شناسهٔ خبر: 23551643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

عراقچی: ایران توانست آمریکا را در خصوص برجام کاملا منزوی کند؛ بحث موشکی نه قابل مذاکره است و نه مصالحه

معاون وزیر امورخارجه گفت: در جریان نبرد دیپلماتیک در یک ساله گذشته به طور بی سابقه ایران توانست متحدین اروپایی را از آمریکا جدا کند و این کشور را در خصوص برجام در انزوای کامل قرار دهد.

صاحب‌خبر -
 معاون وزیر امورخارجه گفت: در جریان نبرد دیپلماتیک در یک ساله گذشته به طور بی سابقه ایران توانست متحدین اروپایی را از آمریکا جدا کند و این کشور را در خصوص برجام در انزوای کامل قرار دهد.

 «سید عباس عراقچی»  در گفت و گو با برنامه نگاه یک سیما افزود: بیش از یک سال است که تلاش گسترده ترامپ برای از بین بردن برجام یا حداقل اصلاح و تغییرات آن مواجه هستیم 
وی تصریح کرد، آقای ترامپ تلاش زیادی کرد و این تلاش ها از قبل از انتخابات شروع شد. وی ادعا کرد پس از به قدرت رسیدن، برجام را پاره می کند. وی تلاش هایی برای همراه کردن متحدان اروپایی و فشار آوردن به ایران برای مذاکره مجدد در باره برجام و ایجاد تغییرات در آن انجام داد اما در یک سال گذشته در همه تلاشها یکی پس از دیگری شکست خورد.
رئیس ستاد پیگری اجرای برجام اضافه کرد: ترامپ در ماه اکتبر تلاش کرد برجام را به کنگره احاله دهد و پس از گذشت 90 روز به کنگره احاله شد و کنگره نیز دو ماه تلاش کرد تحریم ها را برگرداند که موفق نشد.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه تهدید پنجشنبه شب ترامپ جدید نبود، افزود: در ماه اکتبر هم تهدید کرده بود اگر کنگره نتواند با همکاری متحدان اروپایی برجام را اصلاح کند خودش راسا وارد می شود و به برجام خاتمه می دهد اما پنجشنبه شب مجددا گفت که اسقاطیه ها را تمدید می کند. 
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته صف بندی دیپلماتیک میان ما و آمریکا جریان داشته است، گفت ما در جبهه های مختلف درگیر هستیم و در یک سال گذشته برجام درگیری دیپلماتیک میان ما و ترامپ بوده است و ترامپ تلاش کرد به ما فشار وارد کند و وارد مذاکره مجدد شده و ایرادات برجام را رفع کند. 
معاون وزیرامور خارجه ادامه داد: ترامپ بارها گفته بود برجام ننگین ترین و یکجانبه ترین توافقی است که آمریکا آن را امضا کرده است از این عبارت الان هم استفاده می کند و باز هم گفت که برجام بدترین توافق و به ضرر آمریکاست اما در این نبرد دیپلماتیک دریک ساله گذشته به طور بی سابقه ایران توانست متحدین اروپایی را از آمریکا جدا کند، آمریکا را در خصوص برجام در انزوای کامل قرار دهد به طوری که حتی متحدین آمریکا با نظر ترامپ درباره ایجاد تغییر در برجام موافقت نکردند. 
به گفته عراقچی، اروپا در این خصوص موضع روشن گرفت و تاکید کرد که برجام دستاورد بین المللی است و قابل مذاکره مجدد نیست و توافق موفقی است که باید حفظ شود و ادامه یابد. این را هم گفت که اگر این توافق را به هم بزنیم دیگر هیچ کس به ما اعتماد نخواهد کرد.
وی افزود: آقای ترامپ در اکتبر گذشته صحبت های تندی علیه ایران ایراد کرد و برجام را به کنگره احاله کرد بلافاصه خانم موگرینی حتی قبل از اینکه آقای روحانی صحبت کند پشت دوربین به ادعاهای ترامپ پاسخ داد و به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا خیلی محکم و قاطع از برجام دفاع کرد.

