شناسهٔ خبر: 23563035 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش:

تحصیل ۳۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش از استقبال والدین از ثبت نام فرزندانشان در مدارس شاهد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رزاقی با حضور در استودیو الفبای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و پاسخ به سؤالات خبرنگاران به پیشینه تأسیس مدارس شاهد اشاره و اظهار کرد: براساس آنچه امسال در اساسنامه مدارس شاهد آمده است، ‌استانداردسازی  مدارس مذکور تا رسیدن به یک مدل و سبک منسجم در مدارس شاهد در دستور کار خواهد بود و موضوع کیفیت بخشی را در این مدارس باتمام توان پیگیری می کنیم.

وی افزود: برخلاف تصور برخی که مدارس شاهد را جزو مدارس خاص قلمداد می کنند، چنین نیست بلکه باتوجه به استراتژی انقلاب اسلامی وجود این مدارس با هدف پشتیبانی از فرزندان شاهد و ایثارگر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ضروری است.

رویکرد فرهنگی-تربیتی مدارس شاهد برجسته تر از سایر مدارس است

رزاقی از اقبال بالای والدین برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس شاهد خبر دادو اذعان کرد: از آنجا که مدارس شاهد در قیاس با سایر مدارس رویکرد فرهنگی و پرورشی برجسته تری را در کنار فعالیت‌های آموزشی خود دارند، استقبال و رغبت خانواده‌ها نسبت به ثبت نام در این مدارس  همواره افزایش یافته است.

وی اظهارکرد:‌ با توجه به روند فعالیت‌ها در تمام مقاطع تحصیلی شاهد درخشش دانش آموزان در برنامه‌ها و مسابقات مختلف علمی وفرهنگی هنری  بودیم و بر اساس آمارها میزان قبولی در مسابقات و برنامه‌های علمی برای مقطع ابتدایی ۹۹.۸۹ درصد، برای متوسطه اول ۹۹.۷۹ درصد و برای متوسطه دوم ۹۶.۵۲ درصد بوده است.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، سامانه سجا را تنها سامانه الکترونیکی مدارس شاهد اعلام ودر مورد آمار قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری اظهار کرد: مدارس شاهد سیستمی برای دسترسی به این اطلاعات ندارند لذا آمارهای مربوطه به بنیاد شهید اعلام می‌شود، اما به طور تقریبی قریب به اتفاق دانش آموزان نتایج موفقی در آزمون داشتند .

توسعه رشته های فنی حرفه ای وکاردانش در مدارس شاهد

رزاقی گفت:ایجاد فضای شاد و جذاب در دوره ابتدایی، شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان شاهد در دوره متوسطه اول و ایجاد آمادگی ها ومهارت های زندگی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم برای ورود به جامعه از جمله برنامه های آموزش و پرورش در مدارس شاهد است.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد زیرساخت هایی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، گسترش رشته های فنی وحرفه ای  کاردانش در مدارس شاهد و همچنین آموزش مهارت های زندگی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران خاطر نشان کرد: موضوع  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از مأموریت های اصلی مدارس شاهد است و تلاش می کنیم ترویج را با موضوعات تربیتی ترکیب و به پیش ببریم، زیرا آموزش و پرورش متولی ترویج است.

پوشش دانش آموزان شاهد وایثارگر مناطق محروم در طرح پراکنده

وی رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان شهدا و ایثارگران را از وظایف مهم و اصلی اداره کل شاهد و ایثارگران برشمرد و افزود: براساس درخواست استان ها در جاهایی که نیاز بوده، مدرسه شاهد ایجاد کردیم و در سایر مناطق از جمله جاهای محروم و دورافتاده فرزندان شاهد و ایثارگران را که مدرسه شاهد درمنطقه آنها وجود ندارد و یا خودشان تمایل به حضور درمدارس شاهد نداشته اند، در قالب طرح پراکنده تحت پوشش قرار داده ایم، همچنین در این طرح ادارات آموزش وپرورش به ازای هردانش آموز شاهد موظفند ۲ساعت برای فرد پیگیر امور شاهد ابلاغ صادر کنند تا او بتواند وضعیت تحصیلی دانش آموزشاهد را همواره در طول سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت لزوم مشکلات دانش آموز را تارفع کامل از طریق بیناد شهید پیگیری کند.

تحصیل ۳۸۰هزار دانش آموز در مدارس شاهد

رزاقی از تحصیل بیش از ۳۸۰ هزار دانش آموز در مدارس شاهد خبر داد و عنوان کرد: از یک هزار و ۳۵۰ مدرسه شاهد در سراسر کشور، ۵۵۹ مدرسه دوره ابتدایی، ۳۹۴ مدرسه دوره متوسطه اول و ۳۹۷ مدرسه متوسطه دوره دوم فعالیت می کنند و از مجموع مدارس متوسطه دوم، ۷ مدرسه فنی وحرفه ای، ۳ واحد کاردانش و ۱۹۳ مدرسه نظری مدارس دخترانه را شامل می شوند.

وی آمار دانش آموزان خانواده های شهدا، ایثارگران و آزادگان در مدارس شاهد را ۵۱ درصد اعلام و عنوان کرد: دانش آموزان گروه طرح هدف شامل؛ فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد می شود و گروه دوم شامل فرزندان ایثارگرانی است که درصد جانبازی آنها کمتر از ۲۵ است و گروه سوم محصلین در مدارس شاهد شامل دانش آموزان برگزیدگان علمی، فرهنگی و تربیتی است، بنابراین شهریه گروه اول را بنیاد شهید و گروه های دوم و سوم را والدین آنها به عنوان کمک سرانه پرداخت می کنند و با خانواده های بی بضاعت نیزدر این زمینه تفاهم صورت می گیرد.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش وپرورش از وجود ۱۴۴ هزار و ۳۵۰ همکار فرهنگی ایثارگر و شاهد خبر داد واظهار کرد: ۴ هزار و ۷۹ شهید فرهنگی و ۳۶ هزار دانش آموز شهید در کشور داریم و در مجموع ۲۸ هزار و۷۸۰ جانباز با درصدهای جانبازی مختلف در آموزش وپرورش خدمت می کنند.

هوشمند سازی ۸۵ درصد مدارس شاهد

وی از هوشمندسازی ۸۵ درصد مدارس شاهد خبر داد و خاطرنشان کرد: گام های بسیاری در راستای فراهم کردن زیرساخت های هوشمندسازی و تهیه سخت افزارها و نرم افزارهای مدارس شاهد برداشته شده است.

دومین جشنواره جایزه ملی ایثار در اسفندماه برگزار می شود

رزاقی گفت: دومین جشنواره جایزه ملی ایثار با هدف تقویت فعالیت های دانش آموزان مدارس شاهد در اسفندماه برگزار می شود و در این دانش آموزان برگزیده در رشته های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری بر اساس شاخص های تعیین شده و در کنار سایر برگزیدگان از حوزه های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور مورد تقدیر قرار می گیرند.

نظر شما