شناسهٔ خبر: 23591420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قره‌خانی:

انتظار بود دستگاه دیپلماسی ازظرفیت بیشتری در حادثه سانچی استفاده کند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که انتظار این بود دستگاه دیپلماسی از ظرفیت‌های بالاتری در زمینه حادثه نفتکش سانچی استفاده می‌کرد، گفت: اما تا زمانی که جعبه سیاه بررسی نشود، نمی‌توان قضاوت کرد که چگونه این حادثه رخ داده است.

صاحب‌خبر -

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی در پیگیری حادثه نفتکش سانچی، اظهار کرد: اینکه بگوییم فعالیتی نداشتند اینگونه نیست. حتما تلاش خود را انجام دادند اما به دلیل بزرگی حادثه و اهمیت موضوع انتظار این بود که از ظرفیت بالاتر دیپلماسی استفاده می‌کردند نه در حد یک سرکنسول در شانگهای، همچنین این انتظار وجود داشت که حداقل در مراحل اولیه حادثه در وزارت خارجه ستاد بحرانی ایجاد شود و یکی از معاونین مسئولیت پیگیری را بر عهده بگیرد که پشتوانه‌ای برای سفیر باشد زیرا این اتفاق در حوزه جغرافیایی کشور دیگری رخ داده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در مراحل اولیه از ظرفیت‌های لازم استفاده نشد، گرچه محتمل بود که در نتیجه این اتفاق اثرگذاری چندانی نداشته باشد ولیکن این انتظار وجود داشت.

چینی‌ها از تمام امکانات خود استفاده نکردند

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس همچنین در خصوص اینکه گفته می‌شود چینی‌ها در اطفای آتش نفتکش ایرانی تعلل داشته‌اند، گفت: به هر حال آنها که نمی‌گویند ما تعلل کردیم، می‌گویند از حداکثر ظرفیت‌مان استفاده کردیم، اما به دلیل قواعد و معاهدات بین‌المللی که کشورها عضو آن هستند، اگر حادثه‌ای در سرزمین کشور دیگری رخ دهد، مسئولیت اولیه در نجات و کمک‌رسانی به عهده آن کشور است. اگر هم کشورهای دیگری بخواهند کمک کنند باید از آنها تقاضا شود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: شاید در این زمینه چینی‌ها از تمام امکانات خود استفاده نکردند و به یک یا دو دستگاه از شناورهای آتشخوار خود بسنده کردند و شب‌ها هم تعطیل بودند، اما حجم به این گستردگی از آتش طلب می‌کرد که از شناورهای بیشتری استفاده کنند و شبانه‌روزی فعالیت داشته باشند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: اگر هم چینی‌ها از امکانات لازم برخوردار نبودند می‌توانستند از کشورهای دیگر مانند ژاپن و کره نیز تقاضا کنند که متاسفانه این مساله اتفاق نیفتاد و زمانی هم که ایران از ژاپن تقاضای کمک کرد چینی‌ها تازه به خود آمده و جدیت‌شان را بیشتر کردند.

تاکنون هیچ اطلاعی از کشتی چینی منتشر نشده است

قره‌خانی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ اطلاعی از کشتی چینی نداریم، گفت: علیرغم چند روزی که از این حادثه گذشته هیچ اطلاعی نداریم که گفته شود سرنشینان یا کاپیتان کشتی چینی نقل قول، مصاحبه یا مطلبی را بیان کرده باشند که چگونه این حادثه رخ داده است و یا اینکه چینی‌ها، حداقل این اطلاعات را منعکس نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال کشتی چینی و نفتکش ایرانی هر دو از دستگاه‌های پیشرفته و سیستم‌های مدرن برخوردار بودند و استانداردهای لازم را هم داشته‌اند، اما هنوز اطلاعی از سوی کشتی چینی به بیرون انعکاس داده نشده است. شاید شائبه تعلل چینی‌ها هم به این علت بوده که بی‌میل نبودند تا نفتکش ایرانی بسوزد و دریا آلوده نشود که بعد مسائل زیست محیطی را داشته باشند.

شنیده‌ام نه قبل از حادثه و نه بعد از آن هیچ سیگنالی مخابره نشده است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره اینکه چرا رادارهای کشتی‌ چینی و نفتکش ایرانی از قبل از حادثه فعال نبوده و خاموش بوده است، گفت: بنده هم این را شنیده‌ام که نه قبل از حادثه و نه بعد از آن سیگنال‌هایی از سوی دو کشتی مخابره نشده است،‌ حتی بعد از حادثه نیز از نفتکش ایرانی سیگنالی به بیرون ارسال نشده که مبنی بر کمک خواستن باشد در حالیکه افراد حاضر در اینگونه کشتی‌ها آموزش‌های حرفه‌ای لازم را دیده‌اند و بلافاصله با وقوع اتفاقی در هر موقعیتی که قرار داشته باشند باید تقاضای کمک کنند اما هیچ نوع سیگنالی نه قبل و نه بعد از حادثه به بیرون منتقل نشده است.

وی همچنین درباره اینکه گفته شده 48 ساعت قبل از حادثه کشتی‌ها سیگنالی را ارسال نکرده‌اند، گفت: فکر نمی‌کنم 48 ساعت صحت داشته باشد اما آنچه گفته شده حدود هشت ساعت بوده که برای کشتی چینی کمتر از این میزان ساعت هم است.

قره‌خانی درباره اینکه قایق نجاتی که بر عرشه نفتکش ایرانی بوده چرا وجود نداشته است، گفت: ابتدا گفتند قایق نجات مشخص نیست شاید بر اثر موج انفجاری بوده که رخ داده ولیکن در مراحل اولیه تمامی سیستم‌ها از کار افتاده باشند و سرنشینان نیز شاید در همان مراحل اولیه درگذشته باشند.

تا زمانی که جعبه سیاه بررسی نشود، نمی‌توان قضاوت کرد حادثه چگونه رخ داده است

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر جعبه سیاه در چین نگهداری می‌شود و بعد از یک ماه به پاناما می‌رود اما تا زمانی که رمزگشایی و فک پلمب نشود نمی‌توان قضاوت کرد که چگونه این اتفاق رخ داده است.

قره‌خانی در پایان اظهار کرد: کمیسیون انرژی بر حسب وظیفه‌ای که دارد طبیعتا از مسئولین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت ملی نفتکش و سایر دستگاه‌های مربوطه دعوت خواهد کرد تا ابعاد این مساله بررسی و روشن شود.

انتهای پیام

نظر شما