شناسهٔ خبر: 23556243 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

درگذشت همه خدمه نفتکش ایرانی تایید شد

نفتکش سانچی غرق شد/ تلاش‌ها برای یافتن پیکر خدمه به نتیجه نرسید/ عملیات غواصی برای یافتن پیکر مفقودان دشوار است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: متأسفانه کشتی در حال غرق شدن است و امروز به دلیل انفجارهای زیاد حجم آتش تا ارتفاع ۹۰۰ متری نیز رسید.

صاحب‌خبر -

سرویس اقتصادی فردا: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: متأسفانه کشتی در حال غرق شدن است و امروز به دلیل انفجارهای زیاد حجم آتش تا ارتفاع ۹۰۰ متری نیز رسید.

 محمد راستاد در تشریح آخرین وضعیت نفتکش سانچی اظهارداشت: متأسفانه تلاش‌ها برای اطفاء حریق این نفتکش به نتیجه نرسید و انفجارهای طولانی اشتعال را گسترده‌تر کرد به طوریکه طبق گفته فرمانده عملیات امداد و نجات چینی هجم آتش تا ارتفاع ۹۰۰ متری افزایش یافت.

وی اظهار داشت: نه تنها امکان امدادرسانی وجود ندارد بلکه حتی امکان نزدیک شدن به کشتی هم نیست.

راستاد افزود: تلاش‌ها برای یافتن پیکرهای مفقودان به نتیجه نرسید و امیدی به شناور ماندن کشتی روی آب نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سانچی از قسمت سینه کشتی در حال غرق شدن است.

 

جان باختن همه پرسنل سانچی تایید شد

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش "سانچی" در آبهای چین را تایید کرد.

 

راستاد همچنین در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی اظهار کرد: متاسفانه هیچ امیدی به نجات جان دریانوردان نداریم؛ چراکه در همان لحظات اولیه برخورد، کشتی دچار آتش‌سوزی شدید و انفجار شده و شاهدان عینی تائید کرده‌اند که امکان زنده ماندن هیچ فردی در کشتی وجود نداشته است؛ همچنین امکان نجات کشتی وجود ندارد و حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمی‌توانیم از آن خارج کنیم.

تکاوران ارتش امکان ورود به نفتکش را نیافتند

در این میان 12 تکاور ایرانی که به چین اعزام شده‌ بودند، صبح امروز به نفتکش رسیدند تا عملیات امداد و تجسس را در داخل نفتکش انجام دهند اما به گفته رییس سازمان بنادر و دریانوردی به دلیل شدت گرفتن آتش، امکان ورود به کشتی برای تجسس مفقودین فراهم نشد و دو سوم این نفتکش غرق شده است

عملیات غواصی برای یافتن پیکر مفقودان دشوار است

وی در پاسخ به این سوال که آیا غواصان امکان ورود به این کشتی را پس از غرق شدن دارند، توضیح داد: عمق آب در این منطقه تا ۱۱۰ متر است و عملیات غواصی هم مشکل است و این موضوع باید بررسی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت کشتی از امروز صبح بدتر شد و به دلیل انفجارهای بالا حجم آتش گسترده‌تر شد به طوریکه کشتی در دود و آتش محصور ماند و امکان اطفاء حریق هم میسر نشد و فعلاً سانچی در حال غرق شدن است.

شدت انفجار اولیه به حدی بود که امکان زنده ماندن افراد وجود ندارد

فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی گفت: تمام تلاش‌ها برای ادامه عملیات امداد با جدیت پیگیری می‌شود.

شیه چون وی که صبح امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی کمیته بحران چین با حضور علی ربیعی – مسئول کمیته رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی – صحبت می‌کرد، تصریح کرد: با وجود پیش بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن همه دریانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، با همه امکانات عملیات اطفای حریق ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که از همان ساعت نخست انفجار تیم‌های امداد و نجات جست‌وجوی خود را آغاز کردند، ولی غیر از یک پیکر فرد دیگری یافت نشد، ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین حاکی از این است که متاسفانه همه دریانوردان ایرانی در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.

به گفته این مقام چینی مشاهدات کشتی‌های عبوری هم حاکی از این است که شدت انفجار اولیه به حدی بوده که امکان زنده ماندن افراد در پی این حادثه وجود ندارد.

روز شنبه ١٦ دی‌ماه یک نفتکش ایرانی با کشتی چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ٣٢ پرسنل آن شد. تاکنون پیکر سه پرسنل پیدا شده است. تکاوران ایرانی با هدف تجسس در داخل نفتکش به محل حادثه اعزام شده‌اند.

نظر شما