شناسهٔ خبر: 23556325 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهاسازی 6 بال قو در تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد

مهاباد- ایرنا- 6 بال قو(Cygnus) از گونه پرندگان حمایت شده و حفاظت شده جهانی توسط مسئولان محیط زیست در تالاب بین المللی ' کانی برازان' مهاباد رهاسازی شد.

صاحب‌خبر -

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی روز یکشنبه در حاشیه این رهاسازی به خبرنگار ایرنا گفت: پنج بال از قوهای آزاد شده از نوع ' گنگ /Cygnus olor' و یک بال از نوع فریادکش/Cygnus Cygnus/ هستند.
' امید یوسفی' با اشاره به کمیاب بودن این گونه ها، اظهار کرد: این قوها از شکارچیان متخلف در سطح کشور کشف و ضبط شده و به سازمان محیط زیست کشور منتقل شده بودند.
وی افزود: این پرندگان که بیمار و ضعیف شده بودند، پس از رسیدگی توسط سازمان و رفع نقاهت به مهاباد منتقل و در تالاب بین المللی کانی برازان آزادسازی شدند.
یوسفی با اشاره به اینکه این تالاب از مهمترین زیستگاه های پرندگان در سطح کشور محسوب می شود، بیان کرد: تالاب کانی برازان سالانه شاهد فرود هزاران قطعه پرنده مهاجر از جمله قو می باشد.
وی با تاکید بر اینکه امسال به طور متوسط طی هر هفته چهار تا پنج پرنده در آذربایجان غربی رهاسازی شده است، ادامه داد: حدود 70 درصد پرندگان رهاسازی شده شکاری و بقیه کبک و پرندگان زینتی مثل' سهره طلایی' بوده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نیز به ایرنا گفت: تالاب بین المللی 'کانی برازان' جزو مسیر مهاجرت قوهاست و امسال 20 بال قو در این تالاب فرود آمده است.
'فاروق سخنور' اظهار کرد: به علت کم آب بودن دریاچه ارومیه و تالاب های دیگر آذربایجان غربی، پرندگان مهاجر بیش از پیش در تالاب 'کانی برازان' فرود می آیند.
وی افزود: گونه های دیگر حفاظت شده مثل اردک 'سرسفید' و حمایت شده جهانی مثل اردک ' مرمری' نیز در این تالاب زیست می کنند.
وی بیان کرد: در طول فصل مهاجرت، پرندگان متنوعی وارد این تالاب می شوند و امسال حدود 30 هزار قطعه پرنده در کانی برازان و سایر تالاب ها و رودخانه های مهاباد لانه گزینی کرده اند که 15 اسفند /در مهاجرت معکوس/ به محل قبلی خود در سیبری، اروپا، آفریقا و هندوستان بازمی گردند.
وی یادآور شد: تالاب کانی برازان سالانه میزبان حدود 6 هزار قطعه پرنده مختلف بومی و مهاجر است و 75 گونه آبزی و کنارآبزی و 180 گونه خشک زی در این تالاب لانه دارند.
** قوها بزرگترین پرندگان دارای توانایی پرواز
قوها از لحاظ بدنی بزرگ‌ جثه‌ترین عضو خانوادهٔ اردکیان هستند و جزو بزرگترین پرندگان دارای توانایی پرواز به ‌شمار می‌ روند؛ جثهٔ قوهای 'گنگ' و 'فریادکش' می‌تواند به ۱.۵ متر طول و ۱۵ کیلوگرم وزن برسد و طول بال‌های بازشدهٔ آنها به سه متر می‌رسد.
قوها در مقایسه با غازها، اندازهٔ بزرگتری دارند و دارای پاهای بزرگتر و گردن درازتر هستند؛ پوشش پر روی بدن هر 2 جنس نر و ماده یک شکل است و با این حال نرها از لحاظ جثه و وزن بزرگتر از ماده‌ها هستند.
قوهای 'گنگ' از جمله بزرگ ‌جثه‌ترین قوها هستند؛ طول بدنشان میان ۱.۴۵ تا ۱.۶ متر بوده، طول بال‌های باز شده آنها به ۲ متر می‌رسد و رنگ همه پرهایش سفید است.
جثه قوی گنگ به اندازه قوی فریادکش ولی بزرگ تر از قوی کوچک است و نشانه تشخیص آن، منقار نارنجی با قاعده برآمده و سیاه است؛ قوی 'گنگ' چون نسبت به سایر گونه ها صدای کمتری تولید می کنند به این نام موسوم شده است.
قوی ' فریاد کش' هم ۱۴۰ تا ۱۶۵ سانتی متر طول دارد و از لحاظ جثه به اندازه قوی گنگ اما از لحاظ چهره همانند قوی کوچک است؛ با این تفاوت که گردن و منقارش بزرگ‌تر و زردی روی منقارش بیشتر است.
منقار این پرنده دارای قاعده زردرنگ و سر منقارش به رنگ سیاه است؛ این نوع قو به علت نداشتن برآمدگی روی پیشانی به راحتی از گونه‌های دیگری چون قوی گنگ تشخیص‌ پذیر است.
گردن را راست نگه می‌دارد و در پائین گردن خمیدگی ویژه‌ای دارد؛ آواز تولیدی توسط آن پرطنین‌تر از قوی کوچک است؛ بدن این قو حالتی مربع شکل دارد، پروازش آرام و بی صداست اما مانند قوی گنگ بال زدن محکمی دارد.
این نوع قو در کشورهایی چون ایسلند، نروژ، سوئد، فنلاند، روسیه، سیبری، کانادا، آلاسکا، و نیز جزایر ژاپن و برخی از نواحی آسیای مرکزی زندگی کرده و در زمستان به سوی مناطق جنوبی کوچ می کند.
** تالاب ' کانی برازان'، نخستین سایت پرنده نگری ایران
تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت بویژه دوستداران پرندگان را به سوی خود جذب می کند.
این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
تالاب کانی برازان در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد و این موضوع از منحصر بفردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع بوده و دارای ظرفیت های گردشگری متعدد طبیعی و تجاری است.
3093 /3072
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

نظر شما