شناسهٔ خبر: 23569245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

نگاهی به واقعیتِ جاری در رسانه‌ی شخصی ملکه بریتانیا؛

«همچنان نیمه شب است»؛ از تبعیض جنسیتی در پرداخت دستمزد کارکنان BBC چه می دانید؟ / آشنایی با فرآیند مخفی کاری فساد سیستماتیک در رسانه انگلیسی

«یک فرهنگ مخفی کارانه وغیرقانونی از عدم حقوق برابر مردان و زنان ». این اتهام و یا بهتر بگوییم دستاورد جدید بزرگترین بنگاه خبرپراکنی جهان، بی‌بی‌سی است؛ موضوعی که باعث استعفای کری گارسی سردبیر بی بی سی در چین شد. استعفایی که تازه ترین شوک به بی بی سی به شمار می رود.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل رجانیوز - علیرضا حجتی: «یک فرهنگ مخفی کارانه وغیرقانونی از عدم حقوق برابر مردان و زنان ». این اتهام و یا بهتر بگوییم دستاورد جدید بزرگترین بنگاه خبرپراکنی جهان، بی‌بی‌سی است؛ موضوعی که باعث استعفای کری گارسی سردبیر بی بی سی در چین شد. استعفایی که تازه ترین شوک به بی بی سی به شمار می رود. این ژورنالیست و خبرنگار با سابقه چند روزقبل با انتشار نامه ای عمومی  از تبعیض جنسیتی گسترده ای که سازمان بی بی سی در پرداخت دستمزد بین مردان و زنان اعمال می کند، پرده برداشت. 
 
به گزارش رجانیوز، استعفای گارسی نشان می دهد رویه تغییرناپذیر BBC در فساد سیستماتیک این  بنگاه خبری از جمله تبعیض جنسیتی در حقوق پرداختی به زنان در شرایط کاری برابر با مردان و همچنین سرپوش گذاشتن بر فساد اخلاقی  کارکنان  رده بالای این رسانه شامل تعرض و تجاوز جنسی همچنان با روند غیرقابل توقفی جریان دارد.  مفاسدی که با اطلاع کامل مدیران ارشد این سازمان بازوی رسانه ای  سیاست های استعماری انگلستان اتفاق می افتد؛  با اینحال کری گارسی در نامه اش نوشت که هدف از استعفایش و انتشار نامه شکستن نابرابری ها و مقاومت در برابر فشارها برای ساختار پرداخت منصفانه و شفاف است. مسئله ای که دیگر صبر این ژورنالیست با سابقه را لبریز کرد.
 
 
 
کری گارسی
 
"من به سادگی می خواهم که بی بی سی به قانون احترام بگذارد و مردان و زنان را به همان اندازه ارزش گذاری کند." این جمله تمام خواسته کسی است که 30 سال سابقه حضور در رسانه سلطنتی بریتانیا را دارد. گارسی با اشاره به تفاوت "غیرقابل قبول" پرداخت در بین مردان و زنان ، اظهار داشته است که پس از تلاش های خصوصی برای متقاعد کردن مدیران بی بی سی برای علاج این رفتار به اندازه کافی شکست خورده است.
 
وی افزود: من همچنان در بی بی سی می مانم ولی به سمت پیشین خودم یعنی در اتاق خبر تلویزیون باز می گردم. بی بی سی باید به این مشکل اذعان کند، بابت آن عذرخواهی کرده و یک ساختار شفاف، عادلانه و برابر برای پرداخت دستمزدها پایه گذاری کند. گارسی تصریح کرد: متوجه شده ام که 2 سردبیر از 4 سردبیر بین المللی بی بی سی که هر دو مرد هستند، حداقل 50 درصد دریافتی بیشتری نسبت به همکاران زن خود دارند. 
 
کری گارسی، که از سال 2013 سردبیر بی بی سی در چین است، در ادامه گفت که BBC  قانون برابری را در قرارداد با کارکنان زن شکسته  است.   گرسی ادعا کرده است که BBC هنوز انکار می کند که نابرابری پرداخت وجود دارد؛    او معتقد است که پس از سالها مشکوک شدنش به  مبالغ  به طور معمول  کمتر پرداخت شده"،  این نقش ( افشاگری)  را به عهده گرفت.
 
