شناسهٔ خبر: 23551606 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مطالعات میان رشته‎ای در بازشناسی مولفه‎های اقتصاد مقاومتی راه‌گشاست

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) بر لزوم افزایش مطالعات میان رشته‎ای در حوزه تبیین مولفه‎های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، دکتر محمد جواد توکلی دیشب 23 دی در کرسی علمی ترویجی اقتصاد مقاومتی در اندیشه و سیره علمای شیعه معاصر ایران در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مطالعات بین رشته ای بین فقه و تاریخ واقتصاد و... باید شکل بگیرد؛ در این زمینه گروه های علمی حوزوی باید آن را دنبال کنند.
وی افزود: زمینه شناسی نسبت به اقتصاد دوران قاجار به مثابه مهمترین دوره ای که علمای معاصر نسبت به مباحث اقتصاد مقاومتی واکنش نشان دادند بسیار مهم است.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: در دوران قاجار سعی شد که ذائقه ایرانیان نسبت به مصرف برخی کالاها چون قند و شکر و منسوجات تغییر کند؛ در آن زمان 85 درصد واردات ایران مرتبط به قند و شکر و منسوجات بود.
وی گفت: 90 سال پیش از بیانیه علمای اصفهان(1906) صادر شود به عهدنامه گلستان و ترکمانچای بر میخوریم که باید در این زمینه ثابت کنیم که چرا در آن زمان چنین واکنشی از سوی علمای آن زمان را شاهده نیستیم که در این زمینه نیز باید زمینه های زمانی و مکانی بیان شود.
توکلی اظهارکرد: برخی از علما در گذشته در باب استفاده از کالاهای خارجی احکام و توصیه های خاصی را مطرح کرده اند؛ برخی از علما حکم حرام صادر می کنند و برخی دیگر نیز به توصیه های اخلاقی بسنده کرده اند که این مباحث باید از نظر فقهی اقتصادی نیز بررسی شود.
وی گفت: همچنین باید ریشه یابی شود که چرا امروز نمی توانیم چنین اجماعی در باب تحریم کالاهای خارجی داشته باشیم؛ این مساله می تواند از نظر اقتصادی و اجتماعی بررسی شود.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) یادآورشد: گاهی اوقات وقتی از مبنا سخن می گوییم به معنی دلیل حکم است؛ یعنی وقتی استفاده از کالای خارجی را حرام می دانیم بحث ممنوعیت تسلط کفار را مطرح می کنیم؛ مرز مبنا و دلیل بر حکم باید مشخص شود.
وی گفت: بیانیه علما در سال 1906 در دوره محمدعلی شاه مطرح شده است و در سال 1907 ایران به سه قسمت تقسیم می شود و منطقه بیطرف بین روسیه و انگلیس، اصفهان قرار می گیرد و به همین دلیل است که علمای اصفهان تلاش بسیاری در مقابله با این جریان داشتند و در حوزه اقتصادی نیز تلاش های گسترده ای انجام دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما