شناسهٔ خبر: 23558998 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشته شدن 25 نفر از مردم در اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضائیه: در اغتشاشات اخیر برخی نیرو‌های امنیتی در درگیری با ضد انقلاب شهید و ۲۵ نفر هم از مردم و نیرو‌های خودی در خیابان‌ها کشته شدند که هیچ یک از کشته شدگان با تیر و اسلحه نیرو‌های نظامی و انتظامی ما کشته نشده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛  محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و سومین نشست خبری خود افزود: به نیرو‌های انتظامی تاکید شده بود تا حد مقدور تیراندازی نکنند و خیلی جا‌ها سلاح هم نداشتند و از این ۲۵ نفر ۲ نفر پدر وپسری بودند که با خودرویشان زیر ماشین آتش نشانی جان باختند و برخی هم با سلاح سرد و برخی با سلاح گرم جان باخته بودند.
وی گفت: آنچه مسلم است دشمن این بار هم مانند جریان فتنه ۸۸ قصد داشت کشته سازی و پیراهن عثمان درست کند.
وی گفت: پرونده‌ای تشکیل شده است تا علل و عوامل و چگونگی کشته شدن بررسی شود.
اژه‌ای درباره افراد بازداشتی این حوادث هم گفت: به دادستان‌ها تاکید شد کسانی که ضرورت ندارد و عوامل اصلی نیستند، آزاد شوند یا لااقل بعد از پایان یافتن تحقیقات تا روز دادگاه با قرار مناسب آزاد شوند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: احتمال دارد در روز‌های آینده نیز آزادی‌هایی داشته باشیم و البته کسانی که در قتل و جراحت افراد دست داشته باشند تا زمان محاکمه آزاد نمی‌شوند.
وی گفت: در خصوص دانشجویان هم اگر دانشجویی مجرم شناخته شود نباید انتظار داشته باشد تحت تعقیب قرار نگیرد و نباید بی جهت فضاسازی کرد و مثلا اگر یک دانشجو جرم قتل و جرم دیگری انجام داد نباید به واسطه اینکه دانشجو است، تعقیب شود؟
معاون اول قوه قضائیه گفت: البته برای برخی دانشجویان ترتیبی داده شد که به دلیل دستگیری آن‌ها در ایام امتحانات بتوانند سر جلسه امتحان حاضر شوند و آن‌ها هم که پرونده شان در حد آزادی نبود با مراقبت‌هایی امتحاناتشان را دادند.
وی گفت: آن طور که من اطلاع کسب کرده ام فقط یک دو تابعیتی در میان دستگیر شدگان داشتیم که در حال تصویربرداری با موبایل بود و وی تابعیت ایرانی و غیر ایرانی دارد.
 
تحریم رییس قوه قضاییه لکه ننگ دیگری در پرونده امریکا
سخنگوی قوه قضاییه اقدام اخیر امریکا در قرار دادن رییس قوه قضاییه در لیست تحریم را لکه ننگ و نقطه منفی دیگری در پرونده واشنگتن خواند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: امریکای فلک زده نمی‌داند که چقدر در نظر مردم ما منفور است و مردم ما ان قدر از دولتمردان امریکا در چند دهه اخیر تنفر دارند که هر کسی چه در لفظ و چه در فهرست تحریم قرار گیرد، موجب افتخار ان فرد است و برای ان فرد تحریم شده به عنوان نقطه مثبت است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1790421" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1991341/1790421?width=400&height=300"></script></div>

معاون اول قوه قضائیه گفت: برای ان‌ها هم که در لیست تحریم قرار می‌گیرند مایه خوشحالی است که به برخی کشور‌های غربی سفر نکنند.

