شناسهٔ خبر: 23560180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌‎های مشرق؛

برخی رفتارهای ایران در حوزه موشکی ناشیانه بود، به مکمل برجام نیاز داریم/ بی‌اطلاعی رسانه دولت از آمار سرمایه‌گذاری خارجی/ اعتراف محسن آرمین به دخالت بی‌بی‌سی در اغتشاشات اخیر

محسن آرمین عضو سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی در مطلبی به نقش انگلیس و بی بی سی فارسی در اغتشاشات اخیر اذعان کرده است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

برخی رفتارهای ایران در حوزه موشکی ناشیانه بود، به مکمل برجام نیاز داریم

فریدون مجلسی در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «برنامه موشکی برای کشور الزام آور است و قابل مذاکره نیست. برد موشک های ایرانی نیز به گونه ای نیست که یک ابزار تهاجمی قلمداد شود، اما در این مورد برخی اقدامات ناشیانه را انجام دادیم».

مجلسی افزود:

«انتظارات بیشتری از این توافق(برجام) وجود داشت که بخش هایی از آن به دلیل رویکردهای محافظه کاران در داخل و برخی اقدامات ناشیانه محقق نشد. باید گفت که برجام نیاز به مکمل داشت و آن حل برخی اختلافات و رفع تحریم های دیگر بود. تحریم هایی که آمریکا به صورت یکجانبه وضع می کند و مستقیم و غیرمستقیم بر ایران تاثیرگذار است. این همان وعده ای است که رئیس جمهور نیز در دور اخیر انتخابات آن را اعلام کرد، ولی انجام نشد».

فریدون مجلسی پیش از این-۷ آبان ۹۶- در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشته بود:

«ایران بارها اسرائیل را به حمله موشکی و نظامی تهدید کرده که ‌این مسائل سبب احساس خطر آمریکا نسبت به منافع اسرائیل شده است. به نظر من تا زمانی که تهدیدهای ایران علیه اسرائیل وجود دارد تحریم‌های آمریکا علیه ‌ایران وجود خواهد داشت».

گفتنی است آقای روحانی در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در دومین مناظره تلویزیونی گفته بود: «آنجایی که خواستیم - یعنی خواستند - برجام را به‌هم بزنیم دیدیم چکار کردند!؟ آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند. روی موشک‌ها شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نوشتند تا برجام را بهم بزنند. برای اینکه نتوانیم از برجام صد درصد استفاده کنیم!».

از نظر آمریکا، جمهوری اسلامی با تحریم دچار مشکلات بزرگ و عدیده شده و چاره دیگری جز مذاکره و امتیاز دادن در موضوع هسته‌ای نداشت، پس چرا نباید همین ساز و کار را در سایر حوزه‌ها اعمال و تکرار کرد!؟ عده‌ای در داخل کشور نیز شیپور این قضیه هستند و اگر برخی دولتمردان در خفا و گاهی با ایما و اشاره می‌گویند، آنان بی‌شرمانه و با بانگ بلند جار می‌زنند که برجام هسته‌ای کافی نیست و برای حل مشکلات باید برجام موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشری و... نیز خلق کرد. وقتی هم که گفته می‌شود مگر از برجام یک چه خیری دیده‌ایم که از دو و سه آن ببینیم، می‌گویند بله امتیاز می‌دهیم و امتیازات زیادی هم هست اما چاره دیگری نیست!

امیرمومنان در حکمت ۳۱۴ از کلمات قصار نهج‌البلاغه و درباره بازدارندگی  فرمود «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ. سنگ را به همان جایی که از آنجا پرتاب شده، بازگردانید؛ که همانا شرارت را جز شرّ  باز نمی‌دارد». متقارن و نامتقارن، باید پاسخ پشیمان‌کننده به دشمن داد وگرنه خباثت‌ها بیشتر خواهد شد. تنها چاره، قدرتمند شدن و صیانت از منابع قدرت موجود است. در مقابل، دشمن به واسطه عوامل جنگ روانی نیابتی خود در داخل کوشیده تا منابع قدرت ملی (فناوری‌های روز از جمله هسته‌ای، نفوذ تعیین‌کننده منطقه‌ای، قدرت موشکی) را به عنوان اسباب هزینه و دردسر جا بیندازد تا خود را خلع قدرت کنیم.

