شناسهٔ خبر: 2354811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بسته گزارشی روزانه فارس

پس از امام اصلاح‌طلب، امام اعتدالی هم رسید!/ خبر ۲ مقام سابق درباره تغییر موضع آمریکا در مذاکرات

دومینوی پذیرش اشتباهات اصلاح‌طلبان به «پزشکیان» هم رسید، کاخ سفید و دورنمای براندازی و خبر ۲ مقام سابق درباره تغییر موضع آمریکا در مذاکرات از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی فارس است.

صاحب‌خبر -

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

پس از امام اصلاح‌طلب، امام اعتدالی هم رسید!

در همایش ملی اعتدال که اخیراً برگزار شد، یکی از سخنرانان اصلاح‌طلب این همایش در اشاره به شعار «اعتدال» دولت اینطور بیان کرده است که وجه مسلط و غالب زندگی امام(ره) اعتدال‌گرایی بود.

آقای علی‌محمد حاضری در این رابطه می‌گوید: «امام(ره) با انتشار مقاله‌ای درباره تمجید از نواب صفوی در مجله پانزده خرداد در سال 53 مخالفت کرد زیرا ایشان دنبال خشونت‌گرایی نبود. من 98 تصمیم دیگر امام(ره) را نیز مطالعه کردم که 94 مورد آن با شاخص اعتدالگرایی به صورت کامل تطبیق داشت. وجه مسلط و غالب زندگی امام(ره) اعتدالگرایی بود»

به گزارش ایسنا، او همچنین با بیان اینکه روش و نحوه پیگیری یک مکتب توسط یک فرد می‌تواند افراطی یا تفریطی باشد. روش اعتدالی روشی میان این دو روش است تصریح می‌کند: من نحوه عملکرد امام خمینی (ره) را از سال 1323 تا زمان ارتحال ایشان را در مورد تصمیمات سرنوشت‌ساز بررسی کردم. نحوه ورود امام به فعالیت سیاسی و اجتماعی و نحوه اتخاذ تصمیم ایشان روشی اعتدالی بود.

 

*«اعتدال» یک کشف تازه در ساحت سیاست و اجرا و جامعه نیست و از جمله تأکیدات شریعت مبین اسلام نیز همین مسئله است.

اما مناقشه از نقطه‌ای بروز می‌کند که کسانی حتی با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری نیز نه‌تنها حاضر به تعریف دقیق و موجز کلمه «اعتدال» نیستند و یا آنرا با مفهومی شبیه «میانه‌گیری بین حق و باطل» خلط کرده‌اند بلکه دست آخر نیز مثلاً در همایش مذکور، کلمه اعتدال را در قالب یک کتاب 7 جلدی! تعریف می‌کنند.

قبل از آقای حاضری که حضرت امام(ره) را یک چهره اعتدالی! معرفی کرده است، آقای جلایی‌پور از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که اگر امام راحل زنده بود «اصلاح‌طلب»! می‌شد.

این صحبت‌ها که نوعی تقلّا برای نسبت دادن منش یک جریان سیاسی و گاهی اجرایی به ساحت مقدّس کسانی همچون امام راحل ارزیابی می‌شوند؛ اولاً جریان‌هایی میرا تلقی می‌شوند و هیچگاه در افکار عمومی به دلیل تشکیک‌های مبنایی که با خود دارند به جایگاه‌های پایدار نمی‌رسند و ثانیاً طرح‌کنندگان را به دلیل قرائت‌های غلط و خودتوجیهی که از امام راحل دارند در مقابل اشکالات جدی و بی‌پاسخ قرار می‌دهند.

مثلاً آقای حاضری در صحبت‌های خود توضیح نمی‌دهد شاخص اعتدال‌گرایی از منظر اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها چیست که 94 تصمیم از 98 تصمیم امام راحل با آن منطبق بوده است؟!

و یا همینطور آقای جلایی‌پور و آقای حجاریان که چندی قبل در یک مصاحبه و یک یادداشت مدعی شده‌اند تصمیمات امام راحل بر اساس دوری از انقلابی‌گری و دوری از عملکرد عاشورایی بوده است قاعدتاً نمی‌توانند توضیح دهند برخی تصمیمات امام راحل در قبل از انقلاب همچون دستور مدارای ایشان با نیروهای گارد شاهنشاهی و یا برخی عملکردهای ایشان در بعد از انقلاب همچون تأکیدات همیشگی آن یار سفر کرده بر ضرورت مبارزه با آمریکا، آل سعود و رژیم صهیونیستی چه معنایی می‌تواند، داشته باشد و در چارچوب عقل می‌گنجد یا عشق یا انقلابی‌گری و یا قانون‌گرایی؟!

