شناسهٔ خبر: 23549891 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

سازمان‌های دولتی به تعهدات‌شان در کاهش آلودگی عمل نکردند

ذرات معلق هوای تهران ۳ برابر استاندارد جهانی

گویا بودجه سازمان‌ها، مهم‌تر از جان انسان‌ها و هزینه‌های مادی‌ای است که بر اثر آلودگی هوای در تهران و شهرهای بزرگ هدر می‌رود. بسیاری از سازمان‌ها در قانون هوای پاک و مصوبات کاهش آلودگی هوا، تعهداتی داشته‌اند؛

صاحب‌خبر -

گویا بودجه سازمان‌ها، مهم‌تر از جان انسان‌ها و هزینه‌های مادی‌ای است که بر اثر آلودگی هوای در تهران و شهرهای بزرگ هدر می‌رود. بسیاری از سازمان‌ها در قانون هوای پاک و مصوبات کاهش آلودگی هوا، تعهداتی داشته‌اند؛ تعهداتی که بهانه کمبود بودجه، جلوی اجرای آنها را گرفته است. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از کلیه دستگاه‌های اجرایی در مورد روند اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا گزارش‌گیری کرده‌ایم، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبارات نتوانستند به تعهدات‌شان عمل کنند. مسعود تجریشی در نشست خبری با موضوع تشریح تکالیف دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک، اظهار کرد: بسیاری از مواد مصوبه ۹۵ نیز نیاز به سیاست‌گذاری دارد که درصورت تحقق این امر امکان اقدامات مناسب ایجاد می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بسیاری از کشورهایی که طی سال‌های گذشته مشکل آلودگی هوا داشتند از دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدند که باید براساس یک قانون جامع در این زمینه عمل کنند؛ قانونی که همه دستگاه‌ها را موظف به اجرای تکالیفی در زمینه کاهش آلودگی هوا کند. او با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در مرداد ماه امسال گفت: براساس این قانون، وظایف کلیه دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده است. لازم به ذکر است که سازمان حفاظت محیط‌زیست یک دستگاه اجرایی نیست بلکه به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی و نظارتی بر عملکرد دستگاه‌های مختلف در قبال قانون هوای پاک عمل می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه برای اجرای قانون هوای پاک باید آیین‌نامه‌هایی توسط دستگاه‌های اجرایی تهیه و تدوین شود، اظهار کرد: نظارت این سازمان بر روند اجرای قانون نیز برمبنای این آیین‌نامه‌ها مشخص خواهد شد. تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵، سه مصوبه هیات‌وزیران در زمینه کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم، اظهار کرد: این مصوبات به صورت تکاملی تعهدات دستگاه‌های مختلف را نسبت به کاهش آلودگی هوا مشخص کرده است. در مصوبه ۱۳۹۵ تقسیم‌بندی بین منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا صورت گرفت و وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی مشخص شد و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز وظیفه نظارت بر اجرای این مصوبه را برعهده دارد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه برخی اقدامات در همه کشورهایی که دچار آلودگی هوا هستند مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به نمونه‌گیری‌های انجام شده در برخی کلان‌شهرها و بررسی این نمونه‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در کلان‌شهرها سوخت، عامل اصلی تولید ذرات معلق است. در شهر تهران با توجه به مطالعات صورت گرفته، دلیل عمده آلودگی به ذرات معلق بر می‌گردد بنابراین مهم‌ترین آلاینده تهران در شرایط حاضر ذرات معلق است که از احتراق ناقص و کیفیت نامناسب سوخت تولید می‌شود. تجریشی با تاکید بر اینکه نظارت بر کیفیت سوخت تولیدی برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است و طبق قانون این سازمان باید سه ماه یک‌بار سوخت توزیعی در کشور را مورد پایش قرار دهد، اظهار کرد: طی ماه‌های آذر و دی پایش کیفیت سوخت در کلان‌شهرها به جای سه ماه یک‌بار به هفته‌یی یک‌بار رسید.

 در هر سال 2 درصد افزایش مصرف سوخت داشته‌ایم

او با اشاره به افزایش مصرف بنزین طی چهار سال اخیر افزود: در هر سال 2 درصد افزایش مصرف سوخت داشته‌ایم. در فصل سرما در برخی کلان‌شهرها مثل تهران بروز پدیده وارونگی دما در کنار افزایش مصرف سوخت و پایداری هوا باعث افزایش آلودگی می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: مهم‌ترین مساله آلودگی هوا ذرات معلق ناشی از مصرف سوخت است. این ذرات از طریق ریه وارد بدن و خون انسان می‌شوند و عوارض بهداشتی و سلامتی بسیاری در پی دارند. به گفته تجریشی در شش ماهه دوم سال به دلیل بروز پدیده وارونگی دما شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم. ذرات معلق می‌تواند ناشی از نیروگاه‌ها، فعالیت‌های صنعتی، سوخت زباله و خودروها باشد اما سوخت و احتراق ناقص عمده‌ترین بخش را در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون دارد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: طی سال‌های گذشته توانستیم برخی آلاینده‌ها را مدیریت کنیم ولی در حال حاضر ذرات معلق مهم‌ترین مساله در آلودگی هوای شهرها به ویژه تهران است. مقدار ذرات معلق در تهران ۳۲ میکروگرم در متر مکعب است این درحالی است که استاندارد جهانی ۱۰میکروگرم در متر مکعب است. بنابراین سه برابر حد استاندارد جهانی ذرات معلق در هوای تهران وجود دارد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف در زمینه عمل به مصوبات و تعهدات‌شان را برای ارائه به رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست آماده کرده‌ایم. براساس تصمیمات جدید دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط‌زیست منتقل شده است تا بتوانیم اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا را با جدیت پیگیری کنیم. در این شرایط سازمان حفاظت محیط‌زیست علاوه بر نظارت بر اجرای مصوبات باید راهکار اجرای قوانین و مسیر رفع موانع را نیز مشخص کند همچنین با کنسرسیوم ۱۳ دانشگاه برتر هم توافقنامه‌یی امضا کرده‌ایم تا پشتوانه علمی و فنی را نیز فراهم کنیم. تجریشی تاکید کرد: گزارش اقدامات دستگاه‌های مختلف در زمینه کاهش آلودگی هوا روی سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار خواهد گرفت تا همه مردم در جریان اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا باشند.

تجریشی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی به‌عنوان یکی از مواد مصوبه سال ۹۵ اظهار کرد: ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده داریم که باید از سامانه حمل و نقل عمومی خارج شوند. در حال حاضر خوشبختانه بحث تامین اعتبار به شکل فاینانس با سه کشور چین، ایتالیا و کره نهایی شده است و طی یک ماه آینده بحث نوسازی اتوبوس‌ها به‌طور دقیق مشخص خواهد شد. او با اشاره به اینکه عدم توفیق دولت‌ها طی سال‌های گذشته در زمینه کاهش آلودگی هوا باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: یکی از دلایلی که باعث شده در سال‌های گذشته موفقیتی در زمینه کاهش آلودگی هوا نداشته باشیم این است که برنامه‌ها به‌طور آرمان‌گرایانه تدوین و بدون توجه به منابع مالی و توان کشور تهیه شده است.

 

نظر شما