شناسهٔ خبر: 23557306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برجام قابل بازنگری و مسائل دفاعی قابل مذاکره نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: جواب ترامپ مشخص است و لزومی ندارد چهار ماه صبر کنیم، برجام قابل بازنگری و مسائل دفاعی قابل مذاکره نیست و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای نیز باید در نتیجه برجام از بین برود.

صاحب‌خبر -

برجام قابل بازنگری و مسائل دفاعی قابل مذاکره نیستبهروز کمالوندی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با تحلیل اقدام اخیر رئیس جمهور امریکا در تعیین شروط چهارگانه برای ادامه برجام، اقدام ترامپ را به نحوی گروگان گرفتن برجام برای موضوعات دیگر مانند مسائل دفاعی دانست و افزود: نه فقط جمهوری اسلامی ایران که کشورهای دیگر هم اجازه مذاکره درباره برنامه دفاعی را نمی دهند.
وی، مسائل منطقه ای و موضوعات دیگر را نیز بی ارتباط با برجام و زیاده خواهی امریکایی ها همزمان با بدعهدی ها و خلف وعده هایشان خلاف تعهدات برجام دانست.
کمالوندی گفت: البته انسجام درونی برجام به عنوان سندی بین المللی و مصوبه شورای امنیت این اجازه را به رئیس جمهور امریکا نمی دهد که بخواهد تعهداتش را امضا نکند و امضا و تمدید تعلیقیه ها امتیازی نیست که به ما داده باشند بلکه وظیفه دولت امریکا در چارچوب تعهدات این کشور است.
وی اقدام اخیر دولت امریکا را مغایر با تعهدات این کشور در چارچوب پاراگراف های 26، 28 و 29 برجام دانست و افزود: طبق برجام گروه 1+5 به ویژه امریکا تعهدات و وظایف مشخصی در قبال کشورمان دارند و نباید هیچ منتی بر ما بگذارند یا هیچ شروطی را تعیین کنند برجام تمامیت و انسجامی دارد که باید اجرا شود.
کمالوندی اضافه کرد: از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های پی در پی پایبندی جمهوری اسلامی ایران را به برجام اعلام کرد.

توافق هسته ای قابل مذاکره مجدد نیست و موضوعات دیگری غیر از مسائل هسته ای نیز در آن نیامده است

وی سیاست های امریکا را ناشی از سیاست های قدیمی و خصمانه این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران دانست که می خواهد در داخل برجام همه حساب هایش را تسویه کند. برجام این ظرفیت را ندارد و همانطور که مسئولان کشورمان بارها اعلام کرده اند توافق هسته ای قابل مذاکره مجدد نیست و موضوعات دیگری غیر از مسائل هسته ای نیز در آن نیامده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آقای ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات بدون توجه به تعهدات بین المللی امریکا و به علت تجربه کمش، وعده کرده بود که پس از رسیدن به قدرت، برجام را کنار می گذارد اما اکنون می بیند که نمی تواند تعهداتش را اجرا نکند.
کمالوندی افزود: بنابراین، علت تعیین شرط و مطالبی که مطرح می کند بیشتر در چارچوب این است که ضمن اجبار به اجرای تعهدات این کشور، برای تحمل طعم تلخ شکست، برجام را بدترین توافق قرن امریکا می داند و از یک سو تعهدات را اجرا می کند و از سویی دیگر مطالبی می گوید و اقداماتی می کند تا بتواند منافع کشورمان را از برجام به حداقل برساند.