***برجام دارای استحکام درونی است و از بین بردن آن به آسانی مسیر نیست
وی خاطر نشان کرد: این امر نتیجه سه امر است اول استحکام درونی برجام برخلاف آنچه گفته می شد برجام دارای استحکام درونی است و از بین بردن آن به آسانی مسیر نیست.
عراقچی در ادامه گفت: در اسفند 93 که یک چشم اندازی از توافق روشن شده بود 47 سناتور آمریکایی جمهوری‌خواه نامه‌ای به رهبران ایران نوشتند که در تاریخ بی سابقه بود و توصیه کردند که با رئیس‌جمهوری آمریکا مذاکره نکنید چرا که هر توافقی انجام شود رییس‌جمهوری بعدی آمریکا با چرخش یک قلم می تواند توافق و از بین ببرد. 
وی ادامه داد: آنها راست می گفتند همین الان هم آقای ترامپ از روز اول رئیس جمهوری می تواند کاملاً از برجام خارج شود ولی در عمل موفق نشد این کار را انجام دهد چون که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است نه اینکه این شورا برجام را تایید کرده بلکه برجام بخشی از قطعنامه است . 
وی یادآور شد: قطعنامه 2231 دوتا ضمیمه دارد که اولی برجام است یعنی برجام تبدیل شده است به متن قطعنامه سازمان ملل و پاره کردن برجام یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت توسط یکی از اعضای دائم شورای شورا است. 
وی گفت: اگر این کار را انجام دهند قطعنامه شواری امنیت را پاره کرده اند و اعتبار شورای امنیت را از بین برده اند و کسی دیگر با آنها مذاکره نخواهد کرد به اصطلاح یک توافقی را که همه دنیا از آن استقبال کرده به آسانی پاره می کنند. 
از طرف دیگر همه اروپایی ها و جوامع بین الملل در حمایت از برجام صف کشیدند خیلی روشن و قاطع جلوی امریکا ایستادند. یکی از سفرای اروپایی در تهران روز بعد ازاینکه آقای ترامپ صحبت کرد و خانم موگرینی جواب او را داد ،گفت که من در عمر کاری خودم سراغ ندارم در هیچ موضوعی اروپا اینقدر صریح در مقابل امریکا در رابطه با یک موضوعی موضع گرفته باشد. 
ما این حمایت جامعه بین المللی و انزوای آمریکا در برجام موفق شدیم در طول یکسال ایجاد کنیم و این موضوع یک موفقیت دیپلماتیک برای ایران است. ما در یکسال گذشته آقای ترامپ را در عرصه های مختلف منزوی کردیم. 
نمونه دیگر آن قضیه همین جلسه شورای امنیت است که بعد از اغتشاش اخیر آقای ترامپ و نماینده شان در سازمان ملل تصمیم گرفتند موضوع ایران را به شورای امنیت بکشند و جلسه شورای امنیت را برگزار کردند که در آن جلسه ده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله بعضی از اعضای دائم و اعضای اروپایی علیه آمریکا صحبت کردند. آن جلسه ای که قرار بود تبدیل به محکومیت ایران به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب تظاهرات برگزار شود ، تبدیل به جلسه ای در حمایت از برجام و از ایران شد. 
ما واقعا در یکسال گذشته آقای ترامپ را در عرصه های مختلف محدود و منزوی کردیم در رابطه با ایران فکر می کنم در تمام عرصه موفق بوده ایم.
عراقچی تصریح کرد، در این باره که آیا اروپا و امریکا نقش پلیس خوب و بد را بازی می کنند و آیا جنگ آنها زرگری است باید گفت جنگ زرگری هم برای خودش حد و اندازه ای دارد. نمی شود رئیس جمهور کشوری که خود را قدرتمند ترین کشور دنیا می داند یک سال تمام حیثیت خود را بگذارد برای هدفی و قاطع بگوید برجام را پاره می کنم و عیوبش را از بین می برم و پس از یک سال ناتوان بماند.
بنابر این از بحث جنگ زرگری گذشته است که بخواهند ایران را پایبند برجام کنند. ایران که پای بند است. 10 گزارش پشت سر هم آژانس تایید می کند که ایران به برجام پای بند است.
وی با بیان اینکه ترامپ در یک سال گذشته تمام حیثیت خود را گذاشت تا برجام را از بین ببرد، گفت، خیلی ها تحلیل می کنند که اروپا به خاطر منافع اقتصادی خودش از برجام حمایت می کند، اما با صراحت بگویم بزرگترین اشتباه این است که فکر کنیم اروپا به خاطر منافع اقتصادی از برجام حمایت می کند چون اعداد و ارقام کاملا روشن است. 
معاون وزیر امورخارجه افزود، حجم تجارت اروپا با ایران در حال حاضر، بعد از برجام که رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده است به 20 میلیارد دلار هم نمی رسد در حالی که تجارت اروپا با امریکا بالای 600میلیارد دلار است. 
وی اظهار داشت، دلیل حمایت اروپا اقتصادی نیست. دلیل اینکه که اروپا از برجام به طور قاطع حمایت می کند چند دلیل است : اول اینکه اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام شناخته می شود. خانم اشتون مدتی این وظیفه را انجام می داد بعد خانم موگرینی وارد شد و رهبری مذاکرات را در دست گرفت.

***برجام به عنوان دستاورد اتحادیه اروپا برای آنها بسیار اهمیت دارد
برجام به عنوان دستاورد سیاست خارجی اتحادیه اروپا شناخته می شود اگر از اروپایی ها سئوال بکنید ، اروپایی ها در سیاست خارجی واحد تاکنون چه دستاوردی داشتند؟ فقط برجام را می توانند مثال بزنند. به لحاظ سیاسی و پرستیژی برجام به عنوان دستاورد اتحادیه اروپا برای آنها بسیار اهمیت دارد.
دوم اینکه حفظ برجام حفظ اعتبار اروپا و غرب است. در جلسه ای که در نیویورک داشتیم در مجمع عمومی وزیران امورخارجه شش کشور یکی از وزیران خارج اروپایی به تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا گفت حمایت از برجام موضع ایران نیست بحث اعتبار کل غرب است. 
اگر توافقی که با ایران انجام دادیم و ایران به آن پای بند است خودمان زیر پا بگذاریم دیگر کسی در دنیا با ما مذاکره نخواهد کرد .
نکته سوم که از همه مهتر است این است که اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا یک اهمیت امنیتی است .
عراقچی تاکید کرد، اروپایی ها معتقد هستند بدون برجام خاورمیانه منطقه امن تری نخواهد بود و اگر برجام را از دست بدهند امنیت در خاورمیانه به مراتب بدتر از وضع موجود که وضع خوبی هم نیست خواهد بود. اروپا امنیت خود را با امنیت خاورمیانه در ارتباط مستقیم می بیند ، هم به لحاظ رشد تروریسم که می تواند به اروپا منتقل شود هم به لحاظ رشد مهاجرت که اروپایی ها به شدت نگران موج مهاجرت به اروپا هستند .
موج قبلی مهاجرت که از سوریه صورت گرفت به شدت آنها را اذیت کرده است.
وی گفت، اگر به بیانیه های شورای وزیران ، بیانیه های سران اتحادیه اروپا و مصاحبه های خانم موگرینی نگاه کنید می بینید مرتبا بر بعد امنیتی برجام برای اروپا تاکید می کنند. اهمیت برجام برای اروپا اهمیت امنیتی و پرستیژی است و اهمیت اعتباری است لذا اروپا محکم پای برجام ایستاده است.
رئیس ستاد پیگری اجرای برجام در ادامه تصریح کرد، برجام در عرصه های مختلف تحریم ها علیه ایران را مرتفع کرده است؛ در زمینه انرژی تمامی تحریم های هسته ای که عمدتا فروش نفت را در بر می گرفت همه برداشته شده و فروش نفت به حالت عادی برگشته است . این از انتفاع های بزرگ ایران از برجام است.

وی گفت، دو نیم میلیون بشکه نفت در روز به فروش رفته است. فروش نفت در بالاترین سطح که توان فعلی صنعت نفت است جریان دارد؛ پول نفت هم برمی گردد. به طوری که از اول سال 96 تاکنون قریب به چهل میلیارد دلار نفت فروختیم، این رقم هم کامل به حسابهای بانک مرکزی برای مصرف اداره کشور برگشته است.
عراقچی اظهار داشت، در حوزه حمل و نقل که حوزه بسیار مهم تحریم های هسته ای ما بود و تمام کشتیرانی ما را قفل و ما را دچار مشکلات کرده بود به حالت عادی برگشتیم کشتیرانی اکنون با حداکثر ظرفیت کار می کند. 
همه کشتی های ایران در سطح بین الملل فعال هستند، هواپیماهای ما همین طور؛ به طوری که یازده هواپیمای جدید که خریداری کردیم وارد شده و بقیه هم بر اساس جدول زمانی وارد خواهد شد.
وی در ادامه افزود، در حوزه بانکی که یکی از حوزه های مهم است هنوز به طور کامل در وضعیت عادی قرار نداریم؛ علت هم فقط بحث تحریم های هسته ای نیست ، در این زمینه علت های غیر برجامی وجود دارد.
یک نکته در زمینه سرمایه گذاری های دراز مدت در ایران وجود دارد و آن فضایی است که آمریکاییها ایجاد کردند؛ فضایی که منفی و مخرب شده است .