در ماه جولای ، هنگامی که بی بی سی مجبور شد بالاترین دستمزد ستاره هایش! را به نمایش بگذارد، گارسی متوجه شد که به  همکاران مرد او  در فهرست از جمله سردبیر آمریکای شمالی، جان ساپل با مبلغ دریافتی 200 تا 249000 پوند و  جرمی بوون، سردبیر خاورمیانه با دستمزد سالانه 150،000 تا 19900 پوند، به طور قابل توجهی مبلغ بیشتری پرداخت می شود.
 
گارسی  ضمنا گفت: "برای مدت طولانی، فرهنگ مخفی کاری و غیرقانونی بی بی سی، نا امید کننده است. این باید تغییر پیدا کند.
 
با اینحال BBC در پاسخ به  اتهامات گارسی بیانیه ای صادر کرد که ضمن قول دادن انتشار حقوق ها در آینده ای نزدیک و استخدام بازرسینی برای این امر به این جمله بسنده کرد: "عدالت در پرداخت بسیار حیاتی است."
 
در زیر جدول بیشترین دستمزدهای مجریان و خبرنگاران بی بی سی را مشاهده می کنید:
 
جدول بیشترین دستمزدهای مجریان BBC
 
 
در این باره گفتنی است  بالاترین حقوق کارکنان زن بی‌بی‌سی مربوط به  «کلودیا وینکلمن» با دستمزد حدود 450 هزار پوندی است؛ تازه آنهم کلودیا وینکلمن یهودی است، به این معنی که حتی BBC تبعیض را به جایی رسانده است که در بین زنان هم به یهودی ها دستمزد بیشتری پرداخت می کند که سال گذشته انتشار مقاله ای در اینباره که یهودی ها در بی بی سی بیشتر پول می گیرند در نشریه ساندی تایمز منجر به اخراج کوین مایرز ستون نویس پرسابقه این نشریه شد.
 
متاسفم خانم ها برای حقوق برابر باید زحمت بکشید: تیتر مقاله جنجالی ساندی تایمز که حذف و موجب برکناری کوین مایرز شد
 
 

اینجا بیشتر بخوانید: آزادی بیان به سبک سرزمین ملکه: روزنامه‌نگار باسابقه انگلیسی به دلیل افشای پرداخت حقوق‌های نجومی به «یهودی‌ها» در بی‌بی‌سی، اخراج شد

 

 
اما «کریس اوانز»، گرانترین مجری مرد بی‌بی‌سی که حدود 2.2 ملیون پوند درآمد دارد؛ هم دارای پرونده رسوایی جنسی است، اما  شبکه تلویزیونی «بی بی سی» دوباره در یک عمل تبعیض آمیز دیگر با سرپوش گذاشتن درباره پرونده رسوایی جنسی کریس ایوانز آن را بررسی رسمی نکرد.

 

یکی از کارمندان زن که با ایوانز در سال 1990 کار می کرد از ایوانز به خاطر آزار و اذیت جنسی چندی پیش شکایت کرده بود و او را متهم به آزار و اذیت جنسی در سال 1990 زمانی که با ایوانز در شبکه 4 کار می کرد، کرده بود. پلیس پس از دریافت شکایت این زن در سال 2016 ایوانز را مورد بازجویی قرارد داد، اما ایوانز با رد اتهامات خود را بی گناه خواند و پلیس هم به دلیل عدم مدارک کافی این پرونده را بست.

 

کریس ایوانز

 

این قربانی در این اواخر دوباره نامه ای به تیونی هال مدیر کل بی بی سی برای تحقیق رسمی فرستاد، اما مدیر کل این شبکه تلویزیونی تحقیقات رسمی در این باره را رد و گفت، که این حوادث در زمان رخ داده که ایوانز در شبکه بی بی کار نمی کرده است.

