شناسهٔ خبر: 23560325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخش نخست/

سخنگوی قوه قضاییه:٤٠٠ نفر مجموع بازداشتی های کنونی ناآرامی های کشور/ ٢٥ تن در اعتراضات کشته شدند

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون 400 نفر از معترضان ناآرامی های اخیر در بازداشت هستند که 50 نفر آنان در تهران بازداشت شده اند، گفت: ٢٥ نفر از مردم عادی و نیروهای خودی در اعتراضات اخیر در کشور کشته شدند که براثر اصابت تیر از سوی نیروهای امنیتی نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و بیست و سومین نشست خبری افزود: افرادی بعنوان مرتبط با خارج و لیدرها و سردسته های این اغتشاشات اخیر بازداشت شده اند که در سه روز نخست ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت و برای تعدادی نیز قرار وثیقه صادر شده است و از اینها هم، تعدادی آزاد شده اند.

**سالروز فرار شاه
معاون اول قوه قضاییه با یادآوری ٢٦ دی سالروز فرار شاه از کشور، اظهارکرد: مثل چنین روزهایی بود که پهلوی دوم از کشور فرار کرد و هنوز آن صدای انقلابی مردم در گوشمان هست که 'دیو چو بیرون رود فرشته درآید'؛ در هفته های اخیر شرارت هایی از دشمنان داشتیم که توانستند اغتشاشاتی در کشور بوجود آورند به زعم باطل خودشان اگر مردم درخواست هایی دارند، می توانند بر این موج سوار شده و عواملی از نیروهای خود را بین مردم بسیج و تهییج کرده تا احیانا افرادی هم در این ماجراها کشته شوند.

**مردم هوشیار صف خود را از اغتشاش گران جدا کردند
محسنی اژه ای با بیان اینکه کینه توزی و دشمنی مستمر امریکا و صهیونیست ها علیه ایران ادامه دارد ،افزود: آنها مترصد برای ضربه زدن به نظام بودند و از طرفی شاهد هوشیاری مردم بودیم و به محض اینکه متوجه شدند این، نقشه دشمن است و ایجاد ناامنی و اغتشاش می کنند ، با کمک به نیروی انتظامی، صف خود را از اغتشاش گران جدا کردند و بعد اینکه ، در مقابل این اغتشاش گران میلیون ها نفر وارد خیابان شدند و پیمان عهد مجدد بستند تا به دشمن بفهمانند ممکن است مشکلی در کشور باشد اما هیچگاه در دام نمی افتند.

** نقش دشمن در اغتشاشات اخیر
محسنی اژه ای درخصوص اغتشاشات اخیر، گفت: یکی نقش دشمن بود که توسط نیروهای امنیتی اطلاعاتی و قضایی در حال تعقیب و ریشه یابی است؛ عواملی که دخیل بودند چه آنانی که دستگیر شدند یا آنانی که دستگیر نشدند و باید بازداشت شوند، طبق قانون مجازات می شوند.
وی اضافه کرد: مردمی که برای اعتراض چه بسا برای مطالبات بیرون آمده اند از همان نخست به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی تاکید شد که این افراد از خود مردم هستند و یا احیانا جوانی است که فریب خورده و یک سخن نامناسبی هم در خیابان زده اما موجب تخریب جایی نشده و مسجد، حسینیه و مغازه مردم را آتش نزده اند و این افراد را جدا کنند و اگر احیانا دستگیر شده اند و به زندان نیامدند؛ لازم نیست برای آنان سوسابقه درست شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: افراد مجرم تشکیلاتی وابسته به بیرون، بلد هستند که چهره مجرمانه خود را مخفی کنند و آدرس دروغ دهند و این افراد باید شناسایی شوند. به همه نیروها تاکید شد هر چه سریع تر پالایش شوند تا افراد فریب خورده بویژه کم سن بعد از شناسایی اولیه آزاد شوند.
وی اضافه کرد: قرار شد در مرحله اولیه تعداد کثیری از این افراد قبل از معرفی شدن به دادسرا و زندان آزاد شوند که چنین شد و همچنین قرار شد افرادی که به دادسرا معرفی شده اند با قرار کفالت پدر آزاد شوند.

**وقوع دو خودکشی یکی در کلانتری اراک و دیگری در اوین
محسنی اژه ای با بیان اینکه یک نفر در کلانتری اراک ، قبل از معرفی به دادسرا خودکشی کرده است، گفت: او معتاد مواد مخدر هم بود و پرونده برای این موضوع در حوزه قضایی اراک تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: فردی هم در رابطه با اغتشاشات اخیر دستگیر شد و در دستشویی اوین خودکشی کرده است که حدود ٢١ ساله بود ؛ اینکه او در اغتشاش بود و کاری می کرد چیزی گزارش و ثابت نشده است اما در همان روزها و در بین جمعیت دستگیر شده است. برای او هم پرونده قضایی تشکیل شده است.ادعا شد که نفر سوم و چهارم بوده که کاملا این موضوع دروغ است.
وی ادامه داد: برخی نیروهای امنیتی ما در شهرهای تهران و دیگر شهرها با ضد انقلاب درگیر شدند و به شهادت رسیدند. ٢٥ نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان کشته شدند و آنچه مسلم است این افراد از تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی کشته نشدند. به پلیس تاکید شده بود تا حد مقدور تیراندازی نکنند. ٢ تن از این افراد پدر و پسری بود که ماشین آتش نشانی روی آنها عبور کرد. دشمن مانند فتنه ٨٨ قصد داشت کشته سازی بگیرد و آن را پیراهن عثمان بکند.

** تحریم های اخیر امریکا، بی حیایی این کشور بود
سخنگوی قوه قضاییه گفت : مطلبی دیگر که اخیرا اتفاق افتاد و حقیقتا بی حیایی امریکا بود که با بهانه هایی تحریم هایی علیه مقامات بویژه رییس قوه قضاییه اعمال کردند .
وی ادامه داد: امریکا فلک زده نمی داند که آنقدر از مردم ما متنفر است و با توجه به ظلم هایی که به ما کردند از مردم بقدری تنفر دارند ولو اگر به لفظ تحریمی برای کسی گفته شود این موجب افتخار است برای او ، و لکه ننگ و منفی برای امریکا ثبت می شوند و مردم ایران اگر مسرور نباشند بدلیل قرار گرفتن در فهرست تحریم امریکا ، قطعا نگرانی هم نخواهند داشت.

** خاوری هنوز به رای اعتراضی نکرد
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش ایرنا که آیا محمود رضا خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی و یکی از متهمان اصلی پرونده ٣ هزار میلیاردی نسبت به حکم غیابی خود اعتراضی کرده است و آیا دستگاه قضایی با دولت کانادا و اینترپل رایزنی داشته و خواسته که او را به کشور برگرداند یا نه، گفت: درخواست ما بیش از رایزنی بود؛ علاوه بر درخواست از اینترپل ، به آنان گفته شده شما که در مبارزه با فساد مالی همکاری می کنید چرا در این پرونده همکاری نمی کنید.
وی اضافه کرد: از آنجا که حکم غیابی ٢ ماه برای اعتراض مجرم مهلت درنظر گرفته شده است اما هنوز از ناحیه ایشان تاکنون اعتراضی واصل نشده است.
وی ادامه داد: البته مدت اعتراض هنوز پایان نرسیده است و برخلاف رای حضوری که مهلت ٢٠ روز است او ٢ ماه برای اعتراض فرصت دارد.

**واکنش محسنی اژه ای نسبت به نقش رییس دولت دهم در اعتراضات اخیر
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه گفته می شود مسئولان دولت سابق (دولت دهم) در ناآرامی های اخیر با دادن فراخوان ها و بیانیه های متعدد نقش داشته اند و آیا قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده است یا نه، گفت: جریان هنوز تمام نشده است و اطلاعات اقدامات قبل از این جریانات و اطلاعاتی هم از شروع این اعتراضات موجود است. برخی با حکم قوه قضاییه لازم است که با این قوه همکاری کنند.
وی ادامه داد: این سلسله مسایل با تحقیقات از افراد دستگیر شده، کامل می شود و با گزارشات مردمی و نیروهای اطلاعاتی درنهایت می شود قضاوت کرد؛ احتمالات متعدد نیز تحلیل می شود و الان این موضوع را نه رد و نه تایید می کنم.

