شناسهٔ خبر: 23548600 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ماموریت ویژه کماندوهای ایرانی در چین

هشتمین روز عملیات جست و جو برای یافتن سرنشینان گمشده نفتکش ایرانی از صبح دیروز و با حضورعلی ربیعی نماینده رئیس جمهوری و رئیس کمیته رسیدگی ویژه به نفتکش حادثه دیده «سانچی» در رأس هیأت ویژه اعزامی به شانگهای وارد مرحله تازه‌ای شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / چند نفر از نیروهای عملیاتی نیز دیروز برای دقایقی وارد کشتی شده و پیکرهای دو نفر دیگر از قربانیان را به بیرون انتقال دادند. همچنین جعبه سیاه نفتکش هم کشف و برای رمزگشایی به پاناما ارسال شد. از سوی دیگر تیم 12 نفره کماندوهای ایرانی نیز سوار بر یک کشتی، عصر دیروز به‌ وقت چین راهی محل حادثه شدند تا به محض آماده شدن شرایط  وارد کشتی شوند و به چند شبانه روز نگرانی و دلهره میلیون‌ها ایرانی پایان دهند.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، شنبه 16 دی نفتکش «سانچی» حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی، پس از برخورد با کشتی فله بر هنگ کنگی «کریستال» طعمه حریق شد و 30 سرنشین ایرانی و دو خدمه بنگلادشی‌اش در دلتای  شانگهای و در جهنم آتش با سرنوشتی نامعلوم ناپدید شدند. از آغازین ساعات این برخورد، به‌دلیل حجم بالای میعانات داخل نفتکش، انفجارهای متعدد و آتشی عظیم نفتکش را دربرگرفت و نزدیک شدن به آن را برای امدادگران با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد. درحالی که انتظار می‌رفت چینی‌ها با توجه به امکانات شان، عملیات گسترده تری را برای فرونشاندن زودهنگام آتش انجام دهند، سرانجام مسئولان عالی رتبه‌ای از کشورمان به سرپرستی علی ربیعی- وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی- برای رسیدگی به عملیات روانه شانگهای شدند و بامداد دیروز به چین رسیدند. این درحالی بود که 12 نفر از تکاوران متخصص «هلی برن» ارتش جمهوری اسلامی نیز پیشتر راهی چین شده بودند. تاکنون جسد سه سرنشین نفتکش پیدا شده است اما همچنان امیدها برای زنده ماندن دیگر سرنشینان نفتکش وجود دارد.

---

کشف جعبه سیاه و دو پیکر روی عرشه ناوبری
هادی حق شناس- معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور-دیروز گفت: تیم‌های تجسس و نجات چینی برای دقایقی وارد کشتی شدند و دو پیکر کشف شده روی عرشه ناوبری را به بندر شانگهای منتقل کردند. با توجه به اینکه این اجساد قابل شناسایی نیستند اقدامات لازم برای انتقال آنها به پزشکی قانونی ایران و انجام آزمایش «دی ان ای» در حال انجام است.
حق شناس با اشاره به کشف جعبه سیاه کشتی گفت: جعبه سیاه این نفتکش پیدا شده و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به کشور صاحب پرچم (پاناما) نفتکش منتقل شد. جعبه سیاه در کشف علت واقعی این برخورد و چگونگی برخورد دو کشتی با هم، کمک بزرگی به کارشناسان خواهد کرد. بر اساس قوانین بین‌المللی، ایران از پاناما درخواست خواهد کرد تا نتایج به دست آمده از جعبه سیاه به ایران ارسال شود.
اعزام کلاه سبزها برای نجات کارکنان نفتکش
گروه امداد و نجات ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از 12 متخصص دوره دیده با هدف کمک به عملیات جست‌و‌جو و شناسایی دریانوردان ایرانی، اواخر هفته گذشته راهی چین شدند. پیش از این قرار بود عملیات ورود به نفتکش از طریق بالگرد و «راپل» انجام شود، اما به‌دلیل بدی آب‌وهوا و مساعد نبودن شرایط جوی، برنامه تغییر کرد و تکاوران ارتش با کشتی راهی منطقه شده‌اند.
سخنگوی ارتش درخصوص امدادرسانی به نفتکش حادثه‌دیده کشورمان در این باره گفت: «یک تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش متشکل از کلاه سبزهای این نیرو که آموزش‌های خاص و ویژه برای این شرایط دیده‌اند، به چین اعزام شدند. قرار بود آنها از طریق راپل-از ارتفاع بالا- برای نجات خدمه به نفتکش نفوذ کنند که کار بسیار دشوار و خطرناکی است، اما تکاوران مسئولیت بزرگ این کار را پذیرفتند ولی به دلایل شرایط بد جوی آنها هنوز موفق به عملیات نشده‌اند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز دیروز گفت: تیم تجسس و نجات ایرانی شامل 12 نفر از نیروهای ویژه هلی برن ارتش (تکاوران) به شانگهای رسیده‌اند و عصر شنبه با شناورهای ارتش چین به‌ سمت نفتکش سانحه دیده اعزام شدند که حدود 20 ساعت بعد به آنجا خواهند رسید. قرار است در صورتی که شرایط مناسب باشد این گروه از تکاوران به همراه سایر اعضای گروه تجسس و نجات وارد موتورخانه نفتکش شوند.
وی درباره روند عملیات تجسس نیز گفت: به علت ادامه آتش‌سوزی و دمای بالای نفتکش ایرانی، تیم تجسس و نجات که در منطقه حضور دارند پس از حدود نیم ساعت از کشتی خارج شدند و هم‌اکنون این تیم منتظر سرد شدن نفتکش هستند تا پس از کاهش دمای آن عملیات تجسس و نجات ادامه یابد.ضمن اینکه باید توجه داشت درجه حرارت کشتی فوق‌العاده بالا است و تیم تجسس و امداد چین پس از نیم ساعت مجبور به ترک نفتکش شدند. کشتی از نقطه اولی که دچار حریق شد حدود ۱۵۵ مایل دریایی با شانگهای فاصله داشت، اما به علت وزش بادهای شدید و طوفانی فاصله آن با شانگهای به حدود ۲۶۰ مایل رسیده است.