تحریم 14 شخصیت حقیقی و حقوقی کشورمان از جانب امریکا متناقض با تعهدات امریکا و مغایر با برجام است

وی همچنین تحریم 14 شخصیت حقیقی و حقوقی کشورمان از جانب امریکا را متناقض با تعهدات امریکا و مغایر با پاراگراف های 26، 28 و 29 برجام دانست و تاکید کرد: نباید هیچ اقدام، سیاست یا اعلامی ازجانب امریکا صورت بگیرد که بتواند منافع ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد.
کمالوندی گفت: به همین علت وزارت امور خارجه در بیانیه اش تاکید کرد به این اقدامات امریکا پاسخ خواهد داد و یکی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران رجوع به کمیسیون مشترک برجام برای شکایت از این نوع سیاست های متعارض و مخالف برجام امریکا خواهد بود که طبق ساز و کار پیش بینی شده در توافق هسته ای در پاراگراف 36 تعیین شده است.
معاون سازمان انرژی اتمی هشدار داد: اگر جمهوری اسلامی ایران تشخیص دهد که این نقض تعهدات مبنایی دارد که کاملاً مخالف با برجام است این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است که بتواند در تعهداتش اعم از تعهدات جزئی یا کلی تجدید نظر کند.
وی گفت: با توجه به تردید رئیس جمهور امریکا برای امضا کردن یا نکردن تمدید تعلیق تحریم ها، آقای صالحی در گفتگوی تلفنی با آقای آمانو هشدار داد: اگر قرار باشد امریکا تعهداتش را اجرا نکند، عملاً جایی برای همکاری با آژانس، فراتر از تعهدات پادمانی برای کشورمان باقی نمی ماند که این هشدار قوی تأثیر داشت تا علاوه بر فشار اروپایی ها بر امریکا، آقای ترامپ به امضا کردن تمدید تعلیق ها تن داد.
کمالوندی پیش بینی کرد: البته این سیاست امریکایی ها نمی تواند برای زمان زیادی ادامه یابد و به هر حال این کشور یا باید تعهداتش را انجام دهد یا صراحتاً اعلام کند که این قرارداد را قبول ندارد و هزینه هایش را بپذیرد که هزینه سنگینی است و بیش از وضع کنونی به انزوا کشیده می شود چنانکه اکنون نیز در انزوای سیاسی خیلی زیادی قرار دارد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اقدامات و اظهارات نسنجیده ترامپ به ویژه اظهارات نژادپرستانه او درباره مهاجران افزود: اینها سبب شده است که حتی مقامات کشورهایی مانند نروژ در سطوح رسمی و غیررسمی از سیاست های دولت امریکا که سبب تنفر سیاسی می شود اعلام بیزاری کردند.
وی گفت: به هر حال امریکا در وضع بغرنجی گیر کرده است، در عین حال تلاش می کند که هزینه های این فشارهای سیاسی را به گردن ایران بیندازد به همین علت تصمیماتی درباره تحریم ها گرفت و علاوه بر شماری از شهروندان کشورمان، برخی شرکت های ایرانی و چینی را نیز در بر می گیرد که این اقدامات به نحوی تلاش برای خنثی کردن تصمیمی است که درخصوص امضا کردن تعلیقیه ها گرفت.

قرار دادن نام رئیس قوه قضاییه در فهرست تحریم ها اقدامی نابخردانه و بدون هیچ توجیه حقوقی، سیاسی و حتی عقلی است

کمالوندی همچنین اقدام امریکا در قرار دادن نام رئیس قوه قضاییه در فهرست تحریم ها را اقدامی نابخردانه و بدون هیچ توجیه حقوقی، سیاسی و حتی عقلی دانست و تاکید کرد: همانطور که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است اقدامات لازم را برای پاسخ به این کار امریکایی ها انجام خواهد داد و این اقدامات را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

هرگز اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی را نمی‌دهیم

هیچ شخصیتی در جمهوری اسلامی ایران اجازه دسترسی آژانس به سایت‌های نظامی را نمی‌دهد

معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران هیچ شخصیتی اجازه دسترسی آژانس به سایت‌های نظامی را نمی‌دهد و اساساً چنین موضوعی در پادمان، پروتکل الحاقی و برجام وجود ندارد.
بهروز کمالوندي با رد شروط چهارگانه رئيس جمهور امريکا درخصوص ادامه برجام گفت: مواردي که در گذشته درخصوص بازرسي از سايت هاي نظامي مانند پارچين داشتيم بررسي کردند که پرونده آن نيز بسته شد و اکنون هيچ موضوعي که از جانب آژانس مطرح شده باشد که بخواهند به سايتي نظامي دسترسي داشته باشند نداريم.
وي افزود: اينکه رئيس جمهور امريکا مطالبي را در اين خصوص بي اساس مطرح مي کند شايد به اين علت است که مي داند ما نيز مانند ديگر کشورها به اين موضوع حساسيت داريم و انتظار دارد که بلافاصله بگوييم که با آن مخالف نيستيم که البته، قطعاً موافق نيستيم و او بخواهد از اين سوءاستفاده کند و بگويد که ايران حاضر نيست در هر شرايطي دسترسي بدهد.
کمالوندي گفت: دسترسي آدابي دارد، اينطور نيست که براي دسترسي يا براي کنجکاوي باشد بلکه تابع آدابي است که در پروتکل تعريف و مشخص است و اصلاً دسترسي به جايي که اعلام نشده باشد اصلاً موضوع پروتکل نيست و مواردي را هم که اعلام مي کنند بايد مواردي باشد که در آن فعاليت هسته اي صورت مي گيرد.

فعاليت هسته اي در هيچ سايت نظامي نداريم و کشوري نيستيم که در پي بمب و سلاح هسته اي باشيم

وي افزود: ما به هيچ عنوان در هيچ سايت نظامي فعاليت هسته اي نداريم و کشوري نيستيم که در پي بمب و سلاح هسته اي باشيم.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: بنابراين، امريکايي ها در ديدگاه خودشان چنين تعريف کردند که ايران در پي بمب هسته اي است و بنابراين چون اين کار را در سايت هاي نظامي انجام مي دهد پس نتيجه مي گيرند که بايد دسترسي به اين سايت ها هم باشد.
کمالوندي افزود: يگانه موردي که در سال هاي گذشته در اين خصوص مطرح شد موضوع پي ام دي بود که سر و صداي بيهوده زيادي هم در اين باره به پا کردند که در اين چارچوب مسأله پارچين مطرح شد که پس از بازديد و نمونه گيري مشخص شد که سر و صداهايشان در اين خصوص بيهوده بوده است و اين پرونده براي هميشه بسته شد.
وي بار ديگر تاکيد کرد: بنابراين موضوعي با عنوان دسترسي به سايت نظامي نه در برنامه ها و نه در ادبيات آژانس وجود ندارد و اگر ترامپ فکر مي کند که قرار است ايران يا هر کشور ديگري درِ سايت هايش به ويژه سايت هاي نظامي را همينطور براي دسترسي آژانس يا هر نهاد ديگري باز بگذارد تا آنها بخواهند سوءاستفاده کنند و در پي مسائل جاسوسي باشند، جمهوري اسلامي ايران چنين قراري ندارد و هيچ کس چنين اجازه اي نخواهد داد.
کمالوندي گفت: تعهدات برجامي ما براساس پروتکل و پادمان، رفع سوالات آژانس و دسترسي تکميلي طبق آنچه در پروتکل آمده در حال اجراست که در چندين گزارش آژانس نيز به آن اشاره شده و اين نهاد بين المللي نيز کاملاً راضي است و اکنون هيچ موضوعي درخصوص دسترسي ها روي ميز آژانس نيست.
وي افزود: معمولاً اگر چنين موضوعاتي باشد حتماً بايد گزارشي ارائه و مطلبي گفته شود اينکه بدون سوال از جانب آژانس و بدون اينکه اصلاً اطلاعاتي در اين باره وجود داشته باشد امريکا بخواهد اعلام کند که به سايت هاي نظامي دسترسي ايجاد شود بهانه گيري است تا بتوانند يک «نه» از ايران بگيرند که البته ايران قطعاً اين «نه» را خواهد گفت و اين اتفاق نخواهد افتاد اما ترامپ نبايد از اين موضوع چنين تفسير کند که ايران همکاري لازم را با آژانس ندارد.
معاون سازمان انرژي اتمي اضافه کرد: ما همکاري کافي را با آژانس خواهيم داشت همکاري هايي که تعريف شده و در چارچوب پادمان، پروتکل و برجام صريح و مشخص است و آژانس نيز رضايتش را اعلام کرده است.
کمالوندي بار ديگر اظهار داشت: آژانس هيچ پرسشي در اين باره روي ميز ندارد که بخواهد نگراني داشته باشد و آقاي ترامپ نيز بخواهد از نگراني آژانس نگران باشد.

محدودیت های هسته ای، موقت و غیرقابل بازنگری است
معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، محدودیت ها در برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان را بر اساس برجام، موقت و این موضوع را غیرقابل بازنگری دانست.
بهروز کمالوندی تاکید کرد: برجام از نظر حقوقی، سندی بین المللی است که نوع و مدت محدودیت ها در برنامه هسته ای کشورمان، اعم از اندازه، میزان، سطح و درصد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و دیگر فعالیت ها در آن مشخص است و قرار نیست دوباره بازنگری یا مذاکره ای درباره آن انجام شود.
وی افزود: نه فقط ایران، بلکه هیچ کشوری به ویژه کشورهای اروپایی با بازشدن پرونده این مذاکرات تمام شده، موافق نیستند و هرگز چنین کاری درست نیست و امریکایی ها نیز خوب می دانند که نه فقط ایران که هیچ کشور دیگری اجازه چنین کاری را نخواهد داد و اینها بیشتر بهانه است.
کمالوندی گفت: اینها چون تازه وارد حکمرانی شده اند شاید زمانی را لازم داشته باشند که به گذشته نگاه کنند و سلفشان را ببینند که آنان نیز در پی مطالباتی بالاتر از این چیزی بودند که در برجام به آن رسیدند، یعنی حذف غنی سازی ایران، اما سال های زیادی طول کشید تا به این جمع بندی رسیدند که این مطالبه، آرزوست و عملیاتی نیست و به همین دلیل به برجام تن دادند.
وی تصریح کرد: اگر آقای ترامپ می گوید که برجام بدترین توافق قرن امریکاست به هر حال باید تلخی آن را قورت بدهد و چاره دیگری ندارد؛ جمهوری اسلامی ایران واقعیاتش را به هر قدرتی به ویژه امریکا تحمیل می کند که البته این واقعیات در چارچوب قوانین بین المللی است و باید به آن احترام گذاشت.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: این موضوعی است که امریکا باید براساس تجربه ای که از دوره های گذشته کسب شده است دوباره مرور کنند. در عمل نیز هیچ کشوری با امریکایی ها همراهی نکرده است حتی کشورهای بسیار نزدیک و متحدشان مگر در حد عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی که با آنان هم‌صدا شدند چون متحدانشان هم می دانند که آرزوی امریکایی ها دست یافتنی نیست.
کمالوندی به مقامات امریکا توصیه کرد: شایسته است که خود را با شرایط وفق دهند زیرا هر روز که می گذرد در این قضیه منزوی تر می شوند، شاید اگر آقای ترامپ این موضوع را یک سال پیش مطالبه می کرد تا حدی کار برایش آسان تر بود زیرا تجربه عملکرد رئیس جمهور امریکا در عرصه بین الملل، کار را در این عرصه برای او سخت کرده است.
وی تصریح کرد: در عرصه بین الملل متوجه شده اند که خواسته های آقای ترامپ در موارد مختلف اعم از معاهده آب و هوایی پاریس، خروج از یونسکو، منع ورود مسلمانان و مهاجران و مسائل مشابه دیگر، تصمیمات عاقلانه ای نبوده است و به این علت وی با فشارهای زیادی نه فقط در عرصه بین الملل حتی در داخل آمریکا مواجه است.
کمالوندی افزود: در درون امریکا تعداد زیادی از نخبگان هستند که هر روز با انتشار مقالاتی به این نوع سیاست های رئیس جمهورشان اعتراض می کنند که البته سیاست هایی نخ نما است و عملاً آنان را به اهدافشان نمی رساند.