***وقتی ترامپ دید نمی تواند برجام را از بین ببرد ، تحریم ها را برگرداند 
معاون زیر امورخارجه یاد آور شد، آمریکایی ها وقتی به این نتیجه رسیدند که دستاوردهای ایران از برجام بسیار زیاد بوده است تمام تلاش خود را کردند تا منافع ایران از برجام را به حداقل برسانند. وقتی دیدند نمی توانند برجام را از بین ببرند و تحریم ها را برگردانند تلاش کردند با ایجاد فضای منفی حداقل جلوی سرمایه گذاری های درازمدت و همکاری های اقتصادی درازمدت را بگیرند ، بنگاههای اقتصادی را بترسانند و دچار نگرانی کنند که با ایران کار نکنند.
عراقچی گفت، در این زمینه تا حد زیادی موفق بودند . البته درهمین فاصله شرکت های بزرگ اروپایی با ایران وارد سرمایه گذاری دراز مدت شدند. توتال بالای پنج میلیارد دلار با ایران قرارداد امضا کرد. قراردادی هم با پژو، ایرباس و ای تی آر امضا کرده ایم. 
وی با بیان اینکه قرادادهای بزرگ و خطوط اعتباری کشورهای اروپایی و شرق آسیا به ایران اختصاص دادند تصریح کرد، دو روز پیش خط اعتباری پنج میلیارد دلاری نیز با ایتالیا امضا شد.اینها کارهایی است که صورت گرفته ولی آن قدر که ما انتظار داشتیم ایجاد نشده به دلیل همین فضای منفی که آمریکایی ها ایجاد کردند.
رئیس ستاد پیگری اجرای برجام در این گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد، سخنان دو روز پیش ترامپ که دفعه آخر است تعلیق تحریم ها را تمدید می کند و دیگر نخواهد کرد؛ برخلاف پاراگرافهای 26 و28 و 29 برجام است . آمریکا متعهد شده برجام را با حسن نیت در قضای سازنده اجرا کند.
عراقچی در پاسخ به این سئوال که توقع ما از اروپا چیست آیا اروپا نمی توانست بهتر عمل کند ؟ گفت، ترامپ گفته 120 روز دیگر دفعه آخر است ؛ البته این سد شکسته شده و کسی از ایشان باور نخواهد کرد. در طول یک سال مرتب می گفت دو ماه دیگر تمدید نخواهم کرد یا سه ماه دیگر پای بندی ایران را تایید نمی کنم و هر بار این کار را انجام داد. دیگر توخالی بودن این تهدیدها روشن شده است .
وی افزود، خیلی از شرکت ها منتظر بودند ببینند ژانویه تعلیق تحریم ها تمدید می شود یا نه ؛ خودشان می گفتند اگر تمدید شود از مرحله ای که ترامپ بخواهد بیشتر از این بازی بکند دیگر عبور کرده ایم. 
او حتما سعی می کند فضا را تشدید کند ولی پس از یک سال جامعه بین الملل به این نتیجه رسیده است که تهدیدها توخالی است و ایشان توان آن را ندارد که برجام را از بین ببرد و مواضع بقیه جامعه بین الملل بسیار محکم است. 

***ایران از اروپا انتظار دارد که نواقص برجام (کوتاهی امریکا) را جبران کنند
وی تصریح کرد، ما از اروپایی ها حتما انتظار داریم که نواقص برجام (کوتاهی امریکا) را جبران کنند؛ فضایی که آمریکایی ها ایجاد کردند برای ایجاد نگرانی نسبت به کار با ایران را بشکنند و از طریق تسهیلاتی که برای شرکتهای خودشان فراهم می کنند و حمایتی که از شرکتهای خودشان می کنند با ایران وارد تعامل شوند.
منظور از نواقص فضایی است که آمریکایی ها ایجاد کردند و عدم حضور سازنده آمریکا در برجام و بدعهدی ها و تعلل هایی که هر بار هم تذکر دادیم و در کمیسیون مشترک به آنها پرداختیم اروپایی ها باید این را جبران کنند.
عراقچی با بیان اینکه بانکهای اروپایی به خاطر حجم وسیعی از فعالیت هایی که با آمریکا دارند معمولا در تردید هستند، اظهار داشتت، اروپایی ها باید به شرکتهای خود اطمینان کافی دهند اگر با ایران کار کنند و با تحریمهای آمریکا مواجه شوند ، دولتهای اروپایی از آنها حمایت خواهند کرد.
معاون وزیر امورخارجه گفت، ما با اروپایی ها در طول یک سال گذشته مذاکرات مفصلی داشتیم. آنها تدابیری اندیشیدند که چگونه سیستم های بانکی غیر مرتبط با آمریکا ایجاد کنند تا بتوانند با ایران فعالیت بانکی انجام دهند. مسیرهایی بر اساس یورو و بانکهای جدای از تبادلات اقتصادی با امریکا تا با ایران بتوانند همکاری کنند .
به طور خلاصه، حمایت کافی از بنگاهای اقتصادی برای کار با ایران و اختصاص خطوط اعتباری برای کار با ایران ؛ اولین مورد آن یک میلیارد دلار بود که اتریش امضا کرد و پنج میلیارد دلار دو روز پیش با ایتالیا امضا کردیم. چند مورد دیگر با چند کشور دیگر در حال مذاکره است که وقتی نهایی شود اطلاع رسانی خواهد شد.
در شرق آسیا هشت میلیارد دلار با کره امضا کردیم ، توافقی بدون حد و مرز با چین امضا کردیم ؛ بسیاری از اینها عملیاتی می شود.
رئیس ستاد پیگری اجرای برجام در پاسخ به اینکه چند بار به کمیسیون مشترک برجام مراجعه شده و نتیجه ای که از کمیسیون مشترک داشتیم چه بوده و نتیجه حضور ما در کمیسیون مشترک چه بوده است؟ گفت، کمیسیون مشترک به صورت روتین هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد. 
این کمیسیون بنا به درخواست ایران تاکنون چند بار تشکیل جلسه اضطراری داشته ؛ یک بار هم جلسه در سطح وزیران امور خارجه به درخواست ایران در نیویورک برگزار کرده است.
در میان این جلسات ما از طریق نامه های رسمی که دکتر ظریف به خانم موگرینی نوشته اند موارد نقض تعهدات و تخلف آنها از تکالیف شان در برجام را مکتوب و مستند کرده و به خانم موگرینی ارائه کرده ایم. 
عراقچی گفت، آقای دکتر ظریف تا الان ، یازده نامه به صورت کاملا مستند و دقیق برای خانم موگرینی نوشته اند. در هرکدام از این یازده نامه موارد و پرونده های مختلفی را ارائه کردیم . در هر حرکتی که آمریکا انجام داده است که یا نقض نص برجام یا روح برجام بوده است و نقض نیات برجام بوده همه اینها را مستند کردیم و در نامه ها به خانم موگرینی دقیقا آوردیم .
نتایج این کار در طول یک سال گذشته را باید در قالب دیپلماسی کلی جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم که توانسته آقای ترامپ را مهار کند اروپایی ها را از آمریکا جدا کند و اروپایی ها را هم موضع با ایران نگه دارد و آمریکا را منزوی کند.
وی تاکید کرد، با فشاری که در کمیسیون مشترک و یا بیرون کمیسیون مشترک آوردیم با لابی ها و مذاکرات متعددی که با اروپایی ها داشتیم نتیجه همه این کارها را الان مشاهده می کنیم، در شورای امنیت آمریکا منزوی می شود، در بحث از بین بردن برجام در بحث ایجاد تغییرات در برجام در همه اینها آمریکا منزوی می شود و باید همه اینها را در قالب دیپلماسیی کلی جمهوری اسلامی ایران نگاه کرد.

