شناسهٔ خبر: 23587902 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

درمان خانگي سوختگي‌ ها

شعله اجاق گاز، حرارت زياد قابلمه، پريدن روغن از درون ماهيتابه، قرار گرفتن در معرض تابش خورشيد و ريختن آب جوش روي بدن از جمله سوختگي‌هاي سطحي اما دردناكي است كه ممكن است همه ما تجربه آن را در طول زندگي بارها داشته باشيم.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>94در طول روز هنگام آشپزي و تهيه وعده‌هاي غذايي يا ريختن چاي ممكن است دچار سوختگي <Burn>شويد. با این نسخه های خانگی می توانید در شرایط بحران با مدیریت بهتری عمل کنید.

به گزارش شفا آنلاین:شعله اجاق گاز، حرارت زياد قابلمه،  پريدن روغن از درون ماهيتابه، قرار گرفتن در معرض تابش خورشيد و ريختن آب جوش روي بدن از جمله سوختگي‌هاي سطحي اما دردناكي است كه ممكن است همه ما تجربه آن را در طول زندگي بارها داشته باشيم.
 
اين نوع سوختگي‌ها درصورتي كه از نوع سوختگي‌هاي باز نباشند، خوشبختانه خيلي سطحي بوده و به راحتي در منزل قابل درمانند بنابراين اگر سطح سوختگي باز نشده و امكان عفونت براي آن وجود ندارد مي‌توان با چند راهكار ساده به تسريع روند درماني آن كمك كرد.

 محلول سركه و تسكين سوزش

 اگر دچار سوختگي شديد و اين سوختگي باز نيست، مي‌توانيد ازمخلوط سركه و آب براي شست و شو و خنك كردن محل سوختگي استفاده كنيد. براي تهيه اين محلول بايد به ميزان مساوي سركه و آب را با هم مخلوط كرده و سطح سوختگي را به آرامي با آن بشوييد. با اين كار نه تنها محل سوختگي را خنك كرده و به كاهش سوزش آن كمك مي‌كنيد بلكه موجب كاهش درد در ناحيه مورد نظر نيز مي‌شويد.
 
براي شست‌وشوي محل زخم كافي است محلول را به آرامي روي محل سوختگي بريزيد يا آن را به كمك دستمال پارچه‌اي تميز به روي موضعي كه دچار سوختگي شده قرار دهيد. دقت داشته باشيد از ماليدن پارچه و حركت دادن آن به روي سوختگي خودداري كنيد و تنها پارچه آغشته به محلول را روي سوختگي قرار دهيد.

 يخ درماني كنيد

 اولين حركتي كه همواره پس از سوختگي‌هاي سطحي نظير برخورد پوست دست با ماهيتابه يا ريختن آب جوش به روي بدن بايد انجام داد ريختن آب سرد يا استفاده از تكه‌هاي يخ براي سرد كردن موضع سوختگي است.

 بهترين راه حل براي خنك كردن موضع سوختگي آن است كه فورا آن را زير جريان آب سرد قرار دهيد يا درون ظرف آب سرد فرو كنيد اما مراقب باشيد كه در سوختگي‌هايي كه زخم باز دارند اول زخم را با پارچه‌اي استريل بپوشانيد و پس از آن با كيسه يخ آن را كمپرس كنيد.

 در تابستان هلودرماني كنيد

 برگ، ميوه و هسته درخت هلو از جمله كاربردي‌ترين محصولات طبيعت است كه براي درمان بيماري‌هاي مختلفي از قبيل روماتيسم، تسكين تب، دفع سنگ كليه، كاهش وزن و پاكسازي بدن از سموم و موادزائد بسيار موثر است، اما برگ اين ميوه تابستاني خاصيت درماني ديگري نيز دارد و آن تسكين و درمان سوختگي‌هاي سطحي بر پوست است كه به واسطه شعله اجاق گاز، آب جوش يا تماس با اشياي گرم به‌وجود آمده است. درمانگران تركيب برگ درخت هلو و گياه جعفري با روغن زيتون را براي بهبود آثار سوختگي و از بين رفتن اسكار به جاي مانده در موضع سوختگي بسيار مؤثر مي‌دانند.

درمان محل سوختگي با آلوورا

 براساس شواهد موجود، بسياري از درمانگران مكاتب درماني در جهان از دوران‌هاي بسيار قديم از گياه آلوورا و ژل آن براي درمان سوختگي‌ها، خراش‌ها و برخي از جراحت‌ها استفاده مي‌كردند. اين درمانگران استفاده از ژل اين گياه را براي از بين بردن زخم و اسكار باقي مانده از سوختگي نيز موثر مي‌دانند. به اين ترتيب براي كاهش سوزش و درمان بهتر محل سوختگي مي‌توانيد با شكستن برگ آلوورا و استفاده از ژل ميان آن به درمان خود كمك كنيد. اين ژل را مي‌توانيد از داروخانه‌ها نيز تهيه كنيد.

