر است

محمد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از

صاحب‌خبر - محمد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهارهزار تا پنج هزارگرم بالغ می شود.
وی گفت: براساس آخرین آمار اخذ شده از فروشگاه سموم، مصرف سموم در یک سال زراعی 95 و 96 بالغ بر 184 تن است که این رقم بخشی از 25 هزار تن مصرف سم در کشور است.
وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال زراعی در فصل های پاییز و زمستان میزان مصرف سم بسیار پایین است گفت: در کشور حدود 606 قلم آفت، بیماری و علف هرز وجود دارد که بر روی محصولات کشاورزی کشور فعالیت می کنند و روش های مختلف مبارزه علیه اینها استفاده می شود که متاسفانه استفاده از روش شیمیایی پرکاربردترین، ارزانترین و قاطع ترین روش است.
رضایی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و بویژه سازمان حفظ نباتات کشور، در این راستا برنامه هایی در پیش رو دارند تا مصرف سم متعادل و آلودگی محیط زیست و یا آلوده سازی محصولات کشاورزی کمتر شود که یکی از این روش ها استفاده از روش مبارزه بیولوژیک است.
وی گفت: از سال 86، در خراسان شمالی روش مبارزه بیولوژیک را در 2 محصول گوجه فرنگی و انار شروع کردیم، در این راستا عمده سیاست وزارت خانه در زمینه محصولات تازه خوری است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای در رابطه با طرح سلامت میان وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای این طرح در راستای تولید محصول سالم و پاک از ابتدای مرحله کشت تا سر سفره مردم است.
رضایی اظهارکرد: این طرح از سال 97 در سطح کشور اجرایی می شود که در نوبت نخست هشت محصول شامل گوجه فرنگی عرصه ای و گلخانه ای، خیار عرصه ای و گلخانه ای، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی و پرتقال را تحت پوشش دارد.
وی با بیان اینکه براساس این طرح حدود 175 هزار بهره بردار در سطح کشور تحت پوشش قرار می گیرند گفت: خراسان شمالی برای اجرای این طرح سطح پنج هزار و 800 هکتاری را برای هفت محصول شامل گوجه فرنگی عرصه ای و گلخانه ای، خیار عرصه ای و گلخانه ای، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی به وزارتخانه معرفی کرده است.
344 هزار هکتار اراضی خراسان شمالی سالانه به کشت محصولات باغی و زراعی اختصاص می یابد.
سالانه 120 میلیون تن انواع محصول کشاورزی شامل زراعی، باغی، دامی و شیلات در کشور تولید می شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی انتهای پیام

نظر شما