تعداد بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر تهران به ۵۵ نفر رسید
سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر آزاد شدند و تعداد بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر تهران به ۵۵ نفر رسیده است.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری به بحث اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: در این اغتشاشات اخیر نقش و حمایت دشمن آشکار بود و توسط نیرو‌های اطلاعاتی، امنیتی، قضایی این موضوع ریشه یابی می‌شود تا عواملی که با دشمن رابطه داشتند چه آن‌هایی که شناسایی شدند و چه آن‌هایی که شناسایی می‌شوند قطعا مجازات خواهند شد.
وی گفت:​چون برخی از مردم در روز‌های نخست به خیابان‌ها آمده بودند برای مطالبات حقیقی خودشان بوده و نه با دشمن در ارتباط بودند و نه به دنبال اغتشاشات بودند، بنابراین از همان روز اول به نیرو‌ها تاکید شد که مراقب باشند این افراد خود مردم هستند و دستگیر و بازداشت نشوند چرا که این افراد آزار و آسیبی نرساندند یا حتی کسانی که فریب خوردند اقدام به تخریب نکرده اند پرچمی را یا حسینیه و یا مغازه‌ای را آتش نزده اند و جایی را تخریب نکرده اند و مردم را زخمی نکرده اند صف این‌ها را از اغتشاشگران جدا کند و حتی الامکان این افراد دستگیر نشوند اگر هم دستگیر شدند به زندان نبرند و سوء سابقه برایشان نشود.
محسنی اژه‌ای گفت: ممکن است افرادی نیز دستگیر شده باشند که بی گناه باشند که با آن‌ها نیز همین طور برخورد خواهد شد، اما به هر حال افرادی که به تشکیلات و به بیرون وابسته اند، بلد هستند که چه کار کنند و تلاش می‌کنند چهره مجرمانه خود را مخفی کنند که این افراد نیاز به شناسایی دارند بنابراین تاکید شد که هرچه سریعتر با پالایش صف‌ها، افراد بیگناه را از کسانی که به بیرون وابسته بودند جدا کنند تا افراد بیگناه، کم گناه و فریب خورده هرچه زودتر و سریعتر آزاد شوند که این کار صورت گرفت.
وی افزود: در واقع عده کثیری طی دو مرحله آزاد شدند که یکسری از آن‌ها قبل از اینکه به دادسرا یا به زندان معرفی شوند آزاد شدند و آن‌هایی که به دادسرا معرفی شده اند هر مقدار که لازم بود با ضمانت‌های بسیار کم و کفالت آزاد شده اند.
محسنی اژه‌ای گفت: افرادی هم که در بررسی تحقیقات مشخص شد که مرتبط با خارج از کشور هستند و سردسته‌های اغتشاشگران هستند، بازداشت شدند که به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد.
وی گفت: به طور کلی در دو تا سه روز نخست این اغتشاشات در سراسر کشور برای ۶۲۲ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد که تعدادی با قرار کفالت یا وثیقه آزاد شدند و در آماری که به من دادند در تهران مجموع بازداشتی‌ها به ۵۵ نفر رسیده است و آماری هم که از بازداشتی‌های کل کشور داشتم تا دیروز تعداد بازداشتی‌ها به چهارصد و پنجاه و پنج تا شش نفر رسیده که البته این آمار مربوط به دیروز است و تاکنون ممکن است بخشی از آن‌ها نیز آزاد شده باشند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1790422" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1991341/1790422?width=400&height=300"></script></div>

سخنگوی قوه قضاییه درباره خودکشی یک نفر در کلانتری نیز گفت: یک نفر در کلانتری اقدام به خودکشی کرده بود که البته هنوز به زندان معرفی نشده بود که این فرد مربوط به اراک است و معتاد بوده و مواد به همراه داشته که در این خصوص پرونده‌ای تشکیل شده است تا به آن رسیدگی و مشخص شود که موضوع چه بوده است.
محسنی اژه‌ای افزود: همچنین فرد دیگری در تهران زندان اوین در دستشویی خودکشی کرده است که وی نیز سابقه اعتیاد داشته و معتاد بوده و ۲۱ سال سن داشته است.
اژه‌ای گفت: روز اول مطرح شد که دانشجو بوده در حالیکه دانشجو نیست و با تفتیشی که از خانواده اش شده اعتیاد داشته و در دستشویی اقدام به خودکشی کرده و پرونده‌ای نیز در این خصوص تشکیل شده است ضمن اینکه هرچند که همزمان با اغتشاشات بازداشت شده، اما چیزی در این خصوص گزارش و ثابت نشده است که اغتشاشگر بوده است، اما اعتیاد داشته که در این خصوص سابقه دارد و پرونده قضایی تشکیل شده و در حال رسیدگی است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: ادعا می‌شد نفر سوم و چهارمی نیز مطرح بوده است که تکذیب می‌شود.
 