**فضای مجازی نباید رها شود
معاون اول قوه قضاییه درباره نامه قوه قضاییه و شورای عالی فضای مجازی و مهلت به وزارت ارتباطات، گفت: براین اعتقادیم ، استفاده صحیح باید از فناوریهای نوین انجام شود اما این به این معنا نیست که هیچ نظارتی بر این فضا که متکی به خارج است، نباشد . هیچ کشوری به کشور دیگر اجازه نمی دهد تا از طریق فضای مجازی به همه ارزش های آن کشور مسلط باشد.
وی با بیان اینکه فضای مجازی رها شده موجب مفسده های فراوان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور می شود ، ادامه داد: دروغ پراکنی ها، فروش مواد مخدر، فساد اقتصادی از طریق این فضا انجام می شود و آیا با وجود این همه مفسده، باید این فضای مجازی را رها کرد؟
محسنی اژه ای با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی بدرستی اعلام کرده که وظیفه سیاستگزاری را برعهده دارد، گفت: نمی خواهیم جلوی اقدامات مفید سایبر را بگیریم و حتی به اینترنت ارزانتر با پهنای باند بیشتر برای مردم تاکید داریم. به آنها نامه دادیم یا اقدام کنید یا اینکه وظیفه قوه قضاییه جلوگیری از وقوع جرم است و وزارت ارتباطات در آن زمان قول سه ماهه و بعد قول ٦ ماهه دادند که این اقدامات، کافی نبود.
وی خاطرنشان کرد: هرکس که بتواند کاری کند اما نکرده با وجود این همه مفسده مقصر است، فرقی ندارد آن نهاد وزارت ارتباطات باشد یا دولت و یا قوه قضاییه.
محسنی اژه ای اظهارکرد : در دولت ها، افراد فنی هستند که می گویند می شود فضای مجازی را فیلتر نکرد اما درعین حال آن را مدیریت کرد و اگر روزی ثابت شود، می شد و اقدامی انجام نداده اند حتما باید تحت تعقیب قرار گیرند و پاسخگو باشند و هیچ کس تردید ندارد که فضای مجازی در اغتشاشات اخیر نقش شگرفی داشته است.
وی ادامه داد: آیا این ضررها برطرف شد و امکان تکرارش نیست؟ قوه قضاییه در حال بررسی این موضوع است و همه بحث ها پیرامون این موضوع است که امکان جمع کردن موضوع وجوددارد یا نه.

**نظر محسنی اژه ای درباره پرونده فریدون: پرونده مسکوت و معطل نیست
محسنی اژه ای درباره پرونده حسین فریدون و اینکه در بی خبری قرار دارد، گفت: این پرونده مسکوت و معطل نیست و روی آن دارد کار می شود.
وی با بیان اینکه این پرونده یک متهم ندارد، ادامه داد: یکی از متهمان کسی است که ضمن اینکه به او پول داده بود، بدهی بانکی و مالی هم داشت و او اموال را به نام بانک کرده است.
معاون اول قوه قضاییه گفت: پرونده معطل نیست اما هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.

** چیزی از طرف خانواده آقای هاشمی و شورای امنیت ارسال نشده است
محسنی اژه ای در بخش دیگری از نشست خبری درباره اینکه خانواده هاشمی رفسنجانی از وجود رادیواکتیو در بدن آقای هاشمی خبر داده و آیا گزارشی از این بابت از طرف خانواده آیت الله هاشمی و شورای امنیت به قوه قضاییه ارسال شده است یا نه، گفت: چیزی از طرف خانواده آقای هاشمی و شورای امنیت به قوه قضاییه ارسال نشده است.

** پیگیری اغتشاشات اخیر توسط دادستان تهران از طریق اینترپل
سخنگوی قوه قضاییه درباره حامیان خارجی اغتشاشات اخیر، اظهارکرد: وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و ناجا درخصوص برخی از عوامل تخریبی اخیر، گزارشاتی داشته اند که این گزارش ها جمع شده است.
وی افزود: دادستان تهران از طریق اینترپل درحال پیگیری موضوع است و نقش عوامل از طریق فضای مجازی و معاونت عاملین در حال پیگیری است.
محسنی اژه ای اتهام افراد بازداشت شده در این پرونده را امنیتی ، اخلال در نظم عمومی، آسیب و ضربه به افراد و خسارت به اموال عمومی برشمرد و ادامه داد: آنانی که به زندان رفتند با قرار رفتند و برای آنان حتما پرونده ای تشکیل شد و تفهیم اتهام شده اند.
وی افزود: کسی بدون تفهیم اتهام وارد زندان نمی شود و برای همه قرار ، صادر شده است.

**واکنش اژه ای نسبت به خبر آزادی برادر معاون اول رییس جمهور: او در بازداشت است
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چگونگی وضعیت پرونده معاون اول رییس جمهور و صحت داشتن یا نداشتن خبر آزادی او، گفت: وی همچنان بازداشت است؛ دو ماه از او تحقیق شد و الان تحت نظر است. قرار صادر شده ، فک نشده است .
وی ادامه داد: اما در برخی امور او باید یک سری قراردادها را امضا کند لذا تحت نظر ماموران، یک سری کارها مانند کارهای سندی و نقل و انتقال سند را انجام می دهد.
به گفته وی، ٢ نفر در این پرونده احتمالا بازداشت هستند.

