شناسهٔ خبر: 23550979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عراقچي در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما:

ترامپ توان از بین بردن برجام را ندارد/ پيروزي ايران در نبرد ديپلماتيک برجامي با آمريکا

خبرگزاری شبستان:رئيس ستاد برجام با اشاره به اینکه برجام از استحکام دروني برخوردار است که از بين بردن و پاره کردن آن به آساني ميسر نيست، گفت: در نبرد ديپلماتيک ميان ما و آمريکا در زمينه برجام، ايران توانست آمریکا را درخصوص برجام در انزوا قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از صدا و سیما، سيدعباس عراقچي، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد برجام با حضور در برنامه "نگاه يک" با اشاره به اينکه بيشتر از يکسال پيش تاکنون با تلاش وسيع و گسترده ترامپ براي از بين بردن برجام و يا اصلاح و تغييرات آن مواجه هستيم، افزود: ترامپ در تبليغات انتخاباتي خود هم از پاره کردن برجام سخن گفت و سعي کرد متحدان اروپايي خود را همراه کند و بر ايران براي مذاکره مجدد درباره برجام فشار بياورد اما همه اين تلاش ها يکي پس از ديگري شکست خورد.

 

عراقچی با بيان اينکه ترامپ در اکتبر گذشته تلاش کرد برجام را به کنگره احاله دهد تا از طريق آن تحريم ها را برگرداند، اضافه کرد: کنگره هم 2 ماه پيش تلاش کرد تحريم ها را برگرداند اما موفق نشد. ترامپ گفته بود که اگر کنگره نتواند درباره برجام کاري انجام دهد برجام پايان مي پذيرد اما پريشب گفت تعليق تحريم ها را دوباره تمديد مي کند و پس از آن ديگر تمديد نمي کند.

 

وي با بيان اينکه صف بندي و نبرد ديپلماتيک در طول يکسال گذشته در زمينه برجام ميان ما و آمريکا جريان داشته است، ادامه داد: با سلطه آمريکا در جبهه هاي مختلف درگير هستيم. هيچکدام از متحدان اروپايي و آسيايي آمريکا از جمله ژاپن و کره جنوبي با درخواست ترامپ براي از بين بردن يا تغييرات برجام همراهي نکردند.

 

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام با اشاره به اینکه برجام از استحکام دروني برخوردار است که از بين بردن و پاره کردن آن به آساني ميسر نيست، گفت: اسفند سال 1393، چهل و هفت سناتور جمهوريخواه به رهبران ايران نامه اي نوشتند و در آن به رهبران و مردم ايران توصيه کردند که با رئيس جمهور آمريکا مذاکره نکنند و به او اعتماد نکنند زيرا رئيس جمهور بعدي آمريکا با چرخش يک قلم‏، آن را از بين مي برد اما ترامپ در عمل موفق به اين کار نشد زيرا برجام بخشي از قطعنامه شوراي امنيت است و پاره کردن آن يعني پاره کردن قطعنامه شوراي امنيت و به اين ترتيب اعتبار خود را از بين مي برند و ديگر کسي با آنان مذاکره نخواهد کرد.

 

عراقچي با اشاره به اينکه همه جامعه بين الملل در حمايت از برجام صف کشيدند و روشن و قاطع جلوي آمريکا ايستادند، افزود: در يکسال گذشته آقاي ترامپ را در عرصه هاي مختلف محدود، محصور و منزوي کرديم.

 

وي اضافه کرد: يک روز پيش از آنکه آقاي ترامپ تصميم اخير خود را درباره برجام اعلام کند خانم موگريني نماينده عالي اتحاديه اروپا از وزراي خارجه سه کشور اروپايي دخيل در برجام؛ انگليس، فرانسه و آلمان و ايران دعوت کرد و جلسه اي در بروکسل برگزار کرد که نوعي مانور ديپلماتيک بود و آنان از برجام حمايت و تأکيد کردند که همه طرف ها بايد به آن پايبند باشند و ايران همه بايد از برجام منتفع شود. موضع ما کاملاَ قاطع و روشن است و بحث توانمندی های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

 

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا رفتار اروپایی ها و آمریکا در خصوص برجام، جنگ زرگری و بازی پلیس خوب و بد است؟ گفت: این بازی هم حد و اندازه ای دارد و نمی شود رئیس جمهور کشوری مانند آمریکا که خود را بزرگترین قدرت جهان می داند به مدت یکسال همه حیثیت خود را برای پاره کردن و یا تغییر برجام بگذارد اما ناتوان بماند.

 

وی با اشاره به اینکه همه 10 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، پایبندی ایران را به برجام تأیید می کند، تأکید کرد: آقای ترامپ واقعاً در یک سال گذشته همه حیثیت خود را برای از بین بردن برجام گذاشت اما موفق نشد. برخی ها تحلیل می کنند که اروپا بخاطر منافع اقتصادی خود از برجام حمایت می کند و از آنجایی که این منافع نمی تواند منافع اقتصادی آنان با آمریکا را جبران کند پس موقتی است در حالی که این بزرگترین اشتباه است. حجم تجارت مجموعه 28 کشور اروپایی با ایران در حال حاضر به 20 میلیارد دلار هم نمی رسد در حالی که حجم تجارت آنان با آمریکا بیش از 600 میلیارد دلار در سال است اما علت حمایت اروپا از برجام، اقتصادی نیست.

 

عراقچی برخی از علل حمایت اروپا از برجام را برشمرد و افزود: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام شناخته می شود و در نهایت برجام به عنوان یک دستاورد سیاست خارجی اتحادیه واحد اروپا شناخته می شود بنابراین از نظر سیاسی و پرستیژ، حفظ برجام برای آنان بسیار اهمیت دارد.

 

وی با بیان اینکه حفظ برجام در حقیقت حفظ اعتبار اروپا و غرب است، ادامه داد: در جلسه ای که در نیویورک در مجمع عمومی گذشته با وزرای خارجه گروه 1+5 داشتیم یکی از وزرای خارجه اروپایی به آقای تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت حمایت از برجام، اعتبار کل غرب است و اگر این توافق را زیر پا بگذاریم بعد از آن کسی در جهان با ما مذاکره نخواهد کرد و اعتبار ما زیر سؤال می رود.

 

عراقچی با بیان اینکه اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا اهمیت امنیتی است، گفت: اروپایی ها معتقدند بدون برجام منطقه خاورمیانه، امن تر نخواهد بود که به نظرم این اعتقاد، درست است. آنان معتقدند اگر برجام از بین برود امنیت در خاورمیانه بدتر از وضع موجود خواهد شد و اروپا امنیت خود را با امنیت خاورمیانه در ارتباط مستقیم می داند هم از نظر رشد تروریسم که می تواند به اروپا منتقل شود و هم از نظر مهاجرت که اروپایی ها نگران موج جدید مهاجرت به اروپا هستند .

 

 

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا اروپایی ها اقدامات عملی تر در حمایت از برجام و انجام تعهدات برجامی خود نمی کنند؟ افزود: گفتگوهای مفصلی با اروپایی ها در این زمینه انجام شده است. اهمیت برجام برای اروپا اقتصادی نیست بلکه امنیتی ، سیاسی و اعتباری است لذا اروپا محکم پای برجام ایستاده است.

 

وی با بیان اینکه برجام در عرصه های مختلف، تحریم ها علیه ایران را رفع کرده است، افزود: در حوزه انرژی همه تحریم هایی را که اعمال شده بود به ویژه در فروش نفت برداشته شد و فروش نفت ما به حالت عادی برگشته است و این یکی از نفع های بزرگ ایران از برجام است و فروش نفت ما در بالاترین سطح توان فعلی صنعت نفت ما در جریان است و پول آن هم به کشورمان برمی گردد.

 

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد : از ابتدای امسال تاکنون حدود 40 میلیارد دلار نفت فروختیم و همه آن به طور کامل به حسابهای بانک مرکزی برگشته و صرف اداره کشور شده است. تحریم ها علیه کشتی رانی ما برداشته شده و با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت است و حدود 11 هواپیمای جدید خریداری و به کشور وارد شده است و بقیه هم در جدول زمانی خود وارد خواهد شد. در حوزه بانکی هنوز به طور کامل وضعیت عادی نداریم و علت آن فقط موضوع برجام و تحریم های ناشی از آن نیست بلکه علت های غیر برجامی دارد.

 

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در زمینه سرمایه گذاری های دراز مدت در ایران ، آمریکایی ها فضای منفی و مخرب درست کردند، گفت: زمانی که آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند دستاوردهای ایران در برجام بسیار زیاد بوده است همه تلاش خودرا انجام دادند تا منافع کشورمان ار از برجام به حداقل برسانند وقتی دیدند نمی توانند برجام را از بین ببرند و تحریم های نفتی و بانکی را برگردانند تلاش کردند با ایجاد فضای منفی جلوی سرمایه گذاری ها و همکاری های اقتصادی درازمدت با ایران را بگیرند و بنگاه های اقتصادی را بترسانند و دچار نگرانی کنند تا با ایران کار نکنند.

 

معاون وزیر امور خارجه گفت: در این زمینه تا حد زیادی موفق بودند البته در این فاصله شرکت های اروپایی را داشتیم که با ایران وارد سرمایه گذاری درازمدت شدند از جمله قرارداد 5 میلیارد دلاری شرکت توتال فرانسه با ایران و قرارداد پژو، ایرباس و ATR فرانسه. کشورهای اروپایی و شرق آسیا خطوط اعتباری به ایران اختصاص دادند که خط اعتباری 5 میلیارد دلاری با ایتالیا از جمله آن است.

 

عراقچی ادامه داد: اما به علت فضای منفی که آمریکایی ها ایجاد کردند هنوز انتظارت ما برآورده نشده است و به همین علت سخنان اخیر آقای ترامپ و اینکه برجام را تمدید نخواهیم کرد خلاف پارگراف های 26، 28 و 29 برجام است و این موضوع را در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کردیم. آمریکا در برجام متعهد شده است که آن را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و هر گونه اقدامی را که عادی سازی روابط تجاری با ایران را خدشه دار کند انجام ندهد.

 

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه دیگر کسی سخن آقای ترامپ مبنی بر برهم زدن برجام را باور نخواهد کرد، گفت: جامعه بین الملل به این نتیجه رسیده است که این تهدیدها توخالی است و ترامپ توان از بین بردن برجام را ندارد. از اروپایی ها انتظار داریم نواقص برجام ناشی از بدعهدی های آمریکا را جبران کنند و فضای ایجاد شده توسط آمریکایی ها و نگرانی شرکت ها از تعامل با ایران را بشکنند و از بنگاه ها و شرکت ههای اقتصادی خود حمایت کنند تا آن ها با ایران وارد تعامل شوند.

 

وی گفت: با اروپایی ها در یکسال گذشته مذاکرات مفصلی در این باره داشتیم و آن ها تدابیری را اندیشیده اند که چگونه سیستم های بانکی کاملاً غیر مرتبط با سیستم های بانکی و مالی آمریکا ایجاد کنند تا ایران بتواند فعالیت بانکی انجام دهد. از اروپایی ها خواستیم که گشایش مسیرهای بانکی مناسبی برای کار با ایران ، ایجاد حمایت های کافی از بنگاه های اقتصادی خود برای کار با ایران ، خطوط اعتباری برای کار با ایران اختصاص دهند که نخستین مورد آن یک میلیارد دلار بود که اتریش آن امضاکرد و با چند کشور دیگر هم در این باره در حال مذاکره هستیم .