---

تداوم اطفای حریق
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعزام تیم ایرانی برای اطفای حریق نفتکش، گفت: تیم ایرانی سوار یدک‌کش شده‌اند و به‌ سمت محل انفجار در حرکتند. عملیات اطفای حریق این نفتکش از طریق مرکز تجسس و نجات بندر شانگهای چین تحت کنترل لحظه به لحظه است، اما مشکل اصلی در اطفای حریق انفجارهای پیاپی در نفتکش است.متأسفانه هر بار که اطفای حریق رو به اتمام می‌رود، انفجار جدیدی اتفاق می‌افتد که کار را سخت می‌کند. از چینی‌ها خواسته‌ایم امکانات بیشتری را برای عملیات اطفای حریق اختصاص دهند چون به‌ احتمال زیاد خدمه نفتکش در داخل کشتی هستند.
وی افزود: تا فاصله 80مایلی از کشتی‌های عبوری برای عملیات امداد و نجات کمک خواسته‌ایم. هم‌اکنون سه کشتی شامل دو فروند نفتکش و یک فروند شناور تجاری در حال جست‌وجو برای یافتن دریانوردان نفتکش ایرانی هستند. چینی‌ها نیز نگران آلودگی‌های زیست‌محیطی هستند، چون حدود 115 هزار کاندنسیت (موادی بین گاز و بنزین) در نفتکش سانحه‌دیده است و نگرانی چینی‌ها بیشتر در این رابطه است.

---

دریافت نمونه ژنتیکی از خانواده سرنشینان سانچی
دکتر مهرداد علی بخشی- مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان پزشکی قانونی کشور-نیز گفت: در پی آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در آب‌های چین و کشف جسد سه نفر از خدمه کشتی، سازمان پزشکی قانونی کشور با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی از روز پنجشنبه 21 دی ماه کار دریافت نمونه ژنتیکی از خانواده خدمه کشتی را آغاز کرده است. اطلاعات ما از تعداد خدمه و وضعیت نفتکش ایرانی مطابق با مواردی است که سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کرده است.
وی با ابراز امیدواری از احتمال زنده بودن خدمه کشتی افزود: به منظور بررسی هویت سه جسد پیدا شده، ناچار به اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده‌های (بستگان درجه یک) تمام خدمه کشتی هستیم که بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان بنادر و دریانوردی، خانواده‌ها به پزشکی قانونی تهران و فارس هدایت شدند. در استان تهران 12 خانواده و در استان فارس نیز چهار خانواده به مرکز پزشکی قانونی مراجعه و از آنان نمونه ژنتیکی دریافت شد.
علی بخشی با تأکید بر اینکه سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه با وضعیت روحی خانواده‌های خدمه کشتی نمونه‌گیری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حفظ حرمت این عزیزان انجام داد، گفت: تاکنون از خانواده 16 نفر از خدمه کشتی نمونه ژنتیکی اخذ شده، بقیه خانواده‌ها نیز با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی برای نمونه‌گیری به سازمان پزشکی قانونی کشور معرفی شدند.

 

---

به زنده بودن دخترم امید دارم و گریه نمی‌کنم
افسران این نفتکش به‌ دلیل طولانی بودن سفرها گاهی همسرانشان را با خود می‌بردند و این بار نیز دو نفر از آنها همسرانشان را با خود برده  بودند.
مادر «ساغی فعال» همسر «حسین جهانی» از افسران این نفتکش گفت: «دخترم تنها خانمی است که در این کشتی حضور دارد. عصر جمعه برای آخرین بار صدای دخترم را شنیدم و بعد از آن دیگر خبری نداشتم. متأسفانه در دو روز اول کم کاری شد اما بعد از آن هم پوشش خبری افزایش یافت و هم خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بیشتر به آن پرداختند. من مطمئن هستم آنها زنده‌اند و هرگز گریه نکرده‌ام. من دو فرزندم را از خدا می‌خواهم و امیدوارم خدا آنها را به ما برساند.»
هر ثانیه هم دیر است، کمی پیش از این حادثه به‌دلیل مشکل جسمانی از همسر و همسفرانش جدا شد. او که به روند عملکرد رسانه ملی اعتراض زیادی داشت با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «همان روز حادثه قرار بود همسرم در کره پیاده شود اما... در حق‌شان کوتاهی شد. نفس‌های آنها به شماره افتاده است. هر ثانیه هم دیر است. شما را به خدا به دادشان برسید. همسر من 17 سال روی کشتی کار کرده و من هم درکنار‌شان بودم. کمک‌شان کنید...»

نظر شما