شناسهٔ خبر: 23568427 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

طاق بستان، «تَرَک» برداشت

نقوش برجسته ایوان کوچک طاق‌های هزار ساله طاق‌بستان ترک خورده و این اثر فاخر فرهنگی کشور را با خطر جدی مواجه کرده، اما این موضوع تاکنون از سوی مسئولان امر نادیده گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، ایوانهای کوچک و بزرگ مجموعه تاریخی طاقبستان که آوازهای جهانی دارد و یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری کرمانشاه به شمار میرود، تمام زیبایی و ارزششان را از نقوش برجسته حکاکی شده در دل خود وام دارند که همواره در معرض تخریب طبیعی و انسانی قرار داشتهاند.

زمانی این نقوش به خاطر مرمتهای غیرکارشناسی تهدید شده و زمانی دیگر زیر بار رعشههای هولناک بیلها و متههای مکانیکی خطر را بیخ گوش خود احساس کردهاند و زمانی هم خزهها، کپکها، آبگرفتگیها و... این بنای سنگی و اثر فاخر فرهنگی کشور را مورد تهدید قرار داده است. با این حال متاسفانه اخیرا دست نقش برجسته متعلق به شاهپور دوم ترک برداشته و به شکلی ترمیم یا به قول کارشناسان سمبل شده است.

معاون سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه دراین باره گفت: این ترکها شاید به دلیل لایهبرداری که در ضلع غربی نقش برجسته صورت گرفته و شاید دستگاهها و تجهیزات به کار گرفته شده بر آن تاثیر گذاشته باشد یا تاثیرات آب و سرمایش و گرمایش آن باشد. نصرتالله سپهر وقوع زلزله را یکی دیگر از دلایل احتمالی این موضوع بیان کرد و افزود: شاید هم تاثیر زمین لرزههای مکرری باشد که اخیرا در استان کرمانشاه به وقوع پیوسته که البته باید آثار، از حفاظت لازم برخوردار میشدند.

سپهر ادامه داد: زلزلههای بالای 6 و 7 ریشتر سازههای دست بشر در مقابل آن نمیتوانند مقاومت کنند، اما میتوان برای قدرتهای کمتر مثل همینها که در شهر کرمانشاه اتفاق افتاد، تمهیداتی اندیشید که لطمهای به اثر وارد نکند و در دید مردم هم تاثیرات منفی نداشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما