شناسهٔ خبر: 23552031 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گزارش «ایران» از سومین روز جشنواره موسیقی فجر

یاد و خاطره دریانوردان ایران به جشنواره رسید

جشنواره موسیقی فجر به روز سوم رسید، جشنواره‌ای که این شب‌ها سوسوی موسیقی را در تمامی شهر گسترده و سالن‌های شهر را به دیدار مخاطبانش روشن نگاه داشته است؛ اجراهایی که هر شب پررونق‌تر از شب‌های دیگر برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /بویژه در بخش موسیقی بین‌الملل که شرکت‌کنندگان قابل و شناخته شده ای شرکت کرده‌اند.آن گونه که سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) پس از تماشای کنسرت شهید پرویزخان که شامگاه پنجشنبه در تالار وحدت  برگزار شد درتوئیتر خود آورد:«دیشب اجرای شهید پرویزخان در جشنواره موسیقی فجر فوق‌العاده بود. پنجه‌های طلایی‌اش، زمین را به عرش می‌رساند و دانش و مهارت شش نسل سیتارنوازش را به یادمان می‌آورد. موسیقی فرصتی برای گفت‌و‌گوی بی‌کلام ملت‌هاست.»

اما این اجرا‌ها تنها به مذاق ما ایرانیان خوشایند نبود. سرپرست گروه «خانه درام چین» هم که به همراه «گروه موسیقی لیان» میزبان مخاطبانش در فرهنگسرای نیاوران بود ضمن ابراز خرسندی از اجرای برنامه به «ایران» گفت: اجرایی که برگزار شد همان تصوراتی بود که پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم و در واقع شاهد یک برنامه خوب از تلفیق موسیقی ایران و موسیقی چین بودیم. اما اجرای مشترک گروه موسیقی«لیان» به همراه گروه موسیقی «خانه درام چین» در سه بخش مختلف برگزار شد.در بخش نخست، هنرمندان چینی بخش‌هایی از موسیقی سنتی کشور خود را روی صحنه بردند و سه قطعه جذاب را اجرا کردند. دختران خانواده یانگ قطعه‌ای بود که نشان‌دهنده حس میهن‌پرستی چینیان بود، قطعه دوم روح طبل و غرش اژدها نام داشت و آهنگی بود که به روایت چینی‌ها دارای صلابتی مردانه است و پرش ببر هم آهنگ پایانی اجرای آنها بود. درادامه گروه موسیقی لیان روی صحنه آمدند.

شریفیان با ابراز خوشحالی از اجرای برنامه مشترک با نوازندگان چینی گفت: بسیار خوشحالم که این رویداد باعث ایجاد گفتمان فرهنگی بین دو کشوری که تاریخ بسیار کهنی دارند شده است.
او با اشاره به حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی و سرنشینان آن پیش آمده است، گفت: ما بچه‌های جنوب با حوادث دریایی زندگی می‌کنیم و در طول تاریخ دریانوردانی را دیده‌ایم که به دریا زدند و دیگر بازنگشتند. او بخش نخست قطعه‌ای که با چینی‌ها اجرا کرده بود را به هموطنانی تقدیم کرد که از سرنوشت آنها بی‌خبر هستیم.
شریفیان همچنین پیش از اجرای قطعات کردی که به مردم کرمانشاه تقدیم شد از مردم درخواست کرد به فکر زلزله‌زدگان استان کرمانشاه باشند و فراموش نکنند که آنها هنوز هم به کمک نیاز دارند.
اما بخش‌های دیگر سومین روز از سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای «ارکستر پارس» به سرپرستی ناصر نظر در تالار وحدت اختصاص داشت.