 

عراقچی ادامه داد: در شرق آسیا 8 میلیارد دلار خط اعتباری با کره جنوبی امضا کردیم و توافق تقریباً بدون حد و مرزی با چین امضا کردیم که بسیاری از آن ها عملیاتی شده است .

 

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک برجام به طور مرتب هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد، گفت: بنا به درخواست ایران تاکنون چند بار جلسه اضطراری هم داشته است و یک بار هم در نیویورک جلسه ای در سطح وزاری امور خارجه به درخواست ایران برگزار شد. در این بین جلسات از طریق حدود 10 تا 11 نامه رسمی که آقای ظریف به خانم موگرینی نوشتند موارد نقض تعهدات آمریکا در برجام را به صورت مستند و مکتوب به خانم موگرینی ارائه کردیم. این کار در یکسال گذشته در قالب دیپلماسی ایران توانست ترامپ را مهار و اروپایی ها را از آمریکایی ها در این زمینه جدا و آمریکا را منزوی کند.

 

عراقچی افزود: برجام فقط یکی از موضوعات مورد نگرانی میان ایران و اروپا و آمریکا را توانسته مدیریت و به نوعی حل و فصل کند و این به آن معنی نیست که در همه موضوعات با اروپایی ها یا آمریکایی ها به توافق رسیدیم.

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی به این طرف موارد متعدد اختلافی با غربی ها داشتیم ادامه داد: این اختلافات اخیراً در چهار دسته تقسیم بندی می شد از جمله اختلافات در حوزه حقوق بشر، در حوزه منطقه، برنامه تسلیحاتی و موشکی ایران و برنامه هسته ای ایران. اگر برنامه هسته ای را در قالب برجام به نوعی مدیریت کردیم و به توافق رسیدیم و از دایره نگرانی ها خارج شد به این معنی نیست که بقیه نگرانی ها هم حل و فصل شده است. با اروپایی ها در مورد مسائل منطقه و توانمندی های دفاعی ایران به شدت اختلاف نظر داریم.

 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه عرصه روابط بین الملل عرصه صف بندی ها، خط کشی ها، گروه بندی ها و یارکشی های کشورها با هم نسبت به منافع ملی آنان است، افزود: تاکنون موفق شدیم در موضوع برجام اروپا را از آمریکا جدا کنیم و برجام را از هر موضوع دیگر جدا کنیم و اجازه ندهیم اروپا و آمریکا موضوع دیگری را با اجرای برجام مرتبط کنند.

 

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: بحث موشکی ما به توانمندی های دفاع و امنیت ملی ما مرتبط می شود که به صورت کامل از هر موضوع دیگر جداست و نه قابل مذاکره و نه قابل مصالحه است. از روز نخست که برجام را آغاز کردیم آمریکایی ها در پی این بودند که بحث موشکی ما را به نحوی وارد مذاکرات کنند که به صورت کاملاَ قاطع با آن مقابله کردیم.

 

عراقچی اضافه کرد: یکی از موفقیت های غربی ها در قطعنامه های گذشته که اکنون لغو شده است این بود که توانستند موضوع موشکی ما را به موضوع هسته ای ما گره بزنند و برجام این گره را باز کرد. برجام و موضوع موشکی ما دو مقوله جدا هستند به نحوی که وقتی آزمایش موشکی را انجام می دهیم نمی توانند مدعی نقض ­برجام شوند.

 

معاون وزیر امور خارجه درباره تحریم های جدید آمریکا بر ضد کشورمان گفت: این تحریم ها از سر استیلا و جبران ناکامی هایی است که آنان در مقابل جمهوری اسلامی ایران دارند. اینکه رئیس قوه قضاییه کشورمان در فهرست جدید تحریم های آمریکا آمده کاملاً مخالف قواعد حقوق بین المللی و موضوعی بی سابقه و خلاف رفتارهای پذیرفته شده جهانی است. آمریکایی ها پس از برجام برای جبران ناکامی های خود بارها این کار را به بهانه های غیرهسته ای و حقوق بشر انجام داده اند.

