شناسهٔ خبر: 23561710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

وکیل خانواده هاشمی از تندروی اصلاح‌طلبان با هاشمی رفسنجانی می‌گوید/ حجاریان گفت هزینه کردیم تا هاشمی را حذف کنیم تو می‌خواهی دوباره مرده را زنده کنی ؟

صاحب‌خبر -

الف / سید محمود علیزاده طباطبایی که همه او را به وکیل خانواده مرحوم هاشمی می‌شناسند، در دهه شصت و بعد از آن مسئولیت‌های مختلفی در کشور داشته است. از دورانی که مسئول بستن بودجه نظامی و دفاعی کشور در سازمان برنامه و بودجه بود تا دورانی که از حضور در مجلس چهارم بازماند. آخرین مسئولیت شاخص وی نیز عضویت در شورای شهر اول تهران بود. او در گفتگویی تفصیلی با تسنیم به تشریح روابط خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌پردازد او در بخشی از مصاحبه خود درباره رفتار اصلاح طلبان با هاشمی می گوید:

اصلاح طلبان  در دولت خاتمی از هاشمی که هیچ ، می‌خواستند از کل نظام عبور کنند

 

بعد از ریاست جمهوری آقای هاشمی، چپ‌ها تقریباً حذف شدند اما با این حال آقای هاشمی با اعتدال رفتار کرد. مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحقیقات استراتژیک نظام را داد دست چپ‌ها و این آقای خوئینی‌ها را گذاشت آنجا. وی هم همه بچه‌های تسخیر لانه را آنجا جمع کرد. اینها همان‌ اول انقلاب جزو نیروهای تندرو و حزب‌اللهی بودند امثال سعید حجاریان، جلایی‌پور، عباس عبدی و.... رفتند دانشگاه و درس خواندند و با تئوری‌های غرب آشنا شدند و شیفته تئوری‌های غربی شدند.

 پیشنهاد هاشمی رفسنجانی به عبدالله نوری برای مهار تندورها در مجلس

حالا دولت افتاده بود دست آقای خاتمی و آقای خاتمی اینها را دور خود جمع کرد. داخل دولت که نمی‌توانست ببرد چون هیچ‌کدام تجربه کار اجرایی نداشتند. دولت آقای خاتمی ادامه دولت آقای هاشمی بود. وزرای اقتصادی، صنعتی همان وزرای آقای هاشمی بودند همان برنامه ادامه پیدا کرد ولی نیروهای سیاسی آمدند با فشاری که روی شورای نگهبان آوردند تایید صلاحیت شدند و به مجلس آمدند.

از همان اول اینها با آقای هاشمی مخالف بودند من خاطرم هست برای انتخابات مجلس ششم آقای غرضی و خانم کدیور استعفا دادند آقای نوری به شدت با این استعفا مخالفت کرد آن موقع نوری رئیس شورا بود.

بعد از مدتی دیدیم که خود نوری هم استعفا داد من رفتم پیش آقای نوری و پرسیدم برای چه استعفا دادید؟ گفت آقای هاشمی من را خواستندو  گفتند فضایی که می‌بینیم، اگر این چپ‌ها در مجلس باشند و تو حضور داشته باشی، به عنوان نایب رئیس مجلس می‌توانی اینها را کنترل کنی.

 تصور آقای هاشمی این بود که خودش رئیس مجلس خواهد شد و اگر به هر دلیلی هاشمی رئیس مجلس نشد، نوری می‌تواند رئیس مجلس بشود.  در آن فضا اینها آمدند و تخریب آقای هاشمی را شروع کردند آدم‌های تندرویی بودند و تصور می‌کردند و می‌خواستند از هاشمی که هیچ، از کل نظام عبور کنند.

حجاریان گفت هزینه کردیم تا هاشمی را حذف کنیم تو می‌خواهی دوباره مرده را زنده کنی ؟

 

 حتی از خاتمی هم می‌خواستند عبور کنند؟

علیزاده طباطبایی: بله؛ شورای اول سال 76 تشکیل شد. من رفتم با آقای نوری صحبت کردم و گفتم بیاییم محسن هاشمی را بگذاریم شهردار تهران. محسن سالها در مترو بوده و تجربه دارد و مدیر لایقی هم هست. گفت فکر می‌کنی رای داشته باشد. گفتم من هستم،‌ فروزش، حسین درودیان، غرضی و... هم هستند، فکر کنم بتوانیم. گفت شما با سعید حجاریان صحبت کنید ببینید سعید موافق است؟ رفتم پیش سعید حجاریان و گفتم اما حجاریان گفت ما هزینه کردیم تا هاشمی را حذف کردیم تو می‌خواهی دوباره مرده را زنده کنی ؟ذهنیت‌هایشان این بود.

 تندروهای اصلاح‌طلب با هاشمی در مجلس چه کردند؟

اینها در مجلس شروع کردند آن بازی‌ها را درآوردند که آقای هاشمی انصراف داد و بعد هم بحث «عالیجناب سرخپوش» را مطرح کردند. البته منظورشان هاشمی نبود آنها می خواستند بالاتر را بزنند ولی از هاشمی شروع کردند و بعد که در مجلس هفتم حذف شدند تندروهای این طرف آمدند با آقای هاشمی درگیر شدند و آنها هم با آن تندی برخورد کردند.

آنها آمدند و به‌ آقای هاشمی پناه آوردند. آقای هاشمی واقعا نقش پدرانه داشتند برای نظام و هیچ کس را رد نمی‌کرد حتی مخالفانش را رد نمی‌کرد. وقتی آقای هاشمی در مرقد امام ترور شد آقای هاشمی خیلی راحت از کسی که ترورش کرده بود گذشت کرد و گرنه به عنوان محارب می‌خواستند اعدامش کنند و هاشمی اجازه نداد. آقای هاشمی واقعا شخصیت معتدلی بود با تندروی هر دو جناح مخالف بود و تندروهای هر دو جناح هم با آقای هاشمی دشمنی می‌کردند.

 

کار کارشناسی از زمان خاتمی تعطیل شد

 علیزاده طباطبایی: فضای نقد در هیچ دوره‌ای در کشور نبوده است البته آقای هاشمی خودشان قبول داشتند و می‌گفتند اشتباهاتی بوده ولی من فکر می‌کنم آقای هاشمی از نقدپذیرترین مسئولین بوده است و واقعا به نظر کارشناسی اهمیت می‌داد.

کارشناس راحت جلوی آقای هاشمی حرفش را می‌زد و حرفش را به کرسی می‌نشاند برخلاف امروز که کارشناسی در کشور تعطیل شده است یعنی از زمان آقای خاتمی این تعطیلی شروع شد.

 زمان آقای احمدی‌نژاد که برنامه و بودجه کلا تعطیل کردند، در این 6 سال هم که آقای روحانی یک آدم کاملا سیاسی، غیر متخصص و غیرکارشناس را گذاشت رئیس سازمان برنامه و بوجه و وضع همین جور ادامه دارد.

 

نظر شما