**صندوق ذخیره فرهنگیان
معاون اول قوه قضاییه درباره پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه هنوز گزارش تحقیق تفحص این موضوع به قوه قضاییه ارسال نشده است، گفت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است و از ٨٠ نفر بعنوان متهم و مطلع تحقیق شده و بزودی به دادگاه خواهد رفت.
وی عمده مسایل این پرونده را کارشناسی اموال متهمان عنوان کرد و افزود: پرونده بزودی به دادگاه می رود

**عمده اعتراضات اخیر مردم، اقتصادی و تعاونی های اعتباری بود
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه مردم می توانند هر نوع اعتراضی را در چارچوب قوانین و مقررات داشته باشند، گفت: اعتراضات در هفته ها و ماه های اخیر عمدتا به مسایل اقتصادی و تعاونی های اعتباری مربوط می شد.

**دانشجوی مجرم باید تحت تعقیب قرار گیرد
محسنی اژه ای درباره بازداشت تعدادی از دانشجویان در اعتراضات اخیر گفت: اگر خدای نکرده یک دانشجو مجرم شد، نباید انتظار داشت تحت تعقیب قرار نگیرد ؛ ممکن است دانشجویی دوست خود را بکشد پس او هم باید تحت تعقیب قرار گیرد.
وی ادامه داد: بی‌جهت نباید فضاسازی کرد، با این همه با توجه به آغاز زمان امتحانات دانشجویان بازداشتی ، ترتیبی داده شد تا حد ممکن ، آن دسته از دانشجویانی که ضرری در آزادی شان وجود ندارد، آزاد و سر جلسه امتحانات خود حاضر شوند. آنها هم که امکان آزادی ندارند، ترتیبی داده شود تا همراه با مأمور یا هر ترتیب دیگری سر جلسه امتحان بروند. دستگیر شدگان فقط یک دو تابعیتی داشتیم که در حال عکس و فیلم گرفتن بود، دستگیر شد و تابعیت ایرانی و غیرایرانی دارد و بین افراد معرفی‌شده به زندان یا دادسرا، فرد خارجی نداشتیم.

**درباره انتشار ویدئوی جلسه مجلس خبرگان
محسنی‌ اژه ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار ویدیوی جلسه مجلس خبرگان که فقط در آرشیو صداوسیما موجود است ، گفت: ممکن است این ویدئوها الزاما در صداوسیما نباشد و برخی چیزها فقط در آرشیو صداوسیما نباشد . مثلا همین الان جلسه مجلس و مجمع و خبرگان ضبط شود و فقط در آرشیو صداوسیما نگهداری نمی شود؛ اما معمولا سند و صوت غیرقابل افشا درصورت افشا شدن، تعقیب می شود.
وی افزود: در مورد ویدئوی اخیر هنوز قوه قضاییه وارد نشده است و به طور طبیعی در اینگونه موارد ابتدا سیستم‌ های اطلاعاتی وارد می‌شوند و موضوع را بررسی می‌کنند.

**وزارت تعاون سابق و فعلی نسبت به عدم نظارت بر موسسات اعتباری پاسخگو باشند
معاون اول قوه قضاییه درباره شکایت سازمان دیده‌ بان شفافیت علیه مسئولان بانک مرکزی و وزارت تعاون در خصوص موسسات مالی گفت: گزارشی از این تشکیلات رسیده است اما اینکه این مقامات احضار یا دعوت شده اند، بی اطلاعم.
وی افزود: وزارت تعاون سابق و فعلی در مورد تشکیل تعاونی‌های اعتبار و عدم نظارت و رها شدنشان، باید پاسخگو باشند. چگونه ممکن است به این همه تعاونی مجوز داده شود و بعد هم از مجوز خودشان تخطی کنند و هیچ اقدام و نظارتی صورت نگیرد؟
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، در حال حاضر مسئله تعاونی‌های اعتبار در سه قوه مطرح و از هر قوه نمایندگانی تعیین شده است و هر هفته حداقل یک جلسه برای این موضوع تشکیل می‌شود؛ بانک مرکزی هم به طور جد به میدان آمده است.
وی ادامه داد: اخیرا علاوه بر آن در هفته گذشته، کارگروهی تشکیل شد تا بر اجرای تصمیمات اتخاذ شده، نظارت کند، چون مردم می‌ گفتند تصمیمات اتخاذ شده وقتی به بانک می رویم، اجرا نمی‌شود.
محسنی اژه ای افزود: کار دیگر که در دستور کار قرار گرفته، این است که آیا واقعا اموالی وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده است یا نه. از همه جا کمک خواسته شده که اموال این افراد تا حد مقدور شناسایی شود. در حال حاضر کار سنگینی در رابطه با شناسایی و تعقیب اموال صورت می گیرد و قرار شده بانک مرکزی خط اعتباری هایی را در ازای اموال شناسایی شده، اختصاص دهد.
سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد در آینده مبلغ بیشتر و به افراد بیشتری پرداخت شود و نهایت کار در این ارتباط صورت می گیرد و همچنین این موسسات عبرتی برای بخش های نظارتی داخلی باشد.