تنها اجرایی که  به موسیقی کودکان پرداخته شده بود.در این برنامه کودکان 5 تا ١٢ سال ارکستر پارس در دو بخش به اجرای برنامه پرداختند. بخش نخست، اجرای سازهای ایرانی و کوبه‌ای به سرپرستی «امیر
مقرب صمدی» بود که در این بخش 150 کودک به هنرنمایی پرداختند. در بخش دوم ارکستر پارس، شامل ارکستر زهی، بادی و فلوت ریکوردر، گروه کر و گروه نمایشی به رهبری «ناصر نظر» روی صحنه رفتند و آثار و قطعاتی را در قالب پانتومیم، تئاتر و حرکات موزون به اجرا درآوردند.در سانس دوم (ساعت21:30) اردوان کامکار به‌همراه گروه سنتور نوازان معاصر روی صحنه رفت. بخش اول این برنامه با اجرای مهیار طریحی، مصطفی مؤمنیان و سیاوش کامکار که هر سه از شاگردان اردوان کامکار بودند، برگزار شد. در بخش دوم اردوان کامکار در میان تشویق‌های ایستاده حاضران در سالن روی سن آمد.این هنرمند پیش از آغاز سنتورنوازی از حال نامساعد خود عذرخواهی کرد و گفت که بیماری را بهانه نکرده و کسالت دارد اما به خاطر طرفدارانش برای اجرا به تالار وحدت آمده است و در آخر به 15 دقیقه اجرا اکتفا کرد.

سالن رودکی هم میزبان گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان بود که در این برنامه قطعاتی از موسیقی کلاسیک غربی و فولک ایرانی اجرا شد. گروه «یاربانگ» نیز به سرپرستی حامد زند و خوانندگی پوریا اخواص در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی در تالار رودکی روی صحنه رفت.

بخش نخست این اجرا در آواز دشتی، آواز بیات اصفهان و دستگاه همایون بود و در بخش دوم قطعاتی از موسیقی انقلابی اجرا شد. در این پارت تصنیف «کاروان شهید» به آهنگسازی زنده‌یاد محمدرضا لطفی اجرا شد و در ادامه تصنیف «رزم مشترک» از زنده یاد پرویز مشکاتیان به اجرا درآمد. مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی هم در سانس نخست میزبان گروه موسیقی جنوب ایران (آوای موج و زاروگَه) به سرپرستی محسن آقایی بود. این کنسرت شامل دو بخش بود که در بخش نخست موسیقی‌های خاطره‌انگیز بوشهری و در بخش دوم موسیقی هرمزگان به اجرا درآمد.

از جمله اتفاقات ویژه این کنسرت، حضور استاد قنبر راستگو، خواننده و نوازنده مطرح نی‌ جفتی روی صحنه بود که باعث هیجان دوچندان کنسرت شد. مولودی‌خوانی، خیامی، مجنون، هله‌دان، مرکب‌خوانی و عروسی و یزله از جمله قطعات پرطرفدار این کنسرت بود. در سانس دوم نیز گروه موسیقی آوای دل ایرانشهر با اجرای آثاری از جمله «مرو جان من نشته حیرانان»، «بارگلین سیاهان»، «الامنی بارک»، «لاشار کوران» و «بیا تو گلی دابائی» روی صحنه آمد.
مارکو بیزلی خواننده ایتالیایی هم همراه  اعضای گروهش در فرهنگسرای نیاوران به اجرای موسیقی پرداخت. اجرای بیزلی هر چند بیشتر شکل یک اجرای پژوهشی را در خود داشت، اما مؤلفه‌هایی را نیز با خود داشت که بتواند هر طیف مخاطبی را با خود همراه کند. اجرای این هنرمند و گروهش کاملاً شبیه یک نمایش بود، در بخش‌های مختلف اجرا میان آوازخوانی بیزلی، نوازندگان به زبان ایتالیایی با او سخن گفته و خواندنش را قطع می‌کردند و پس ازرد و بدل شدن گفت‌و‌گوهایی کوتاه میان آنها، اجرا به روال سابق خود برمی‌گشت.حامد همایون خواننده موسیقی پاپ نیز دو سانس در سالن ایرانیان اجرای برنامه داشت./روزنامه ایران

نظر شما