وی گفت: آنان فقط سر و صدا به راه می اندازند و شاید فکر می کنند بتوانند بر تعامل اقتصادی برخی شرکت ها و کشورها با ایران، تردید و تأثیر ایجاد کنند در حالی که این تعاملات نیز به طور مستمر به سمت بهبود می رود.
کمالوندی ایجاد خط اعتباری اتریش، کره جنوبی و ایتالیا در کشورمان در یک سال گذشته ، برقراری ارتباط با بسیاری از بانک ها و همکاری های بسیار خوب در عرصه هسته ای با اتحادیه اروپا را نمونه هایی از گسترش تعامل با کشورها در دوره پسابرجام برشمرد.
وی ادامه داد: اینها نشان می دهد که حرکت این موضوع در عرصه جهانی به نحوی است که نمی توانند آن را متوقف کنند و هر قدر امریکایی ها پیش می روند شتاب این حرکت بیشتر می شود و کار برای آنان سخت تر می شود.
کمالوندی افزود: آنان در وضعی قرار دارند که بیش از آنکه برای ما مشکل ایجاد کنند برای خودشان ایجاد مشکل کردند، ما تجربه خوبی داریم و می دانیم چطور با مسائل برخورد کنیم و برای شرایط مختلف تدبیر داریم.
جمهوری اسلامی ایران اگر لازم باشد می تواند ظرفیت غنی سازی کنونی را در سطوح، وسعت، درصد و اندازه های مختلف به چندین برابر افزایش دهد
معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر لازم باشد می تواند ظرفیت غنی سازی کنونی را در سطوح، وسعت، درصد و اندازه های مختلف به چندین برابر افزایش دهد.
وی افزود: امریکایی ها با کشوری مواجهند که توانایی هایی بسیار بالا دارد و از نظر سیاسی نیز سخنش در دنیا معقول و البته غیر قابل فشار وارد کردن است.
کمالوندی گفت: زمان می برد تا بفهمند که شرایطشان در عرصه بین الملل مساعد نیست و هر قدر جلو می رویم می بینیم که حتی در داخل هیئت حاکمه امریکا اختلاف میان خودشان بیشتر می شود زیرا تعداد بیشتری متوجه می شوند که سیاست های آقای ترامپ راه به جایی نمی برد و ما در نهایت نتیجه لازم را خواهیم گرفت.
وی همچنین درباره تصمیمات سازمان انرژی اتمی در مقابله با اقدامات امریکا اظهار داشت: درخصوص هر دو حالت احتمالی یعنی خروج بی هزینه از برجام یا یافتن راه و روزنی برای مذاکره مجدد در برجام پاسخ ها مشخص است، نه در دوره چهار ماهه و نه حتی در دوره چهل ماهه هر قدر که برجام طول بکشد تا پایانش مشخص است که چارچوب توافق هسته ای همین است که اکنون وجود دارد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این موضوعی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده اند و دیگر کشورها نیز آن را معقول می دانند و الا هیچ معاهده ای در دنیا نمی ماند که بتوان روی آن حساب کرد و آن را دارای اعتبار دانست و اینگونه پس از توافق، هر یک از اعضا می توانند خواستار بازنگری در آن شوند.
کمالوندی گفت: حمایت دیگر کشورها از برجام نه فقط برای برجام بلکه بابت دفاع از حقوق بین الملل است زیرا هرگز به نفع هیچ کشوری نیست که بخواهد این طور بحث هایی را مطرح کند و ما اطمینان داریم که کشورهای دنیا در این مسئله همراه ما خواهند بود.
