یکی از نادرترین اتفاقات دریایی شنبه، 16 دی ماه، ساعت 20 به وقت محلی در آب های ساحل شرق چین با برخورد یک نفتکش ایرانی به نام سانچی و کشتی فله بر چینی که حریق نفتکش و مفقود شدن 32 پرسنل آن را در پی داشت رقم خورد، حریقی که همچنان شعله می کشد و 32 پرسنلی که 30 ایرانی و دو بنگلادشی بودند و به جز سه پیکر بی جان، همچنان سرنوشت نامعلومی دارند.
سانچی حامل 136 هزار تن معیانات گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران(معادل حدود یک میلیون بشکه به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای قیمتهای کنونی نفت خام در بازار جهانی) است و درحال حرکت به سمت کره جنوبی بوده است اما هرگز با پای خود به مقصد نرسید و آخرین اخبار حاکی از آن است که وزش باد باعث حرکت این نفتکش به سمت مرزهای آبی ژاپن شده است.
آغاز ماجرای نجات دریانوردان
پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاعرسانیهای لازم به سازمانهای ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بینالمللی انجام شد. مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکتهای Salvage، هماهنگیهای لازم را به منظور اعزام سریع کشتیهای تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند. از سوی دیگر نماینده شرکت ملی نفتکش در چین همراه با سرکنسول ایران به ماجرا ورود کرده و هماهنگیهای لازم را برای نجات ۳۲ پرسنل نفتکش انجام دادند.
در همان ساعات نخست گمان هایی مبنی بر اینکه پرسنل کشتی فرار کرده اند سر زبان ها افتاد که با نبود یکی از قایق های نجات پررنگ تر می شد. دو روز بعد از حادثه پیکر بی جان یکی از پرسنل پیدا و به بندر شانگهایی منتقل شد. لباس نجاتی که تن پیکر بود حاکی از وقت کافی برای فرار پرسنل بوده و کورسوی امید برای زنده بودن سایر خدمه را زنده نگه داشت.به طوری که محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش اعلام کرد احتمال دارد پرسنل کشتی در موتورخانه محبوس شده باشند.
این چشم بادامی های کارشکن
درحالی که در روزهای اول مسئولان بر همکاری چین در اطفای حریق تاکید می کردند، عدم همکاری چینی ها پنهان نماند و اختلاف نظر ایران و چین در اطفای حریق نمایان شد. ایران که احتمال محبوس شدن پرسنل در موتورخانه نفتکش را میداد بر تسریع عملیات اطفای حریق تاکید داشت اما چینی ها که به بهانه های مختلف اعم از تاریکی هوا، نامساعد بودن آب و هوا و حریق های کوچکی که روی عرشه نفتکش رخ میداد از انجام عملیات به صورت مداوم خودداری می کردند.
البته کارشکنی چینی ها به همینجا ختم نشد و با اینکه قرار بود تحقیق و مصاحبه با پرسنل کشتی فله بر چینی پس از رسیدن به ساحل آغاز شود، مسئولان ایرانی اعلام کردند از آنجایی که بحث بیمه و مقصر تصادف مطرح است ممکن است چینی ها اطلاعات خود و همچنین جعبه سیاه کشتی خود را در اختیار ایران قرار ندهند.
اقدامات ایران برای تسریع عملیات اطفای حریق
مقامات ایرا
نظر شما