شناسهٔ خبر: 23566412 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

از خودروهاي آلوده تا انتقال آب

روزنامه جوان

حدود هشت سال است كه ناوگان اتوبوسراني ما خودروي جديدي را وارد نكرده و اين در حاليست كه سن فرسودگي اتوبوس‌ها در شهرها هشت سال است.

صاحب‌خبر -
علیرضا سزاوار

حدود هشت سال است كه ناوگان اتوبوسراني ما خودروي جديدي را وارد نكرده و اين در حاليست كه سن فرسودگي اتوبوس‌ها در شهرها هشت سال است. در حقيقت ۹۷درصد اتوبوس‌هاي شهري ما فرسوده محسوب مي‌شوند. 
معاون انساني سازمان محيط‌زيست با بيان اين مطلب در نشست تشريح تكاليف دستگاه‌ها در اجراي قانون هواي پاك افزود: «عمده آلودگي كه باعث مي‌شود مدارس در كلانشهرها تعطيل شود به مواد معلق در هوا بر‌مي‌گردد و اين ناشي از احتراق ناقص و كيفيت سوخت است؛ مشكل ديگر به قديمي بودن خودروها ارتباط دارد و اگر سوخت مبنايي كه داخل خودروها وارد مي‌شود، نتواند به درستي سوخته شود نيز باعث خروج ذرات معلق مي‌شود.»
مسعود تجريشي تأكيد كرد: «اتوبوس‌ها و كاميون‌ها سهم زيادي در توليد ذرات معلق دارند و حدود 85‌درصد از ذرات معلق را توليد مي‌كنند. در كل 85‌درصد از سهم آلودگي هوا متعلق به متحرك‌ها است و بايد براي اين منظور نيز چاره‌انديشي لازم صورت گيرد. اتوبوس‌هايي كه سي‌ان‌جي مي‌سوزانند سهم بسيار اندكي در توليد آلاينده‌ها دارند و تقريباً عمر وسايط نقليه سنگين در كلانشهرها به‌ويژه تهران بيش از حد استاندارد است.»
  
فرسوده بودن خودروهاي سنگين و اتوبوس‌ها

وي افزود: «سن استاندارد ميني‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهاي سنگين 20 سال است كه در حال حاضر مشاهده مي‌كنيم، اكثر اين خودروها بيشتر از سن ميانگين قرار دارند؛ اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها بايد به سمت سوخت پاك رهسپار شوند و از تردد خودروهاي ديزلي در كلانشهرها و به‌ويژه تهران جلوگيري شود.»
معاون محيط‌زيست انساني سازمان محيط‌زيست با اشاره به گازوئيل مصرفي در كلانشهرها اظهار كرد: «بيش از 50 درصد از گازوئيلي كه در كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد يورو 4 نيست و قطعاً اگر خودروهاي سنگين از سوخت استاندارد گازوئيل بهره نگيرند، كاتاليست‌هاي آنها نيز در صورت استاندارد بودن دچار مشكل مي‌شوند و اين مسئله هم در آلودگي هوا تأثيرات بسزايي دارد. زيرساخت‌هاي لازم براي واردات گازوئيل استاندارد نيز در كشور وجود ندارد، بنابراين بايد مسئولان چاره‌انديشي براي بهبود كيفيت گازوئيل انجام دهند.»
اين در حالي است كه به تازگي رئيس پليس راهور ناجا با توجه به آمارهاي اين بخش گفت: «۵۴ درصد اتوبوس‌هاي شهري، ۴۲ درصد اتوبوس برون شهري، ۳۸‌درصد تاكسي‌ها و كاميون‌ها، ۱۹درصد سواري‌هاي دولتي فرسوده هستند كه هرساله به اين ميزان افزوده مي‌شود. در حال حاضر در خصوص از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، هيچ اقدامي صورت نمي‌گيرد.»
ضمن اينكه براساس آمارهاي وزارت نفت، توليد گازوئيل با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا از سال 91 در پالايشگاه‌ها آغاز شده، اما هنوز به‌طور كامل به دست مصرف‌كنندگان نرسيده است!
   
باز هم وعده پنج ساله براي رفع گردو‌غبار

معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه اين سازمان به هيچ طرح انتقال آبي مجوز نداده است، گفت: در دولت دوازدهم سازمان محيط‌زيست به هيچ پروژه انتقال آبي مجوز نداده است و آنچه در رسانه‌ها مطرح شده است، تعيين تكليف است و مجوزي صادر نشده است. 
معصومه ابتكار هم مدعي شد بود در دولت يازدهم هيچ مجوزي براي انتقال آب سرشاخه‌هاي كارون صادر نشده، اما كشاورزي خوزستان در كنار كارون خشك شد و به نظر عيسي كلانتري هم به اين روش منسوخ شده علاقه دارد. 

نظر شما