لازم به ذکر است یکی از اندیشکده های معروف آمریکا، در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما »- رئیس جمهور سابق آمریکا- پروژه «نرمال سازی ایران» را پیشنهاد کرد. براساس این پروژه آمریکا می بایست سلسله اقداماتی را درخصوص ایران اجرا کند. اولین مورد آن بحث هسته‌ای و از بین بردن دستاوردها و پیشرفت هسته‌ای ما بود به طوری که  مقامات آمریکایی با اجرای برجام تاکید کردند که واشنگتن توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد. محدودکردن و توقف فعالیت های موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی. در حقیقت برجام نه به عنوان عاملی برای لغو تحریم ها، بلکه نقشه راهی برای نرمال سازی ایران است. به همین دلیل است که تاکنون تقریبا و تحقیقا هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است.

***

بی اطلاعی رسانه دولت از آمار سرمایه گذاری خارجی

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «دیاکو حسینی» کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نوشت:

«خط و نشان کشیدن‌های ترامپ، برای اقتصاد ایران و بویژه سرمایه‌گذاران خارجی که علاوه بر شفافیت‌های مالی و اصلاح نظام بانکی در ایران، چشم به ثبات کلی‌تر بازارهای ایران دارند، نگران‌کننده است.  چرا باید کسی تصمیم به سرمایه‌گذاری در ایران بگیرد در حالی که حداقل هر ۱۲۰ روز یکبار باید نگران پیامدهای خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه باشد؟

نویسنده در ادامه تاکید کرد:

«خوشبختانه تاکنون سیر سرمایه‌گذاری‌های خارجی که روانه ایران شده‌اند، رو به افزایش بوده است اما باید این احتمال را در نظر بگیریم که متوقف کردن این سیر صعودی یکی از اهداف تنش آفرینی‌های دوره‌ای پیرامون برجام یا حداقل یکی از پیامدهای گریزناپذیر آن باشد».

نکته قابل توجه اینجاست که روزنامه آرمان در سرمقاله امروز به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «تمدیدهای ۱۲۰ روزه باعث شده که هیچ سرمایه‌گذار عمده‌ای نتواند وارد ایران شود و سرمایه‌گذاری کند...مشکل ما این است که تا این موافقتنامه‌های ۱۲۰ روزه ادامه دارد، کمپانی‌های شرکت‌های خارجی جرات سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند».

در روزهای گذشته، احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «پس از برجام تا به امروز حدود ۲۵۰ الی ۲۶۰‌ میلیارد دلار تفاهمنامه امضا شد اما هنوز یک میلیارد دلار آن هم وارد کشور نشده است».

در حال حاضر نگاهی به آمارهای رسمی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان «گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران» در سال ۹۵ منتشر شده است، به خوبی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس جذب سرمایه‌ مستقیم خارجی طی سه سال نخست دولت یازدهم نسبت به سه سال پایانی دولت دهم ۴۳ درصد کاهش یافته است.
علاوه بر این، آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است.

«آسوشیتدپرس» چندی پیش در گزارشی نوشته بود: «شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته‌اند با صدور یک دستورالعمل مکتوب به تشریح قواعد و قوانین تعامل با ایران بپردازد ولیکن دولت آمریکا به عمد از صدور هرگونه سند مکتوب در این باره امتناع کرده است بنابراین شرکت‌هایی که قصد ورود به ایران را دارند فعلاً در این باره دست نگه داشته اند».

***

اعتراف محکوم فتنه ۸۸ به دخالت بی بی سی در اغتشاشات اخیر

«محسن آرمین» در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد نوشت:

«از میان ده‌ها و بلکه صدها شعاری که تظاهرات‌کنندگان در حدود ٨٠ شهر کشور سر دادند ٢ شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا» و شعار حمایت از رضاشاه تقریبا در تمامی گزارش‌های خبری و تحلیلی بی‌بی‌سی تکرار شد...خط خبری و تبلیغاتی بی‌بی‌سی در این مدت را می‌توان اینچنین خلاصه کرد: پایان کار اصلاح‌طلبان و فقدان نیروی سیاسی مردمی و موجه در درون نظام که بتواند مطالبات مردم را پیگیری کند و ضرورت انتقال رهبری اپوزیسیون به خارج از کشور و پوشاندن این قبا بر تن رضا پهلوی».

آرمین در ادامه نوشت: «به گمان من این تغییر خط تبلیغاتی، نه اتفاقی است و نه تصمیمی است که در سطح بی‌بی‌سی اتخاذ شده باشد...در برابر چنین وضعیتی می‌توان ٢ روش اتخاذ کرد یا به‌سان گذشته هر اتفاق ناگواری را توطئه دشمن و نقش بر آب دید و با واکنش‌های شعاری و احساسی نظیر نمایش‌های خیابانی مشت بر دهان دشمن کوفت و با تشدید فضای امنیتی و اقداماتی نظیر محدودکردن فضای مجازی صورت مساله را پاک کرد یا با درک شرایط حساس کنونی و از موضع مصالح ملی و با چشم‌پوشی از منافع فردی و جناحی اصلاحات اساسی را در دستورکار قرار داد».