 

عراقچی افزود: آمریکایی ها می دانند بر اساس برجام نمی توانند هیچ یک از تحریم های هسته ای را بازگردانند اما به بهانه های موشکی و حقوق بشر اسامی اشخاصی را که در فهرست برجام نیستند در فهرست جدیدی اضافه کرده اند. آنان نمی توانند فهرست اشخاصی را که در برجام هستند دوباره تحریم کنند. ترامپ از نظر شخصیتی پدیده منحصر به فردی است و در دنیا نیز بین ترامپ و مسئولان درجه یک دولت آمریکا تفاوت قائل می شوند.

 

وی گفت: البته برخورد ما با آمریکا فقط ترامپ یا سیاست های دولت این کشور نیست بلکه مجموع ساختار حاکمیتی و سیاستی آمریکا در نظر ماست. دشمنی آمریکایی ها با جمهوری اسلامی ایران به ساختار حاکمیتی و سیاسی این کشور بازمی گردد و فقط منحصر به دولت آمریکا نیست. نگاهی که آمریکایی ها به برجام دارند این است که برجام موجب مقتدرتر شدن جمهوری اسلامی ایران شده و رفتارهای ایران را تهاجمی تر کرده و سیاست ایران در مقابل نظام سلطه به آمریکایی ها هیچ فرقی نکرده است.

 

عراقچی با اشاره به تحولات منطقه افزود: ایران در منطقه در اوج اقتدار است و هیچگاه این اقتدار را نداشته است. آمریکایی ها درباره برجام می گویند بر اساس برجام ایران نفت خود را می فروشد و توانمندی های نظامی و موشکی خود را تقویت کرده است و از موشک برای نابودی اهداف تروریستی استفاده می کند. آمریکایی ها می گویند پس از برجام مشروعیت ایران در عرصه بین المللی بیشتر شده است و کشورها با ما کار می کنند و جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی، امنیتی و مشارکت مردمی ثبات پایداری دارد.

 

وی گفت: اینکه آمریکایی ها و ترامپ می گویند ما در برجام ضرر کرده ایم به این دلایل است و تنها دستاورد خود از برجام را به تأخیر انداختن 10 ساله برخی فعالیت های هسته ای کشورمان می دانند. آمریکایی ها می گویند جمهوری اسلامی ایران پس از برجام با اقتدار بیشتری در صحنه بین المللی به پیش می رود. بر این اساس آمریکایی ها تلاش می کنند با ایجاد فضای منفی جلوی سرمایه گذاری خارجی و انتفاع ایران از برجام را بگیرند.

 

عراقچی افزود: بر اساس برجام موانع از مسیر اقتصادی کشور برداشته شده است البته اینکه ماشین اقتصادی کشور چگونه حرکت کرده حرف دیگری است. اکنون همه پول های بلوکه شده کشورمان بازگشته و پولی در هیچ جایی باقی نمانده است. اکنون پول نفتی را که می فروشیم نیز دریافت می کنند و روند اقتصاد خارجی به روال عادی بازگشته است البته موانعی به دلیل تحریم های غیرهسته ای آمریکا وجود دارد.

 

 

وی گفت: برجام برای ما بلااثر نمی شود و در بسیاری از حوزه ها اجرا شده است اما برای برخی موارد مشکلاتی وجود دارد که آن را آمریکایی ها ایجاد کرده اند. آمریکا بر اساس قانون اینارای این کشور با برجام کنار آمده اما اکنون کنگره آمریکا می خواهد این قانون را برای پرداختن به شعارهای ترامپ و اصلاح وجهه وی اصلاح کند در حالی که برجام را نقض نکرده باشند. سه ماه است که برای اصلاح این قانون تلاش می کنند اما به نتیجه ای نرسیده اند.

