شناسهٔ خبر: 23566675 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد

توصیه‌های تغذیه‌ای به مردم

- همشهری آنلاین: مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران به مردم توصیه کرد که غذاهای دریایی و نان قهوه ای پرسبوس، مصرف کنند.

صاحب‌خبر -

احمد رضا درستی، در گفت‌و‌گو ایرنا با تشریح چالش‌های تغذیه مردم ایران، افزود: متاسفانه مردم ، نان قهوه ای پرسبوس را نمی‌خورند بلکه از نان سفید استقبال می‌کنند؛ همچنین هنگام پخت برنج، آن را می‌جوشانند و آب آن را دور می‌ریزند و اصطلاحا «چلو» می‌پزند ؛ تا زمانی که ما این مشکلات تغذیه ای در جامعه را داریم با بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، دیابت، کمردرد و پا درد ، احساس بی حالی و چاقی روبرو خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: شیوع بالایی از چاقی در ایران وجود دارد و همزمان درصد قابل توجهی از کودکان لاغر و کوتاه قد باقی مانده اند، میزان کمبود ویتامین دی در جامعه بسیار بالا رفته است.

درستی ادامه داد : کمبود دریافت روی، ید،‌ سلنیوم و همچنین کلسیم به دلیل مصرف نکردن لبنیات کافی و غذاهای دریایی نیز قابل توجه است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مصرف غذاهای فوری افزایش یافته و در عین حال اصول سلامت تغذیه را در غذاهای سنتی خود رعایت نمی‌کنیم بطورمثال مردم سبزی قرمه را سرخ می‌کنند و از گوشت پرچربی در پخت آن استفاده می‌کنند؛ همچنین کوکوسبزی ، بادمجان و کدو را با روغن فراوان، سرخ می‌کنند و بعد می‌پزند که همه اینها نشان دهنده اشکالات تغذیه ای است.

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: کیفیت گوشت مورد استفاده در غذای سنتی ما یعنی کباب کوبیده نیز پایین است ؛ از سوی دیگر مردم لبنیات مصرف نمی‌کنند و اگر هم مصرف کنند ترجیح می‌دهند که لبنیات پرچرب بخورند.

درستی افزود: میوه و سبزی در حد نیاز در جامعه مصرف نمی‌شود. مردم تمایل به مصرف گوشت قرمز دارند درحالیکه گوشت سفید، سالم تر است بنابراین تا زمانی که رفتار و روحیات مردم در تغذیه به مصرف غذاهای ناسالم تمایل دارد، مواد مغذی در بدن کاهش یافته و چاقی زیادی در جامعه خواهیم داشت.

وی به مردم توصیه کرد که غذای دریایی و سبزی بخارپز و آب پز مصرف کنند و میوه‌ها را کاملا شسته و ترجیحا با پوست، خورند.

درستي درباره راهکارهای برطرف کردن مشکلات تغذیه ای و نقش مردم و دولت در این زمینه ، خاطرنشان کرد: دولت باید با اطلاع رسانی و در اختیار قرار دادن مواد غذایی مناسب به تغذیه سالم ، کمک کند بطورمثال می‌تواند آرد سبوس‌دار نانوایی را ارزان تر در اختیار آنها قرار دهد و همزمان اطلاع رسانی کافی نیز داشته باشد درحالیکه متاسفانه حتی در پخت نان سنگک نیز از آرد سفید استفاده می‌شود.

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سوبسید دادن به شیر و لبنیات و آرد سبوس دار یک بُعد راهکار است چراکه مردم نیز باید با انتخاب مواد غذایی سالم به سلامت خود کمک کنند ؛ در حال حاضر مردم می‌دانند غذایی سالم نیست اما به دلیل مزه خوشایند، آن را مصرف می‌کنند.

درستی یادآور شد: طی 15 سال گذشته، وضعیت لاغری و کوتاه قدی رو به بهبود رفته و از سوی دیگر دانش تغذیه ای مردم نیز افزایش یافته است اما هنوز تا ایده آل، فاصله زیادی داریم.

نظر شما