دشمنی مستمر و بی انتهای آمریکا در اغتشاشات اخیر عیان شد
 سخنگوی قوه قضاییه گفت:کینه توزی و دشمنی مستمر و بی انتهای آمریکا و صهیونسیت‌ها در اغتشاشات اخیر علیه ایران بار دیگر عیان شد و آن‌ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام استفاده می‌کنند.
 محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری به فرا رسیدن ۲۶ دی سالروز فرار شاه از کشور اشاره کرد و افزود: هنوز صدای آن شعار انقلابی مردم در گوشمان هست که "دیو چو بیرون رود فرشته در آید".
وی به شرارت‌های آمریکا و صهیونیست‌ها در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: آن‌ها با برنامه ریزی و طراحی و حمایت از اغتشاش گران به خیال باطل خود و با تحلیل‌های همیشه غلط شان احساس می‌کردند می‌توانند بر موج اعتراضات و مطالبات مردم سوار شوند و از این روز عوامل و دست پرورده‌های خود را تحریک و تجهیز کردند که در میان صفوف مردم وارد شوند و از همین راه خساراتی به اموال عمومی و اموال مردم وارد کردند و کسانی هم کشته شدند.
اژه‌ای افزود: در این مسائل دو چیز عیان شد که یکی کینه توزی و دشمنی مستمر آمریکا بود که با ابزار‌های مختلف از جمله فضای مجازی به فکر ضربه زدن به نظام افتادند و آن چه که مجدد عیان شد هوشیاری مردم عزیز و متدین و انقلابی ما بود که تا متوجه شدند نقشه دشمن است بلافاصله به کمک نیرو‌های نظامی و انتظامی اولاً صف خود را از اغتشاش گران جدا کردند و دوم اینکه میلیون‌ها نفر در کشور در برابر اغتشاش گران به خیابان‌ها آمدند و پیمان خود را با مسئولان اعلام کردند.
وی گفت: مردم به دشمنان فهماندند که اگر نقاط ضعفی هم باشد هرگز در دام و توطئه دشمن قرار نمی‌گیرند و انزجار و تنفر خود را از آمریکا اعلام کردند.
سخنگوی دستگاه قضا همچنین تصمیم اخیر آمریکا را در تحریم رئیس قوه قضائیه؛ بی حیایی آمریکا توصیف کرد.

توضیحات محسنی اژه‌ای در خصوص تعقیب برخی خارج نشینان از طریق اینترپل
سخنگوی قوه قضاییه گفت: کسانی که در اغتشاشات اخیر در خارج از کشور پشتیبان بوده اند یا تشویق می‌کردند یا در فضای مجازی دخیل بودند از طریق پلیس اینترپل تعقیب می‌شوند.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه آن دسته از خارج نشینانی را که در اغتشاشات اخیر حتی آموزش اسلحه و اقدامات تروریستی می‌دادند چگونه تعقیب خواهد کرد؟ افزود: وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی گزارش‌هایی را در این خصوص جمع آوری کرده اند که دادستان تهران اقدام کرد تا از طریق پلیس اینتر پل تعقیب شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عنوان اتهامی بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر کیست؟ افزود: در هر حالی کسانی که به زندان می‌روند برایشان پرونده تشکیل می‌شود و حتما تفهیم اتهام شده اند.
اژه‌ای، اتهامات این افراد را متفاوت خواند و گفت: برخی اتهامات امنیتی وبرخی علاوه بر آن اتهام اخلال در نظم عمومی وبرخی نیز علاوه بر این اتهامات، اتهام آسیب رساندن به اموال عمومی یا اشخاص را دارند.
محسنی اژه‌ای گفت:بدون تفهیم اتهام کسی وارد زندان نمی‌شود و ممکن است یک شب یا بیشتر در کلانتری باند، اما وقتی به زندان می‌رود تفهیم اتهام می‌شود.

برای باز گرداندن خاوری رایزنی های گسترده ای شده است
سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای استرداد آقای خاوری به کشور رایزنی‌های بسیار گسترده‌ای انجام داده ایم.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آقای خاوری درباره رای غیابی پرونده اش واکنش نشان داده و آیا برای استرداد وی با دولت کانادا رایزنی شده است؟ افزود: ما رسما از پلیس اینترپل برای دستگیری وی درخواست کردیم و حتی از دولت کانادا خواسته ایم شما که مدعی هستید در مسائل فساد مالی همکاری می‌کنید پس برای استرداد خاوری که فساد مالی دارد همکاری کنید.
وی افزود: از کانال‌های مختلف برای دستگیری وی اقدام کرده ایم.
محسنی اژه‌ای گفت: وی هنوز به این حکم اعتراض نکرده، اما مدت اعتراض دو ماهه اش به پایان نرسیده است.

 تشکیل کارگروهی برای پیگیری مطالبات سپرده گذاران تعاونی های اعتباری
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در همین هفته کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شد که بررسی کند تصمیم های کمیته سه نفره در خصوص مطالبات طلب کاران تعاونی های اعتباری اجرا می شود یا نه.
 محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری افزود: اکنون سه قوه در موضوع تعاونی های اعتباری تشکیل جلسه می دهند و هر هفته حداقل یک جلسه تشکیل می شود و بانک مرکزی هم بطور جدی به میدان آمده است و رئیس بانک مرکزی و مسئولان نظارتی هم وقت فوق العاده ای گذاشتند.
وی افزود: از آنجا که از برخی گزارش های مردمی می شندیم که برخی تصمیمات کمیته سه نفره اجرایی نمی شود کارگروهی در بانک مرکزی به این منظور تشکیل شد و پیگیری می کند که آیا بانک مربوطه، تصمیمات کمیته را اجرا می کند یا نه.
محسنی اژه ای گفت: برخی از این موسسات مالی ، اموالی دارند و با استعلام از وزارت اطلاعات، بازرسی کل کشور، بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد پیگیریم که اموال این موسسات ردیابی شود.
وی ادامه داد: شاید برخی از صاحبان این موسسات اموالشان را به نام نزدیکان خود کرده باشند که در همین زمینه کار بسیار سنگینی درباره شناسایی و تعقیب اموال صورت می گیرد.
­محسنی اژه ای گفت: قرار شد بانک مرکزی خط اعتباری را اختصاص دهد که در ازای این اموال که شناسایی می شود بعدا استیفا کند و اکثر پول هایی که داده می شود از این خط اعتباری است.
وی افزود: شاید برخی اموال آنها شامل ملک و کارخانه الان به فروش نرسد و فعلا پول مردم از طریق این خط اعتباری داده می شود.
معاون اول قوه­ قضائیه­­ گفت: بطور قطع اگر نظارت های اولیه صورت می گرفت این همه مشکلات برای دولت،​ قوه قضائیه و مردم ایجاد نمی شد و امیدواریم این مسائل عبرتی برای بخش های نظارتی باشد.

وزارت سابق و کنونی تعاون در خصوص تعاونی‌های اعتباری باید پاسخگو باشد
سخنگوی قوه قضائیه گفت: هم وزارت تعاون سابق و هم وزارت کنونی باید در خصوص نبود نظارت در تعاونی‌های اعتباری پاسخگو باشند البته نمی‌خواهم بگویم مجرم هستند.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در خصوص اظهارات احمد توکلی مبنی بر کوتاهی مسئولان دولت‌های هشتم، ​نهم و دهم در موضوع تعاونی‌های اعتباری افزود: در اینکه گزارشی در این باره به ما رسیده درست است، اما اینکه از آن مقامات، ​کسی احضار شده یا نه، خبر ندارم.
محسنی اژه‌ای گفت: در اینکه وزارت تعاون سابق و فعلی درباره این شرکت تعاونی‌های اعتبار نظارت نداشتند باید پاسخگو باشند، حرفی نیست، اما نمی‌خواهم بگویم مجرم هستند.
وی افزود:­ مگر می‌شود به این همه تعاونی، مجوز داده شود و بعد هیچ نظارتی روی آن‌ها صورت نگیرد چرا که مجوز را از بانک مرکزی نگرفته اند و اگر بانک هم مجوز داده باشد باید به وظایفش عمل کند.
محسنی اژه‌ای گفت: برخی از این تعاونی‌ها بیش از یک میلیون سپرده گذار داشته اند و اکنون یا پول ندارند یا حیف و میل کرده اند یا از اصل سپرده مردم سود داده اند و صد‌ها هزار نفر را گرفتار کرده اند.


پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان هنوز به دادگاه ارسال نشده است
سخنگوی قوه قضائیه گفت: هنوز پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به دادگاه ارسال نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری درباره تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: تا چند روز پیش نتیجه تحقیق و تفحص به قوه قضاییه ارسال نشده بود، اما این دو سه روز اخیر را خبر ندارم.
وی گفت: هنوز پرونده به دادگاه نرفته است و در این پرونده بیش از ۸۰ نفر تحقیق شده که البته از همه این‌ها به عنوان متهم تحقیق نشده است بلکه برخی به عنوان مطلع بوده اند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده، پرونده سنگینی است و ما اصرار می‌کنیم سریع‌تر رسیدگی شود و امیدواریم روند رسیدگی خیلی طول نکشد و پرونده را به دادگاه بفرستند.
وی افزود: اگر بحث کارشناسی جمع و جور شود که عمده مشکل اکنون بحث کارشناسی است و اغلب در این پرونده‌ها عمده گیر کار کارشناسی است و اگر اعتراض دوم، سوم، چهارمی در بحث اموال صورت نگیرد روند ارسال پرونده به دادگاه خیلی طول نمی‌کشد.


در پرونده خاوری هنوز اموال شناسایی نشده است
سخنگوی قوه قضاییه گفت : در دولت دوازدهم چهار نفر هنوز اموال و دارایی خود را اعلام نکرده‌ اند.و
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای درباره اینکه آیا تمام مسئولان اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کرده‌اند ، افزود : در دولت دوازدهم تا هفته گذشته هنوز 4 نفر اموال و دارایی های خود را اعلام نکرده اند که نامه و پیرو زده و قرار شد یک مرتبه دیگر پیرو بزنند و اگر اعلام نکردند حسب قانون اقدام می‌ شود.
وی گفت : اصل 142 احصا کرده است که چه کسانی اموال و دارایی خود را اعلام کنند .
سخنگوی قوه قضاییه افزود : چندین سال قبل قانونی در این خصوص مطرح و بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف بوجود آمد و به مجمع تشخیص مصلحت رفت و قانونی در مجمع تصویب شد که شامل همه مقامات نیست.
­محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تاسیس مدارس غیر انتفاعی در هر مکان و محله‌ای و این‌که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که در مورد تاسیس مدارس غیر انتفاعی هیچ قانونی وجود ندارد ، گفت: این‌که گفته می‌شود هیچ قانونی وجود ندارد، درست نیست و اگر کسری قانون داشته باشیم، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به مجلس لایحه ارسال کند، البته مجوز تاسیس مدارس غیر انتفاعی را آموزش و پرورش صادر می‌کند و تا زمانی که جرمی رخ ندهد، قوه قضاییه اجازه دخالت ندارد.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌ که آیا تعیین مکان برای تجمعات و راهپیمایی شایسته است ، افزود : ما واقعا در قانون اساسی ، قانون موضوعی و قانون احزاب خیلی ابهام نداریم و چنانچه براساس قانون‌های ذکر شده و لازم‌ الاجرا باشد ، مشکلی نیست . ممکن است یک راه این باشد که مکانی در نظر گرفته شود اما این به معنای این نیست که اگر مکان مشخص شد، کار تمام است. ممکن است در همان مکان جرم اتفاق بیفتد.
وی گفت : در جلوگیری از اخلال در نظم تعیین مکان موثر است اما این به معنای آن نیست که با این کار کل قضیه حل شده است. همچنین می‌تواند تجمعات باشد و هم آن‌چه قانون مشخص کرده است اتفاق بیفتد. اگر افراد طبق همین قوانین عمل کنند، نگوییم صد در صد ، 99 درصد مسائل حل می‌شود.سخنگوی قوه قضاییه گفت : هنوز اموالی در پرونده خاوری شناسایی نشده است .
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای درباره اینکه آیا نام خاوری از لیست اینترپل خارج شده است یا خیر افزود: از این موضوع اطلاعی ندارم و نشنیده ام که از لیست خارج شود اما اگر خارج شود قوه قضاییه و وزارت خارجه تلاش خود را می‌کنند.
وی درباره اینکه امولی از وی شناسایی شده است یا خیر ، گفت : در حد محکومیت هنوز اموال شناسایی نشده است.
محسنی اژه ای افزود : البته ناگفته نماند که تا امروز که اسم خاوری در لیست اینترپل بود کاری نکردند و کشوری که مدعی است ، در استرداد این فرد کاری انجام نداده است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره گزارش شهردار تهران مبنی بر سوء استفاده از بیت المال برای مخارج انتخاباتی گفت : در این خصوص اگر گزارش کنند حتما رسیدگی می شود و هر وقت گزارشی به قوه قضاییه دادند، بررسی می‌ شود .
وی افزود : معمولا مسئولین جدیدی که به روی کار می اید نسبت به مسئولان سابق حرف‌هایی دارند ما هم می‌گوییم گزارش کنید تا رسیدگی کنیم اما بعضی وقت‌ها حرف می‌زنند و گزارشی نمی‌دهند اگر به مواردی رسیدند حتما گزارش کنند.

اغتشاشات را پیش‌بینی کرده بودیم
محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی ، امنیتی و انتظامی اغتشاشات اخیر را پیش‌بینی کرده بودند ، گفت : ما در قوه قضاییه احتمال این مسائل را می‌دادیم ، البته نه با این حجم و نه در این زمان ، بلکه پیش‌بینی می‌کردیم در یک سطح پایین‌تر و زمان دیرتر باشد.
وی افزود : به همین دلیل در جلسات خود با دادستان‌ها تذکر داده بودیم و وقوع اغتشاش در اواخر بهمن و ابتدای اسفند را پیش‌بینی کرده بودیم.

چهار نفر هنوز اموال و دارایی خود را اعلام نکرده‌ اند
سخنگوی قوه قضاییه گفت : در دولت دوازدهم چهار نفر هنوز اموال و دارایی خود را اعلام نکرده‌ اند.و
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای درباره اینکه آیا تمام مسئولان اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کرده‌اند ، افزود : در دولت دوازدهم تا هفته گذشته هنوز 4 نفر اموال و دارایی های خود را اعلام نکرده اند که نامه و پیرو زده و قرار شد یک مرتبه دیگر پیرو بزنند و اگر اعلام نکردند حسب قانون اقدام می‌ شود.
وی گفت : اصل 142 احصا کرده است که چه کسانی اموال و دارایی خود را اعلام کنند .
سخنگوی قوه قضاییه افزود : چندین سال قبل قانونی در این خصوص مطرح و بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف بوجود آمد و به مجمع تشخیص مصلحت رفت و قانونی در مجمع تصویب شد که شامل همه مقامات نیست.
­محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تاسیس مدارس غیر انتفاعی در هر مکان و محله‌ای و این‌که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که در مورد تاسیس مدارس غیر انتفاعی هیچ قانونی وجود ندارد ، گفت: این‌که گفته می‌شود هیچ قانونی وجود ندارد، درست نیست و اگر کسری قانون داشته باشیم، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به مجلس لایحه ارسال کند، البته مجوز تاسیس مدارس غیر انتفاعی را آموزش و پرورش صادر می‌کند و تا زمانی که جرمی رخ ندهد، قوه قضاییه اجازه دخالت ندارد.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌ که آیا تعیین مکان برای تجمعات و راهپیمایی شایسته است ، افزود : ما واقعا در قانون اساسی ، قانون موضوعی و قانون احزاب خیلی ابهام نداریم و چنانچه براساس قانون‌های ذکر شده و لازم‌ الاجرا باشد ، مشکلی نیست . ممکن است یک راه این باشد که مکانی در نظر گرفته شود اما این به معنای این نیست که اگر مکان مشخص شد، کار تمام است. ممکن است در همان مکان جرم اتفاق بیفتد.
وی گفت : در جلوگیری از اخلال در نظم تعیین مکان موثر است اما این به معنای آن نیست که با این کار کل قضیه حل شده است. همچنین می‌تواند تجمعات باشد و هم آن‌چه قانون مشخص کرده است اتفاق بیفتد. اگر افراد طبق همین قوانین عمل کنند، نگوییم صد در صد ، 99 درصد مسائل حل می‌شود.

 همه قبول دارند فضای مجازی رها شده است
سخنگوی قوه قضاییه گفت: هیچکس تردید ندارد در اغتشاشات اخیر فضای مجازی تاثیر داشت.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درباره اظهارات معاون قضایی دادستان مبنی بر تذکر به مسئولان وزارت اطلاعات در خصوص کانال‌های تلگرامی و احتمال اهمال در این زمینه نیز افزود: شاید این حرف تکراری باشد، ما بر این اعتقاد بوده و هستیم که از فناوری‌های نوین باید درست استفاده شود، از پیام‌رسان‌ها هم باید استفاده شود، اما دلیل بر آن نیست که مدیریت و کنترل در این موارد که در خارج از کشور اداره می‌شود، صورت نگیرد.
وی گفت: در هیچ کشوری اجازه نمی‌دهند که از طریق فضای مجازی بر شئونات مردم مسلط شوند ضمن اینکه ما ارزش‌های متفاوتی داریم.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همه قبول دارند فضای مجازی رها شده است، افزود: فضای مجازی امروز حقیقتا موجب مفسده فراوانی برای کشور است که شامل مفسده امنیتی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده است.
وی گفت:بسیاری از کلاهبرداری‌ها و جرایم سنگین اقتصادی و حتی فروش مواد مخدر یا لجن پراکنی‌ها از طریق فضای مجازی بوده است؛ آیا با وجود این همه مفسده و خلاف قانون که در انظار مردم صورت می‌گیرد نباید اقدامی کرد؟ شورای عالی فضای مجازی گفته است ما سیاستگذاری و مدیریت می‌کنیم.
محسنی اژه‌ای افزود: قوه قضائیه قصد ندارد محدودیت ایجاد کند و جلوی اقدامات مفید سایبر را بگیرد. ما ادعای بالاتر داریم. معتقدیم سرویس‌هایی که در داخل داریم کم است، اما باید فساد و جرم در فضای سایبر کاهش یابد.
وی ادامه داد: زمانی که نامه نوشته شده بود گفتیم یا اقدام کنید یا قوه قضائیه وظیفه دارد مقابل جرم بایستد؛ زیرا نزد مردم، خدا و قانون باید پاسخگو باشد. در مقابل قول دادند ابتدا سه ماهه و بعد شش ماهه رسیدگی کنند. سلسله اقداماتی هم انجام شد، اما کافی نبود. فسادی که ما می‌بینیم، سنگین است؛ اینجا هر کس بتواند کاری کند و نکرده، مقصر است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت:: در خصوص این‌که آیا می‌توانستند کاری بکنند یا نه، از نظر فنی متخصص نیستم، اما چه در دولت قبل و چه در دولت اسبق افرادی می‌گویند؛ می‌شود فیلتر نکرد، اما مدیریت کرد، ولی ممکن است هزینه داشته باشد. اگر این اقدام شدنی باشد و روزی ثابت شود که می‌توانستند انجام دهند و نکردند، باید حتما تحت تعقیب قرار گیرند.
وی گفت: هیچکس تردید ندارد در اغتشاشات اخیر فضای مجازی تاثیر داشت. بر همین اساس شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت و اجرا کرد. آیا ضرر‌ها برطرف شد و امکان تکرار نیست؟ قوه قضائیه همین موارد را بررسی می‌کند. مدت‌ها به دنبال بررسی فنی هستیم و این‌که آیا امکان این هست که مردم استفاده کنند، اما خلاف فرهنگ، اقتصاد و ... نباشد.
محسنی اژه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اظهارات درباره ارتباط عناصر خارجی مانند عربستان، خانواده صدام و رژیم صهیونیستی در حوادث اخیر وجود دارد و پیگیری‌های قضایی در این خصوص به کجا رسیده است؟ گفت: همه افراد سرشاخه و عناصر اصلی دستگیر نشده‌اند و هنوز افرادی هستند که ممکن است در داخل یا خارج از کشور مخفی باشند. عواملی دستگیر شدند که مرتبط با نفاق هستند و شامل افرادی می‌شوند که دست به تخریب زده‌اند.
وی گفت: این افراد به جریانات سلطنت‌طلب و نفاق مرتبط هستند. از نظر پشتیبانی به کشور‌های اطراف منطقه وابسته و از لحاظ استفاده از آموزش و فناوری به رژیم صهیونیستی وابسته هستند. ممکن است شخصی نقش هدایتگری، تجهیز و تهییج را برعهده داشته، ولی شخصا در اغتشاشات حضور نداشته. این موارد در حال پیگیری است. در نهایت هر چیزی که قانون یا دستگاهی که رای آن لازم الاجراست، دستور دهد، پس از آن ملتزم به اجرای آن هستیم ولو این‌که مخالف آن باشیم. وقتی شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای کرد لازم الاجراست. همچنین مصوبات مجلس یا هر قانونی دیگر ولو این‌که نظر مخالف داشته باشد. مهم نیست ماچه نظری داریم. مهم این است که اگر رای آورد، ملتزم به آن هستیم.

نظر شما