شناسهٔ خبر: 23566269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

واکنش دادستان تهران به کشف فساد در یکی از واحد‌های وزارت نفت

چرا دستگاه اجرایی اجازه می‌دهد پول‌ها از کشور خارج و بعد فساد را اعلام می‌کند؟

صاحب‌خبر -



دادستان تهران درباره کشف فساد در یکی از واحد‌های وزارت نفت گفت: این فساد که از سال ۱۳۹۵ شروع شده بود، ۱۵ روز پیش، پس از فرار متهم به خارج از کشور به دادسرا گزارش ‌شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در بیست و چهارمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران در پاسخ به هشدارها و اظهارات برخی مسئولین درباره اغتشاشات اخیر گفت: اگر برخی مسئولین به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بپردازند، بهتر از برخی اظهارات غیرمسئولانه است. ما نیز به آنها هشدار می‌دهیم که شما امور شهری را مدیریت نموده و حل مشکلات شهری را پیگیری کنید.
جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه آیا هشدار دهندگان انتظار دارند که پلیس آشوبگران را رها کند و قوه قضائیه نیز وظیفه خود در محاکمه آشوب‌گران را کنار بگذارد، افزود: پسندیده نیست پلیس و سایر دستگاه‌هایی که در جهت برقراری نظم تلاش می‌کنند را سرزنش‌نماییم و به جای حل مشکلات کشور، به آتش اختلافات بدمیم.
وی با تاکید بر ضرورت تفکیک افراد ناآگاه و فریب خورده از عوامل اصلی آشوب‌ها، اظهار داشت: علاوه‌بر ۱۴۰ نفر از متهمان دستگیر شده در جریان آشوب‌ها که قبلاً آزاد شدند، ظرف هفته جاری ۳۰۰ نفر دیگر پس از انجام تحقیقات، با اخذ تأمین مناسب و یا اتخاذ تصمیم نهایی آزاد شدند.
کم‌کاری در پیشگیری از فساد در سازمان‌ها
دادستان تهران با‌اشاره به انتشار خبر کشف فساد در یکی از واحد‌های وزارت نفت، گفت: دستگاه قضایی آخرین مرحله‌ای است که موضوع فساد به آن اعلام می‌شود.جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از برخی دستگاه‌های اجرایی در عدم پیشگیری از اقدامات مجرمانه، ادامه داد: چرا دستگاه اجرایی اجازه می‌دهد وجوه از کشور خارج شود، متهم فرار کند و سپس گزارش را به دادستانی تهران می‌دهد و درخواست تعقیب قضایی متهم را می‌کند؟
وی افزود: این فساد که از سال ۱۳۹۵ شروع شده بود، ۱۵ روز پیش، پس از فرار متهم به خارج از کشور به دادسرا گزارش می‌شود. در چنین حالتی، دادسرا به عنوان خط آخر، با این مسئله مواجه است که وقتی متهم فرار کرده و پول‌ها از کشور خارج شده است، چه اقدامی از سوی دادستانی قابل تصور است؛ و جالب اینکه وقتی سراغ مدیران مربوطه می‌رویم، اعتراض می‌شود که مدیریت تضعیف می‌شود.
لزوم جلوگیری از فعالیت مؤسسات مالی
 غیر مجاز در فضای مجازی
دادستان تهران سرمایه‌گذاری و پذیرش وجوه مردم توسط موسسات غیرمجاز را منشا بسیاری از پرونده‌های با موضوع فساد اقتصادی دانست و گفت: اینکه عده‌ای در فضای مجازی و واقعی پول مردم را می‌گیرند و سود می‌دهند، آسیب‌زا است و از مشکلات امروز کشور، فعالیت موسسات مالی
غیرمجاز است.
وی از بانک مرکزی خواست از فعالیت این‌گونه موسسات مالی غیرمجاز در فضای مجازی و واقعی جلوگیری نماید و درخصوص وضعیت بازار ارز و اقدامات دادستانی در این راستا اظهار داشت: معتقدیم راهکار‌های مبارزه با مشکلات ارزی ماهیتاً اقتصادی است، اما در مقابله با کسانی که از این فضا سوءاستفاده می‌کنند، اعلام آمادگی می‌نماییم و گزارش این موضوع، اخیراً به دادسرای پولی- بانکی ارجاع
 شده است.

نظر شما