چندی پیش «علیرضا علوی‌تبار» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «روز ٩ دی چند نفر را آوردند شروع کردند فحش دادند به فتنه‌گر داخلی» .

آرمین در این مصاحبه، از یکسو به مردم توهین کرده است و تظاهرات سراسری علیه اغتشاشگران را یک نمایش خیابانی و واکنشی شعاری نامیده است، و از سوی دیگر نسبت به اظهارات رسانه های معاند درخصوص اصلاح طلبان واکنش نشان داده است.

حال یک سوال اساسی از آقای آرمین و همقطاران وی وجود دارد و آن اینکه آیا پیش از این نیز همینقدر درمورد واکنش رسانه های معاند و دشمن نسبت به رفتار و نقش اصلاح طلبان حساس بوده اید!؟ آیا خاطرتان هست که در جریان فتنه ۸۸، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد که «اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند»! و شیمون پرز، رئیس وقت رژیم کودک کش اسرائیل گفت: «اصلاح طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می جنگند!».

جرج بوش-رئیس جمهور اسبق آمریکا- نیز سال ۲۰۰۸ قبل از تدارک برای سفر خاورمیانه‌ای با محور اعلام شده «مهار نفوذ ایران» در نطق رادیویی با حمایت از اصلاح‌طلبان از بیروت تا تهران گفت: «ما از دموکرات‌ها و اصلاح‌طلبان از بیروت و بغداد تا دمشق و تهران حمایت خواهیم کرد و در کنار آنها خواهیم ایستاد.» وی در سال ۲۰۰۸ نیز در اظهاراتی اصلاح‌طلبان ایران را خط‌مقدم آمریکا خواند و افزوده بود: «آنها با چالش‌های فراوانی روبرو هستند و چشم امیدشان به ماست! ».

لازم به ذکر است که محسن آرمین در ماجرای فتنه ۸۸ به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. نکته قابل توجه اینجاست که این حکم باعث خشم و عصبانیت رسانه‌های غربی و مقامات کاخ سفید شد. در همین رابطه، رادیو فردا (وابسته به سازمان سیا) - مهرماه ۹۰-  گزارش داد که «ویکتوریا نولند»، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آمریکا، از خبر صدور حکم شش سال زندان برای محسن آرمین، نماینده مجلس ششم و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی انتقاد کرده است. ویکتوریا نولند تاکید کرد: «ما از خبر صدور شش سال زندان برای محسن آرمین نماینده سابق مجلس به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و تجمع در ایران، عمیقا نگران شده‌ایم».


در همان برهه خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که هیلاری کلینتون وزیر وقت خارجه آمریکا از زندانی شدن یک اصلاح‌طلب سرشناس در ایران سخت برآشفته شده است.

***

انتقاد شدید روزنامه اصلاح طلب به تیم اقتصادی دولت

«حیدر مستخدمین‌حسینی» معاون اسبق وزیر اقتصاد در مصاحبه با روزنامه وقایع اتفاقیه گفت: «شیوه فکری تیم اقتصادی کنونی سبب شده عقب‌افتادگی ای را در حوزه اقتصادی یدک بکشیم...وضعیت اقتصادی کنونی کشور شرایط آرامی را طی نمی‌کند و اقتصاد ما بیمار است و نیاز به بستری‌شدن در مراقبت‌های ویژه دارد».

مستخدمین‌حسینی افزود: «درزمینه مباحث اقتصادی دقت نظر در برجام صورت نگرفت».

متاسفانه در شرایط فعلی همه امور به برجام گره زده شده و مدیریت و اقتصاد کشور بلاتکلیف و معطل نگه‌داشته شده است.

این همان خسارت بزرگی است که دشمن می‌پسندد. اکنون تعلیق و انتظاری که به جان فعالان اقتصادی و تولید کنندگان و مدیران ما افتاده، مجال حرکت و خلاقیت را از آنان گرفته و به رکود سنگین در عرصه کسب و کار و ریل‌گذاری مدیریتی انجامیده است.

«عبدالرضا مصری» نماینده مجلس شورای اسلامی-مهر ۹۶- با بیان اینکه محور اقتصاد مقاومتی تولید است، گفت: از ۱۰۰ بند اقتصاد مقاومتی حتی یک بند نیز اجرا نشده است.

نظر شما