شناسهٔ خبر: 23555565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

شیخ ابراهیم زکزکی:

مصاحبه من ر‌ا تحریف کردند/ علیرغم رای دادگاه خودشان، همچنان به بازداشت ما ادامه می‌دهند و دست از کشتار مردم بر نمی‌دارند

مهر / ابنا

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در گفتگو با پسر خود، تاکید کرد مصاحبه‎ای که با رسانه‎ها انجام داد، نمایشی ساختگی از سوی دولت ابوجا بود و اظهارات وی به صورت گزینشی و با تحریف به اطلاع مردم رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ «ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه که بیش از دو سال است در حبس غیرقانونی به سر می برد، بالاخره دیروز شنبه 23 دی 1396 در انظار عمومی ظاهر شد.

وی و همسر مجروحش، در حالی که در راه رفتن مشکل داشتند، پس از خروج از یک محل مرتبط با وزارت اطلاعات نیجریه، به شکل غافلگیرکننده ای در برابر دوربین خبرنگاران و عکاسان قرار گرفتند.

شیخ زکزکی سپس دقایقی با خبرنگاران سخن گفت؛ اما صحبت های وی به شکل تقطیع شده از سوی رسانه های دولتی نیجریه منتشر گردید.

به دنبال این ماجرا، شیخ در گفتگوی تلفنی با «محمد زکزکی» تنها پسر باقیماند خود، به افشاگری در خصوص این موضوع پرداخت.

شیخ زکزکی در این گفتگو، درباره محلی که مصاحبه در آن انجام شد گفت: به ما گفتند که برای انجام برخی آزمایش‌ها به یک آزمایشگاه منتقل می‌شویم؛ اما در کمال تعجب به ساختمانی وابسته به وزارت امنیت و اطلاعات منتقل شدیم. وقتی از آنها پرسیدیم که چرا ما را به جای آزمایشگاه به این محل منتقل کرده‌اند؟ در پاسخ گفتند "پزشک همسر شما اینجاست و بعد از معاینه در اینجا، به آزمایشگاه خواهیم رفت".

وی به مواجهه غافلگیرانه با چند خبرنگار اشاره و اظهار کرد: "بعد از پایان معاینه مادرتان، گفتند "حالا به آزمایشگاه می‌رویم اما پیش از ترک محل، بعضی‌ها هستند که می‌خواهند با شما ملاقاتی داشته باشند". اطلاع نداشتم که منظور آنها چه افرادی بود، اما به محض خروج از آن محل با دیدن خبرنگارها و دوربین‌هایی که مشغول ضبط ماجرا بودند غافلگیر شدیم.

رهبر محبوس جنبش اسلامی نیجریه، درباره سؤالات خبرنگاران هم گفت: آنها پرسیدند "شایعات زیادی درباره زندگی و سلامت شما وجود دارد". در پاسخ گفتم: جمعه گذشته (5 ژانویه ــ 15 دی) سکته‌ای به من دست داد که تا روز دوشنبه جدی بود و بعد از آن، خطر رفع شد. این بار، پزشک‌هایم اجازه دیدار با من را داشتند و در حال بهبود هستم. قبلاً، پزشک‌های خودم اجازه ملاقات با من را نداشتند و فقط پزشک‌های وزارت امنیت و اطلاعات به من دسترسی داشتند و این نخستین بار است که اجازه ملاقات با پزشک‌های خودم را دارم.

وی افزود: به آنها گفتم آثار سکته هنوز باقی است اما رو به بهبودی هستم و از همه شما به خاطر دعاهایتان تشکر می‌کنم. این همه آن چیزی بود که به آنها گفتم.

شیخ زکزکی با شنیدن تقطیع سخنان خود درگزارش منتشر شده از رسانه های دولتی نیجریه گفت: اینطور فهمیدم که آنها از قبل با قصد نمایش خاصی، خبرنگارها را دعوت کرده بودند. در روایت منتشرشده آنها هیچ اشاره‌ای به سکته نمی‌شود و من فقط گفته‌ام در حال بهبود هستم و از بابت دعاهایتان تشکر می‌کنم!