وی افزود: البته امریکایی ها در دو سال گذشته همواره با اقداماتشان در پی کاستن از منافع ما از برجام بوده اند اما به تدریج کشورها و شرکت ها علاوه بر شنیدن این حرف ها با مواضع کشورشان نیز مواجه می شوند که این حرف ها را فاقد مبانی حقوقی می دانند بنابر این ممکن است در ابتدا مردد شوند اما وقتی جلو می روند می بینند شرایط تفاوت کرده است و اگر تعامل نکنند از شرکت های دیگر عقب می افتند.
کمالوندی اضافه کرد: آنان وقتی توانایی های ایران را می بینند و با اقدام کشورهای دیگر برای ایجاد خطوط اعتباری در ایران مواجه می شوند، وضعیت را تغییر یافته می یابند مانند اتحادیه اروپا که با ایجاد ساز و کار لازم، بدون فشار پذیری از امریکا ارتباطات خوب اقتصادی با ایران برقرار می کند.
معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بنابر این امریکایی ها در این زمینه هم شکست خواهند خورد زیرا فضاسازی ها در کوتاه مدت ممکن است بتواند اثرگذار باشد اما در بلندمدت ممکن نیست.
وی گفت: در موضوع بازنگری در برجام نیز علاوه بر سد محکم جمهوری اسلامی ایران با بقیه کشورها نیز مواجه اند بنابر این درنهایت می ماند شرایطی که بخواهند با هزینه خودشان از برجام خارج شوند که در این خصوص نیز بارها گفته ایم پیش بینی های لازم را کرده ایم و از نظر فنی هیچ مشکلی نداریم و می توانیم ظرفیت هایمان را در عرصه های مختلف اعم از نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات چند برابر افزایش دهیم.
کمالوندی بار دیگر هشدار داد: ما محدودیت هایمان را در عرصه هایی مانند میزان و درصد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و مانند آن داوطلبانه پذیرفته ایم اما اگر قرار باشد تعهدی نداشته باشیم به سرعت اینها را افزایش می دهیم و آنان اعم از امریکایی ها و اروپایی ها خوب می دانند که ایران از این منظر توانایی های لازم را دارد.
وی تصریح کرد: آرزوهای امریکایی ها قابل تحقق نیست و آنان باید خود را با شرایط وفق دهند چنانکه دولت قبل این کشور در دو سه سال آخر به این جمع بندی رسید که حذف صنعت هسته ای ایران ممکن نیست و بالاِجبار، پای میز مذاکره آمدند، مذاکراتی که برای دو طرف داد و ستد داشت.
کمالوندی گفت: ایران در این مذاکرات محدودیت هایی را از نظر زمان، مقدار، میزان و درصد غنی سازی پذیرفت تا بیش از پیش اثبات کند که در پی اهداف صلح آمیز است و به اندازه کافی حقانیتش را به دنیا اثبات کرد.
وی افزود: با این حال اگر گروه کمی در هیئت حاکمه امریکا نمی خواهند این موضوع را بپذیرند، مسئله آنان است که البته بیشتر، خودشان را آزار خواهد داد تا ما را.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به انزوای سیاسی امریکا در موضوع برجام و اجبار ترامپ در امضا کردن تمدید تعلیق تحریم ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همان طور که در 38 سال گذشته هرچه اراده کرده به آن رسیده است، همین راه را ادامه می دهد چون اراده ما مبتنی بر حقوق مشروع و بین المللی و خواسته های آنان نامعقول است.
کمالوندی گفت: چرا جمهوری اسلامی ایران باید از حق صریح قانونی خود در غنی سازی صرف نظر کند؟ براساس کدام کنوانسیون بین المللی؟ بر اساس کدام محدودیتی که برای کشورهای دیگر که ما هم یکی از آنان باشیم؟ پس این خواسته های امریکا زیاده خواهی است که در مقابل کشور قدرتمندی مانند ایران ثمر نخواهد داد چنانکه در گذشته نیز اثبات شده است.