 

 اما این پایان داستان رسوایی های BBC  نیست؛ چندی پیش هم با مطرح شدن شکایت چند دختر انگلیسی از «جیمی سویل» ستاره‌ رسانه‌ای بی‌بی‌سی، طبل رسوایی دیگری علیه این رسانه به صدا درآمد و مشخص شد که این مجری پرستاره که از دستبوسان ملکه انگلستان و دارای نشان رسمی «شوالیه»عالی رتبه ترین افسر امپراتوری بریتانیا (OBE) است، در زمان زندگی خود و در محل کارش در دفتر شبکه بی‌بی‌سی در طول سال ها، به حدود 300 نفر آزار جنسی رسانده است.

 

جیمی سویل

 

انتشار این خبر سبب شد تا «جرج انتویسل» مدیرکل بی‌بی‌سی، در مقابل کمیته فرهنگی پارلمان بریتانیا با پذیرش این نکته که این رسوایی به «اعتماد» بی بی سی لطمه وارد ساخت، از «مشکلات فرهنگی گسترده‌» در سازمان جهانی بی بی سی خبر دهد:"در گذشته «مشکلات فرهنگی گسترده‌تری» در بی‌بی‌سی وجود داشته که به جیمی سویل اجازه سوءرفتار جنسی داده است".


لرد پتن رئیس هیأت امنای بی‌بی‌سی نیز در مقاله ای که در نشریه «میل آن ساندی» منتشر شد، نوشته که رسوایی جیمی سویل خوشنامی بی‌بی‌سی را به خطر انداخته است.

وی در بخشی از مقاله خود می نویسد: "آیا واقعا ممکن است که هیچ کس از فعالیت های او  اطلاعی نداشته باشد؟ آیا کسانی بر اعمال مجرمانه او چشم بسته اند؟ آیا کسانی به خاطر شهرت سویل و به خاطر جایگاهی که در برنامه های بی‌بی‌سی داشت، ترجیح داده اند که شک و شبهه ها را پیگیری نکنند؟".

 
اما افشاگری گارسی در مورد نابرابری حقوق ها در بی بی سی منجر به  حمایت شدید از او  با هشتگ  IStandWithCarrie  شد.
 
Lyse Doucet خبرنگار ارشد بی بی سی، سارا مونتاگ مجری  رادیو 4 و جین گاروی  مجری برنامه ساعت زن رادیو 4، گارسی  را "شجاع و درخشان" توصیف کردند.
 
کتی نیومن خبرنگار کانال 4 در توییتی نوشت: نامه ی درخشان توسط کری و یک تراژدی برایBBC  برای از دست دادن چنین سردبیر با استعدادی
 
 
جین گاروی هم توییت کرد: همانطور که از ابتدا گفتیم: ما زنان ممتاز هستیم. ما باید از این امتیاز استفاده کنیم تا مطمئن شویم برابری پرداخت یک واقعیت برای همه است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در همین حال تعدادی از نمایندگان مجلس هم  از جمله هریت هارمن، جسی فیلیپس و باربارا کیلی و نماینده محافظه کار نادین دوریس  حمایت خود را از گارسی  ابراز کردند.
 
 
 
 
این در حالی است که در جولای سال 2017 با افشای اختلاف جدی بین حقوق مردان و زنان در «بی‌بی‌سی»، شماری از مجریان زن این شبکه تلویزیونی قصد داشتنند به دلیل تبعیض جنسیتی در BBC، از آن شکایت کنند.
 
 بنابراین حد اقل 10 تن از مجریان زن شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» قصد داشتند به دلیل تبعیض جنسیتی، از این شبکه تلویزیونی شکایت کنند. پیشتر از این  هم بی‌بی‌سی با فشار رسانه‌ها مجبور به انتشار فهرست گرانترین کارمندان خود شد که نشان می‌داد تمامی کارکنانی که عایدات بیش از نیم ملیون پوند دارند،‌مرد هستند.
 
 روزنامه «ایندیپندنت» در ماه جولای گزارش داد: گروهی از مجریان زن شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی بی‌بی‌سی قصد شکایت از این شبکه را دارند و انتظار می‌رود که به تدریج شمار شاکیان زن بی‌بی‌سی افزایش یابد. زیرا هم‌اکنون مجریان زن به شدت از اینکه همکاران مردشان حقوق‌های بسیار بالاتری دریافت می‌کنند، ‌خشمگین هستند.
 