***ما با اروپا در مورد مسائل منطقه ای و توانمندی دفاعی ایران به شدت اختلاف نظر داریم
معاون ویر امور خارجه با بیان اینکه برجام فقط یکی از موضوعات مورد نگرانی میان ایران اروپا و آمریکا را مدیریت و به نوعی حل و فصل می کند گفت، این بدان معنا نیست که در همه موضوعات با اروپایی ها و با آمریکایی ها توانستیم به توافقی برسیم . 
از قبل از برجام شاید از ابتدای انقلاب اسلامی در موارد متعددی با غربی ها اختلاف داشتیم . این اواخر، اختلافات در چهار دسته تقسیم بندی می شد حوزه حقوق بشر ؛ منطقه که آنها اسم تروریسم می گذاشتند ، برنامه تسلیحاتی ایران و برنامه هسته ای ایران .
عراقچی اظهارداشت، اگر ما برنامه هسته ای را به نوعی در قالب برجام مدیریت کردیم و به توافقی رسیدیم که به شکلی حل و فصل و از دایره نگرانی ها خارج شود به این معنی نیست که بقیه نگرانی ها هم حل و فصل شده است . ما با اروپا در مورد مسائل منطقه ای و توانمندی دفاعی ایران به شدت اختلاف نظر داریم. 
وی تصریح کرد، عرصه روابط بین الملل عرصه صف بندی ها خط کشی ها و گروه بندی ها یارگیری کشورها نسبت به منافع ملی شان است . ما تا الان موفق شدیم در موضوع برجام اروپارا از آمریکا جدا کنیم و برجام را از هر موضوع دیگری جدا کنیم و اجازه ندهیم چه اروپا و چه آمریکا بتوانند هیچ موضع دیگری را با اجرای برجام مرتبط کنند. اروپایی ها را به این موضع رساندیم که بارها به صراحت گفتند اگرچه درباره برنامه موشکی ایران نگرانی دارند و اگرچه درباره سیاست های منطقه ای ایران نگرانی دارند ولی اینها جدای از برجام است . برجام یک مقوله است و نگرانی های آنها مقوله دیگری است که در جای خودش اگر ایران مایل بود می توانند با ایران صحبت کنند.بنابر این تا الان موفق شدیم این موضوعات را کاملا از هم جدا کنیم. 
معاون وزیر امورخارجه در ادامه تاکید کرد، بحث موشکی که به توانمندی و امنیت ملی ما مربوط می شود، کاملا از هر موضوع دیگری جداست، نه قابل مذاکره و نه قابل مصالحه هست. از روز اول که برجام را شروع کردیم آمریکایی ها دنبال آن بودندکه بحثهای موشکی ما را به نحوی وارد بکنند ، به صورت کاملا قاطع با آن مقابله کردیم.
وی افزود، یکی از موفقیت های غربی ها در قطعنامه های قبلی این بود که توانستند بحث موشکی را به وضوع هسته ای ما گره بزنند . برجام این گره را باز کرد . بحث موشکی ما الان یک مقوله و برنامه هسته ای مقوله ای دیگر؛ کما اینکه ما تستهای موشکی را انجام می دهیم و آنها نمی توانند مدعی شوند که برجام نقض شده است وگر نه آنها تمایل داشتند بحث موشکی را وارد مذاکره بکنند.
عراقچی گفت، از طرف اروپایی ها بعضا اظهار نظرهایی داشتیم از شخصیت های مختلف. به هر حال ما آنها را به این جمع بندی رساندیم که موضوع برجام از موضوع هر نگرانی دیگر که ممکن است نسبت به ایران داشته باشند جداست .
وزیرامورخارجه فرانسه در مصاحبه مطبوعاتی روز پنجشنبه تکرار کرد که برجام از هر موضع دیگری جدا هست و نگرانی های ما با ایران در موضوعات دیگر در جای خودش مورد بحث قرار بگیرد ولی برجام جای آنها نیست.
ما به دقت روابط مان را با اروپا مدریت می کنیم و اجازه نخواهیم داد موضوع برجام با هیج موضوع دیگری مرتبط شود هرکدام محل بحث خود را دارد.
در مورد وارد کردن چهارده فرد و نهاد در لیست تحریمهای آمریکا، مقامات سیاسی آمریکا می گفتند این موارد نقض برجام نیست. 
وی در ادامه تصریح کرد، در طول یکی دو سال گذشته آمریکاییها بارها این کار را کردند مثلا در پاسخ به تستهای موشکی ایران یا هر بار که می خواستند پای بندی ایران را تایید بکنند یا ویورها و اسقاطیه ها را تمدید بکنند در هر موقعی برای جبران اقدامی که انجام می دادند تعدادی را وارد لیست تحریم ها می کردند، به بهانه های غیر هسته ای مثل این بار که بهانه حقوق بشر و موشکی است .
عراقچی تاکید کرد، طبق برجام امریکا و اروپا حق ندارند هیچ یک از تحریم هایی که در برجام برداشته شده است را به هر بهانه و اسمی برگردانند، ولی اضافه کردن افراد در لیست تحریمها به بهانه موشکی و حقوق بشری و کسانی که در لیست برجام نبودند و نیستند به لحاظ فنی و کارشناسی نقض برجام به حساب نمی آید. این موضعی است که خود آنها هم تکرار می کنند. این کارها به اعتقاد ما این بیشتر از سر استیصال است ،برای جبران ناکامی هایی است که داشتند . 
وی گفت، ترامپ بیش از یک سال حیثیت خود را گذاشت تا برجام را از بین ببرد، گفته بود این بار اسقاطیه ها را تمدید نخواهد کرد ، حالا که برخلاف همه حرفهای خودش تمدید کرده است، برای جبران آن، تعدای اسامی را مجددا به لیست تحریمها اضافه کرده به بهانه حقوق بشری ؛ بعضی شخصیت های برجسته ما را در این لیست اضافه کردند که یک کار کاملا خلاف فرایندهای حقوق بین الملل است، اینکه رئیس قوه قضاییه کشوری را در لیست تحریم قرار دهید کاملا خلاف قواعد آمره حقوق بین الملل است.

