شناسهٔ خبر: 23568137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دادستان تهران خبر داد

آزادی 300 نفر دیگر از دستگیرشدگان

صاحب‌خبر -

ایسنا: جعفری‌دولت‌آبادی در تحلیل ناآرامی‌های اخیر در کشور، اظهار کرد: نارضایتی‌ها، مشکلات اقتصادی و معیشتی و آسیب‌های اجتماعی، به‌عنوان بستر و زمینه‌ساز آشوب‌ها بر تجمعات اعتراضی تأثیرگذار بوده است، اما باوجوداین، توجیهی برای آشوب‌های اخیر نیست و بنابراین در تبیین علل شکل‌گیری این حوادث، باید به انتشار فراخوان‌ها در فضای مجازی و موج‌سواری آمریکا، گروهک‌ها و عوامل ضدانقلاب بر حوادث توجه کرد. 
او با رد این نظر که جرقه آشوب‌ها در مشهد زده شد، اظهار کرد: پیش از حادثه مشهد نیز برخی عوامل ضدانقلاب از طریق فضای مجازی تحرکاتی در تهران انجام داده بودند که با هوشیاری پلیس و برخی نهادهای امنیتی خنثی شد. 
جعفری‌دولت‌آبادی علت دیگر آشوب‌ها را نقش برخی جریان‌های سیاسی در تخریب وجهه جمهوری اسلامی دانست و افزود: اهداف این جریانات سیاسی، سیاه‌نمایی و ایجاد واگرایی و تشدید اختلاف‌ها میان مسئولان و نهایتا سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان است. 
جعفری‌دولت‌آبادی فضای مجازی را عامل شتاب‌دهنده به جریان آشوب‌ها دانست و نقش فضای مجازی را در چند محور شامل ساماندهی افراد، برقراری ارتباط میان آشوبگران، هویت‌سازی و گفتمان‌سازی مورد توجه قرار داد و افزود: ارتباط آشوبگران با یکدیگر از طریق فضای مجازی صورت گرفت. در هویت‌سازی، افراد فریب‌خورده را به اقدامات مخرب تشویق کردند. همچنین گفتمان‌سازی آنها از نوع تعارض با اهداف انقلاب بود و صبغه ضدامنیتی و آشوبگرانه داشت. 
وی گفتمان ایجادشده در فضای مجازی را که منتهی به آشوب‌ها شد، غیرواقعی و از نوع اقدامات تحریک‌آمیز و آشوبگرانه ارزیابی کرد و در تأیید این ارزیابی، سن متهمان دستگیرشده در جریان آشوب‌ها را مؤید قرار داد و اظهار کرد: اکثر متهمان دستگیرشده، 18 تا 35 ساله و از طبقات پایین اجتماع بودند. همچنین در میان متهمان، جمعیت نخبگانی دیده نمی‌شد و در صورت حضور، تعداد آنها بسیار کم بود؛ ضمن اینکه اقدامات این متهمان مانند آتش‌زدن پرچم یا تخریب اموال بیت‌المال که در تعارض با منافع ملی است، مؤید این نکته است که آشوب‌های اخیر ناشی از تحریک به آشوب بوده است. 
جعفری‌دولت‌آبادی در پاسخ به اظهارات برخی مسئولان و هشدارهای آنها گفت: اگر برخی مسئولان به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بپردازند، بهتر از برخی اظهارات غیرمسئولانه است. ما نیز به آنها هشدار می‌دهیم که شما امور شهری را مدیریت کرده و حل مشکلات شهری را پیگیری کنید. 
دادستان تهران با طرح این سؤال که «آیا هشداردهندگان انتظار دارند که پلیس آشوبگران را رها کند و قوه قضائیه نیز وظیفه خود در محاکمه آشوبگران را کنار بگذارد»، افزود: پسندیده نیست پلیس و سایر دستگاه‌هایی را که در جهت برقراری نظم تلاش می‌کنند سرزنش کنیم و به‌جای حل مشکلات کشور، بر آتش اختلافات بدمیم. 
دادستان تهران از جمله مطالبات مردم از مسئولان را که متوجه همه دستگاه‌ها، اعم از اجرائی و قضائی است، برخورد قاطع با آشوبگران دانست و با تأکید بر ضرورت تفکیک افراد ناآگاه و فریب‌خورده از عوامل اصلی آشوب‌ها، اظهار کرد: در طول یک هفته گذشته علاوه‌بر 140 نفر از متهمان دستگیرشده در جریان آشوب‌ها که قبلا آزاد شدند، در هفته جاری 300 نفر دیگر پس از انجام تحقیقات، با اخذ تأمین مناسب یا اتخاذ تصمیم نهایی آزاد شده‌اند. 
جعفری‌دولت‌آبادی از سرپرست و قضات ناحیه 33 دادسرای تهران (شهید مقدس) و دادیاران ناظر بر زندانیان امنیتی و دایره نظارت بر زندان اوین به‌لحاظ تلاش‌هایی که در جهت رسیدگی به پرونده‌های زندانیان و متهمان آشوب‌های اخیر به عمل آورده‌اند تشکر کرد و با اعلام اینکه تاکنون 440 نفر از دستگیرشدگان آشوب‌ها در تهران آزاد شده‌اند، افزود: این اقدام بزرگی است که از سوی قضات دادسرا انجام شده است و اینکه عده‌ای فقط هشدار دهند، تأثیر سوء بر روحیه خدمتی قضات و ضابطان خواهد گذاشت. بنابراین ما نیز به برخی مسئولان هشدار می‌دهیم به انجام وظایف خود بپردازند تا به علت مسامحه در انجام تکالیف قانونی، تحت تعقیب قرار نگیرند. 
دادستان تهران از قضات دادسرای شهید مقدس خواست ضمن تفکیک متهمان فاقد تأمین از متهمانی که تحقیقات آنها به پایان نرسیده، نسبت به تسریع در انجام تحقیقات و ایجاد زمینه آزادی متهمان اقدام کنند و درخصوص افراد اصلی و تأثیرگذار در آشوب‌ها که پرونده آنها باید با صدور کیفرخواست به دادگاه برود نیز تسریع اقدامات را ضروری خواند و افزود: به‌هرحال متهمان و عوامل اصلی آشوب‌ها باید بدانند که دعوت به شورش و شرکت در آشوب‌های خیابانی هزینه بالا و مجازات در پی دارد. 

نظر شما