با عسل ضدعفونی کنید

 امروزه بسياري از مراكز درماني و بيمارستان‌هاي مختص سوانح سوختگي از عسل به‌عنوان يكي از بهترين داروهاي طبيعي براي ترميم بافت‌هاي آسيب ديده و سوخته و همين‌طور براي درمان عفونت‌هاي بافت درگير استفاده مي‌كنند. اين طلاي طبيعي به علت داشتن خواص ضد‌قارچ و آنتي باكتريال و رطوبت رساني به موضع سوختگي كمك مي‌كند. براي استفاده از فوايد اين دارو كافي است مقداري عسل طبيعي را روي دستمالي تميز يا باند استريل قرار داده و آن را روي پوست سوخته و آسيب ديده قرار دهيد.

از التهاب پیشگیری کنید

 براساس متون طب سنتي، بسياري از درمانگران اين شيوه درماني از گياه گل هميشه بهار به‌صورت موضعي براي درمان التهاب‌ها، زخم‌ها، تاول‌ها و خشكي پوست استفاده مي‌كردند. اين گياه امروزه به‌صورت كرم، پماد و محلول توسط كارخانه‌هاي داروسازي توليد شده و در حال حاضر قابل تهيه در داروخانه‌هاست. اين داروي گياهي نيز به دليل داشتن خاصيت آنتي باكتريال مي‌تواند در درمان سوختگي‌هاي سطحي بسيار كمك‌كننده باشد.

درد آفتاب سوختگی را رفع کنید

 روغن يا عصاره به‌دست آمده از گياه اسطوخودوس يا لاوندر خواص درماني متعددي دارد. اين دارو كه به‌صورت موضعي براي درمان انواع سردردها و تسكين كوفتگي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد از جمله داروهايي است كه در تسكين آفتاب سوختگي‌ها و درمان پوست سوخته شده بسيار موثر است. درصورتي كه در فصل تابستان به‌دليل حرارت بيش از حد خورشيد دچار آفتاب سوختگي شديد، بهترين راه حل براي درمان آن استفاده از روغن اسطوخودوس و ماساژ آن روي پوست بدن است. استفاده از اين روغن هر روز به‌مدت يك هفته به درمان آفتاب سوختگي كمك مي‌كند.

 چگونه بافت سوخته را ترمیم کنید؟

 براساس متون طب سنتي شست و شوي محل سوختگي با عصاره به‌دست آمده از جوشانده گياه نارون كوهي تاثير زيادي در بهبود بافت‌هاي آسيب ديده و ترميم آن‌ها خواهد داشت.

كمپرس كردن اين عصاره روي سوختگي يا شست‌وشوي موضع با كمك اين عصاره كمك مي‌كند تا جريان گردش خون در عضو مربوطه افزايش يابد. اين كار كمك مي‌كند تا خونرساني بهتري به موضع آسيب ديده انجام شود و به اين ترتيب سلول‌هاي آسيب‌ديده با دريافت موادمغذي و تغذيه مناسب بهتر و سريع‌تر مي‌توانند مراحل درمان و ترميم را پشت‌سر بگذارند.

ويتامين C بنوشيد

 درمانگران طب سنتي و بسياري از متخصصان طب مكمل در سراسر جهان مصرف خوراكي و موضعي ويتامين C را در بهبود حال بيماران مبتلا به ضايعات و سوانح پوستي بسيار موثر مي‌دانند. اين درمانگران معتقدند، براي درمان و تسكين آثار سوختگي كه باز نباشد مي‌توان با اسپري كردن آب ميوه‌هايي حاوي ويتامين C به درمان محل سوختگي كمك كرد. علاوه بر اين آن‌ها نوشيدن روزانه يك تا 2 ليوان ويتامين C كه در ميوه‌هايي مانند نارنگي، پرتقال، ليمو، گريپ فروت موجود است را براي درمان اين بيماري‌ها موثر مي‌دانند.

درمان سوختگي اشعه ایکس درمان دارد؟

 برخي از افرادي كه به واسطه كارشان با اشعه ايكس سروكار دارند ممكن است به‌طور اتفاقي با سوختگي ناشي از تماس مستقيم با اين اشعه دچار شوند. بايد توجه داشت درصورتي كه سوختگي ناشي از اشعه شديد باشد و زخم باز در بدن بيمار ايجاد كند بايد فورا بيمار را به متخصص مربوطه رساند، اما درصورتي كه سوختگي سطحي باشد و بخش اندكي از بدن را درگير كرده باشد مي‌توان آن را با كمك گياه دارويي صبر زرد درمان كرد. براي درمان، كافي است موضع سوخته شده را با عصاره گياه صبر زرد شست‌وشو داد يا با دستمالي استريل و تميز كه آغشته به اين عصاره باشد موضع سوختگي را كمپرس كرد. فراموش نكنيد كه براي دريافت نتيجه قطعي بايد استفاده از اين عصاره را به‌مدت يك هفته تكرار كرده تا از نتايج درماني آن بهره‌مند شويد.سیب سبز

نظر شما