این روحانی شیعه نیجریه ای به عنوان شرح کوتاهی از وخامت حال خود توضیح داد: همین حالا که مشغول صحبت با شما هستم، مجبورم دراز بکشم تا از عهده حرف زدن بربیایم. نمازم را هم نشسته می‌خوانم و نمی ‌توانم موقع رکوع و سجود، خم و راست شوم. اما شاکر هستم. از خداوند بابت دعای بندگانش سپاسگزارم و شاهد تاثیر این دعاها هم هستیم.

وی درباره آنچه به عنوان "تشکر شیخ زکزکی از وزارت اطلاعات نیجریه" منتشر شد هم گفت: من اصلاً در صحبت‌های خود نگفته‌ام که از وزارت امنیت و اطلاعات تشکر می‌کنم. آنها به هیچ عنوان شایسته تشکر من نیستند چراکه بی هیچ پشتوانه قانونی مرا بازداشت کرده‌اند. آنها من را بدون هیچ دلیلی بازداشت کرده‌اند حال‌آنکه حتی دادگاه‌ خودشان هم این رفتار را نامشروع و بدون هیچگونه پشتوانه قانونی ارزیابی کرده است. هیچ‌یک از قوانین این کشور (نیجریه) رفتارهای آنها را تایید نمی‌کند. دو سال از آغاز این ماجراها می‌گذرد و حالا هم بعد از گذشت یک سال از رای دادگاه مبنی بر اینکه هیچ حقی برای ادامه بازداشت ما ندارند، همچنان به این کار ادامه می‌دهند و دست از کشتار مردم بر نمی‌دارند. حالا من بیایم و از آنها تشکر کنم؟!

شیخ زکزکی ادامه داد: اینکه این نمایش را ترتیب دادند تا به جهان نشان دهند که من زنده‌ هستم خوب است؛ اما درست نیست اینطور وانمود و تبلیغ کنند که قدردان آنها هستم. خدا را شاکرم که به آنها مجال رسیدن به این مقصود را نداد.

این عضو نیجریه ای مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پایان مجدداً از کسانی که نگران سلامتی وی هستند تشکر کرد و گفت: خدا را شکر می‌کنم و از مردم به خاطر دعاهایی که در حقمان می‌کنند سپاسگزارم. از همه برادران و خواهران خود به دلیل تلاش‌هایشان تشکر کرده و از درگاه خداوند برای آنها صبر و استقامت طلب می‌کنم.

                

شایان ذکر است که این اجازه پزشکی و حضور رسانه‌ای، در واکنش به اعتراضات وسیع مردمی در چند روز گذشته صورت گرفت که با بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامت شیخ روی داد. در این اعتراضات که با حمله پلیس مواجه شد، دو نفر شهید و شماری از مردم زخمی و بازداشت شدند.

در آخرین روز صفر 1437ق. (دسامبر سال 2015م.) ارتش نیجریه به حسینیه شهر «زاریا» و سپس منزل مسکونی شیخ ابراهیم زکزکی حمله کرد و پس از کشتار شیعیان و مجروح کردن شیخ و همسرش، آنان را بازداشت نمود. در آن حمله نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از پیروان اهل بیت(ع) ــ از جمله یه پسر شیخ زکزاکی ــ به شهادت رسیدند.

یک سال پیش از آن نیز در حمله ناجوانمردانه ارتش به راهپیمایی مسالمت آمیز روز قدس، جمعی دیگر از مسلمانان نیجریه و سه پسر دیگر شیخ زکزکی به شهادت رسیده بودند.

"دادگاه عالی فدرال نیجریه" یک سال پیش (در بهمن 1395) با بی گناه دانستن شیخ، به وزارت اطلاعات نيجريه دستور داد که او و همسرش آزاد شوند؛ اما ارتش و حکومت نيجريه از اجرای این دستور سرباز زدند و اکنون بيش از يک سال نگه داشته شده است.

...........................................
پایان پیام/ 101 ـ 218

برچسب‌ها:

نظر شما