***نگاه آمریکا به برجام این است که برجام باعث قدرتمند تر و مقتدرتر شدن ایران شده است
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد، دیدگاهی که در آمریکا بخصوص در دولت فعلی و جمهوری خواهان نسبت به برجام هست این است که ترامپ به لحاظ شخصیتی به پدیده منحصر به فردی تبدیل شده است. در دنیا حتی بین ترامپ و مسئولین درجه اول دولت خودش هم تفاوت قائل هستند و بارها شده است که مسیری که ایشان می رود حتی مورد تایید وزیر خارجه خودش دست اندرکاران دولت خودش هم نبوده است. 
وی تصریح کرد، ما در برخورد با آمریکا هم شخصیت ترامپ را مد نظر قرار می دهیم هم دولت و سیاستهای دولت ایشان و هم مجموعه ساختار سیاسی آمریکا را یعنی دشمنی امریکا با ایران اختصاص به یک فرد ندارد، ساختار سیاسی امریکا و خصلت هایی که مبتنی بر سلطه طلبی است باعث شده است جمهوری اسلامی ایران بنا به آرمانهای خودش با آن مقابله بکند. دولت قبلی هم دست کمی نداشت در مواردی نقض برخی تعهدات و بدعهدی هایی را کرده باشد.
وی گفت، از مجموعه مقالاتی که در آمریکا چاپ می شود و گفت وگوهایی که ما با اشخاص مختلف در اروپا داشتیم ، نگاهی که آمریکا به برجام دارد این است که برجام باعث قدرتمند تر و مقتدرتر شدن ایران شده است. 
می گویند ایران بعد از برجام قوی تر و رفتارش در منطقه تهاجمی تر شده است و در عین حال سیاست هایش نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی و نظام سلطه هیچ فرقی نکرده است. یعنی برجام موقعیتی را به ایران داده که در منطقه به مراتب قوی تر شده و اقتدار بیشتری پیدا کرده است. از دید آنها، ایران هرکاری در منطقه دلش می خواهد انجام می دهد. 
در سوریه بشار اسد را به رغم همه این حرف ها حفظ کرده وو داعش را شکست داده است و در عراق دوستان ایران برمستند قدرت هستند. در کردستان عراق بازی آمریکا و اسراییل را برهم زده است. در یمن الان بیش از سه سال است که دوستان ایران با عربستان درگیر هستند، عربستان در آنجا رفته بود که دوسه ماهه تکلیف حوثی ها را روشن کند که الان بعد از سه سال آمده فریاد می زند که چرا اینها به من موشک می زنند. 
عراقچی تاکید کرد، در لبنان و در همه مسایل منطقه ایران همانطور که رهبر معظم انقلاب چندی پیش فرمودند در اوج اقتدار خود به سر می برد. واقعا هیچ وقت ایران حتی در پیش از انقلاب اسلامی در منطقه خود از این میزان اقتدار برخوردار نبود. 
می گویند ایران اقتدار خود را پیدا کرده است و در عین حال همه پولهای بلوکه شده اش آزاد شده و از تحریم ها خارج شده و نفت خود را می فروشد و پول های نفت خود را بدست می آورد و توانمندی دفاعی خود را تقویت کرده است و موشک های خود را آزمایش می کند و حتی از موشک خود علیه اهداف تروریستی استفاده می کند. دنیا شروع به کار با آنها کرده است و مشروعیتش بیشتر شده است و کشورهای به آنها خط اعتبار می دهند و قرار داد می بندند و کارخانه های مختلف راه اندازی می کنند و به لحاظ داخلی هم از یک امنیت خوبی برخوردار است و از لحاظ سیاسی هم از یک ثباتی برخوردار است. مشارکت مردمی و مشروعیت مردمی همه اینها واقعا در اوج خود قرار دارد. 
این را در داخل پرانتر بگویم برای همین دلیل ها است که وقتی این آشوب های چند روزه شد خیلی ذوق زده شده بودند ، فکر کردند واقعا اوضاع می خواهد بهم بخورد اما نمی دانستند که به هر حال مساله ای است که در داخل سیستم مردمسالار ایران قابل حل و فصل است. 
وی افزود، می گویند ایران بعد از برجام همه اینها را بدست آورده است؛ ما چه بدست آوردیم بعد برجام؟ آقای ترامپ خطاب به آقای اوباما می پرسد تو چه بدست آوردی؟ آنها فکر می کنند که ایران بدنبال سلاح هسته ای است که کاملا غلط است و با دکترین ما تفاوت دارد . فتوای رهبر معظم انقلاب وجود دارد. ما هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نبودیم و نیستیم. 
نگران بودند ایران بدنبال سلاح هسته ای باشد به آقای اوباما می گویند تو چه بدست آوردی؟ حداکثر دسترسی ایران به توانمندی هسته ای را 10 سال عقب انداختی . 
آقای نتانیاهو هم با مخالفت هایی که با برجام می کرد یکبار گفته بود 10 سال در تاریخ یک چشم بهم زدن است. البته خیلی هم بی راه نمی گفت ، همین الان دو سال و اند آن رفت یعنی 8 سال دیگر حتی این محدودیت های مختصری که دربرجام درخصوص هسته ای است برداشته می شود. 
عراقچی اظهار داشت، می گویند ما واقعا چه بدست آوردیم؟ ایران را قوی تر کردیم و پول هایش را دادیم. نفتش را آزاد کردیم و تحریم ها را برداشتیم .
می گویند دولت قبلی ما را در شورای امنیت سازمان ملل در گوشه رینگ با 7 تا 6 قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت و با شناسایی ایران به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت گیر انداخته بودند .همه اینها را شما برداشتید و ایران الان مقتدرتر و با اقتدار بیشتری به حرکت خود در صحنه بین المللی و صحنه منطقه جلو می رود و این واقعا علت اصلی همه مخالفت هایی است که آقای ترامپ و آمریکا دارند. 
سعی می کنند این را با ایجاد یک فضای منفی که مثلا سرمایه گذاری در ایران کمتر شود و منافع ایران از برجام کمتر شود یا با این تحریم های حقوق بشری و موشکی یک مقدار جبران ناکامی های خود را بکنند.