گفتنیست صحبت آقای حاضری درباره امام راحل تنها حرف عجیب همایش ملی اعتدال نبوده است.

آقای یونسی، دستیار رئیس جمهور نیز در بخشی از صحبت‌های خود در این همایش آرزو کرده است که شهید راه اعتدال شود!

 

***

 

«موضع آمریکا سخت‌تر شده است»

خبر 2 مقام سابق درباره تغییر موضع آمریکا در مذاکرات

نماینده سابق ایران در سازمان ملل و چهره نزدیک به دولت اخیراً در یک یادداشت تحلیلی پیرامون مذاکرات وین 10 که در روزنامه شرق منتشر شده نوشته است:‌«اینکه این عدم توافق (بر سر توافق نهایی) در راستای سیاست‌های کلی دولت آمریکا و بر اساس منافع و امنیت ملی این کشور صورت گرفته یا تا حدودی تحت تأثیر روی کارآمدن جمهوریخواهان در سنا و مجلس نمایندگان است، قابل بحث و بررسی است».

آقای علی خرّم می‌افزاید:‌«هر دو عامل می‌تواند باعث سخت‌تر شدن موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شده باشد»

 

*قبل از آقای خرّم که به مسئله مهم سخت‌تر شدن مواضع آمریکا در مذاکرات اخیر هسته‌ای در وین و مسقط اشاره کرده است، آقای حسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مقامات سابق دولتی نیز مدتی قبل از آغاز مذاکرات وین 10 و چند روز پس از اتمام مذاکرات در عمان، طی سخنانی در یک دوره سیاسی، همین مسئله را مورد اشاره قرار داده و تصریح کرده بود:‌ آنچه اخیراً در عمان گذشت بسیار تلخ بود. آن هم برای کسانی که به این مذاکرات خیلی دلبسته بودند. آمریکا در این مذاکرات حتی موارد قبلی مورد توافق را نیز پس گرفته بود البته این موضوع بدین معنی نیست که به آخر خط رسیده است.

به گزارش الف، او با اشاره به مذاکرات وین 10 که البته در آن مقطع هنوز برگزار نشده بود نیز بیان داشت: البته در 3 آذر با وضعیت موجود مذاکرات حل و فصل نخواهد شد.

نکته مهمی که با توجه به صحبت‌های اشاره شده مبنی بر تغییر موضع آمریکا در مذاکرات اخیر وجود دارد، اینست که در این زمینه اطلاع‌رسانی کاملی صورت نگرفته و هیچکس در وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به این معنا اشاره‌ای نداشته است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد توضیحات صریح درباره اینکه آمریکا برخی مواضع قبلی خود را نیز در مذاکرات مسقط و حتی وین 10 پس گرفته؛ بتواند برخی خوشبینی‌های افراط‌گونه را نسبت به رفتارهای آمریکا اصلاح و در عین حال توضیحات مبسوط و دقیق‌تری را درباره تمدید توافق ژنو در وین ارائه کند.

 

***

 

پس از خاتمی و مرعشی و منتجب‌نیا

دومینوی پذیرش اشتباهات اصلاح‌طلبان به «پزشکیان» هم رسید

وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده اصلاح‌طلب تبریز در مجلس شورای اسلامی اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با سایت ندای ایرانیان گفته است: به طور کل برخی از اصلاح طلبان در گذشته اشتباهاتی داشتند، آنچه مهم است این می‌باشد که فعالین اصلاح‌طلب اشتباهات خود را بپذیرند و از آن درس بگیرند، کسی که اشتباه نمی‌کند، مجسمه است. همه انسان‌ها اشتباه می کنند، زمانی برخی از اصلاح‌طلبان گفتمان جامعه را به درستی درک نکردند و حصاری از شبه روشنفکری را به دور خود کشیدند، که نتیجه اش دور شدن مردم از گفتمان آنها بود.

آقای مسعود پزشکیان همچنین اظهار می‌دارد: اصلاح‌طلبان واقعی نباید اجازه دهند گفتمان اصیل اصلاحات به گونه‌ای دیگر تعریف شود.

