شناسهٔ خبر: 23571241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مردانه: حماس به دنبال گرفتن فرصت تنفس برای بازیابی توان خود است

R1396/P36446/S8,90,95/CT3

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، شروط اعلام‌شده حماس برای قرار دادن سلاح خود تحت فرماندهی «ساف» عملاً امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌­رسد تشکیلات خودگردان این شرایط را نمی­‌پذیرد.

صاحب‌خبر -

«وحید مردانه»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص شروط حماس برای قرار دادن سلاح خود تحت فرماندهی «ساف»، با اشاره به اینکه تشکیلات خودگردان این شروط را نمی­‌پذیرد، بیان داشت: حماس به دنبال بازیابی توان خود است.

وی با توجه به تلاش صهیونیست­‌ها برای خلع سلاح حماس گفت: بحث معامله سلاح حماس در برنامه‌های محمود عباس و اسرائیلی‌ها بوده است؛ لذا در این موضوع شکی نیست؛ اما چرایی رسیدن بخشی از حماس به این نقطه و اهداف آن­ها محل بحث است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر چرایی موضع اخیر حماس در مورد سلاح این جنبش اشاره داشت: حماس بعد از خروج خود از سوریه و ناکامی در این مسئله و با توجه به اینکه محمد مرسی به عنوان سردمدار اخوان المسلمین نتوانست این جریان را به پیش ببرد، دچار اختلاف ایدئولوژی شد.

وی با اشاره به پیامدهای اشتباهات حماس در مسائل منطقه­‌ای و ارتباطات آن با برخی کشورها تأکید داشت: این جنبش بعد از دور شدن از ایران و نزدیکی به عربستان و مصر و سایر کشورهای سازش‌کار منطقه به صورت کلی دچار بحران هویت شد.

مردانه با توجه به مشکلات داخلی این جنبش گفت: حماس در عرصه اقتصادی تحت فشار بود و این اواخر به خاطر مشکلاتی که با محور مقاومت داشت، مجبور بود بین حکومت‌داری و مبارزه یکی را انتخاب کند. البته جریان محمود عباس و صهیونیست­‌ها همیشه علاقه‌مند بودند که حماس با این القائات به این نتیجه برسد.

وی با تأکید بر اهداف مطرح‌شدن آمادگی حماس برای قرار دادن سلاح خود تحت فرماندهی «ساف» اشاره داشت: این جنبش به دنبال گرفتن فرصت تنفس برای بازیابی توان خود است. حماس با بحث آشتی ملی می‌تواند یکی دو سال وقت بگیرد و خود را بازسازی کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به هدف دیگر طرح چنین مسئله­‌ای از سوی حماس تأکید داشت: حماس نگرانی­‌هایی از آغاز حمله مجدد رژیم صهیونیستی دارد. این جنبش در شرایط موجود حمله اسرائیل را محتمل می‌داند.

وی با توجه به امکان سوءاستفاده صهیونیست­‌ها در بازه زمانی که نزدیک به جام جهانی است، افزود: معمولاً فلسطین و خصوصاً غزه در این ایام دچار بحران­‌هایی می­‌شود؛ چراکه توجه جهان به مسائل سیاسی در چنین زمان­‌هایی کم‌تر می­‌شود.

مردانه با بیان اینکه شروط مطرح شده حماس اجرایی نیست، گفت: ممکن است مواضع کنونی حماس به دنبال ارسال این پیام باشد که اگر حمایت‌ها از این جنبش تقویت نشود، حماس سابق در حال از هم پاشیدن است. با این حال شروط اعلام‌ شده این جنبش عملاً امکان‌پذیر نیست. به نظر می­‌رسد تشکیلات خودگردان این شرایط را نمی­‌پذیرد.

انتهای پیام/

نظر شما