***بعد از برجام موانع از سر راه اقتصاد ایران برداشته شده است
معاون وزیر امورخارجه تصریح کرد، واقعا شرایط ایران بعد از برجام به مراتب بهتر شده و موانع از سر راه اقتصاد ایران برداشته شده است. اینکه ماشین اقتصاد ایران چگونه بعد از برداشته شدند موانع حرکت کرده است بحث دیگری است. برجام وظایفش این بود که موانع را از سر راه بر دارد. 
وی در پاسخ به اینکه آیا همه پول های بلوکه شده آزاد شده است؟ گفت: همه پول هایی که در اثر تحریم های هسته ای بلوکه شده بود آزاد شده است. در بعضی از کشورهایی که در دوران تحریم با ما کار می کردند واقعا مشکل بیشتری در برگردان پول هایمان داشتیم که آنها هم به تدریج حل شده است و تا آنجایی که من می دانم در هیچ جایی پولی از ما به صورت بلوکه شده وجود ندارد. در جایی نیست که پول نفت ما برنگشته باشد. الان پول نفت ما از طریق حساب های بانک مرکزی دارد بر می گردد.
دیگر ضرابی در کار نیست ؛ بدون کمیسیون های آنچنانی و بدون برداشت های آنچنانی و بدون واسطه های آنچنانی پول نفت مان را دریافت می کنیم. پول های بلوکه شده امان را دریافت کردیم و به میزان بسیار زیادی روال اقتصاد خارجی به حالت عادی برگشته است. 
البته موانعی وجود دارد. تحریم های اولیه آمریکا هنوز برقرار است . تحریم هایی که بعد از قضیه گروگان گیری گذاشته شده بود هنوز هست و بحث های پولشویی و fatf اینها هنوز موانعی ایجاد کرده است که امیدواریم بتدریج رفع شود و اقتصاد ما بتواند مسیر عادی خود را پیدا کند و موانع را کنار بگذارد. 
عراقچی در پاسخ به این سئوال که همه بحث همینجا است که آمریکایی ها از همین منافذی که وجود دارد اقدام می کنند و الان می بینید یکی از شروط دولت آمریکا این است که محدودیت های موقت ایران دائمی شود. یکی از درخواست های آمریکا از کنگره این بود که اقدام به تغییرات قوانین داخلی کند، برجام را که قاعدتا نمی تواند دست بزند. ولی الان می تواند در خود قوانین داخلی آمریکا و کنگره وارد شود و خواسته های دولت را تامین کند ووقتی این اتفاق رخ دهد عملا برجام را دارند بلااثر می کنند پاسخ ما چگونه خواهد بود؟ گفت: برجام برای ما بلااثر نمی شود. در بسیاری از حوزه ها برجام کار خودش را انجام می دهد و ما منفعتمان را می بریم و در خیلی از حوزه ها هم سرمایه گذاری های درازمدت رخ داده است.
به خاطر فضایی که آمریکایی ها درست کردند مشکلاتی داریم. الان کاری که کنگره می خواهد بکند این است که قانون 'اینارا' را اصلاح کند ، به نحوی که شعارهای آقای ترامپ و وجهه او را حفظ و به اصطلاح او را راضی کند و درعین حال برجام را هم نقض نکرده باشد و این یک کار بسیار سخت و پیچیده ای است. الان بیش از سه ماه است که روی آن دارند کار می کنند که هنوز به نتیجه نرسیدند. بعضی ایده ها وجود دارد که مثلا بعد از طی دوران برجام اگر ایران در همین محدوده ای که الان است کماکان بماند وگرنه تحریم ها برگردد یا برنگردد که البته اینها ایده هایی است که مربوط به همان 7 تا 8 سال دیگر می شود و جمع بندی وجود ندارد.
وی افزود، تمام تلاششان را می خواهند بکنند به خاطر بحثهایی که میان دمکرات و جمهوری خواهان است. به خاطر لابی هایی که اروپایی ها می کنند. این که به فرمولی برسند که اروپایی ها هم همراهی کنند و برجام نقض نشده باشد و آقای ترامپ هم راضی شده باشد که بالاخره یک دستاوردی درباره برجام داشته باشد که البته هنوز به آن نرسیده اند.