 

عراقچی افزود: آمریکایی ها می خواهند به فرمولی برسند که اروپایی ها را برای تحریم های جدید بر ضد ایران همراه کنند و ترامپ نیز دستاوردی داشته باشد اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده اند.

 

وی با بیان اینکه برجام با هیچ موضوع دیگری مرتبط نیست گفت: درباره برجام به هیچ وجه نه اکنون و نه در آینده مذاکره مجددی انجام نمی شود. روسیه و چین نیز بر این موضوع تأکید کرده اند. مسیر سختی است اما ما ایستاده ایم.

 

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام را در مسیر خود نگه می داریم افزود: اینکه ترامپ می گوید چهار ماه دیگر برجام را تمدید نمی کند مانند تهدیدهای قبلی با شکست روبرو می شود.

 

وی گفت: بر اساس پاراگراف 36 برجام و موضوع تشکیل کمیسیون مشترک درباره پایبند نبودن کشورها به تعهداتشان اگر جمهوری اسلامی ایران این مسئله را اعلام کرده باشد که طرف ها به تعهدات خود پایبند نیستند در صورت به نتیجه نرسیدن می تواند همکاری خود را در برجام محدود کند یا کنار بگذارد و بر اساس بند 36 ما می توانیم تعهدات خود را به اراده خود کنار بگذاریم اما اگر طرف های دیگر در برجام ادعایی داشته باشند و در کمیسیون مشترک به نتیجه نرسد باید به شورای امنیت برود و موضوع را مطرح کند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون به درخواست ما چند بار کمیسیون مشترک فعال شده است گفت: هر رفتار آمریکا و اروپایی ها را که تعلل، تأخیر، بدعهدی، نقض و نقض فاحش برجام باشد رصد می کنیم و در مقابل آن عکس العمل مناسبی را نشان می دهیم. شرکت های هواپیمایی ایرباس و بویینگ برای همکاری با ایران مجوز دریافت کرده اند و این مجوزها معتبر است و از سال 2018 میلادی باید هواپیماها تحویل ایران شود البته مشکلات مالی ای وجود دارد که باید رفع شود. اگر دولت آمریکا مانع فروش هواپیما به کشورمان شود نقض برجام است.

 

عراقچی درباره نقض فاحش و معمولی درباره برجام نیز افزود: این واژه ها در خود برجام آمده است. نقض معمولی ممکن است اتفاق افتد و ما نیز یکی دو بار این کار را انجام داده ایم که اصلاح شده است. نقض معمولی منجر به فعال شدن ساز و کار حل اختلاف پیش بینی شده در برجام نمی شود اما نقض فاحش ساز و کار حل اختلاف و کمیسیون مشترک را فعال می کند.

 

معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر رئیس جمهور آمریکا برجام را تمدید نمی کرد نقض برجام و از این معاهده خارج شده بود. در مقابل فهرست های تحریمی آمریکا اقدامات ملموسی از جمله ایجاد فهرست تحریم اشخاص آمریکایی ایجاد کرده ایم.

 

وی درباره اینکه اثر تحریم ها چیست؟ گفت: بیشتر افرادی که در فهرست تحریمی آمریکا بر ضد کشورمان هستند نه به آمریکا سفر می کنند و نه در این کشور پولی برای بلوکه شدن دارند و این تحریم ها فقط جنبه سمبلیک دارد. دستور رئیس جمهور مبنی بر تولید پیشران های هسته ای نیز از جمله اقدامات ایران در مقابل تحریم های آمریکا پس از برجام بود که حرکت راهبردی است و در زمان خود این موضوع درک نشد. تولید موتورهای هسته ای برای کشتی ها و زیردریایی ها به این معناست که این شناورها برای مسیرهای دور استفاده شوند.

 

عراقچی افزود: استفاده از پیشران های هسته ای یعنی جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ اقتدار خود چشم به دریاهای دور دارد و در این زمینه کار می کند.

