شناسهٔ خبر: 23548869 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عنوان کرد:

مسابقه برای تئاتر کار احمقانه‌ای است

صاحب‌خبر -

پولاد امین - شهروند|  در فاصله کمتر از یک هفته تا شروع سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نشست خبری دبیر و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و مدیران این رویداد به ارایه توضیحاتی درباره برخی حاشیه‌ها و ابهامات پیش‌آمده در این جشنواره پرداختند...
در نشست خبری دبیر جشنواره که بخش زیادی از زمان جلسه به انتقاد خبرنگاران از پوستر این دوره اختصاص داشت، فرهاد مهندس‌پور از طراحی پوستر جشنواره دفاع کرد و گفت دنبال این بوده که از پوسترهای جشنواره تئاتر دور شود. او همچنین از تغییر تعدادی از مواضع پیشین خود درباره جشنواره خبر داد.
در این نشست که فرهاد مهندس‌پور، اصغر دشتی قائم‌مقام جشنواره، آروند دشت‌آرای مدیر بخش بین‌الملل و سیامک فیلی‌زاده طراح پوستر حضور داشتند آروند دشت‌آرای با بیان این‌که «ما 167 کار دیدیم و از بین‌شان 20 اثر انتخاب شده که در بخش‌های مختلف جشنواره اجرا می‌شود» گفت: مِتُدمان دعوت از گروه‌های جوان و خلاق با نمایش‌هایی تفکربرانگیز بود، نمایش‌هایی که آینه جامعه خودشان هستند.
سیامک فیلی‌زاده نیز در مورد طراحی پوستر این دوره از جشنواره که انتقادات زیادی را به همراه داشته است، گفت: با تجربه پنج دوره طراحی در جشنواره فیلم فجر پس از جلساتی که با برگزارکنندگان داشتیم و براساس خواسته‌های آنها به این طرح کلی رسیدم. ایده‌ها بسیار ساده است و دنبال پیچیده‌گویی نبودیم. این جزو شروط من بود که ساده نگاه می‌کنم.
فرهاد مهندس‌پور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که او قصد داشته جشنواره تئاتر فجر را کوچک کند اما عملا این دوره جشنواره عریض و طویل‌تر شده، گفت: نگفتم می‌خواهم جشنواره را کوچک کنم. گفته بودم این بزرگترین جشنواره‌ای است که در منطقه برگزار می‌شود. آن موقع تصورم این بود که در پروسه‌ای سه ساله جشنواره به دو بخش تقسیم شود و منظورم از کوچک کردن، این بود.
دبیر جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: بزرگ نگه داشتن جشنواره از این نظر که می‌تواند ایران را به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل کند لازم است. نکته دوم نیز پافشاری گروه‌های نمایشی است که اصرار دارند به هر قیمتی که شده وارد جشنواره شوند. امسال با وجود حدود 200 اثر در جشنواره باز بخش زیادی از گلایه‌ها بابت این است که ما چرا در جشنواره نیستیم.
مهندس‌پور همچنین درباره نظرش درباره برگزاری جشنواره به صورت مسابقه‌ای گفت: این جشنواره، جشنواره فرهاد مهندس‌پور نیست. نظر خود من این است که مسابقه برای تئاتر کار احمقانه‌ای است. جشنواره‌های کوچک دست به دامن جایزه به‌عنوان محرک می‌شوند اما ما نیاز به این محرک‌ها نداریم.
همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به‌عنوان دبیر از فراخوان جشنواره عدول کرده است، فرهاد مهندس‌پور گفت: از فراخوان عدول کردیم و انتظارم از خودم بیش از این حرف‌ها بود. در طول هشت، نه ماه گذشته تلاش کردم عاقل باشم اما فشارها خیلی زیاد است. گاهی اوقات به همکارانم می‌گفتم باید تلاش کنیم دیوانه نشویم. وقتی وارد این بازی شدم، خیلی زود متوجه شدم که نباید می‌آمدم. وضع آن‌قدر افتضاح است که تصور این‌که می‌توانم کاری کنم تصور ساده‌لوحانه‌ای بود.
مهندس‌پور تأکید کرد: جشنواره بیست و سوم ‌سال 83 که دبیر بودم جشنواره‌ من بود. ولی جامعه تئاتری نپذیرفت. وقتی می‌گویم خسته شدم چون میزان مطالبات زیاد است. مهدی شفیعی هم به ستوه آمده. تئاتری‌ها زیرآب هم را پیش مدیرکل هنرهای نمایشی می‌زنند. او هم با این‌که می‌داند من هیچ توبره‌ای برای جشنواره ندوخته‌ام، ولی می‌بینم که گاهی به من اعتماد ندارد چون فشار رویش است. مهندس‌پور ادامه داد: اولین بخشی از بودجه که به ما اختصاص یافت 7 روز پیش بود. داشتم نامه سرگشاده می‌نوشتم برای بودجه که بگویم این‌طور نمی‌شود کار کرد. وقتی نه اعتبار داری نه جا داری نه کسی به حرف تو گوش می‌دهد تهش می‌گویی ول کن بگذار هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد دیگر.

نظر شما