شناسهٔ خبر: 23549580 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رویترز گزارش داد

تداوم افزایش بهای نفت برای چهارمین هفته پیاپی

صاحب‌خبر -

قیمت‌های نفت هفته گذشته با افزایش 22/3 درصدی قیمت هفتگی نفت برنت و 82/4 درصدی قیمت نفت غرب تگزاس، برای چهارمین هفته پیاپی افزایش داشت. خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد: پس از آنکه وزیر انرژی روسیه اظهار داشت: عرضه نفت خام هنوز با تقاضای آن برابر نشده، نگرانی از تداوم توافق کاهش تولید نفت موجب شد، قیمت‌های نفت از بعد از ظهر دیروز (جمعه) برای ششمین روز متوالی افزایش یابند و قیمت‌های هفتگی نیز چهارمین صعود پیاپی را ثبت کنند. الکساندر نواک،وزیر انرژی روسیه گفت: وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک در نشست بعدی کمیته رصد در مورد احتمال خروج از توافق، بحث خواهند کرد.وی افزود: مازاد عرضه نفت در بازارها در حال کاهش است، اما بازار هنوز به طور کامل متعادل نشده است. 
اظهارات نواک موجب افزایش قیمت‌های نفت شد. با این حال، سطح قیمت‌ها کمتر از رکورد ثبت شده در روز پنجشنبه گذشته است، روزی که قیمت نفت برنت دریای شمال برای نخستین بار از دسامبر 2014 (آذر-دی 1393) از مرز 70 دلار در هر بشکه گذشت. اظهارات نواک، اثر افزایش شمار دکل‌های حفاری در آمریکا بر سطح قیمت‌ها را خنثی کرد و مانع کاهش سطح قیمت‌ها شد. قیمت آتی نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 61 سنت افزایش نست به روز پیش از آن به 69 دلار و 87 سنت در هر بشکه رسید.هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 50 سنت افزایش به ارزش 64 دلار و 30 سنت معامله شد. نفت غرب تگزاس نیز پنجشنبه گذشته رکورد 64 دلار و 30 سنت را ثبت کرد که بالاترین قیمت از اواخر سال 2014 (زمستان 1393) است. نواک افزود: قیمت جاری نفت کوتاه مدت است و در کمیته رصد وزرای اوپک و غیراوپک که در تاریخ 21 ژانویه (اول بهمن) در عمان برگزار می‌شود، وضعیت قیمت‌ها را روسیه مطرح می‌کند. براساس اعلام شرکت نفتی بین المللی بیکر هیوز آمریکا، در هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری این کشور را با 10 واحد افزایش به 752 دکل رساند. به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی‌30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت‌ها کمک کند. 
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.نفت پس از این‌که به مرز ۷۰ دلار صعود کرد و به مدت پنج روز متوالی افزایش داشت، هفته گذشته را با رشد قیمت چشمگیری به پایان رساند. 
به گزارش بلومبرگ، سرمایه‌گذاران هفته گذشته شاهد این بودند که نفت برنت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و همچنین روند کاهش ذخایر نفت آمریکا در بحبوحه تقاضای مطلوب ادامه یافت. با این‌همه با توجه به روند توسعه تولید آمریکا و رشد شمار دکل‌های حفاری نفت این کشور، تردیدهایی نسبت به تداوم رشد چشمگیر قیمت‌ها در بالای این سطح کلیدی وجود دارد. به گفته جیمز ویلیامز، رئیس شرکت تحقیقات انرژی، اوپک همچنان پایبندی بالایی به توافق کاهش تولید داشته و مصرف نیز در حال رشد است.

برچسب‌ها:

نظر شما