شناسهٔ خبر: 23566381 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین لویزان:

دائم الوضو بودن در تقویت ذکر و یاد خدا مؤثر است

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) لویزان گفت: دائم الوضو بودن در تقویت ذکر و یاد خدا بسیار اهمیت دارد زیرا انسان با این عمل همواره خود را در محضر خدا می‌داند و از انجام کارهای حرام شرم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا تقوایی مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) لویزان و استاد برجسته درس اخلاق و خارج حوزه علمیه در کلاس درس اخلاق که در مدرسه علمیه نورالاصفیا برگزار شد، گفت: مؤمن ۵ خصوصیت دارد، اولین خصوصیت مؤمن این است که ابتدای هر کاری بسم الله الرحمن الرحیم می‌گوید بنابراین باید کاری کنیم که نفس‌مان ذکر «الله» شود.

وی افزود: قدر مداحی ها و جلسات اهل بیت را بدانیم. ما باید تمرین کنیم که نفس‌هایمان ذکر شود. دائم الوضو بودن در تقویت ذکر و یاد خدا بسیار اهمیت دارد زیرا انسان با این کار همواره خود را در محضر خدا می‌داند و از انجام کارهای حرام شرم می‌کند، همچنین از آداب طلبگی این است که انسان خود را همواره در حضور خدا حس کند و در حال نماز و ذکر باشد.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) ابراز داشت: مستحب است که سجاده همیشه باز باشد. وقتی نفس مؤمن ذکر الله شد، همیشه در آغاز هر کاری بسم الله خواهد گفت. از خصوصیات دیگر مؤمن به جا آوردن سجد شکر و کامل کردن نماز به واسطه نوافل است.

وی اظهار داشت: نوافل سبب می‌شود نقص نمازهای واجب را برطرف شده و انسان هیچ گاه محتاج دیگران نشود. انسان وقتی با خدا دوست شد دیگر نیازی به دیگران نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام تقوایی در ادامه بیان داشت: نمازهای نافله، انسان مؤمن را به مقام پیامبر می‌رساند. خدا دوست دارد همه انسان‌ها به مقام پیامبر برسند به همین علت در روایات تأکید زیادی بر نماز و نوافل شده است. نماز در واقع زیارت خداوند است اما نماز، روضه و زیارتی خوب است که سبب شود به واجبات عمل کنیم.

وی افزود: چهارمین خصوصیت مؤمن این است که زیارت اربعین را همواره به جا آورده و پنجم اینکه همواره انگشتر به دست راست دارد؛ چه بهتر که روی انگشتر نام و ذکر خدا و اولیای الهی نوشته شده باشد.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به یقین و مراتب آن، گفت: یقین جواهر و گوهری بسیار کمیاب است که چهار مرتبه دارد. مرتبه اول یقین علم الیقین است یعنی همه چیز را در حد اجتهاد یاد بگیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صوفیه جماعتی هستند که فقط به ذکر توجه دارند و با علم و درس کاری ندارند که به تعبیر امام علی(ع) این افراد به دین ضربه می‌زنند. طلاب لازم است همه چیز را همراه با علل آن یاد بگیرند. مرتبه دوم یقین عین الیقین است یعنی هر چیزی را با چشم دل مشاهده کنی./966/پ۲۰۲/ب۱

نظر شما