*** برجام به هیچ وجه نه الان و نه در آینده قابل مذکرات مجدد نیست
وی گفت: این که بگویند بعد از دوره ده ساله بنشینیم صحبت کنیم که باید چکار کنیم اصلا از نظر ما هیچ جایی ندارد و کاملا مردود است. از دید ما آنچه مسلم است برجام به هیچ وجه نه الان و نه در آینده قابل مذکرات مجدد نیست.
به هیچ وجه برجام با هیچ موضوع دیگری ارتباط ندارد و مواضع ما کاملا روشن است در بیانیه ای که وزارت امورخارجه داد به صراحت همه اینها ذکر شده و در عکس العملی که چین و روسیه و کشورهای اروپایی بعد از قضیه اخیر ترامپ گرفتند آنها هم بر این موارد تاکید کردند یعنی سیاست خارجی ما توانسته تا الان بقیه اعضای برجام را در مقابل خواسته های ترامپ نگه دارد. 
البته ادامه مسیر سخت است ما همچنان ایستاده ایم و همچنان به تعاملات و رایزنی های خودمان با کشورهای 5+1 ادامه خواهیم داد و با همه جامعه بین الملل داریم کار می کنیم و برجام را در مسیر خود نگه خواهیم داشت و مطمئن هستم تهدید جدیدی که ترامپ کرده است که بعد از چهارماه دیگر تمدید نخواهم کرد مشابه تهدید قبلی و قبلترش این هم با شکست مواجه خواهد شد.
عراقچی در پاسخ به اینکه بعضا بیان می شود ما می توانیم از ماده 36 برجام در مواجه با رفتار دولت آمریکا استفاده کنیم وقتی آن تلاش می کند که برجام را برای ایران بلااثر کند و کارهایی را انجام دهد ما هم طبق ماده 36 می توانیم سطح تعهداتمان را همان مقدار که آمریکایی ها نقض می کنند کاهش دهیم نظر شما در این مورد چیست؟ گفت: ماده 36 برجام مربوط به سازوکار حل اختلاف می شود این که اگر کشوری مدعی باشد که یک طرف دیگر برجام به تعهدات خود عمل نکرده است این سازوکاری دارد که تشکیل کمیسیون مشترک است و تشکیل کمیسیون مشترک در سطح وزرا است و مسیری را که طی می کند و اگر آن کشور که ایران باشد در پایان این مسیر راضی نشده باشد می تواند بگردد و تعهدات خود را به صورت جزیی یا کامل کنار بگذارد که در واقع به پایان برجام می رسیم.
بند 37 مربوط به کشورهای 5+1 است. آنها اگر بخواهند برجام را کنار بگذارند باید در بند 37 مکانیزم مربوط به شورای امنیت را فعال کنند. برای جمهوری اسلامی ایران فقط بند 36 است . ما اگر به نقطه ای برسیم که ببینیم طرف های مقابل ما نقض برجام را به صورت فاحش انجام می دهند به گونه ای که منافع ایران از برجام تامین نشود بند 36 را می توانیم فعال کنیم و در انتهای مسیر تعهدات خود را به اراده خود کنار بگذاریم. 
معاون وزیر امورخارجه تصریح کرد، ما تا الان دو تا سه بار بند 36 را فعال کردیم . دو تا سه بار کمیسیون مشترک را تشکیل دادیم و حتی یکبار این کمیسیون را در سطح وزرا تشکیل دادیم و مقدار زیادی جبران شده است از بدعهدی هایی که آمریکایی ها کرده بودند و مواردی را جبران کردند و مجوزهایی که مربوط به هواپیماها بودنداده بودند و بعد از کمیسیون مشترک مجوز دادند.
وی در مورد اینکه آیا مشکل ایرباس و بویینگ حل شده است؟ گفت، با بویینگ هنوز مشکلی پیش نیامده است. هم بویینگ وایرباس مجوزهای فروش هواپیما به ایران را دریافت کردند که این مجوزها هنوز معتبر است و طبق جدول زمان بندی شده از سال 2018 تحویل هواپیماها صورت بگیرد البته یکسری مسائل بانکی بین ما و ایرباس وجود دارد که باید حل شود و آن ربطی به دولت آمریکا ندارد و مجوزهایی که از دولت اوباما صادر شده هنوزبرای ایرباس و بویینگ معتبر است و مجوز اینها را باطل نکردند بنابراین آنها جلو خواهد رفت.
عراقچی در پاسخ این سئوال که آیا آقای ترامپ می تواند اینها را لغو کند و آیا این نقض برجام است؟ اظهار داشت: بله می تواند نقض کند اگر مجوزهای فروش هواپیما را باطل کند نقض روشن و عیان برجام است. 
وی در مورد اینکه آیا این نقض فاحش است؟ تاکید کرد، نقض فاحش و معمولی دو ترم مورد استفاده در برجام است و چیزی نیست که من اختراع کرده باشم. ما در برجام یک عدم اجرای تعهدات داریم و یک عدم اجرای فاحش و اساسی تعهدات. نقض معمولی ممکن است اتفاق بیفتد و طرف مقابل یا جبران کند یا جبران نکند.
ما در یکی دو مورد مثلا میزان آب سنگین قرار بوده است 130 تن باشد 130 تن و صد کیلو شده است . بلافاصله آن را جبران کردیم. این نقض های کوچک را منجر به سازوکار حل اختلاف نمی شود ولی اگر نقض فاحش صورت بگیرد سازوکار حل اختلاف برای اینکه طرف مقابل تعهدات خود را کنار بگذارد به کار می افتد.

