شناسهٔ خبر: 23580353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل

اشرف غنی خواستار افزایش فشارها بر پاکستان شد

رئیس جمهوری افغانستان با اعضای شورای امنیت سازمان ملل که روز گذشته به کابل سفر کرده اند، دیدار و از این شورا خواست تا برای برقراری ثبات در منطقه فشارها بر پاکستان را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با هیئت شورای امنیت سازمان ملل، ضمن اشاره به روابط افغانستان و پاکستان گفت که تلاش‌ها برای بهبود روابط دوجانبه صورت گرفته، اما از جانب پاکستان در همکاری‌های منطقه‌ای، اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود که دولت افغانستان در مناسبات منطقه ای و در بخش روابط اقتصادی با کشورهای آسیای‌میانه، روسیه، چین و ایران، دستاوردهای خوبی داشته است.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین نمونه‌ها و شواهدی را درباره فعالیت‌ها، آموزش و تامین گروه‌های تروریستی از جمله داعش در خارج از افغانستان، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارائه داد.

در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفت، غنی در رابطه با اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه، همکاری‌های منطقه ای، مبارزه با پدیده‌های تروریسم، فساد اداری، مواد مخدر و قاچاق آن، تسریع روند صلح، آمادگی‌ها برای انتخابات، اصلاحات در عرصه دولتداری، تقویت نظام، مشارکت زنان، نقش سازمان ملل متحد در افغانستان به‌ خصوص در زمینه‌های امنیتی و توسعه ای به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی همچنین تاکید کرد برای برقراری ثبات در افغانستان، باید فشارها بر پاکستان افزایش یابد و در عین‌حال، اقدامات مشترک برای گفتگوها نیز صورت گیرد.

غنی در این دیدار، تروریسم را تهدید مشترک برای همه کشورهای جهان خواند و گفت که در راستای برقراری صلح در افغانستان، از تجارب سایر کشورها استفاده خواهیم کرد.

افزون براین «خیریت عمروف» سفیر قزاقستان در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که شورای امنیت، از دولت و مردم افغانستان در زمینه برقراری صلح و ثبات در این کشور، حمایت می‌کند.

به گفته وی، این شورا به‌ منظور بررسی پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف در افغانستان بخصوص روند صلح و اینکه چگونه این پیشرفت‌ها را تسریع ببخشد به کابل سفر کرده‌ است.

وی افزود که هئیت شورای امنیت همچنین به دنبال راه حل برای هماهنگی و همکاری بیشتر بین سازمان‌های منطقه ای و بین‌المللی با افغانستان است.

همچنین «نیکی هیلی» نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل گفت که امنیت و ثبات افغانستان برای امنیت منطقه مهم است و هیئت شورای امنیت به خاطر حمایت‌های بیشتر از افغانستان، به کابل سفر کرده‌است.

وی افزود که ما می‌خواهیم اصلاحات و توسعه واقعی را در این کشور مشاهده کنیم، تا از همکاری‌های خویش اطمینان حاصل کنیم.

همچنین اعضای شورای امنیت اعلام کردند که نیروهای امنیتی به نیابت از کشورهای مختلف جهان در برابر تروریسم مبارزه می‌کنند و سازمان ملل برای پایان‌ بخشیدن به جنگ در افغانستان، آماده همکاری است.

اعضای هیئت شورای امنیت اطمینان دادند که در برگشت به مقر سازمان ملل متحد، بر کمک‌های بیشتر این سازمان به افغانستان به خصوص در عرصه‌های امنیتی و توسعه ای تمرکز خواهند کرد. / مهر

برچسب‌ها:

نظر شما