شناسهٔ خبر: 23571302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عمده ترين دليل کيفيت پايين مسکن در کشور چیست؟

در زمان بتن ريزي، مهندس ناظر و مجري عموما حاضر نيستند و همين حضور نداشتن آنها در زمان اجراي برخي از عمليات ساختماني است که مشکلات عمده اي را در رابطه با کيفيت مسکن ايجاد کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بافت فرسوده ۲۰ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است و برنامه دولت دوازدهم این است که همزمان، هم پروژه‌های متعددی را در بافت فرسوده توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به بهره برداری برساند و هم تسهیلاتی را برای افرادی که متقاضی فعالیت و سرمایه گذاری در بافت‌های فرسوده برای تامین مسکن و تحت عنوان شرکت‌های توسعه گر مشغول به فعالیت هستند در نظر بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ایران، یکی از کشور‌های زلزله خیز دنیا به شمار می‌رود، تصریح کرد: بافت‌های ناکارآمد شهر‌ها از آسیب پذیرترین نقاط کشور ما در رویارویی با زلزله‌های بزرگ هستند و به همین دلیل نیز برنامه جدی وزارت راه، اجرای راهکاری برای کاهش آسیب پذیری در نقاط مختلف شهری و روستایی است.

شکرچی زاده به استفاده از ظرفیت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: به منظور استحکام بخشیدن به ساختمان‌های موجود و تازه احداث به غیر از نظارت و مجری از ظرفیت مهمی به عنوان بیمه، استفاده بهینه‌ای داشته باشیم زیرا، تضمین کیفیت محصول نهایی ما یعنی ساختمان‌ها است که می‌تواند به میزان قابل توجهی ضعف ما را در نظارت، بهبود بدهد.

وی با اشاره به زلزله کرمانشاه و تجاربی که از آن حادثه کسب شد، یادآور شد: در زلزله کرمانشاه که متاسفانه تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست دادند، عموم پروژه‌هایی که دچار مشکل شدند و آسیب‌های جدی سازه‌ای و غیرسازه‌ای دیدند، دارای سیستم‌های نظارت، طی روند آزمایش‌های مصالح ساختمانی و مجری ذی صلاح بودند، اما شاهد بودیم که نهایتا محصول نهایی که همان ساختمان‌ها بود از کیفیت مناسبی در برابر زلزله برخوردار نبودند.

شکرچی زاده یکی از اشکالات عمده را نبود مجری در زمان اجرای پروژه عنوان کرد و گفت: افرادی که مسئولیت اجرای ساختمانی را برعهده دارند در زمان اجرای عملیات، حضور ندارند.

وی ادامه داد: این حضور نداشتن مهندس ناظر و مجری ذی صلاح، بخشی به دلیل نداشتن تعهدکاری است و بخش دیگر به پایان کار شهرداری ارتباط دارد و همچنین متاسفانه در انتخاب زمین برای تعدادی از پروژه‌ها شاهد آن هستیم که مطالعات ساختاری مناسبی انجام نشده است و بر روی زمین‌های نامناسب بدون آنکه بهسازی مناسبی بر روی آن‌ها صورت گرفته، ساختمان‌ها احداث شده اند که همین امر مشکلاتی را در آینده برای ساختمان‌ها ایجاد خواهد کرد.

شکرچی زاده با تاکید دوباره بر استفاده و بهره مندی از ظرفیت‌های بیمه‌ای برای ایجاد تعهد در ساختمان سازی استاندارد، گفت: متاسفانه از ظرفیت‌های بیمه ساختمانی استفاده نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر، در حوزه ساختمان بیمه پرسنلی برای کارگرانی که در زمان کار مشغول به فعالیت هستند وجود دارد و شرکت‌های بیمه‌ای ساختمانی خود را مکلف به تضمین کیفیت محصول نهایی نمی‌دانند.

نظر شما