***به دقت عملکرد انها را رصد می کنیم و در مقابل هر کدام عکس العمل متناسب نشان می دهیم
وی افزود، اگر پنجشنبه شب آقای ترامپ اسقاطیه ها را تمدید نمی کرد یک نقض کاملا فاحش برجام بود و در حقیقت آمریکا از برجام خارج شده بود. بنابراین ما در مورد هر رفتار آمریکا و اروپایی ها که تعلل در اجرای تعهداتشان باشد ، بدعهدی و نقض فاحش باشد همه را به دقت رصد می کنیم و در مقابل هر کدام عکس العمل متناسب نشان می دهیم.
اگر تعداد اسامی را به بهانه حقوق بشر در فهرست تحریم ها می گذارد بارقبل تعدادی از شرکت های هنک کنگی ، اماراتی و چند شرکت ایرانی را به بهانه کمک به برنامه موشکی در فهرست گذاشته بود مسلم است که عکس العمل ما یک اقدام حاد که منجر به نقض تعهدات اساسی برجام شود نخواهد بود. ما با هر حرکت طرف مقابل متناسب با آن رفتار می کنیم مسلما در هر موضوعی که برای ما اصل است منافع مردم و جمهوری اسلامی است.
رئیس ستاد پیگری اجرای برجام تصریح کرد، ما اقدامات کاملا ملموسی انجام دادیم و درمقابل فهرست تحریم های آمریکا ما هم فهرست تحریم درست کردیم. آنها یکسری افراد را در لیست تحریم قرار دادند و ما هم یک سری افراد و شرکت های آمریکایی را در لیست تحریم قرار دادیم. 
وقتی کسی در فهرست تحریم های آمریکا قرار می گیرد دو موضوع بر آن بار می شود اول این که ویزای آمریکا را نمی تواند بگیرد و دوم این که اگر اموالی در خاک آمریکا داشته باشد بلوکه می شود. مثلا الان آیت الله آملی لاریجانی در لیست تحریم های آمریکا قرار داده شده است نه ایشان قصدی دارد که به آمریکا برود و نه اموالی در آنجا دارد یا خیلی از سرداران سپاه و سردار سلیمانی که اسم آنها در فهرست تحریم ها است اینها جنبه سمبلیک، سیاسی و پرستیژی دارد. ما هم در فهرست تحریم های خودمان خیلی از مقام های آمریکایی را که در جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین شریک بودند و در تامین اسلحه برای عربستان که در یمن برای کشتار مردم به کار گرفته شده شریک بودند ، خیلی از شرکت های آمریکایی که اسلحه دادند ما اینها را شناسایی کردیم و در فهرست تحریم ها قرار دادیم. 
عراقچی گفت، خیلی از تحریم های آمریکا و اسامی که در فهرست گذاشتند اثر عملی ندارد همینطور در برابر دو تا سه کاری که آمریکایی ها در تمدید قانون 'آیسا' کردند رییس جمهور دستور داد که به سمت پیشران هسته ای حرکت کنیم و کار فنی بسیار حساسی برای کشتی ها و زیردریایی ها بود و یک حرکت استراتژیک بود که در زمان خودش به اندازه کافی درک نشد که چه میزان اهمیت راهبردی دارد . 
تولید موتور هسته ای و پیشران موتور کشتی ها و زیردریایی ها که سوخت هسته ای داشته باشند این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به هر حال در راستای حفظ اقتدار و قدرت خود چشم به دریاهای دور دارد. اینها مواردی است که در مقابل هر حرکت آمریکا ما هم یک حرکتی انجام دادیم و این حرکت بسیار هوشمندانه بوده است و ما نرفتیم سراغ نقض برجام که به ترامپ و دولت آمریکا بهانه بدهیم. 
وی ادامه داد، یکی از کارهایی که ترامپ در ماههای اول به قدرت رسیدن کرد این بود که ما را در شرایطی قرار دهد که برجام را بدست ما پاره کند و این هوشمندی و درایت در ایران وجود داشت که ما اجازه چنین بازی را به آقای ترامپ ندادیم و در مقابل هر حرکتی ، حرکت مشابه انجام دادیم بدون این که برجام را نقض کرده باشیم. 
در مقابل اقتدار منطقه ای و داخلی ما می خواهند تحریم ها را برگردانند، که برجام اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد. می خواهند برجام را باطل کنند که شورای امنیت نمی گذارد و جامعه جهانی نیز نمی گذارد. واقعا ترامپ در یکسال اخیر در موقعیت بدی گرفتار شد و سیاست ما به گونه ای بود که کاملا او را در انزوا قرار داد. 
معاون وزیر امورخارجه تاکید کرد، آمریکایی ها این تصور را داشتند که بازرسی از مراکز نظامی یک نقطه ضعف ما است و چیزی است که ایران به هیچ وجه به آن رضایت نمی دهد و سعی کردند آژانس را به سمتی بکشند که وارد درخواست دسترسی های نظامی شود و ایران مخالفت کند و بعد تبلیغ کنند روی نقض برجام توسط ایران کنند. برای ماهها این تلاش را کردند که ایران را به نقض برجام بکشند که در این زمینه ناموفق بودند. 
وی افزود، بحث دسترسی های تکمیلی یا نظامی بحثی است که مقدار زیادی انحرافی است اولا که تشخیص این که کجا بازرسی شود و چگونه بازرسی شود با آژانس است و اینطور نیست که کشوری مثل آمریکا بگوید من تشخیص می دهم که باید بازرسی انجام شود. اینها همه کار فنی و حرفه ای است که در پروتکل الحاقی و برجام یک چارچوب مشخص دارد و همه کشورهایی که به پرتکل الحاقی پیوسته اند این طور نیست که همه مراکز نظامی را باز کنند تا آژانس ببیند. همه آنها نیز نگرانی های امنیتی دارند. و باید دلیل ومدرک بیاورد و قانع کند و بعد مکانیزم طولانی وجود دارد ، چه امکان نظامی و چه امکان غیرنظامی.
نکته مهمی که وجود دارد این است که باز هم یکی از به نظر من هنرهای دیپلماسی ایران در دوسال گذشته بوده است به نحوی با آژانس رفتار کردیم که آژانس در گزارش های خود همواره تاکید کرد که ایران همکاری کامل با آژانس داشته است و وقتی آمریکایی ها گفتند دسترسی نظامی نداشتی، پاسخی که آمانو داد این بود که من هرجا که لازم بوده است که دسترسی داشته باشم از ایران خواسته ام و ایران هم به من اجازه داده است که اگر جایی را درخواست ندادم حتما نیاز نبوده است.
وی گفت، اصلا مراکز نظامی به هیچ وجه تاکنون نه آژانس درخواستی داشته است و نه اگر درخواست کند به آن اجازه خواهیم داد. ما به چارچوب پروتکل الحاقی و تعهدات برجامی خود آشنا هستیم و متعهد هم هستیم و در همان چارچوب همکاری خواهیم کرد. 
تا الان هیچ درخواستی برای مراکز نظامی نداشته و این طور نیست که به آسانی بتوانند داشته باشند . خطوط قرمز ما کاملا روشن است . ما به وظایف خودمان به برجام و پروتکل الحاقی و پادمان آشنا هستیم و به حوزه مسوولیت آژانس هم آشنا هستیم نه اجازه می دهیم آژانس پایش را فراتر از مسوولیت هایش بگذارد و نه خودمان در تعهدات خودمان کوتاهی خواهیم کرد. 
عراقچی تاکید کرد، روال معقول و منطقی بین ایران و آژانس شکل گرفته است. از دو سال و اندی که از برجام می گذارد یک اجرای کاملا آرامی بوده است و آژانس هم پای بندی ایران را تایید کرده است. 
اروپایی ها تا الان موضع کاملا روشنی داشتند که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و موضع آنها تا الان تغییری نکرده و ثابت بوده است و این تفاهم را حتی در جلسه بروکسل که پنجشنبه داشتیم مجددا اروپایی ها تکرار کردند و در مصاحبه مطبوعاتی نیز تاکید کردند که برجام قابل مذاکره مجدد نیست. 
معاون وزر امورخارجه تصریح کرد، در بحث غروب آفتاب و پایان دوره محدودیت ها آمریکایی ها یک سوء استفاده و تبلیغات غلطی درباره آن انجام می دهند. برجام پایان ندارد و تعهد ایران به این که به سمت سلاح هسته ای نرود یک تعهد دائمی است و براساس فتوای رهبری و دکترین دفاعی ایران سلاح هسته ای برای ما جایگاهی ندارد . 
وی افزود، محدودیت هایی که در برجام وجود دارد مثلا سیصد کیلو مواد تا 10 سال یا میزان غنی سازی تا چند سال، اینها محدودیت های زمان دار است که برای اعتمادسازی ایجاد شده است. وقتی این محدودیت ها تمام شود به این معنی نیست که سراغ بمب اتمی برویم. وقتی محدودیت ها تمام شود ما کاملا یک عضو معمولی ان پی تی خواهیم بود.

***ساختار جدید وزارت امورخارجه از اول بهمن شروع به کار می کند
عراقچی در ادامه به ساختار جدید وزارت امورخارجه اشاره کرد و گفت، ساختار جدید وزارت امورخارجه از اول بهمن شروع به کار می کند که دارای معاونت اقتصادی است. 
وی افزود، در این ساختار معاونت های منطقه ای پیشین تبدیل به معاونت سیاسی و اقتصادی می شود که معاونت اقتصادی دقیقا با اهدافی که در اقتصاد مقاومتی طراحی شده، تنظیم شده است. 
معاون وزیر امورخارجه تصریح کرد، ماموریت های این وزارتخانه در حوزه اقتصادی و اقتصاد خارجی دقیقا با توجه به آرمان های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. ماموریت های اقتصادی برای سفارت خانه تعریف شده و معاونت اقتصادی مسئول است که این ماموریت ها را به پیش ببرد. 

برچسب‌ها:

نظر شما