وی تصریح کرد: آقای ترامپ نیز از روسای جمهوری خواهد بود که متوجه خواهد شد خیلی خواسته ها داشته که نتوانسته است هیچ یک را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند.
کمالوندی همچنین درباره پیش بینی اش از آینده برجام و رفتار ترامپ گفت: اگر عاقلانه بخواهد تصمیم بگیرد اصلاً نباید شروط را تعیین و تمدید تعلیق ها را امضا می کرد و سخنانی که گفته نشانه ضعف است که البته می خواسته آن را پشت شروطش مخفی کند و اینگونه اظهارات در شأن کشوری نیست که تصور می کند ابرقدرت است.
وی تاکید کرد: با این حال از اکنون مشخص است که جمهوری اسلامی ایران این شروط را نمی پذیرد و کشورهای اروپایی نیز نمی توانند با امریکا همراهی کنند البته ممکن است تحت فشار واشنگتن باشند اما به علل مرتبط با حقوق بین الملل نمی توانند بر ایران فشار بیاورند.
محدودیت های برنامه هسته ای باید طبق برجام از بین برود
کمالوندی افزود: پس پاسخ از اکنون معلوم است و اصلاً لزومی ندارد برای چهار ماه آینده صبر کنند، برجام قابل بازنگری و مسائل دفاعی قابل مذاکره نیست محدودیت های برنامه هسته ای ما نیز طبق برجام باید از بین برود.
وی گفت: اینها این واقعیات را کشورهای اروپایی و متحدان امریکا نیز می دانند و با این سیاستی که آقای ترامپ در پیش گرفته است خودش را در شرایط سخت تری قرار می دهد زیرا کاملاً مشخص است که شروط او قابل اجرا نیست بنابراین در آینده در معرض تصمیم سخت تری قرار می گیرد و در نهایت مجبور است یا به شکست اذعان کند یا تعلیق تحریم ها را بی سر و صدا بپذیرد.
معاون سازمان انرژی اتمی افزود: رئیس جمهور امریکا سعی می کند شرکت ها و کشورهای اروپایی را متقاعد کند که با ایران در عرصه اقتصادی روابط کمتری داشته باشند چنانکه در مناسبت های مختلف مانند اجلاس جی 7 و جی 20 با التماس از سران کشورها می خواهد که با ایران ارتباط اقتصادی نداشته باشند و بسیاری سران اروپایی تلقی شان این است که چون خودش ارتباط ندارد می خواهد این کشورها نیز نداشته باشند.
کمالوندی اضافه کرد: اگر اکنون شرایطمان را با شش ماه پیش مقایسه کنیم، وضع بهتری داریم و قطعاً شش ماه آینده وضع بهتری خواهیم داشت. اقدام اخیر امریکا شکستی برای آنان بود و باید با پرهیز از فرافکنی تلخی آن را قورت بدهد.
اقدامات اخیر امریکا، کمک می کند به اینکه مواضع ما درخصوص استکبار جهانی به دیگر کشورهای جهان اثبات شود
وی گفت: بی احترامی آقای ترامپ به دنیا و حتی مسئولان گذشته خودشان برای توجیه اقدامات نادرستشان، مشی ناسنجیده و اقداماتی خلاف قواعد اخلاقی و بین المللی است که فقط منحصر به برجام نمی شود و واقعیات را برای دنیا مشخص و کار را برای ما راحت تر کرده است زیرا انزوای امریکا را افزایش می دهد که این از اهداف انقلاب اسلامی است.
کمالوندی افزود: یکی از اهداف انقلاب اثبات مستکبر بودن امریکا بوده و هست و اقدامات اخیر امریکا، کمک می کند به اینکه مواضع ما درخصوص استکبار جهانی به دیگر کشورهای جهان اثبات شود.

نظر شما