شناسهٔ خبر: 23588375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دریکوند مطرح کرد:

توجه به سیره علوی از شعار تا عمل/سیره علوی نجات‌دهنده جامعه است

گروه فرهنگی: مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان این‌که توجه به سیره علوی از شعار تا واقعیت بسیار متفاوت است، اظهارکرد: حرمت نهادن به مردم، حقوق آنان را پاس داشتن، دل به حال آنان سوختن و همراهی با ضعیف‌ترین مردم و ایجاد فضای باز انتقاد، سؤال، استیضاح، مشورت‌خواهی و ده‌ها مقوله دیگر که از علائم سیره علوی است؛ همه و همه در قبال توجه عملی به سیره علوی امکان‌پذیر است.

صاحب‌خبر -

خدانظر دریکوند، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره «سیره علوی» که قرار است اسفندماه امسال به میزبانی جهاددانشگاهی لرستان برگزار شود، گفت: در جامعه امروزی با وجود برنامه‌های متعدد دشمنان برای گسترش فرهنگ غربی و تهدیدات مختلفی که نسل جوان جامعه را در معرض خطر قرار داده ایجاب می‌کند تا الگوهای عملی رفتاری را به جامعه معرفی و زندگی خود را بر پایه سیره و منش ائمه تنظیم کنند.
وی اضافه کرد: شکی نیست برگزاری این همایش‌ها تاثیرات قابل توجهی در آشنایی افکار عمومی با سیره علوی و پیروی از فرامین عملی آنها در زندگی دارد و در یک کلام باید گفت که پیروی از راه و روش معصومین(ع) نجات‌دهنده جامعه از آسیب‌های مختلف است.
دریکوند بیان کرد: رفتار و گفتار اهل‌بیت(ع) در تمامی شرایط و برای تمامی دوران‌ها نجات‌دهنده بوده و موجب رسیدن به رستگاری خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به این‌که نامه امام علی(ع) به مالک‌اشتر حاوی مفاهیم و مضامین زیادی است که اگر مفاد این نامه راهبرد و استراتژی مسئولان قرار گیرد می‌توانیم شاهد جامعه‌ای عاری از مشکلات باشیم، تصریح کرد: نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر دو ويژگی انحصاری دارد، يكی بلاغت متن و ديگری عمق مفاهيم و محتوای آن است كه از هر دو جهت در اوج قرار دارد.
وی تصریح کرد: امام علی(ع) در قسمتی از این نامه به انتقاد کردن از مسئولان و حاکمان جامعه اسلامی اشاره و بر ایجاد فضای نقد و انتقادپذیری در بین مسئولان تاکید می‌کند و توجه به این اصل باعث می‌شود تا مسئولان همواره خود را در برابر دیدگان تیزبین مردم قرار دهند تا در صورت بروز خطا و اشتباه با یادآوری توسط مردم سریع به اصلاح خود بپردازند و از افتادن در سراشیبی سقوط محفوظ بمانند.
دریکوند بیان کرد: رعايت عهد و پيمان نکته دیگری است که آن حضرت بر آن تاکید می‌کند و مسئولین را بر رعایت عهد و وفای با مردم گوشزد می‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد: رعایت انصاف وعدالت، مردم‌داری، صداقت با مردم و ... ازجمله موارد دیگری است که مسئولان می‌توانند از سیره و روش حکومت‌داری علوی بیاموزند و به‌کار گیرند.
وی با بیان این‌که توجه به سیره علوی از شعار تا واقعیت بسیار متفاوت است و حقیقت آن جز در توجه عملی به سیره و منش علوی نیست زیرا عالی‌ترین شکل و نماد زندگی در جامعه، توجه به سیره علوی است، اظهارکرد: حرمت نهادن به مردم، حقوق آنان را پاس داشتن، دل به حال آنان سوختن و همراهی با ضعیف‌ترین مردم و ایجاد فضای باز انتقاد، سؤال، استیضاح، مشورت‌خواهی و ده‌ها مقوله دیگر که از علائم سیره علوی است؛ همه و همه در قبال توجه عملی به سیره علوی امکان‌پذیر است و اگر این واقعیت از مرحله دانش به بینش و رفتار نرسد نمی‌توانیم شاهد جامعه ارزشی و معنوی باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان این‌که والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ و سبک زندگی آن جامعه است، فرهنگ، هویت و موجودیت جامعه را تشکیل می‌دهد و با انحراف آن هرچند جامعه در ابعاد دیگر قدرتمند باشد، میان‌تهی خواهد بود، یادآور شد: اسلام، فرهنگ و سبک زندگی برخاسته از سنت و سیره معصومین(ع) به‌ویژه امیرالمومنین(ع) را معرفی و بر تابعیت آن تاکید دارد.
دریکوند با تاکید بر این‌که شناخت فرهنگ علوی برای هدایت و دستیابی به کمالات انسانی بر اهل معرفت لازم است، گفت: موضوعی که باید به آن بالید این است که مردم باوجود این همه هجمه فرهنگی به شیوه‌های مختلف هنوز هم ثابت قدم در راه اعتقادات دینی خود به پیش می‌روند و همین توجه به سیره و روش اهل‌بیت(ع) راه نجات از هجمه‌های فرهنگی دشمن و کلید رستگاری است.
وی بیان کرد: در همایش‌های گذشته تلاش شده تا از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده استفاده شود و قطعاً مجریان این همایش هم از تمام بضاعت و توان خود برای اجرای آبرومندانه آن بهره گرفته‌اند.
دریکوند اضافه کرد: طبیعی است که هر همایش هم از نظر کمی و کیفی نسبت به همایش‌های قبلی نقاط قوت بیشتری داشته باشد، چراکه با تحلیل و بررسی هر همایش می‌توان نقاط ضعف را رفع و نقاط مثبت را تقویت کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: همایش باید کاربست عملی داشته باشد و یافته‌های پژوهشگران به بطن جامعه وارد شده و در سطح جامعه نهادینه شود؛ لذا انتظار می‌رود که پس‌از برگزاری همایش این یافته‌ها به دست فراموشی سپرده نشوند و تلاش شود تا مردم با این موارد آشنا شده تا سیره و منش زندگی خود را بر سیره علوی منطبق سازند.

نظر شما