 

*تأکید اصلاح‌طلبان مبرّز بر گزینه «پذیرش اشتباهات» چند هفته‌ایست که رویکرد فزاینده‌ای به خود گرفته و هر روز تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان، اسامی خود را وارد لیست مذکور می‌کنند.

حرکت این دومینوی مطلوب نخستین بار توسط آقای محمد خاتمی و در دیدار چندی قبل وی با جمعی از اصلاح‌طلبان آغاز شد.

او در آن دیدار بر عدم انکار اشتباهات اصلاح‌طلبان تأکید کرده و در عین حال گفته بود: «اصلاحات باید کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود»

پس از این سخنان بود که کسان دیگری همچون آقایان مرعشی و منتجب‌نیا نیز به صحنه آمده و از ضرورت پذیرش اشتباهات و حتی «عذرخواهی» سخن گفتند.

آقای مرعشی حتی در صحبت‌های خود تأکید کرده بود که اصلاح‌طلبان آماده‌اند فتنه‌زدایی کنند.

این رفتارها که شاید در اشاره به آنها بود که آقای محمد سلامتیان، (از چهره‌های اصلاح‌طلب) در مصاحبه با یک رسانه پیرامون عبارت «احتمال خلق یک اتفاق تازه میان اصلاح‌طلبان»! بصورت اجمالی صحبت‌هایی را مطرح کرد؛ به منزله احتمال عذرخواهی آقای خاتمی بعنوان لیدر جریان اصلاحات از زوایای مهم فتنه سال 88 در آینده نزدیک ارزیابی می‌شود.

آقای پزشکیان، مشخصاً سومین اصلاح‌طلب مبرّزی است که در چارچوب دومینوی مذکور بر پذیرش اشتباهات توسط اصلاح‌طلبان تأکید می‌کند.

به نظر می‌رسد در روزهای آینده تعداد دیگری از چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به این لیست افزوده می‌شوند.

 

***

 

اعتراضات سوم پس از جنبش 99 درصدی‌ها و اعتراضات فرگوسن در راه است

آمریکا آبستن روزهای سخت، کاخ سفید و دورنمای براندازی

وخامت اوضاع در آمریکا به دلیل اعتراضات مردمی هر روز بیشتر می‌شود.

این تصویر را روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست منتشر کرده است که به طرز ناخودآگاهی از عمق وسیع و گستردگی تظاهرات‌های اخیر در ایالات متحده رونمایی می‌کند.

این اعتراضات که به دلیل قتل چند جوان در مقاطع مختلف توسط نیروهای پلیس آمریکا آغاز شده‌اند، اخیراً دامنه‌ی وسیعتری به خود گرفته و غیر از شهر فرگوسن در ایالت میسوری در سایر شهرهای ایالات متحده از جمله در نیویورک نیز در حال شکل‌گیری هستند.

دو نکته درباره این اعتراضات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نکته نخست آنکه این تظاهرات‌ها و اعتراضات نیز همانند جنبش بزرگ 99 درصدی‌ها در آمریکا با روش‌های مزوّرانه مدیریت و بزودی سرد خواهند شد.

اما نکته دوم آنست که اعتراضات فرگوسن، اعتراضات زودهنگامی است که هنوز آتش اعتراضات جنبش وال‌استریت و 99 درصدی‌ها فرو کاسته نشده؛ برپا شده‌اند.

این مسئله حقایق عمیقی را آشکار می‌کند و بیانگر آنست که کاخ سفید در داخل آمریکا با مشکلات فزاینده‌ای مواجه است که به زودی حاکمیت این کشور را نیز تحت تأثیر و شاید در معرض براندازی قرار دهد.

این در حالی است که مشخص نیست کاخ سفید در قبال تظاهرات‌های بعدی در آمریکا نیز بتواند از نسخه‌های مدیریت خود بهره بگیرد.

شاید عمق تظاهرات‌های بعدی سبب بروز زلزله‌هایی بزرگ در ایالات متحده شود.

در ادامه چند تصویر دیگر هافینگتون پست مربوط به اعتراضات اخیر در آمریکا انتخاب و منتشر شده است که با وجود خفقان رسانه‌ای شدید اما بیانگر حضور نیروهای کماندویی برای برخورد با معترضین و گستردگی دامنه اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا هستند.

نظر شما