شناسهٔ خبر: 23547474 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان گزارش می‌دهد

هنر، صنعتی که قدر آن دانسته نمی‌شود

خبرگزاری میزان- هنر صنعت فرش سالیان زیادی است که نقش مهمی در صادرات غیر نفتی ایفا می‌کند اما، آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

هنر صنعتی که قدر آن دانسته نمی‌شود/ ارزآوری گره‌های نخیبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان،اقتصاد کشور ما سالها است که وابسته به نفت است و این وابستگی تبعات زیادی برای کشور به همراه داشته است، به نوعی که هر ازگاهی با نوسان قیمت نفت و کاهش قیمت آن اقتصاد کشور دچار مشکل می شود و از طرفی درآمدهای دولت نیز به تبع آن کاهش می یابد و چون جایگزینی برای پوشش درآمد آن نداردبا کسری بودجه مواجه می شود.

طی سالیان گذشته سعی شده اقتصاد کشور از تک محصولی خارج شده و به سمت صادرات محصولاتی حرکت کند که در آن دارای مزیت است.

در این میان فرش از جمله کالاهای غیرنفتی است که نقش مهمی می تواند در افزایش صادرات غیرنفتی ایفا کند و به نوعی نقش محوری در اقتصاد مقاومتی دارد.

فرش طی سالیان گذشته با صادرات به کشورهای مختلف نه تنها نقش محوری در صادرات کشور ایفا کرد بلکه از طرفی موجب اشتغال تعداد زیادی از افراد را نیز فراهم کرد.

اما، این هنر صنعت طی سالیان اخیر با مشکلات متعددی همراه بوده است.

حمید کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان با بیان اینکه موانع زیادی به صنعت فرش آسیب می‌زند،گفت: حضور رقبای خارجی در بازارهای هدف با فرش‌هایی با قیمت کمتر از جمله عوامل آسیب‌زا به صنعت فرش کشور است.

وی گفت: در حوزه تولید هم مشکلاتی پیش روی تولیدکنندگان فرش دستباف وجود دارد و از جمله آنها ناکافی بودن حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون بیمه قالیبافان است به طوری که اعتبار لازم برای بیمه شدن قالیبافان در بودجه های سالانه کشور تخصیص داده نشده و هنوز بخشی از جامعه قالیباف کشور از خدمات بیمه ای بی بهره هستند.

اما در کنار این موارد تهیه مواد اولیه، نرخ سود بالای تسهیلات و همچنین عدم ثبات نرخ ارز از دیگر مشکلاتی است که این هنر صنعت با آن مواجه هست.

عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف در گفتگو با میزان با اشاره به مشکلات پیش رو هنر صنعت فرش گفت: عدم ثبات در نرخ تسهیلات بانکی، قیمت ارز و قیمت مواد اولیه را از عمده مشکلات تولید فرش دستباف و رقبای خارجی این مشکلات را ندارند و قیمت مواد اولیه آنها برای سال آینده مشخص است اما ما بخاطر مشکلات موجود نمی‌توانیم قیمت را پیش بینی کنیم و سفارشی بگیریم و این تزلزل تولیدکنندگان را ضعیف می‌کند و در مقابل رقبا تقریبا قیمت هایشان با ثبات می‌ماند و بازارها را در اختیار می‌گیرند.

با تمامی مشکلاتی که پیش روی این هنرصنعت است اما،همچنان ارز آوری خود را هر چند کمتر از گذشته حفظ کرده است بر اساس آمار منتشر شده صادرات فرش در هشت ماهه امسال نسبت به سال قبل 30 درصد رشد داشته و به 290 میلیون دلار رسیده است که این میزان نسبت به دو دهه قبل به یک سوم کاهش یافته است.

با کمی توجه به هنر صنعت فرش و برطرف کردن مشکلات پیش روی آن این هنر صنعت می تواند بیش از گذشته ارزآوری داشته و درآمدهای کشور را افزایش داده از طرفی نیز موجب اشتغال زایی در کشور شود.

 انتهای پیام/

نظر شما