 

معاون وزیر امور خارجه گفت: در ماه های نخستی که ترامپ روی کار آمد می خواست ما را در شرایطی قرار دهد که عصبانی و از برجام خارج شویم اما با هوشیاری مسئولان کشور این اجازه را به آمریکایی ها ندادیم و در مقابل هر کاری که آمریکایی ها کردند ما نیز بدون اینکه برجام را نقض کنیم اقداماتی را انجام دادیم.

 

عراقچی با بیان اینکه آمریکا تصور می کند بازرسی از مراکز نظامی نقطه ضعف ماست افزود: آمریکایی ها می خواستند پای آژانس بین المللی انرژی اتمی را به این موضوع باز کنند که ایران اجازه بازرسی نمی دهد و ما را به نقض برجام متهم کنند که ناکام ماندند. اینکه کجا بازرسی شود با تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی و کار فنی و حرفه ای است که در برجام و پروتکل الحاقی، چارچوب آن مشخص شده است.

 

عراقچی افزود: آژانس برای بازدید از مراکزی که درخواست می کند باید دلیل و مدرک قانع کننده ای بیاورد و بررسی آن نیز مکانیزم طولانی ای دارد که در نهایت یا اجازه می دهیم یا نمی دهیم. بازدید از مراکز هسته ای چارچوبی دارد که آمریکایی ها نمی توانند به آژانس بگویند بازدید کن و آن نیز این کار را انجام دهد.

 

عراقچی افزود: در دو سال گذشته بگونه ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده ایم که این سازمان بارها اعلام کرده است که ایران همکاری کامل با ما داشته است. تاکنون آژانس درخواستی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ما نداشته است و اگر این درخواست نیز مطرح می شد ما اجازه نمی دادیم. هم اجازه نمی دهیم آژانس پایش را فراتر بگذارد و هم خودمان از تعهداتمان کوتاهی نمی کنیم. در برجام خط قرمزها رعایت شده است. اروپایی ها تاکنون درباره اینکه برجام قابل باز شدن و مذاکره مجدد نیست موضع کاملاً روشنی داشته و بر آن تأکید کرده اند.

 

معاون وزیر امور خارجه درباره اصطلاح غروب آفتابی که غربی ها آن را درباره تعهدات ایران در برجام مطرح می کنند گفت: این اصطلاح سوء‌ استفاده و تبلیغات غلط آمریکایی ها درباره برجام است. تعهد ایران به اینکه به سمت سلاح هسته ای نمی رود یک تعهد دائمی است و هیچ غروب آفتابی به قول غربی ها برای آن وجود ندارد. محدودیت های زمان دار هسته ای ما نیز برای اعتمادسازی است و زمانی که این محدودیت ها تمام شود جمهوری اسلامی ایران عضو معمولی ان.پی.تی و پایبند به تعهدات خود در این چارچوب است. صف کشی بین المللی به نفع ما و انزوای آمریکایی ها کاملا­مشخص است.

 

رئیس ستاد برجام درباره برخی اظهار نظرهای اروپایی ها از جمله رئیس جمهور فرانسه درباره توانمندی های موشکی کشورمان گفت: آنان را به این جمع بندی رسانده ایم که برجام از هر موضوع دیگری جداست. با اروپایی ها روابط را مدیریت می کنیم و اجازه نمی دهیم موضوعات دیگر با موضوع برجام مختلط شود.

 

وی درباره ساختار جدید وزارت امور خارجه نیز گفت: از ابتدای بهمن معاونت اقتصادی در این وزارتخانه با همسویی کامل با اهداف اقتصاد مقاومتی ایجاد می شود. مأموریت های اقتصادی برای سفارتخانه ها از جمله صادرات غیرنفتی، انتقال سرمایه و انتقال فناوری تعریف و بر آن تأکید شده است.

نظر شما