شناسهٔ خبر: 23551446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

موگرینی: تمدید تعلیق تحریم های ای ایران توسط آمریکا مثبت بود موگرینی: تمدید تعلیق تحریم های ای ایران توسط آمریکا مثبت بود

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصمیم روز جمعه رئیس جمهوری آمریکا به تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران مطابق با برجام را مثبت ارزیابی کرد و توافق هسته ای را برای امنیت اروپا و جهان حیاتی دانست.

به گزارش ایرنا ، موگرینی شنبه شب در یادداشت هفتگی در صفحه اینترنتی شخصی خود، هفته گذشته را روزهای پرکاری به علت تلاش اروپا برای حفظ توافق هسته ای با ایران توصیف کرد. وی با اشاره به جلسه روز پنجشنبه در بروکسل با حضور جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس سه کشور اروپایی مشارکت کننده در مذاکرات برجام، افزود: توافق نتیجه داده و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 9 بار این مساله را تائید کرده است و این توافق برای امنیت اروپا و جهان حیاتی است.
موگرینی افزود: این امر مثبتی است که پرزیدنت دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) روز گذشته ( جمعه ) تائید کرد که ایالات متحده تعهدات خود را محترم می شمارد و مطابق برجام تعلیق تحریم های هسته ای را تمدید کرد.
وی افزود: جلسه بروکسل همچنین فرصتی بود که درباره موضوعات دیگر غیرمرتبط با برجام مانند اعتراض ها در ایران، تنشها در خاورمیانه و برنامه موشکی ایران نیز تبادل نظر شد. موضوعاتی هستند که ما اروپایی ها نسبت به آنها نگرانی داریم و متعهدیم که حتی با عزم بیشتری اما خارج از توافق هسته ای، به آنها بپردازیم.
موگرینی تصریح کرد: در حقیقت، توافق هسته ای بر اساس دستور کار سازمان ملل که مقیاس آن را بطور بسیار روشن مشخص و محدود کرد ، مورد مذاکره قرار گرفت.
در یادداشت موگرینی در عین حال هیچ اشاره ای به شروط اعلام شده ترامپ برای بازنگری و اصلاح برجام بنا به ادعای رئیس جمهوری آمریکا نشده است.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز یک سخنگوی اتحادیه اروپا جمعه شب با صدور بیانیه ای بر تعهد این اتحادیه به ادامه اجرای کامل و موثر برجام تاکید و اعلام کرد که با اعضای اتحادیه برای ارزیابی مشترک بیانیه آمریکا و پیامدهای آن هماهنگی خواهد کرد.
در بیانیه جمعه شب اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا بیانیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران (برجام) را مورد توجه قرار می دهد. به عنوان گام اول، با سه کشور اروپایی امضا کننده برجام (فرانسه ، آلمان و بریتانیا) و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای ارزیابی مشترک این بیانیه و پیامدهای آن، هماهنگی خواهیم کرد. ما همچنان به ادامه اجرای کامل و موثر 'برنامه جامع اقدام مشترک' متعهد هستیم.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بار تعلیق تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را امضا کرده است، بار دیگر به رغم ناخشنودی از توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام)، تعلیق این تحریم ها را تمدید کرد.
کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ برای آخرین بار تعلیق تحریم ها و تائید برجام را امضا کرد و در صورتی که اصلاحات مدنظر او در خصوص برخی بندها، تشدید نظارت ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه فرانسه ، انگلیس و آلمان روز پنجشنبه گذشته پس از جلسه ای در بروکسل با حضور دکتر ظریف، بار دیگر بر لزوم حفظ و اجرای برجام و بهره مند شدن مردم ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم ها تاکید کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما