شناسهٔ خبر: 23567394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

تاکید مکرون بر احترام به توافق هسته‌ای در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو
رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر ضرورت احترام به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.
به‌گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایلاف، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران و ضرورت احترام این توافق توسط تمام طرف‌ها تأکید کرد.
در این بیانیه آمده است که دو طرف بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای تأکید کردند.
منابع اسراییلی نیز اعلام کردند که نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این تماس تلفنی مکرون را به بازنگری در توافق هسته‌ای تشویق کرده است.
این منابع افزودند: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده که اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را باید جدی گرفت و هر کس که خواستار حفظ برجام است باید آن را اصلاح کند.

انتقاد بعیدی‌نژاد نسبت به نقدهای مخالفان برجام
سفیر ایران در انگلیس در پیامی توییتری به برخی انتقادهای مخالفان برجام واکنش نشان داد.
به‌گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییترش نوشت: مخالفان برجام با وجود هزاران‌بار توضیح دو واقعیت مسلم را تحریف می‌کنند:
1. درحالی که هیچ بخشی از صنعت هسته‌ای متوقف یا تعطیل نشده، می‌گویند صنعت هسته‌ای تعطیل است.
2- درحالی که چارچوب برجام ممنوعیت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای بوده مصر هستند که برجام تمام تحریم‌ها را ممنوع کرده است.

تاکید مشاور مرکل بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای در دیدار با مقامات صهیونیستی
یک رسانه صهیونیستی گزارش داد: مشاور ارشد سیاست خارجی صدراعظم آلمان در دیدار با مقامات امنیتی اسراییل به آنها تأکید کرده است که آلمان مایل به لغو یا اصلاح توافق هسته‌ای با ایران نیست.
به‌گزارش ایسنا، مشاور ارشد سیاست خارجی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه با مقامات ارشد امنیتی اسراییل دیدار و به آنها اعلام کرده است که برلین خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران است اما آماده است تا با اسراییل برای مقابله با تهران در موضوعات دیگر همکاری کند.
کانال 10رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد: جن هکر، مشاور ارشد مرکل روز جمعه با یوسی کوهن، رئیس موساد و میر بن شابات، مشاور امنیت ملی اسراییل دیدار کرد و به آنها متذکر شد که برلین به همراه دیگر طرف‌های اروپایی برجام خواهان حفظ این توافق هستند و مایل به لغو یا اصلاح آن نیستند.
این دیدار پیش از انتشار بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران انجام گرفت که در آن ترامپ ضمن اعلام تصمیم خود برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفته است که اگر اروپایی‌ها این توافق را اصلاح نکنند، آمریکا از آن خارج خواهد شد.

لس‌آنجلس تایمز: کشورهای اروپایی به اولتیماتوم ترامپ در مورد ایران عمل خواهند کرد؟
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: بعید به‌نظر می‌رسد که متحدان اروپایی واشنگتن آن هم درحالی‌که ترامپ به آنها اولتیماتوم داد و آنها را تهدید کرد به انجام هرگونه توافق با آمریکا برای اصلاح برجام رضایت دهند. به گزارش ایسنا، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی در مورد مواضع اخیر ترامپ در مورد برجام نوشت: دونالد ترامپ زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، توافق هسته‌ای ایران را بسیار بد توصیف کرد که البته به نظر می‌رسید این انتقاد بیشتر به دلیل آن بود که برجام یکی از دستاوردهای اوباما در حوزه دیپلماسی بود و این انتقاد ارتباط چندانی با نواقص این توافق نداشت. پس از ورود ترامپ به کاخ سفید مشاوران سیاست خارجی او که باهوش‌تر به نظر می‌رسیدند از این‌که او برجام را لغو کند، جلوگیری کردند اما این بیشتر به دلیل آن بود که می‌دانند ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و این توافق خاورمیانه را به منطقه امن‌تری تبدیل کرده است. همچنین خروج آمریکا از این توافق باعث شکاف میان واشنگتن و متحدانش خواهد شد.
سال گذشته ترامپ از تأیید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد اما با این حال او متقاعد شد تا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند. اگرچه در روز جمعه به نظر می‌رسید که او یک گام غیرقابل بازگشت را در مسیر خروج از برجام برداشته است، او برای 120روز دیگر تحریم‌های ایران را تعلیق کرد اما در همین زمان ترامپ هشدار داد که این تعلیق‌ها دوباره تمدید نمی‌شود مگر در صورتی که آمریکا و متحدان اروپایی به توافقی برای رفع نواقص برجام دست یابند.

برچسب‌ها:

نظر شما