 
 گارسی که 4 سال سردبیر بی بی سی در چین بوده است، در پایان تاکید کرد: کارکنان زن بی بی سی صبر و تحمل خود را نسبت به سیاست های تبعیض آمیز مدیران و روسای این سرویس خبری از دست داده اند و مدیران و روسای بی بی سی حاضر نیستند تا اشتباهات خود را در این زمینه قبول کنند.
 
وی افزود: کسانی که نسبت به این وضعیت اعتراض کرده اند، از سوی مدیران بی بی سی به اخراج از کار تهدید می شوند.
 
 
اما فرانک عمیدی، یکی از مجریان بخش فارسی سرویس جهانی بی بی سی هم در توییترش نوشت: در حال حاضر به طور میانگین در بی بی سی کارمندان زن در ازای کار برابر با همکاران مردشان بیش از ۹ درصد از آنها کمتر دستمزد دریافت میکنند. این شکاف دستمزد در بریتانیا برای کارکنان تمام وقت ۹.۴ درصد و میانگین شکاف دستمزد کل کارکنان بیش از ۱۸ درصد است.
 

 

با این وجود، بی بی سی همواره طی رویکرد رسانه ای شیطنت آمیز و فریبکارانه اش ضمن  ارائه برنامه ها و گزارشات متعدد در پرداختن به حقوق زنان سعی در القای پایمال شدن حقوق زنان در ایران دارد. از بررسی موانع بازیگران و کارگردانان زن  سینمای ایران در خارج از کشور گرفته تا حقوق مادران مجرد!!

 

 

 


نگاهی به آمار و ارقام مادران شاغل در سراسر دنیا در بی بی سی.mp4 | دانلود فیلم 

 

 

 
 
 
بی بی سی با ساخت برنامه ویژه ای به نام « صد زن» اگر چه در بخشی از آن تلاش داشت زنان موفق جهان را به تصویر بکشد اما در بخش قابل توجهی از این برنامه به سیاه نمایی در مورد زنان جامعه ایران و بخشی از جوامع اسلامی پرداخته است؛ برنامه ای که بی بی سی اینگونه توصیفش کرده است:  بی بی سی در چهار سال گذشته هر سال فصلی را زیر عنوان 'صد زن ' راه اندازی کرده است. در این رشته مطالب و برنامه‌ها به شمار زیادی از زنان در سراسر جهان و موضوعات مربوط به آنها نگاه شده است.  فصل صد زن ۲۰۱۶ بی‌بی‌سی فارسی هم در مورد زنان، شخصیت‌های تاثیر‌گذار و دغدغه‌های آنها همراه با اتفاقات جالب مربوط به زنان است. این مجموعه شامل مطالب متنوعی از جمله گفت‌‌وگو‌، گزارش و یادداشت از زنان در نقاط مختلف جهان و به ویژه ایران، افغانستان و تاجیکستان است.
 
 
 

 در پایان باید یادآور شد وضعیت تاریک و مایوس کننده ای که هم اکنون و طی سالهای متمادی بر بی بی سی حاکم است، قاب تصویری است که منعکس کننده ادعاهای پوچ و دروغی نظیر« گردش آزاد اطلاعات» است که جریان حاکم بر رسانه های غرب در مواجهه با نظام های مردمسالاری مثل ایران در پیش می گیرند؛ رسانه هایی که سالها با مخفی کاری از گردش آزاد اطلاعات در مورد تبعیض های سازمانشان خودداری می ورزند. از آن روزی که بی بی سی با اعلام اینکه «هم اکنون ساعت دقیقا دوازده نیمه شب است» رمز کودتای 28 مرداد را اعلام کرد بیش از 64 سال می گذرد؛ حالا به نظر می رسد از آن موقع بی بی سی از نیمه شب خارج نشده است؛ در بی بی سی هنوزهم، هم اکنون نیمه شب است و خبری از روشنایی طلوع در آن نیست.

نظر شما