** تعیین مکانی برای اعتراضات مردم
سخنگوی قوه قضاییه در مورد پیشنهاد تعیین مکانی برای اعتراضات و تجمعات گفت: در باره تجمعات و اعتراضات قانونی در قانون اساسی و قوانین مربوط به احزاب، چیزی کم نداریم و باید آنچه در قانون اساسی در این مورد آمده است، اجرا شود.
محسنی اژه ای افزود: البته تعیین مکانی برای تجمعات قانونی هم می تواند یک راه حل باشد ولی نواقصی دارد، مثلا اگر در این مکان جرمی واقع شود چه نهادی پاسخگو است.

** تشکیل مدارس غیرانتفاعی با مجوز آموزش و پرورش
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که برخی از مدارس غیرانتفاعی در واحدهای مسکونی تشکیل می شود و باعث اعتراضاتی از سوی مردم شده است، گفت: چنین قانونی وجود ندارد که بر اساس آن در هر محلی بتوان مدارس غیرانتقاعی تاسیس کرد و آموزش پرورش ضمن این که مجوز تاسیس این مدارس را می دهد باید نسبت به مکان آن نیز نظارت داشته باشد، تا برای مردم ایجاد مزاحمت نکند.
وی در مورد ورود قوه قضاییه در این مساله نیز گفت: تا زمانی که جرمی صورت نگرفته باشد، نمی توان وارد شد و این مشکلات شهری را باید شهرداری و دولت رفع کنند.

** 4 نفر از مسئولین در دولت دوازدهم هنوز لیست اموال خود را ارائه نکرده اند
سخنگوی قوه قضاییه گفت: بر اساس اصل 142 قانون اساسی همه افرادی که شامل این قانون هستند باید لیست اموال خود را به قوه قضاییه بدهند که در دولت دوازدهم 4 نفر هنوز مبادرت به این کار نکرده اند و قرار شد یک بار دیگر برای آنها نامه ای بزنند تا بر حسب قانون عمل کنند.
محسنی اژه ای در مورد رسیدگی به اموال کسانی که غیر از اصل 142 قانون اساسی که در برنامه ششم توسعه به آنها اشاره شده، گفت: قانون برای این افراد در حد خوداظهاری آمده است و قطعا تعداد آنها هم بیشتر از افرادی است که شامل اصل 142 قانون اساسی هستند.

** برخورد با مسئولی که به قصد نارضایتی مردم، کاری کرده باشد
سخنگوی قوه قضاییه در مورد ورود مدعی العموم در ناآرامی های اخیر گفت: نارضایتی های مردم از مسئولان به دوگونه است. یک وقت عمدا و عالمانه کاری بکنند که مردم ناراضی شوند که جرم است و دوم اینکه عمدی وجود نداشته باشد و علی رغم تلاش مسئولان، خواسته مردم هم برآورده نمی شود که جرم نیست.
محسنی اژه ای ادامه داد: اگر در موردی ثابت شود که مسئولی برای نارضایتی مردم کاری را کرده باشد یا کاری را زمین گذاشته باشد، حتما با او برخورد خواهد شد.

** پیش بینی قوه قضاییه در مورد ناآرامی های اخیر
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که رئیس قوه قضاییه چندی پیش در بخشنامه ای در مورد ورود سلاح و مهمات از خارج از کشور، به دادستان ها تذکر داده بود و آیا این مساله دلیل بر پیش بینی قوه قضاییه بوده است، گفت: البته ما وقوع چنین مساله ای را پیش بینی کرده بودیم اما نه در این زمان و با این وسعت، پیش بینی ما این بود که در اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفند ماه البته در سطح کمتری این مسایل بوجود بیاید.

** در مورد خروج نام خاوری از لیست اینترپل چیزی نشنیده ام
محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که آیا نام خاوری از لیست اینترپل خارج شده یا خیر؟ گفت: در این مورد چیزی نشنیده ام ولی مساله ای که در این پرونده مشاهده می شود، این است که کشورهایی که مدعی مبارزه با فساد هستند در این مورد همکاری نکرده اند.
اجتمام** 7329** 1193 **1569
خبرنگاران: لیلا اسماعیل نژاد و حسن حیدری ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما