شناسهٔ خبر: 23581765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

لاریجانی در نطق پیش از دستور؛

ملت ایران با هرگونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است / لزوم تشکیل گروه حقیقت‌یاب در سوریه

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید گروه حقیقت‌یاب تشکیل شده تا معلوم شود جنایت‌کار در این زمینه چه کسانی بودند و این سلاح‌ها از کدام مرزها وارد سوریه، و به دست چه کسانی استفاده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بخشی از نطق پیش از دستور خود با تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) اعلام کرد: ما مفتخریم که الگوی جامعه و انقلاب ما علی (ع) است که سیاست او عین حق‌ورزی و اخلاق بود. صدق در مکتب و اصل قوام جامعه بود و تعارضات جمهوری اسلامی با برخی قدرت‌های بزرگ نیز در همین نهفته است.

او با اشاره به حوادث اخیر سوریه گفت: دولت امریکا به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی به سوریه حمله کرد و خساراتی بر این کشور وارد کرد و سوال اول این است که کدام مرجع بین‌المللی این ادعا را بررسی کرد. آیا قبل از بررسی و محکومیت می‌توان اقدام کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواجهه‌های مختلف ایران با سلاح‌های شیمیایی صدام در جنگ تحمیلی یادآور شد: این سلاح‌ها از طرف دولت‌های غربی به صدام داده می‌شد و همین قدرت‌ها لب فرومی‌بستند. بحث یک‌بار و دوبار نبود. در طول یک سال، صدام بارها و بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد و نه‌تنها اقدامی ازسوی قدرت‌های غربی ندیدیم که حتی موضعی نگرفتند اما یک‌باره در یک ادعای غیرواقعی، علیه سوریه عملیات انجام می‌شود. آیا می‌توان باور کرد شما بخاطر حقوق بین‌الملل و حقوق بشر چنین اقدامی کردید؟! چرا نگذاشتید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شده و موضوع را رسیدگی کند.

او گفت: تا آن‌جا که ما بررسی کردیم دولت سوریه نه گاز سارین داشت و نه دلیلی داشت باتوجه به توفیقات به‌دست آمده، دست به چنین کاری بزند. این روش‌هایی که دولت امریکا در پیش گرفته در سال‌های گذشته نیز انجام شد و نتیجه‌اش بحران تروریسیتی موجود در منطقه است. آیا ادعای امریکا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان که بمب‌باران‌های شدید همراه شد، موفق بود. آیا وقتی امریکا ادعا کرد در عراق سلاح‌های اتمی وجود دارد و بدون نظر مشورتی شورای امنیت، این کشور را زیر بمب‌باران شدید قرار داد، موفق بود.

نماینده مردم قم در مجلس دهم اعلام کرد: به خاطر دارید آقای پاول وزیر خارجه وقت امریکا لیستی از مراکز اختفا سلاح‌های اتمی عراق ارائه کرد که همان لیست بهانه‌ای شد برای حمله به عراق و بعدها که مخالفان صدام در این کشور حکومت را به‌دست گرفتند، این ادعا را بررسی کردند و آقای طالبانی رییس‌جمهور عراق شد. تردیدی نیست آقای طالبانی از مخالفان صدام بود که سال‌ها علیه این رژیم مبارزه کرد اما او می‌گفت آن لیست کذایی وزیر خارجه امریکا را بررسی کردیم و چیزی نیافتیم. مثلاَ به نقطه‌ای که آدرس داده بودند، رفتیم که یک طویله بود. شما چنین سابقه‌ای در جنگ‌افروزی دارید.

او گفت: سوال دیگر این است که با این حمله چه مشکلی حل می‌شود. آیا جنگ در سوریه خاتمه می‌یابد. راه‌حل سیاسی حاصل می‌شود؟ این یک شروع است، نه یک خاتمه. آتش بحران را افروخته‌تر و وسیع‌تر کردید که تبعات آن دامن خودتان را می‌گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی کشورهای ناتوان منطقه که سال‌ها در سوریه ماجراجویی کرده و اینک هلهله راه‌انداخته‌اند، شما را به باتلاق سوریه دعوت کنند و ترجیح دادند ناتوانی خود را با لباس و تجهیزات شما به دامادی مزین نمایند. این‌ها همان کسانی هستند که در شرایط بحران، قسم دیگری عمل می‌کنند.

او یادآور شد: مجلس شورای اسلامی بر این نظر است که ملت ما سخت‌ترین شرایط را در حملات شیمیایی که با کمک غربی‌ها انجام می‌شد، تحمل کرده و بنابر این با هرگونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است اما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه‌ای برای ماجراجویی شود، مخالف‌تر است و آن‌را محکوم می‌کند.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: معتقدیم باید گروه حقیقت‌یاب تشکیل شده تا معلوم شود جنایت‌کار در این زمینه چه کسانی بودند و این سلاح‌ها از کدام مرزها وارد سوریه، و به دست چه کسانی استفاده شد.

به گزارش ایلنا، پس از اتمام نطق پیش از دستور رییس‌مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان در صحن علنی فریاد الله و اکبر سر دادند.

نظر شما